Nederlandse dj's - Postzegelblog

Nederlandse dj’s

0

POSTZEGEL

Het postzegelvel Nederlandse dj’s besteedt aandacht aan vijf wereldberoemde dj’s uit Nederland: Afrojack, Armin van Buuren, Dash Berlin, Hardwell en Tiësto. .

Nederland is al jarenlang toonaangevend op het gebied van elektronische dancemuziek. In de DJ Mag Top 100 – ’s werelds belangrijkste ranglijst voor dj’s – stonden vorig jaar meer Nederlanders bij de eerste tien dan andere nationaliteiten.

Het postzegelvel Nederlandse dj’s wordt uitgegeven op 6 oktober, vlak voor het Amsterdam Dance Event van 15-19 oktober 2014. Op dit jaarlijkse festival treden zo’n tweeduizend dj’s op in tachtig clubs en op andere locaties. Elk jaar komen er zo’n 300 duizend festivalbezoekers op af, vanuit de hele wereld.

HET ONTWERP

Het postzegelvel Nederlandse dj’s telt twee maal vijf verschillende postzegels met de tariefaanduiding Nederland 1. De vijf illustraties van de afgebeelde dj’s zijn gebaseerd op portretfoto’s waarop zij het publiek rechtstreeks aankijken. De foto’s zijn door de ontwerpers bewerkt in aansprekende en oplichtende kleuren die de sfeer op het podium tijdens een dance-evenement oproepen. De details zijn uit de gezichten verdwenen – de herkenbaarheid blijft door de afwisseling van donkere en lichte tonen.

Elke dj kreeg op de achtergrond zijn eigen lichteffecten: v-vormig bij Afrojack, een halo bij Armin van Buuren, cirkels bij Dash Berlin, stervormig bij Hardwell en geschakeerde ruiten bij Tiësto. De velranden en de tabs naast de postzegels laten een patroon zien van rode en paarse ruiten als aanduiding van de sfeer van het publiek bij een dance-evenement. Verspreid over het postzegelvel zijn witte en gele sterretjes aangebracht als verwijzing naar de spotlights en andere evenementverlichting.

Voor de typografie van de tariefaanduiding is gebruikgemaakt van de HTF Champion Gothic (Jonathan Hoefler, 1990) en voor de typografie van de namen van de dj’s en de overige teksten van de Futura (Paul Renner, 1927).

Muziek

De postzegels zijn voorzien van een onzichtbare code die met een Cee App (gratis te downloaden in de App Store en Google Play) op een smartphone is te herkennen. Na het scannen van de postzegels zijn vijf fragmenten van recente tracks te beluisteren, van elke dj één.

ONTWERPER

Het postzegelvel Nederlandse dj’s werd ontworpen door Mark Klaverstijn en Paul du Bois-Reymond van het bureau Machine uit Amsterdam. Dit is alweer de derde serie postzegels van hun hand. In 1997 waren zij vanuit het DEPT-collectief betrokken bij het ontwerp van de postzegels over jongerentrends. In 2002 maakten zij de Europapostzegels met als onderwerp het circus. PostNL koos de ontwerpers van Machine voor dit nieuwe postzegelvel ook vanwege het vele werk dat zij maken voor onafhankelijke dj’s, producenten en platenmaatschappijen.
“Natuurlijk is dat een andere wereld dan die van de dj’s die we op dit velletje hebben afgebeeld”, zegt Paul du Bois. “De vijf geportretteerden zitten internationaal aan de top, trekken ontzettend veel publiek en het gaat om enorm veel geld. Het zijn echte performers met heel veel marketing erachter. Maar waarom zouden wij niet een goed ontwerp kunnen maken van iets commercieels? Natuurlijk kunnen we dat – we zien daar juist de lol van in.”
Voor het ontwerpersduo was direct duidelijk dat zij kleurrijke postzegels wilden maken waarin de portretten van de dj’s centraal moesten staan. “Ons uitgangspunt”, zegt Mark Klaverstijn, “was om vooral de feestelijkheid van een dance event te laten zien. We wilden tonen wat voor ongelooflijk effect een stadion heeft dat volledig is gevuld met licht. De lichteffecten refereren aan de nacht en de beleving. Zo hebben we er een abstracte verbeelding van gemaakt. Bizarder, bijzonderder dan een gewoon portret.”
Daardoor kreeg elke postzegel in de woorden van Paul een ‘zuigend middelpunt’ waardoor je blik naar het midden wordt getrokken. “Net zoals ook de dj op een dance event in het middelpunt staat, het podium is de plek waarnaar het hele publiek zich richt. We hebben op iedere postzegel elke dj zijn eigen kleurenpalet en lichteffecten gegeven. In die wereld is hiërarchie heel belangrijk – elk jaar is het weer de vraag wie waar op de ranglijst staat. Maar bij ons op het velletje zie je ze gebroederlijk naast elkaar – voor ons is niemand beter dan de anderen. Vandaar dat we lang hebben gezocht naar precies dezelfde foto’s die vanuit hetzelfde standpunt zijn genomen.”

