Dag van de Postzegel 2014 - Postzegelblog

Dag van de Postzegel 2014

0

Informatie Dag van de Postzegel 2014

POSTZEGEL

De Dag van de Postzegel is een jaarlijks terugkerend internationaal evenement dat in 2014 door filatelistisch Nederland op 17 oktober wordt gevierd. Dit gebeurt met onder meer ruilbeurzen, tentoonstellingen en andere bijzondere bijeenkomsten. PostNL besteedt dit jaar aandacht aan het evenement door de uitgifte van het postzegelvel Dag van de Postzegel 2014, geïnspireerd op de beroemde cijferzegels uit 1946 van Jan van Krimpen. Het velletje telt tien postzegels met het tarief Nederland 1. Ook brengt PostNL een eerstedagenvelop, een postzegelmapje en een prestigeboekje uit. Het prestigeboekje is het zesde uit de reeks over de geschiedenis van de permanente postzegels in Nederland. De Dag van de Postzegel, een onderdeel van de nationale Postzegelshow Postex 2014 die van 17 tot en met 19 oktober plaatsvindt in de Americahal in Apeldoorn. Dit grootschalige filatelistische evenement is gericht op de verzamelaar en het hele gezin. Postex wordt georganiseerd door de Stichting Postex (Nederlandsche Vereeniging van Postzegelverzamelaars) in samenwerking met de Gezamenlijke Stuurgroep Evenementen (GSE), een samenwerkingsverband van de Koninklijke Nederlandse Bond van Filatelistenverenigingen (KNBF), de Nederlandsche Vereeniging van Postzegelhandelaren (NVPH) en PostNL. De uitgifte van het postzegelvel Dag van de Postzegel 2014 is een gezamenlijk initiatief van PostNL en de GSE. De GSE bepaalt jaarlijks het thema van de uitgifte.

OVER HET ONTWERP

Het ontwerp van het postzegelvel Dag van de Postzegel 2014 brengt een hommage aan de cijferzegels van Jan van Krimpen uit de periode 1946-1962. Centraal in deze postzegels zette Van Krimpen een deftig vormgegeven cijfer om de waarde van de desbetreffende postzegel aan te duiden.

De zwierige en symmetrisch opgebouwde arabesken (slingers) aan de zijkanten van de cijferzegel liet hij uit de letters van de landsaanduiding komen (Nederland, Nieuw-Guinea, Antillen en Suriname). Het door Ingmar Birza ontworpen postzegelvel Dag van de Postzegel 2014 borduurt voort op de arabesken. Deze zijn 90 graden gedraaid en lopen nu over de gehele breedte van elke postzegel, waarbij ze met de typografie van Nederland en de tariefaanduiding 1 zijn verweven.

Linksonder staat de reden van uitgifte (Dag van de Postzegel) in blokvorm, met rechts daarnaast vier over elkaar heen geschoven en verspringende Van Krimpen-postzegels die het jaartal (2014) vormen. Op de velranden van het postzegelvel keren de Van Krimpen-arabesken terug: linksboven verbonden met de barcode, rechtsonder met het logo van PostNL.

Ook voor de uitgiftedatum en het artikelnummer op de velrand zijn Van Krimpen-postzegels gebruikt, met hetzelfde kleurenspel, hoogteverschil en overlapping. Op de tabs onderaan het velletje wordt de reden van uitgifte herhaald. Voor de typografie heeft Ingmar Birza een lettertype van Van Krimpen zelf gebruikt, de Spectrum uit 1952.

OVER DE ONTWERPER

Het postzegelvel Dag van de Postzegel 2014 is alweer het derde dat Ingmar Birza voor deze filatelistendag heeft ontworpen. In 2012 hanteerde Ingmar een drukproef als uitgangspunt, in 2013 een schets, nu heeft hij de hele postzegel gebruikt. “Dat past ook wel bij het gesloten ontwerp van de cijferzegels van Jan van Krimpen”, aldus Ingmar Birza. “Voor filatelisten zijn het echte iconen, in klassieke stijl ontworpen, compleet gevuld, met een omzoomd kader en een groot kleurenpalet voor de verschillende waarden. Van Krimpen was een pure traditionalist en zijn stijl van ontwerpen past ook bij die tijd, net na de Tweede Wereldoorlog.” De serie cijferzegels van Van Krimpen leende zich als vanzelf om meer te doen dan alleen een postzegel op een postzegel af te beelden. Ingmar: “Eerst heb ik met het idee gespeeld om de cijferzegel met de waarde 1 te gebruiken als tariefsaanduiding 1, maar dat was te plat, te weinig uitdagend en het werkte ook verwarrend. Vervolgens ben ik gaan experimenteren met vier cijferzegels voor het jaartal 2014. Omdat er in Nederland geen cijferzegels van 10 cent zijn uitgegeven – waarvan ik de 0 nodig had – kwam ik op Nieuw-Guinea uit. Een toevallige ontdekking met veel invloed op het uiteindelijke ontwerp. Want toen kon ik ook postzegels uit de Nederlandse Antillen en Suriname gebruiken. Zo geeft dit nieuwe postzegelvel weer hoe ons land met de overzeese gebiedsdelen verbonden was toen Van Krimpen zijn cijferzegels ontwierp.”

