- Postzegelblog
«
»

0

De postzegels

Het nieuwste postzegelvel ‘Griend: vogels van het wad’ van PostNL schenkt aandacht aan tien vogelsoorten die op het eiland Griend in de Waddenzee voorkomen. De geschilderde vogelportretten, olieverf op houten panelen, zijn gemaakt door kunstenaar Erik van Ommen uit Vries, dat in Drenthe ligt. De grote stern, scholekster, bergeend, rosse grutto, bonte strandloper, zilverplevier, bontbekplevier, visdief, kanoet en op Griend.

Erik van Ommen: ”Elk schilderij heb ik speciaal voor dit vel gemaakt en bij elkaar geeft deze serie mijn impressie van de Wadden weer. Waarbij iedere vogel de plek op het vel krijgt die hij verdient: poserend voor een portret, broedend op het nest, wandelend langs de vloedlijn, aan de maaltijd of in de lucht.”

Het ontwerp

Het nieuwste postzegelvel Griend: vogels van het wad bevat tien postzegels met beeltenissen van tien vogelsoorten die op het eiland Griend voorkomen. De geschilderde vogelportretten, olieverf op houten panelen, zijn gemaakt door kunstenaar Erik van Ommen uit Vries in Drenthe. De tien vogels (grote stern, scholekster, bergeend, rosse grutto, bonte strandloper, zilverplevier, bontbekplevier, visdief, kanoet, eidereend) staan afgebeeld tegen de achtergrond van de natuur op Griend, die op het hele postzegelvel doorloopt. In de landschapschildering zijn verschillende biotopen te onderscheiden: grasland, kwelder, slik, zee en lucht, die terugkeren in de foto’s links en rechts op de velrand. Naast de postzegels staan de namen van de afgebeelde vogelsoorten, zowel in het Nederlands als in het Latijn. Bij het ontwerp van het postzegelvel werkte Erik van Ommen samen met fotograaf en ontwerper Peter de Jong. Deze gebruikte voor het ontwerp de lettertypes Euphemia UCAS (Ross Mills, 2006) voor de tekst en Palatino Linotype (Herman Zapf, 1999) voor de waardeaanduiding 1.

