Verkeerd gespeld: Zuidbarge - Postzegelblog

Verkeerd gespeld: Zuidbarge

6

Verkeerd geschreven plaatsnamen zijn geen uitzondering. Maar verwacht mag worden, dat officiële instanties wel de juiste benaming geven aan plaatsen. Het kan echter wel eens verkeerd gaan. Zo ook in Zuidbarge, een dorp vlak bij Emmen in de provincie Drenthe.

Op 1 februari 1919 werd in Zuidbarge een hulppostkantoor opgericht. De oprichting werd aldus aangekondigd: Mededeelingen No 411S van 15 januari 1919: Met ingang van 1 Februari 1919 wordt te Zuid-Barge en te Weerdinge een hulppostkantoor gevestigd, waarvoor het postkantoor te Emmen als hoofdkantoor zal optreden.

 

En hier ging het mis. Want bij de aanleg van de stempelkaart voor het hulppostkantoor Zuidbarge werd de spelling overgenomen uit de officiële mededeling: ZUID-BARGE. En met deze spelling werden in januari 1919 het kantoornaamstempel en het dagtekeningstempel bij De Munt besteld.

In het lakcachet ook wel lakstempel genoemd, werd de PTT verkorting ZBG opgenomen. Op 15 januari 1923 werd het hulppostkantoor uitgebreid met een hulptelegraaf- en een hulptelefoonkantoor. Ook in Zuidbarge sloeg de bezuinigingsronde toe en het hulpkantoor werd gedegradeerd tot station: Mededeelingen No 2139S van 27 februari 1924: Het hulppost-, telegraaf- en telefoonkantoor te Zuid-Barge wordt met ingang van 1 Maart 1924 vervangen door een station voor den post-, telegraaf- en telefoondienst met telegrambestelling. De postbestelling zal van Emmen uit geschieden. Het dagtekeningstempel moest worden ingeleverd door de stationhouder. Ten onrechte heeft hij ook het kantoornaamstempel teruggestuurd.

De stempels werden niet vernietigd, maar bewaard. In december 1926 werd het dagtekeningstempel weer ter beschikking gesteld van de stationhouder. Een half jaar later ging ook het kantoornaamstempel terug. Dat was in juni 1927. Bij een controle bleek, dat het dagtekeningstempel niet meer voldeed aan de kwaliteitseisen en in december 1958 werd het stempel afgekeurd. Een nieuw dagtekeningstempel werd besteld bij de fa. Numerofa in Amsterdam.

In het stempelboek van de fa. Numerofa is een afdruk aangebracht van het nieuwe stempel voor Zuidbarge, zonder toevoeging van de provincienaam. De datum en het uur zijn fictief. Het stempel werd op 20 maart 1959 naar Zuidbarge gezonden en het afgekeurde stempel kwam terug in mei 1959.

Op de stempelkaart verscheen plotseling een aantekening in 1965. De reden is niet bekend, maar waarschijnlijk is een klacht ontvangen over de schrijfwijze van de naam in het stempel: ZUID-BARGE. Een ambtenaar is gaan uitzoeken wat de officiële schrijfwijze moest zijn en raadpleegde Van Goor´s Alfabetische Plaatsnamenlijst van Nederland, uitgave 1961. En jawel, de naam was verkeerd gespeld en moest ZUIDBARGE worden. Maar actie werd verder niet ondernomen! Geen nieuwe stempels!

Dat gebeurde wel toen het poststation op 31 oktober 1977 een andere naam kreeg: Emmen-Zuidbargerstraat. Dienstorder No H.527 van 15 november 1977: H.527. Wijziging benaming postinrichtingen. Op 1 november 1977 is de benaming van de hierna vermelde postinrichting gewijzigd in de daarachter vermelde benaming:

Bedrijfsvorm                             Oude benaming                                                 Nieuwe benaming
Poststation                                Zuidbarge                                                            Emmen-Zuidbargerstraat

En zo werden twee nieuwe stempels vervaardigd. Doch de stationhouder had niet zo lang plezier van zijn stempels, want op 31 december 1978 werd het poststation opgeheven. Maar Zuidbarge bestaat nog steeds en hoopt in 2012 het 650-jarige bestaan te vieren.

