- Postzegelblog
«
»

0

De postzegel

Op de nieuwe postzegel van het Internationaal Gerechtshof voor internationale bestemmingen staat de naam van het Hof in de officiële voertalen: International Court of Justice en Cour Internationale de Justice. De nieuwe uitgifte op 25 april 2016 is nodig vanwege de invoering van de waardeaanduiding Internationaal door PostNL, wat samenvalt met de viering van het zeventigjarig bestaan van het Internationaal Gerechtshof. Met de speciale postzegels benadrukt PostNL de bijzondere positie die deze VN-organisatie inneemt bij de bemiddeling in conflicten tussen staten. Ontwerper Roger Willems heeft de postzegels bewust als “tijdloos waardepapier ontworpen, met een noodzakelijke estheticiteit die de correspondentie van het Internationaal Gerechtshof een extra uitstraling geeft. De beslissingen van het Hof spelen een rol in de wereldpolitiek. Dat heb ik proberen aan te geven in de kruisende cirkels die op heel abstracte wijze verbondenheid door communicatie symboliseren.”

De ontwerper

Op de nieuwe postzegel voor internationale bestemmingen, een ontwerp van Roger Willems uit Amsterdam, is de naam van het Internationaal Gerechtshof in de officiële voertalen afgebeeld: International Court of Justice en Cour Internationale de Justice. De postzegel heeft een achtergrond van elkaar kruisende cirkels, terwijl centraal een lijntekening van het Vredespaleis is afgebeeld. Het kernwoord van de organisatienaam – in beide talen Justice – staat in het hart van elke postzegel. In de postzegel overheerst het blauw, de huiskleur van de Verenigde Naties. Het Vredespaleis is in goud afgebeeld, een feestelijke kleur vanwege het zeventigjarig bestaan van het Internationaal Gerechtshof dit jaar. Ook de tekst besteedt hier aandacht aan, zowel op de postzegel zelf als op de velrand. Roger Willems koos voor de typografie de Balance (Evert Bloemsma) uit 1993, een letter die hij omschrijft als eigenwijs met een mooi karakter: helder, mooi leesbaar, eigentijds en met schwung. Een bijzondere letter die volgens hem bij bijzondere opdrachten past.

De ontwerper

fisch ontwerper Roger Willems uit Amsterdam maakte het basisontwerp voor de postzegels voor het Internationaal Gerechtshof uit 2004 en de aanvulling in 2011. Ook de nieuwste versie van deze speciale postzegel voor internationale bestemmingen is van zijn hand. Het basisontwerp voldoet nog steeds prima, vindt hij. “Daar wilde ik niet veel aan veranderen. Naast de nieuwe waardeaanduiding en de vermelding van de viering van het jubileum is nu gekozen voor het Vredespaleis als centraal beeld. Daardoor sluit de nieuwe postzegel mooi aan op die voor bestemmingen binnen Nederland. Het basisontwerp met de cirkels is in zoverre aangepast dat ik dunnere lijnen heb gebruikt, waardoor ook het patroon op de postzegels is verschoven. Omdat de postzegel door de vermelding van het jubileum wat drukker is geworden, heb ik er meer rust in gebracht door de typografie te verstevigen. Maar beide velletjes blijven duidelijk familie van elkaar.”

Dat Roger Willems het geen probleem vindt om slechts kleine veranderingen door te voeren, past in zijn opvattingen over vormgeving. “In 2004 heb ik de postzegels bewust als tijdloos waardepapier ontworpen, met een noodzakelijke estheticiteit die de correspondentie van het Internationaal Gerechtshof een extra uitstraling geeft. De beslissingen van het Hof spelen een rol in de wereldpolitiek. Dat heb ik proberen aan te geven in de kruisende cirkels die op heel abstracte wijze verbondenheid door communicatie symboliseren. Door het overlappen van de cirkels ontstaat ook een zinderend effect, wat dynamiek in het beeld brengt. Vergelijk het maar met steentjes in het water.”

In het ontwerp is de sobere stijl van Roger Willems te herkennen. “Ik voel mij thuis in de Nederlandse traditie waarin de ontwerper een zelfstandige rol heeft, kritisch denkt en een eigen invulling aan opdrachten geeft. Daarin streef ik naar eenvoud, naar tijdloosheid en naar herkenbaarheid. Je mag zien wat het is. In de postzegels voor het Internationaal Gerechtshof keert dat terug in de opbouw met de drie duidelijk te onderscheiden lagen: de cirkelstructuur, de afbeelding en de tekst.”