Het vinden van de foto’s was niet eenvoudig. Het liefst hadden Mark en Paul een aparte fotoshoot georganiseerd, maar gezien de agenda van de dj’s ontbrak daarvoor tijd en gelegenheid. Mark: “De foto van Hardwell bleek heel goed geschikt voor ons doel. Die was voor ons het ijkpunt om de andere foto’s te zoeken, aan te passen en zo naar elkaar toe te trekken. Vervolgens hebben we de beelden tot illustraties bewerkt waarbij in verschillende lagen inkleuringen zijn toegevoegd en details weggehaald. Zodanig dat het portret met de werking van donker en licht herkenbaar moest blijven. Steeds weer totdat de gelijkenis en de visuele kracht in balans waren. Zo hebben we van bestaande foto’s in wezen nieuw werk gemaakt.”

“Normaal doen we weinig met portretten”, voegt Paul toe. “Dat boeit ons minder. In dit geval wel omdat de gezichten van deze dj’s zijn uitgegroeid tot echte iconen– zij zijn de muziek geworden. Zo ontstonden deze bizarre lichtportretten, tegen een warme en kleurrijke achtergrond. Het is me ook wat, om in staat te zijn in je eentje een gigantisch stadion tot een kookpunt te brengen. Vandaar ook de stuwende muziek die ze maken. De lichteffecten zijn essentieel omdat ze met hun laptop optreden. Anders zou het te statisch zijn. Dat is ook de reden dat er theatrale effecten worden toegevoegd om er een imponerende performance van te maken.”

Beide ontwerpers zijn tevreden met het uiteindelijke resultaat. Mark: “Het past in onze stijl, we doen veel voor en met muziek en het vertalen ervan in beeld. Dat is vaak uitbundig, om zo het enthousiasme dat muziek teweegbrengt eruit te halen. Vandaar ook het rijke kleurgebruik – de hele regenboog zit er wel in. En het is één geheel. Een losse postzegel mag nooit mooier dan het hele vel zijn en het hele vel mag nooit mooier zijn dan een losse postzegel. Daarin zijn we geslaagd.”

Over het ontwerpbureau
Machine bestaat uit Mark Klaverstijn (Amsterdam, 1973) en Paul du Bois-Reymond (Berlijn, 1974). Beiden begonnen in hetzelfde jaar aan hun studie Grafisch Ontwerpen aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Na hun afstuderen in 1996 begonnen zij onder de naam DEPT hun eerste collectief, samen met Leonard van Munster. DEPT werkte veel voor de club-scene – waaronder het legendarische RoXY in Amsterdam – maar ook voor grote organisaties als PostNL en het Stedelijk Museum. Het collectief viel op door de vernieuwde aanpak van websites, video-performances, albumhoezen, T-shirts, installaties en vormgeving voor muziek. Na het uiteenvallen van DEPT in 2001 gingen Mark en Paul onder de naam Machine hun eigen weg. De laatste jaren werken zij voor steeds meer opdrachtgevers uit de muziekindustrie. Ook zijn zij hun eigen platenlabel begonnen onder de naam Ourmachine Records.

Het werk van Machine is opgenomen in de collecties van het Stedelijk Museum in Amsterdam en het MOMA in San Francisco. Tot de klantenkring van Machine behoren organisaties als Diesel, Frame Publishers, Heineken, ID&T/SFX, Kindred Spirits Records, MTV, Nike, Paradiso Amsterdam, Planet E Records, RedBull en het Stedelijk Museum Amsterdam.

TECHISCHE SPECIFICATIES

Zegelformaat     25 x 36 mm
Tanding     14 1/2 x 14 1/2 mm
Papier     normaal met fosforopdruk
Gomming     synthetisch
Druktechniek     offset
Oplage     325.000 velletjes
Drukkerij     Cartor Security Printing, Frankrijk
Drukkleuren postzegel     geel, magenta, cyaan en zwart

POSTZEGEL

Het postzegelvel Nederlandse dj’s besteedt aandacht aan vijf wereldberoemde dj’s uit Nederland: Afrojack, Armin van Buuren, Dash Berlin, Hardwell en Tiësto. .

