- Postzegelblog
«
»

0

De postzegel

Het nieuwe postzegelvel Postcrossing.com telt tien postzegels met de waardeaanduiding Internationaal 1 en het internationale Priority-logo. Op iedere postzegel staat een kleurrijke impressie van een bekende toeristische bestemming in Nederland, van de Deltawerken tot de Hoge Veluwe en van de bollenvelden tot de Nachtwacht. Met deze postzegels besteedt PostNL aandacht aan Postcrossing.com, de website voor verzenders en ontvangers van postkaarten wereldwijd. Postcrossers laten niet alleen iets van zichzelf zien, maar sturen ook vaak een kaartje met plaatjes van hun land of de plaats waar ze wonen. De nieuwe postzegels sluiten daarop aan. Ze zijn gemaakt door grafisch ontwerper Reinier Hamel uit den Haag door bestaand fotomateriaal met kleurvlakken te bewerken. “Zo heb ik mijn eigen werkelijkheid geschapen, mijn collage van ons land. Sterk geabstraheerd, want ik wil dat er voor iedereen iets te raden over moet blijven.”

Het ontwerp

Het postzegelvel Postcrossing.com telt tien postzegels met de waardeaanduiding Internationaal 1 en het internationale Priority-logo. Op iedere postzegel staat een kleurrijke impressie van een bekende toeristische bestemming in Nederland: de Deltawerken, de Waddeneilanden, de Hoge Veluwe, het Binnenhof, de kaasmarkt van Alkmaar, de bollenvelden, Giethoorn, Marken, Zaanse Schans en de Nachtwacht. De schetsen zijn gemaakt op basis van fotomateriaal dat op de computer is bewerkt tot kleurrijke vlakken die over de perforaties heenlopen. De vlakken veranderen van kleur van onderen naar boven van roze naar geel en groen, terwijl in de details rood, licht- en donkerblauw overheersen. De afgebeelde objecten en personages zijn waar nodig met witte contourlijnen van de kleurvlakken gescheiden. Van boven naar onderen loopt een golvende lijn over het vel als symbool voor de weg die postcrossing-kaarten over de wereld afleggen, waarbij zowel de kaarten als de lijn per postzegel van kleur wisselen. Voor de typografie is gebruikgemaakt van drie handschriftfonts: de Populaire (2011), de Undersong (2013) en de Daft Brush (2014), alle drie ontworpen door Ricardo Marcin en Erica Jung en uitgebracht door PintassilgoPrints.