Toch heeft Willems heel wat varianten gemaakt. “Dat was om te kijken wat voor effect verschillende oplossingen hadden, bijvoorbeeld door meer of minder aandacht te besteden aan het zeventigjarig bestaan. In overleg met het Internationaal Gerechtshof is besloten om die aanduiding bescheiden te houden. Daardoor wordt het karakter van de beide postzegelvarianten, Nederland en Internationaal, als serie gehandhaafd. Het kan natuurlijk ook zijn dat het Internationaal Gerechtshof echt wil gaan uitpakken als over vijf jaar het 75-jarig bestaan wordt gevierd. Wie weet.”

Roger Willems studeerde grafisch ontwerpen aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost in Breda (afgerond in 1994) gevolgd door een masteropleiding bij het Sandberg Instituut aan de Rietveld Academie (afgerond in 1999). Na zijn afstuderen werkte hij ook anderhalf jaar als assistent van grafisch ontwerper en typograaf Karel Martens. Sinds 1993 is hij actief als zelfstandig ontwerper en sinds 1998 als uitgever. Zijn praktijkervaring heeft hij de afgelopen jaren overgebracht op studenten, onder meer aan de Rietveld Academie, AKV St. Joost Breda, de ArtEz Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem en de Werkplaats Typografie, eveneens in Arnhem. Het merendeel van zijn opdrachten voert hij uit voor Roma Publications, een uitgeverij voor kunstboeken die hij samen met kunstenaar Mark Manders in 1998 oprichtte. Deze uitgeverij brengt jaarlijks 15 à 20 boeken uit, waarvan de meeste door Roger Willems zelf worden vormgegeven. Bekende recente publicaties zijn bijvoorbeeld Imperial Courts 1993-2015 van Dana Lixenberg, Drawings 001-806 van Ante Timmermans, Three Exchanges van Zachary Formwalt en Prophet van Geert Goiris.

De postzegel

Op de nieuwe postzegel van het Internationaal Gerechtshof voor internationale bestemmingen staat de naam van het Hof in de officiële voertalen: International Court of Justice en Cour Internationale de Justice. De nieuwe uitgifte op 25 april 2016 is nodig vanwege de invoering van de waardeaanduiding Internationaal door PostNL, wat samenvalt met de viering van het zeventigjarig bestaan van het Internationaal Gerechtshof. Met de speciale postzegels benadrukt PostNL de bijzondere positie die deze VN-organisatie inneemt bij de bemiddeling in conflicten tussen staten. Ontwerper Roger Willems heeft de postzegels bewust als “tijdloos waardepapier ontworpen, met een noodzakelijke estheticiteit die de correspondentie van het Internationaal Gerechtshof een extra uitstraling geeft. De beslissingen van het Hof spelen een rol in de wereldpolitiek. Dat heb ik proberen aan te geven in de kruisende cirkels die op heel abstracte wijze verbondenheid door communicatie symboliseren.”

De ontwerper

Op de nieuwe postzegel voor internationale bestemmingen, een ontwerp van Roger Willems uit Amsterdam, is de naam van het Internationaal Gerechtshof in de officiële voertalen afgebeeld: International Court of Justice en Cour Internationale de Justice. De postzegel heeft een achtergrond van elkaar kruisende cirkels, terwijl centraal een lijntekening van het Vredespaleis is afgebeeld. Het kernwoord van de organisatienaam – in beide talen Justice – staat in het hart van elke postzegel. In de postzegel overheerst het blauw, de huiskleur van de Verenigde Naties. Het Vredespaleis is in goud afgebeeld, een feestelijke kleur vanwege het zeventigjarig bestaan van het Internationaal Gerechtshof dit jaar. Ook de tekst besteedt hier aandacht aan, zowel op de postzegel zelf als op de velrand. Roger Willems koos voor de typografie de Balance (Evert Bloemsma) uit 1993, een letter die hij omschrijft als eigenwijs met een mooi karakter: helder, mooi leesbaar, eigentijds en met schwung. Een bijzondere letter die volgens hem bij bijzondere opdrachten past.