De ontwerper

Kunstenaar Erik van Ommen zei in het verleden wel vaker dat hij ooit een postzegel zou bedenken. Met Griend: vogels van het wad is die voorspelling uitgekomen. “Een paar jaar geleden heb ik bijvoorbeeld een boek uitgebracht over de trek van een zwaluwfamilie van Nederland naar zuidelijk Afrika. Toen dacht ik al dat het mooi zou zijn om daar een postzegel van te maken, vanwege de parallel met de reis van een poststuk. Deze opdracht over de vogels van Griend was natuurlijk nog veel eervoller. Uit een lijst van Natuurmonumenten mocht ik kiezen welke vogels ik zou gaan schilderen. Ik heb mij vooral door vorm en kleur laten leiden. Daardoor moesten andere vogels afvallen. De kluut? Te zwart-wit! De lepelaar? Te groot! De tureluur? Te saai!” Samen met grafisch ontwerper Peter de Jong, die vaak de fotografie en de lithografie voor het werk van Erik van Ommen verzorgt, werd het concept bedacht. “Dat ging heel snel”, aldus Erik. “Eerst ontstond het idee om één schilderij te maken en dat ‘door te zagen’ zodat er tien schilderijtjes zouden ontstaan, voor elke postzegel één. We kozen er toch voor om tien losse paneeltjes stijf tegen elkaar aan te zetten. Dat maakte het nog steeds mogelijk om de achtergrond van de natuur op Griend op het hele vel te laten doorlopen, wat we graag wilden, maar toch iedere vogel zijn eigen plek te geven. Ik wilde geen bestaand werk gebruiken, dat is mijn eer te na. Elk schilderij heb ik speciaal voor dit vel gemaakt en bij elkaar geeft deze serie mijn impressie van de Wadden weer. Waarbij iedere vogel de plek op het vel krijgt die hij verdient: poserend voor een portret, broedend op het nest, wandelend langs de vloedlijn, aan de maaltijd of in de lucht. Daardoor ontstaat veel variatie, een soort van speelsheid waarbij de vogel het beeld domineert. De achtergrond geeft weinig detail, daar gaat het vooral om de sfeer.” Alle vogels op het postzegelvel zijn wel eerder door Erik van Ommen geschetst, onder meer voor zijn boek Het Waddenatelier. “Voor sommige vogels heb ik bestaande schetsen gebruikt om nieuw werk te maken. Voor andere vogels ben ik weer de natuur ingegaan, met name op Texel en Schier, met telescoop en schetsboek. Eerst heb ik voor dit postzegelvel een lijntekening in zwart-wit gemaakt om de totale compositie te beoordelen. In het atelier ben ik vervolgens de schetsen in aquarel gaan uitwerken om een idee te krijgen van kleur, positie en vorm. Tot slot ben ga ik schilderen met olieverf op kleine houten paneeltjes.” Erik van Ommen en Peter de Jong mochten een bezoek brengen aan Griend, wat ieder jaar maar aan enkele uitverkorenen is voorbehouden. Daar werden toen ook de foto’s gemaakt die nu op de velrand staan. Peter de Jong: “De fotografie is heel terughoudend gebruikt, om niet te concurreren met de schilderijen van Erik op de postzegels. Het liefst had ik natuurlijk één foto gebruikt, net zoals de postzegels eigenlijk één schilderij zijn. Uit praktische overweging zijn het er drie geworden die door de postzegels in tweeën worden gedeeld – foto’s van het grasland in bloei, het waterland met het baken en het vogelwachtershuisje en het strand en de lucht met de houten ‘wachters’. Er is diepte in aangebracht door de bovenste en onderste foto te vervagen en door voor de middelste een foto van veraf te kiezen. Zo komen de postzegels nog sterker naar voren.” Bij het schilderen heeft de sfeer altijd centraal gestaan, zegt Erik van Ommen. “Intiem en dromerig. Dat vraagt om allerlei keuzes die effect hebben op elke postzegel. Bijvoorbeeld het licht dat steeds van linksboven komt. Ik heb ook altijd een bepaald jaargetijde voor ogen gehouden. Alle vogels zijn geportretteerd op een zonnige dag in mei, een maand waarin ze allemaal hun mooiste kleed dragen. Als vogelschilder moet je proberen om het eigen karakter van de vogels weer te geven. Je werkt in feite in twee lagen. De eerste zijn de uiterlijke kenmerken, de tweede is de beleving, de persoonlijkheid van iedere vogel. Ik ben eigenlijk wel trots op het resultaat, het is geworden waarop ik hoopte.” Van de totstandkoming van postzegelvel Griend: vogels van het wad is een korte video gemaakt die vanaf 25 april 2016 te zien is op erikvanommen.nl. Over Erik van Ommen Erik van Ommen (1956) studeerde in 1983 af aan de Academie voor Beeldende Kunsten Minerva in Groningen. Hij maakt figuratief werk in de traditie van de Noordelijke Realisten en exposeerde in musea en galerieën in binnen- en buitenland. Erik publiceerde boeken over onder meer de bijeneter, dwerggans, grauwe kiekendief, boerenzwaluw, kluut en ijsvogel. In 2013 verscheen tijdens zijn overzichtstentoonstelling in Slot Zeist, ter gelegenheid van dertig jaar kunstenaarschap, het boek Het Waddenatelier. Erik van Ommen is een van de weinige kunstenaars die buiten vogels en andere dieren schilderen en tekenen. De telescoop is daarbij zijn belangrijkste hulpmiddel. Hierdoor kan hij het gedrag van zijn onderwerp zo goed mogelijk bestuderen en schetsen. Veel aquarellen en tekeningen werkt hij ter plaatse uit. De olieverfschilderijen en etsen zijn gebaseerd op veldschetsen en ontstaan in zijn atelier. Erik van Ommen werkte buiten Europa onder meer in Canada, Egypte, Gambia, India, Israël, Japan, Kenia, Mauritanië, Namibië, Senegal, de Verenigde Staten en Zimbabwe. Over Peter de Jong Peter de Jong (1959) studeerde van 1979-1986 aan de AKI in Enschede in de richtingen grafisch ontwerpen en videokunst. Sinds 1994 werkt hij als ontwerper en fotograaf bij Art Revisited, een uitgever van kunstproducten in Tolbert, Groningen. Bij Art Revisited is hij verantwoordelijk voor de grafische vormgeving en de reproductiefotografie. Van 2007 tot 2010 was Peter de Jong bestuurslid van de Stichting Kunstpromotie Leeuwarden.