Nederland is al jarenlang toonaangevend op het gebied van elektronische dancemuziek. In de DJ Mag Top 100 – ’s werelds belangrijkste ranglijst voor dj’s – stonden vorig jaar meer Nederlanders bij de eerste tien dan andere nationaliteiten.

Het postzegelvel Nederlandse dj’s wordt uitgegeven op 6 oktober, vlak voor het Amsterdam Dance Event van 15-19 oktober 2014. Op dit jaarlijkse festival treden zo’n tweeduizend dj’s op in tachtig clubs en op andere locaties. Elk jaar komen er zo’n 300 duizend festivalbezoekers op af, vanuit de hele wereld.

HET ONTWERP

Het postzegelvel Nederlandse dj’s telt twee maal vijf verschillende postzegels met de tariefaanduiding Nederland 1. De vijf illustraties van de afgebeelde dj’s zijn gebaseerd op portretfoto’s waarop zij het publiek rechtstreeks aankijken. De foto’s zijn door de ontwerpers bewerkt in aansprekende en oplichtende kleuren die de sfeer op het podium tijdens een dance-evenement oproepen. De details zijn uit de gezichten verdwenen – de herkenbaarheid blijft door de afwisseling van donkere en lichte tonen.

Elke dj kreeg op de achtergrond zijn eigen lichteffecten: v-vormig bij Afrojack, een halo bij Armin van Buuren, cirkels bij Dash Berlin, stervormig bij Hardwell en geschakeerde ruiten bij Tiësto. De velranden en de tabs naast de postzegels laten een patroon zien van rode en paarse ruiten als aanduiding van de sfeer van het publiek bij een dance-evenement. Verspreid over het postzegelvel zijn witte en gele sterretjes aangebracht als verwijzing naar de spotlights en andere evenementverlichting.

Voor de typografie van de tariefaanduiding is gebruikgemaakt van de HTF Champion Gothic (Jonathan Hoefler, 1990) en voor de typografie van de namen van de dj’s en de overige teksten van de Futura (Paul Renner, 1927).

Muziek

De postzegels zijn voorzien van een onzichtbare code die met een Cee App (gratis te downloaden in de App Store en Google Play) op een smartphone is te herkennen. Na het scannen van de postzegels zijn vijf fragmenten van recente tracks te beluisteren, van elke dj één.

ONTWERPER

Het postzegelvel Nederlandse dj’s werd ontworpen door Mark Klaverstijn en Paul du Bois-Reymond van het bureau Machine uit Amsterdam. Dit is alweer de derde serie postzegels van hun hand. In 1997 waren zij vanuit het DEPT-collectief betrokken bij het ontwerp van de postzegels over jongerentrends. In 2002 maakten zij de Europapostzegels met als onderwerp het circus. PostNL koos de ontwerpers van Machine voor dit nieuwe postzegelvel ook vanwege het vele werk dat zij maken voor onafhankelijke dj’s, producenten en platenmaatschappijen.
“Natuurlijk is dat een andere wereld dan die van de dj’s die we op dit velletje hebben afgebeeld”, zegt Paul du Bois. “De vijf geportretteerden zitten internationaal aan de top, trekken ontzettend veel publiek en het gaat om enorm veel geld. Het zijn echte performers met heel veel marketing erachter. Maar waarom zouden wij niet een goed ontwerp kunnen maken van iets commercieels? Natuurlijk kunnen we dat – we zien daar juist de lol van in.”
Voor het ontwerpersduo was direct duidelijk dat zij kleurrijke postzegels wilden maken waarin de portretten van de dj’s centraal moesten staan. “Ons uitgangspunt”, zegt Mark Klaverstijn, “was om vooral de feestelijkheid van een dance event te laten zien. We wilden tonen wat voor ongelooflijk effect een stadion heeft dat volledig is gevuld met licht. De lichteffecten refereren aan de nacht en de beleving. Zo hebben we er een abstracte verbeelding van gemaakt. Bizarder, bijzonderder dan een gewoon portret.”
Daardoor kreeg elke postzegel in de woorden van Paul een ‘zuigend middelpunt’ waardoor je blik naar het midden wordt getrokken. “Net zoals ook de dj op een dance event in het middelpunt staat, het podium is de plek waarnaar het hele publiek zich richt. We hebben op iedere postzegel elke dj zijn eigen kleurenpalet en lichteffecten gegeven. In die wereld is hiërarchie heel belangrijk – elk jaar is het weer de vraag wie waar op de ranglijst staat. Maar bij ons op het velletje zie je ze gebroederlijk naast elkaar – voor ons is niemand beter dan de anderen. Vandaar dat we lang hebben gezocht naar precies dezelfde foto’s die vanuit hetzelfde standpunt zijn genomen.”