De ontwerper

fisch ontwerper Roger Willems uit Amsterdam maakte het basisontwerp voor de postzegels voor het Internationaal Gerechtshof uit 2004 en de aanvulling in 2011. Ook de nieuwste versie van deze speciale postzegel voor internationale bestemmingen is van zijn hand. Het basisontwerp voldoet nog steeds prima, vindt hij. “Daar wilde ik niet veel aan veranderen. Naast de nieuwe waardeaanduiding en de vermelding van de viering van het jubileum is nu gekozen voor het Vredespaleis als centraal beeld. Daardoor sluit de nieuwe postzegel mooi aan op die voor bestemmingen binnen Nederland. Het basisontwerp met de cirkels is in zoverre aangepast dat ik dunnere lijnen heb gebruikt, waardoor ook het patroon op de postzegels is verschoven. Omdat de postzegel door de vermelding van het jubileum wat drukker is geworden, heb ik er meer rust in gebracht door de typografie te verstevigen. Maar beide velletjes blijven duidelijk familie van elkaar.”

Dat Roger Willems het geen probleem vindt om slechts kleine veranderingen door te voeren, past in zijn opvattingen over vormgeving. “In 2004 heb ik de postzegels bewust als tijdloos waardepapier ontworpen, met een noodzakelijke estheticiteit die de correspondentie van het Internationaal Gerechtshof een extra uitstraling geeft. De beslissingen van het Hof spelen een rol in de wereldpolitiek. Dat heb ik proberen aan te geven in de kruisende cirkels die op heel abstracte wijze verbondenheid door communicatie symboliseren. Door het overlappen van de cirkels ontstaat ook een zinderend effect, wat dynamiek in het beeld brengt. Vergelijk het maar met steentjes in het water.”

In het ontwerp is de sobere stijl van Roger Willems te herkennen. “Ik voel mij thuis in de Nederlandse traditie waarin de ontwerper een zelfstandige rol heeft, kritisch denkt en een eigen invulling aan opdrachten geeft. Daarin streef ik naar eenvoud, naar tijdloosheid en naar herkenbaarheid. Je mag zien wat het is. In de postzegels voor het Internationaal Gerechtshof keert dat terug in de opbouw met de drie duidelijk te onderscheiden lagen: de cirkelstructuur, de afbeelding en de tekst.”

Toch heeft Willems heel wat varianten gemaakt. “Dat was om te kijken wat voor effect verschillende oplossingen hadden, bijvoorbeeld door meer of minder aandacht te besteden aan het zeventigjarig bestaan. In overleg met het Internationaal Gerechtshof is besloten om die aanduiding bescheiden te houden. Daardoor wordt het karakter van de beide postzegelvarianten, Nederland en Internationaal, als serie gehandhaafd. Het kan natuurlijk ook zijn dat het Internationaal Gerechtshof echt wil gaan uitpakken als over vijf jaar het 75-jarig bestaan wordt gevierd. Wie weet.”

Roger Willems studeerde grafisch ontwerpen aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost in Breda (afgerond in 1994) gevolgd door een masteropleiding bij het Sandberg Instituut aan de Rietveld Academie (afgerond in 1999). Na zijn afstuderen werkte hij ook anderhalf jaar als assistent van grafisch ontwerper en typograaf Karel Martens. Sinds 1993 is hij actief als zelfstandig ontwerper en sinds 1998 als uitgever. Zijn praktijkervaring heeft hij de afgelopen jaren overgebracht op studenten, onder meer aan de Rietveld Academie, AKV St. Joost Breda, de ArtEz Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem en de Werkplaats Typografie, eveneens in Arnhem. Het merendeel van zijn opdrachten voert hij uit voor Roma Publications, een uitgeverij voor kunstboeken die hij samen met kunstenaar Mark Manders in 1998 oprichtte. Deze uitgeverij brengt jaarlijks 15 à 20 boeken uit, waarvan de meeste door Roger Willems zelf worden vormgegeven. Bekende recente publicaties zijn bijvoorbeeld Imperial Courts 1993-2015 van Dana Lixenberg, Drawings 001-806 van Ante Timmermans, Three Exchanges van Zachary Formwalt en Prophet van Geert Goiris.

Gratis online postzegelcatalogus



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

    Reacties (0)

    Comments are closed.