Ingmar liet de vier cijferzegels met elkaar overlappen om de 0 eruit te laten springen. “Maar het simpel over elkaar heen schuiven werkte niet omdat van Krimpen verschillende cijfergroottes gebruikte. Vandaar dat ik ze ook in hoogte heb laten verspringen waardoor het verschil in cijfergrootte minder zichtbaar werd. Bovendien krijgt het beeld daardoor een aangenaam ritme, wat terugkeert op de velrand waar de cijferzegels het artikelnummer en de uitgiftedatum vormen.” In het Museum voor Communicatie trof Ingmar de schetsen, tekeningen en drukproeven van de cijferzegels aan. “Waaronder ook een positieve schets van de arabesk die Van Krimpen heeft gemaakt. Scannen hiervan leverde een onvoldoende helder resultaat op, vandaar dat ik de arabesken opnieuw heb getekend. Uiteraard exact op dezelfde manier als Van Krimpen. Wel is de arabesk gekanteld om meer beeld te creëren en ook om iets te maken dat van nu is. Uiteraard heb ik een lettertype – de Spectrum – van zijn hand gekozen. Dat is niet hetzelfde font als op zijn cijferzegels, maar deze is wel onder hetzelfde gesternte gemaakt. Zo heb ik op meerdere fronten geprobeerd respect te tonen voor het werk van Van Krimpen, maar wel is op details afstand genomen waardoor je anders naar de cijferzegels gaat kijken. Voor de hand zou liggen om op de postzegels de tariefsaanduiding 1 net als bij de cijferzegels in het midden te zetten, maar dat concurreerde met de krullen van de arabesk. Daarom is de 1 verschoven naar de plek boven de 1 van de Surinamezegel. Over de keuze van de kleur rood hoefde ik daardoor niet lang na te denken.”

Ingmar Birza vormt samen met zijn vrouw Carla Birza het ontwerp- en communicatiebureau Birza Design in Deventer. Ingmar studeerde van 1991 tot 1995 grafische vormgeving aan de Kunstacademie Den Bosch. Na een korte periode bij bureaus in Breda en Amsterdam werkte hij samen met zijn vader Be J. Birza in diens studio in Deventer. Sinds 2005 zet hij het bureau samen met zijn vrouw Carla voort, waarbij ontwerpopdrachten worden uitgevoerd voor uiteenlopende klanten. Voor PostNL voert Birza Design al sinds 1998 diverse aan postzegels verwante opdrachten uit, waaronder prestigeboekjes, diverse enveloppen, stempels en beursvelletjes. In 2003 ontwierp Ingmar de postzegels Het Nederlandse Wad, op basis van een concept dat de eerste prijs had gewonnen in een ontwerpwedstrijd voor het Nederlands publiek. Ingmar was verder verantwoordelijk voor het ontwerp van de postzegels voor 10 x Oranje op het WK Voetbal 2014, de Dag van de Postzegel 2012 en 2013, de Europazegels 2013 (Nederlandse postauto’s) en van het nieuwe kader (frame) voor de Persoonlijke Postzegels begin 2013. Ook ontwierp hij diverse Persoonlijke Postzegels. Met Uitgeverij DAVO maakte hij vele Jaarboeken Nederlandse Postzegels en sterk uiteenlopende filatelistische uitgaven.