Technische informatie

Zegelformaat 36 x 25 mm
Tanding 14 ½ : 14 ½
Papier normaal met fosforopdruk
Gomming synthetisch
Druktechniek offset
Oplage 166.000 velletjes
Drukkerij Cartor Security Printing, Frankrijk
Drukkleuren postzegel geel, magento, cyaan en zwart

De postzegels

Het nieuwste postzegelvel ‘Griend: vogels van het wad’ van PostNL schenkt aandacht aan tien vogelsoorten die op het eiland Griend in de Waddenzee voorkomen. De geschilderde vogelportretten, olieverf op houten panelen, zijn gemaakt door kunstenaar Erik van Ommen uit Vries, dat in Drenthe ligt. De grote stern, scholekster, bergeend, rosse grutto, bonte strandloper, zilverplevier, bontbekplevier, visdief, kanoet en op Griend.

Erik van Ommen: ”Elk schilderij heb ik speciaal voor dit vel gemaakt en bij elkaar geeft deze serie mijn impressie van de Wadden weer. Waarbij iedere vogel de plek op het vel krijgt die hij verdient: poserend voor een portret, broedend op het nest, wandelend langs de vloedlijn, aan de maaltijd of in de lucht.”

Het ontwerp

Het nieuwste postzegelvel Griend: vogels van het wad bevat tien postzegels met beeltenissen van tien vogelsoorten die op het eiland Griend voorkomen. De geschilderde vogelportretten, olieverf op houten panelen, zijn gemaakt door kunstenaar Erik van Ommen uit Vries in Drenthe. De tien vogels (grote stern, scholekster, bergeend, rosse grutto, bonte strandloper, zilverplevier, bontbekplevier, visdief, kanoet, eidereend) staan afgebeeld tegen de achtergrond van de natuur op Griend, die op het hele postzegelvel doorloopt. In de landschapschildering zijn verschillende biotopen te onderscheiden: grasland, kwelder, slik, zee en lucht, die terugkeren in de foto’s links en rechts op de velrand. Naast de postzegels staan de namen van de afgebeelde vogelsoorten, zowel in het Nederlands als in het Latijn. Bij het ontwerp van het postzegelvel werkte Erik van Ommen samen met fotograaf en ontwerper Peter de Jong. Deze gebruikte voor het ontwerp de lettertypes Euphemia UCAS (Ross Mills, 2006) voor de tekst en Palatino Linotype (Herman Zapf, 1999) voor de waardeaanduiding 1.