Het vinden van de foto’s was niet eenvoudig. Het liefst hadden Mark en Paul een aparte fotoshoot georganiseerd, maar gezien de agenda van de dj’s ontbrak daarvoor tijd en gelegenheid. Mark: “De foto van Hardwell bleek heel goed geschikt voor ons doel. Die was voor ons het ijkpunt om de andere foto’s te zoeken, aan te passen en zo naar elkaar toe te trekken. Vervolgens hebben we de beelden tot illustraties bewerkt waarbij in verschillende lagen inkleuringen zijn toegevoegd en details weggehaald. Zodanig dat het portret met de werking van donker en licht herkenbaar moest blijven. Steeds weer totdat de gelijkenis en de visuele kracht in balans waren. Zo hebben we van bestaande foto’s in wezen nieuw werk gemaakt.”

“Normaal doen we weinig met portretten”, voegt Paul toe. “Dat boeit ons minder. In dit geval wel omdat de gezichten van deze dj’s zijn uitgegroeid tot echte iconen– zij zijn de muziek geworden. Zo ontstonden deze bizarre lichtportretten, tegen een warme en kleurrijke achtergrond. Het is me ook wat, om in staat te zijn in je eentje een gigantisch stadion tot een kookpunt te brengen. Vandaar ook de stuwende muziek die ze maken. De lichteffecten zijn essentieel omdat ze met hun laptop optreden. Anders zou het te statisch zijn. Dat is ook de reden dat er theatrale effecten worden toegevoegd om er een imponerende performance van te maken.”

Beide ontwerpers zijn tevreden met het uiteindelijke resultaat. Mark: “Het past in onze stijl, we doen veel voor en met muziek en het vertalen ervan in beeld. Dat is vaak uitbundig, om zo het enthousiasme dat muziek teweegbrengt eruit te halen. Vandaar ook het rijke kleurgebruik – de hele regenboog zit er wel in. En het is één geheel. Een losse postzegel mag nooit mooier dan het hele vel zijn en het hele vel mag nooit mooier zijn dan een losse postzegel. Daarin zijn we geslaagd.”

Over het ontwerpbureau
Machine bestaat uit Mark Klaverstijn (Amsterdam, 1973) en Paul du Bois-Reymond (Berlijn, 1974). Beiden begonnen in hetzelfde jaar aan hun studie Grafisch Ontwerpen aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Na hun afstuderen in 1996 begonnen zij onder de naam DEPT hun eerste collectief, samen met Leonard van Munster. DEPT werkte veel voor de club-scene – waaronder het legendarische RoXY in Amsterdam – maar ook voor grote organisaties als PostNL en het Stedelijk Museum. Het collectief viel op door de vernieuwde aanpak van websites, video-performances, albumhoezen, T-shirts, installaties en vormgeving voor muziek. Na het uiteenvallen van DEPT in 2001 gingen Mark en Paul onder de naam Machine hun eigen weg. De laatste jaren werken zij voor steeds meer opdrachtgevers uit de muziekindustrie. Ook zijn zij hun eigen platenlabel begonnen onder de naam Ourmachine Records.

Het werk van Machine is opgenomen in de collecties van het Stedelijk Museum in Amsterdam en het MOMA in San Francisco. Tot de klantenkring van Machine behoren organisaties als Diesel, Frame Publishers, Heineken, ID&T/SFX, Kindred Spirits Records, MTV, Nike, Paradiso Amsterdam, Planet E Records, RedBull en het Stedelijk Museum Amsterdam.

TECHISCHE SPECIFICATIES

Zegelformaat     25 x 36 mm
Tanding     14 1/2 x 14 1/2 mm
Papier     normaal met fosforopdruk
Gomming     synthetisch
Druktechniek     offset
Oplage     325.000 velletjes
Drukkerij     Cartor Security Printing, Frankrijk
Drukkleuren postzegel     geel, magenta, cyaan en zwart

Gratis online postzegelcatalogus



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

    Reacties (0)

    Comments are closed.