Spelfouten gezocht

Heeft u ook wel eens stempels gezien waarin een naam verkeerd gespeld is opgenomen? Ik zou het graag willen weten.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (6) Schrijf een reactie

  • hans op 15 juni 2011 om 16:14

    Soms worden lijsten van provincies samengesteld waarop je dan moet invullen in welke je woont. Noord-Brabant heet dan bijna altijd Brabant, maar Brabant is een provincie van België. Dus wordt je gevraagd een foutief antwoord in te vullen. Ik dacht trouwens dat ‘s-Hertogenbosch ook niet den Bosch heet maar ‘s-Gravenhage heet wel den Haag, toch?

  • Jos van den Bosch op 15 juni 2011 om 17:15

    Cees
    Als ik het me goed herinner zijn er stempels met Valkenberg i.p.v. Valkenburg (ZL) en Heerle i.p.v. Heerlen.
    Kan de voorbeelden zo snel niet vinden.

  • Zon op 15 juni 2011 om 21:26

    Hallo Cees,

    ik heb een envelop met stempel ”DE REEDE” waar de plaatsnaam Veendam vergeten is. Had moeten zijn ”VEENDAM DE REEDE” . Trouwens, erg leuke stukjes over stempels, ik lees ze altijd met veel plezier.

  • Cees op 17 juni 2011 om 07:24

    Jos, de benaming Valkenberg was net na de eeuwwisseling in 1901 voorgeschreven: Dienstorder No 113 P – 235 T van 21 juni 1901: De Limburgsche gemeente “Valkenburg” zal voortaan in alle stukken worden geschreven: “Valkenberg”. De alphabetische lijst der gemeenten, enz., is daarmede in overeenstemming te brengen.

    Maar dat werd in 1905 weer teruggedraaid: Dienstorder No 84 van 2 maart 1905: De Limburgsche gemeente “Valkenberg” zal voortaan in alle stukken worden geschreven: “Valkenburg”. De alphabetische lijst der gemeenten, enz., zijn daarmede in overeenstemming te brengen.

    De naam Valkenberg was dus correct gedurende enkele jaren.

  • Cees op 17 juni 2011 om 08:35

    Het stadspostagentschap Veendam-De Reede werd gevestigd op 13 augustus 1979. Het eerste cilinderbalkstempel met volgnummer 1 werd besteld op 2 augustus 1979 en vervaardigd door de fa. Braungardt in Duitsland. Dit stempel was correct. In het stempel was de benaming VEENDAM-DE REEDE 1 opgenomen. Maar later werd een tweede stempel besteld, met volgnummer 2. Inmiddels was de fa. Braungardt overgenomen door de Fa. Raab. Die leverde het tweede stempel met de naam DE REEDE. Waar de fout is gemaakt? Waarschijnlijk bij het bestellen van het stempel. Maar dat heb ik niet terug kunnen vinden.

  • Frank van den Hoven op 27 juni 2011 om 04:28

    Jos,
    Lange tijd heeft de ronde gedaan dat Heerlen ook een grootrondstempel Heerle gehad zou hebben (ik heb dat destijds in mijn grootrondstempelcatalogus ook van voorgangers overgenomen, in de veronderstelling dat het correct zou zijn). Cees heeft enkele jaren geleden ontdekt dat dit stempel nooit heeft bestaan. Dus die kunnen we uit onze mancolijsten verwijderen :-) Overigens heeft Heerlen eind 19e eeuw wel enkele jaren Heerle geheten, dus in dat kader zou het niet eens onlogisch zijn geweest.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)