De ontwerper

Kunstenaar Erik van Ommen zei in het verleden wel vaker dat hij ooit een postzegel zou bedenken. Met Griend: vogels van het wad is die voorspelling uitgekomen. “Een paar jaar geleden heb ik bijvoorbeeld een boek uitgebracht over de trek van een zwaluwfamilie van Nederland naar zuidelijk Afrika. Toen dacht ik al dat het mooi zou zijn om daar een postzegel van te maken, vanwege de parallel met de reis van een poststuk. Deze opdracht over de vogels van Griend was natuurlijk nog veel eervoller. Uit een lijst van Natuurmonumenten mocht ik kiezen welke vogels ik zou gaan schilderen. Ik heb mij vooral door vorm en kleur laten leiden. Daardoor moesten andere vogels afvallen. De kluut? Te zwart-wit! De lepelaar? Te groot! De tureluur? Te saai!” Samen met grafisch ontwerper Peter de Jong, die vaak de fotografie en de lithografie voor het werk van Erik van Ommen verzorgt, werd het concept bedacht. “Dat ging heel snel”, aldus Erik. “Eerst ontstond het idee om één schilderij te maken en dat ‘door te zagen’ zodat er tien schilderijtjes zouden ontstaan, voor elke postzegel één. We kozen er toch voor om tien losse paneeltjes stijf tegen elkaar aan te zetten. Dat maakte het nog steeds mogelijk om de achtergrond van de natuur op Griend op het hele vel te laten doorlopen, wat we graag wilden, maar toch iedere vogel zijn eigen plek te geven. Ik wilde geen bestaand werk gebruiken, dat is mijn eer te na. Elk schilderij heb ik speciaal voor dit vel gemaakt en bij elkaar geeft deze serie mijn impressie van de Wadden weer. Waarbij iedere vogel de plek op het vel krijgt die hij verdient: poserend voor een portret, broedend op het nest, wandelend langs de vloedlijn, aan de maaltijd of in de lucht. Daardoor ontstaat veel variatie, een soort van speelsheid waarbij de vogel het beeld domineert. De achtergrond geeft weinig detail, daar gaat het vooral om de sfeer.” Alle vogels op het postzegelvel zijn wel eerder door Erik van Ommen geschetst, onder meer voor zijn boek Het Waddenatelier. “Voor sommige vogels heb ik bestaande schetsen gebruikt om nieuw werk te maken. Voor andere vogels ben ik weer de natuur ingegaan, met name op Texel en Schier, met telescoop en schetsboek. Eerst heb ik voor dit postzegelvel een lijntekening in zwart-wit gemaakt om de totale compositie te beoordelen. In het atelier ben ik vervolgens de schetsen in aquarel gaan uitwerken om een idee te krijgen van kleur, positie en vorm. Tot slot ben ga ik schilderen met olieverf op kleine houten paneeltjes.” Erik van Ommen en Peter de Jong mochten een bezoek brengen aan Griend, wat ieder jaar maar aan enkele uitverkorenen is voorbehouden. Daar werden toen ook de foto’s gemaakt die nu op de velrand staan. Peter de Jong: “De fotografie is heel terughoudend gebruikt, om niet te concurreren met de schilderijen van Erik op de postzegels. Het liefst had ik natuurlijk één foto gebruikt, net zoals de postzegels eigenlijk één schilderij zijn. Uit praktische overweging zijn het er drie geworden die door de postzegels in tweeën worden gedeeld – foto’s van het grasland in bloei, het waterland met het baken en het vogelwachtershuisje en het strand en de lucht met de houten ‘wachters’. Er is diepte in aangebracht door de bovenste en onderste foto te vervagen en door voor de middelste een foto van veraf te kiezen. Zo komen de postzegels nog sterker naar voren.” Bij het schilderen heeft de sfeer altijd centraal gestaan, zegt Erik van Ommen. “Intiem en dromerig. Dat vraagt om allerlei keuzes die effect hebben op elke postzegel. Bijvoorbeeld het licht dat steeds van linksboven komt. Ik heb ook altijd een bepaald jaargetijde voor ogen gehouden. Alle vogels zijn geportretteerd op een zonnige dag in mei, een maand waarin ze allemaal hun mooiste kleed dragen. Als vogelschilder moet je proberen om het eigen karakter van de vogels weer te geven. Je werkt in feite in twee lagen. De eerste zijn de uiterlijke kenmerken, de tweede is de beleving, de persoonlijkheid van iedere vogel. Ik ben eigenlijk wel trots op het resultaat, het is geworden waarop ik hoopte.” Van de totstandkoming van postzegelvel Griend: vogels van het wad is een korte video gemaakt die vanaf 25 april 2016 te zien is op erikvanommen.nl. Over Erik van Ommen Erik van Ommen (1956) studeerde in 1983 af aan de Academie voor Beeldende Kunsten Minerva in Groningen. Hij maakt figuratief werk in de traditie van de Noordelijke Realisten en exposeerde in musea en galerieën in binnen- en buitenland. Erik publiceerde boeken over onder meer de bijeneter, dwerggans, grauwe kiekendief, boerenzwaluw, kluut en ijsvogel. In 2013 verscheen tijdens zijn overzichtstentoonstelling in Slot Zeist, ter gelegenheid van dertig jaar kunstenaarschap, het boek Het Waddenatelier. Erik van Ommen is een van de weinige kunstenaars die buiten vogels en andere dieren schilderen en tekenen. De telescoop is daarbij zijn belangrijkste hulpmiddel. Hierdoor kan hij het gedrag van zijn onderwerp zo goed mogelijk bestuderen en schetsen. Veel aquarellen en tekeningen werkt hij ter plaatse uit. De olieverfschilderijen en etsen zijn gebaseerd op veldschetsen en ontstaan in zijn atelier. Erik van Ommen werkte buiten Europa onder meer in Canada, Egypte, Gambia, India, Israël, Japan, Kenia, Mauritanië, Namibië, Senegal, de Verenigde Staten en Zimbabwe. Over Peter de Jong Peter de Jong (1959) studeerde van 1979-1986 aan de AKI in Enschede in de richtingen grafisch ontwerpen en videokunst. Sinds 1994 werkt hij als ontwerper en fotograaf bij Art Revisited, een uitgever van kunstproducten in Tolbert, Groningen. Bij Art Revisited is hij verantwoordelijk voor de grafische vormgeving en de reproductiefotografie. Van 2007 tot 2010 was Peter de Jong bestuurslid van de Stichting Kunstpromotie Leeuwarden.

Technische informatie

Zegelformaat 36 x 25 mm
Tanding 14 ½ : 14 ½
Papier normaal met fosforopdruk
Gomming synthetisch
Druktechniek offset
Oplage 166.000 velletjes
Drukkerij Cartor Security Printing, Frankrijk
Drukkleuren postzegel geel, magento, cyaan en zwart

Gratis online postzegelcatalogus



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

    Reacties (0)

    Comments are closed.