TECHISCHE SPECIFICATIES

Zegelformaat     30 x 40 mm
Tanding     14 1/2: 14 1/2
Papier     normaal met fosforopdruk
Gomming     synthetisch
Druktechniek     offset
Oplage     80.000 velletjes
Drukkerij     Cartor Security Printing, Frankrijk
Drukkleuren postzegel     geel, magenta, cyaan en zwart

Informatie Dag van de Postzegel 2014

POSTZEGEL

De Dag van de Postzegel is een jaarlijks terugkerend internationaal evenement dat in 2014 door filatelistisch Nederland op 17 oktober wordt gevierd. Dit gebeurt met onder meer ruilbeurzen, tentoonstellingen en andere bijzondere bijeenkomsten. PostNL besteedt dit jaar aandacht aan het evenement door de uitgifte van het postzegelvel Dag van de Postzegel 2014, geïnspireerd op de beroemde cijferzegels uit 1946 van Jan van Krimpen. Het velletje telt tien postzegels met het tarief Nederland 1. Ook brengt PostNL een eerstedagenvelop, een postzegelmapje en een prestigeboekje uit. Het prestigeboekje is het zesde uit de reeks over de geschiedenis van de permanente postzegels in Nederland. De Dag van de Postzegel, een onderdeel van de nationale Postzegelshow Postex 2014 die van 17 tot en met 19 oktober plaatsvindt in de Americahal in Apeldoorn. Dit grootschalige filatelistische evenement is gericht op de verzamelaar en het hele gezin. Postex wordt georganiseerd door de Stichting Postex (Nederlandsche Vereeniging van Postzegelverzamelaars) in samenwerking met de Gezamenlijke Stuurgroep Evenementen (GSE), een samenwerkingsverband van de Koninklijke Nederlandse Bond van Filatelistenverenigingen (KNBF), de Nederlandsche Vereeniging van Postzegelhandelaren (NVPH) en PostNL. De uitgifte van het postzegelvel Dag van de Postzegel 2014 is een gezamenlijk initiatief van PostNL en de GSE. De GSE bepaalt jaarlijks het thema van de uitgifte.

OVER HET ONTWERP

Het ontwerp van het postzegelvel Dag van de Postzegel 2014 brengt een hommage aan de cijferzegels van Jan van Krimpen uit de periode 1946-1962. Centraal in deze postzegels zette Van Krimpen een deftig vormgegeven cijfer om de waarde van de desbetreffende postzegel aan te duiden.

De zwierige en symmetrisch opgebouwde arabesken (slingers) aan de zijkanten van de cijferzegel liet hij uit de letters van de landsaanduiding komen (Nederland, Nieuw-Guinea, Antillen en Suriname). Het door Ingmar Birza ontworpen postzegelvel Dag van de Postzegel 2014 borduurt voort op de arabesken. Deze zijn 90 graden gedraaid en lopen nu over de gehele breedte van elke postzegel, waarbij ze met de typografie van Nederland en de tariefaanduiding 1 zijn verweven.

Linksonder staat de reden van uitgifte (Dag van de Postzegel) in blokvorm, met rechts daarnaast vier over elkaar heen geschoven en verspringende Van Krimpen-postzegels die het jaartal (2014) vormen. Op de velranden van het postzegelvel keren de Van Krimpen-arabesken terug: linksboven verbonden met de barcode, rechtsonder met het logo van PostNL.

Ook voor de uitgiftedatum en het artikelnummer op de velrand zijn Van Krimpen-postzegels gebruikt, met hetzelfde kleurenspel, hoogteverschil en overlapping. Op de tabs onderaan het velletje wordt de reden van uitgifte herhaald. Voor de typografie heeft Ingmar Birza een lettertype van Van Krimpen zelf gebruikt, de Spectrum uit 1952.

OVER DE ONTWERPER

Het postzegelvel Dag van de Postzegel 2014 is alweer het derde dat Ingmar Birza voor deze filatelistendag heeft ontworpen. In 2012 hanteerde Ingmar een drukproef als uitgangspunt, in 2013 een schets, nu heeft hij de hele postzegel gebruikt. “Dat past ook wel bij het gesloten ontwerp van de cijferzegels van Jan van Krimpen”, aldus Ingmar Birza. “Voor filatelisten zijn het echte iconen, in klassieke stijl ontworpen, compleet gevuld, met een omzoomd kader en een groot kleurenpalet voor de verschillende waarden. Van Krimpen was een pure traditionalist en zijn stijl van ontwerpen past ook bij die tijd, net na de Tweede Wereldoorlog.” De serie cijferzegels van Van Krimpen leende zich als vanzelf om meer te doen dan alleen een postzegel op een postzegel af te beelden. Ingmar: “Eerst heb ik met het idee gespeeld om de cijferzegel met de waarde 1 te gebruiken als tariefsaanduiding 1, maar dat was te plat, te weinig uitdagend en het werkte ook verwarrend. Vervolgens ben ik gaan experimenteren met vier cijferzegels voor het jaartal 2014. Omdat er in Nederland geen cijferzegels van 10 cent zijn uitgegeven – waarvan ik de 0 nodig had – kwam ik op Nieuw-Guinea uit. Een toevallige ontdekking met veel invloed op het uiteindelijke ontwerp. Want toen kon ik ook postzegels uit de Nederlandse Antillen en Suriname gebruiken. Zo geeft dit nieuwe postzegelvel weer hoe ons land met de overzeese gebiedsdelen verbonden was toen Van Krimpen zijn cijferzegels ontwierp.”

Ingmar liet de vier cijferzegels met elkaar overlappen om de 0 eruit te laten springen. “Maar het simpel over elkaar heen schuiven werkte niet omdat van Krimpen verschillende cijfergroottes gebruikte. Vandaar dat ik ze ook in hoogte heb laten verspringen waardoor het verschil in cijfergrootte minder zichtbaar werd. Bovendien krijgt het beeld daardoor een aangenaam ritme, wat terugkeert op de velrand waar de cijferzegels het artikelnummer en de uitgiftedatum vormen.” In het Museum voor Communicatie trof Ingmar de schetsen, tekeningen en drukproeven van de cijferzegels aan. “Waaronder ook een positieve schets van de arabesk die Van Krimpen heeft gemaakt. Scannen hiervan leverde een onvoldoende helder resultaat op, vandaar dat ik de arabesken opnieuw heb getekend. Uiteraard exact op dezelfde manier als Van Krimpen. Wel is de arabesk gekanteld om meer beeld te creëren en ook om iets te maken dat van nu is. Uiteraard heb ik een lettertype – de Spectrum – van zijn hand gekozen. Dat is niet hetzelfde font als op zijn cijferzegels, maar deze is wel onder hetzelfde gesternte gemaakt. Zo heb ik op meerdere fronten geprobeerd respect te tonen voor het werk van Van Krimpen, maar wel is op details afstand genomen waardoor je anders naar de cijferzegels gaat kijken. Voor de hand zou liggen om op de postzegels de tariefsaanduiding 1 net als bij de cijferzegels in het midden te zetten, maar dat concurreerde met de krullen van de arabesk. Daarom is de 1 verschoven naar de plek boven de 1 van de Surinamezegel. Over de keuze van de kleur rood hoefde ik daardoor niet lang na te denken.”

Ingmar Birza vormt samen met zijn vrouw Carla Birza het ontwerp- en communicatiebureau Birza Design in Deventer. Ingmar studeerde van 1991 tot 1995 grafische vormgeving aan de Kunstacademie Den Bosch. Na een korte periode bij bureaus in Breda en Amsterdam werkte hij samen met zijn vader Be J. Birza in diens studio in Deventer. Sinds 2005 zet hij het bureau samen met zijn vrouw Carla voort, waarbij ontwerpopdrachten worden uitgevoerd voor uiteenlopende klanten. Voor PostNL voert Birza Design al sinds 1998 diverse aan postzegels verwante opdrachten uit, waaronder prestigeboekjes, diverse enveloppen, stempels en beursvelletjes. In 2003 ontwierp Ingmar de postzegels Het Nederlandse Wad, op basis van een concept dat de eerste prijs had gewonnen in een ontwerpwedstrijd voor het Nederlands publiek. Ingmar was verder verantwoordelijk voor het ontwerp van de postzegels voor 10 x Oranje op het WK Voetbal 2014, de Dag van de Postzegel 2012 en 2013, de Europazegels 2013 (Nederlandse postauto’s) en van het nieuwe kader (frame) voor de Persoonlijke Postzegels begin 2013. Ook ontwierp hij diverse Persoonlijke Postzegels. Met Uitgeverij DAVO maakte hij vele Jaarboeken Nederlandse Postzegels en sterk uiteenlopende filatelistische uitgaven.

TECHISCHE SPECIFICATIES

Zegelformaat     30 x 40 mm
Tanding     14 1/2: 14 1/2
Papier     normaal met fosforopdruk
Gomming     synthetisch
Druktechniek     offset
Oplage     80.000 velletjes
Drukkerij     Cartor Security Printing, Frankrijk
Drukkleuren postzegel     geel, magenta, cyaan en zwart

Gratis online postzegelcatalogus



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

    Reacties (0)

    Comments are closed.