De ontwerper

Grafisch ontwerper Reinier Hamel hoefde niet lang na te denken toen hem werd gevraagd of hij het nieuwe postzegelvel Postcrossing.com wilde ontwerpen. “Het onderwerp spreekt mij erg aan. Postcrossing brengt verbindingen tot stand tussen mensen. Wereldwijd, spontaan. Postcrossers laten iets van zichzelf zien, met gebruik van een klassiek medium. Een vorm van ‘slow contact’ als je het met e-mailen vergelijkt. Het vraagt meer inspanning, je moet er moeite voor doen. Maar daar krijg je wel wat bijzonders voor terug.” Met het postzegelvel Postcrossing.com wil PostNL het gelijknamige initiatief ondersteunen en tegelijkertijd Nederland in de etalage zetten. Postcrossers laten niet alleen iets van zichzelf zien, maar sturen ook vaak een kaartje met plaatjes van hun land of de plaats waar ze wonen. Er werd een concept bedacht met de bekendste toeristische attracties, want vrijwel alle kaarten van postcrossers gaan over de grens en op deze manier krijgen mooie en bijzondere plekken van Nederland extra aandacht. Reinier: “Van PostNL kreeg ik een lijst met highlights om uit te kiezen. Ik wilde ver weg blijven van klassieke VVV-plaatjes en mijn persoonlijke twist eraan geven. Daarom heb ik gebruikgemaakt van bestaand fotomateriaal met daar bovenop een grafische laag om zo mijn eigen beelden te maken. De verschillende afbeeldingen worden zo tegelijkertijd naar elkaar toegetrokken, letterlijk over de perforaties van de postzegels heen.” De postzegels zijn door Reinier als totaalbeeld ontworpen – het vel is veel meer dan de optelsom van tien losse postzegels. “Op het scherm heb ik na veel passen, meten en schaven één afbeelding gemaakt waarin de tien losse plaatjes samenkomen. Natuurlijk is ervoor gezorgd dat elke postzegel een krachtig beeld kreeg door het perforatiesjabloon van de postzegels eronder te leggen en deze voortdurend weg te klikken en terug te halen. Maar het uitgangspunt is en was één totaalbeeld.” Bij de keuze van de tien onderwerpen en het fotomateriaal is de ontwerper vrij intuïtief te werk gegaan. “Ze moesten goed in het totaalbeeld passen. Ik heb mezelf vervolgens veel vrijheid gegund om met het beeld te rommelen. Op een bepaald moment besloten we bijvoorbeeld de herten van de Oostvaardersplassen te laten vallen voor die van de Hoge Veluwe. Dat vroeg om een nieuwe foto, want het is echt een andere omgeving. Maar wel handhaafde ik de witte contouren van de hertengeweien uit het oorspronkelijke beeld. Zo heb ik mijn eigen werkelijkheid geschapen, mijn collage van ons land. Sterk geabstraheerd, want ik wil dat er voor iedereen iets te raden over moet blijven. Ik hou wel van zoekplaatjes – nieuwsgierigheid is een van de mooiste eigenschappen van de mens.” De postzegels vallen op door de stevige kleuren, zonder verloop. “Ik gebruik graag harde vormen, voor beelden met verschillende attentiemomenten”, zegt Reinier. “De kleuren heb ik ook gebruikt voor het vervreemden van de werkelijkheid. Water hoeft niet altijd blauw te zijn en gras niet altijd groen. Ik heb wat met open eindes, met het schetsmatige. Daarom lopen de kleurvlakken op de velrand door en houden ze daar dan opeens op.” Midden in het vel is een subtiele lijn aangebracht die van boven naar onderen zwiert en de weg verbeeldt die een kaart moet afleggen. “Het is ook een verwijzing naar PostNL, de bemiddelaar tussen verzender en ontvanger. Die lijn had ik al vanaf het begin in mijn hoofd. Hij was een tijdje verdwenen omdat het beeld anders te druk werd. Maar door al dat abstraheren kwam er weer ruimte voor.” Over Reinier Hamel Reinier Hamel studeerde grafisch ontwerpen aan de Koninklijke Academie in Den Haag (1989). In 1990 richtte hij samen met een compagnon A Dog’s Life op, een bureau dat vooral voor de overheid actief was. In 2000 sloeg Reinier een compleet andere weg in met Sin, een nieuwsgierig, recalcitrant, multifunctioneel creatief bureau dat met zes medewerkers aansprekende en onderscheidende visuele communicatie verzorgde. Sinds 2014 is hij weer als zelfstandig ontwerper actief, nog steeds onder de naam Sin, met duidelijke concepten voor print en websites tot animaties, interieurs en complete campagnes. Zijn werk verschuift steeds meer naar het bedenken en uitvoeren van totaalconcepten, onder meer voor Carnivale (circus- en kermisfestival), Festival Classique (jaarlijks festival rond klassieke muziek), De Werkfabriek (trefpunt voor sociaal ondernemerschap) en Lola Bikes & Coffee. Van het laatste is hij ook mede-eigenaar.

Technische informatie

Zegelformaat     36 x 25 mm
Tanding     14 ½ : 14 ½
Papier     normaal met fosforopdruk
Gomming     synthetisch
Druktechniek     offset
Oplage     156.000 velletjes
Drukkerij     Cartor Security Printing, Frankrijk
Drukkleuren postzegel     geel, magenta, cyaan en zwart

 

 

De postzegel

Het nieuwe postzegelvel Postcrossing.com telt tien postzegels met de waardeaanduiding Internationaal 1 en het internationale Priority-logo. Op iedere postzegel staat een kleurrijke impressie van een bekende toeristische bestemming in Nederland, van de Deltawerken tot de Hoge Veluwe en van de bollenvelden tot de Nachtwacht. Met deze postzegels besteedt PostNL aandacht aan Postcrossing.com, de website voor verzenders en ontvangers van postkaarten wereldwijd. Postcrossers laten niet alleen iets van zichzelf zien, maar sturen ook vaak een kaartje met plaatjes van hun land of de plaats waar ze wonen. De nieuwe postzegels sluiten daarop aan. Ze zijn gemaakt door grafisch ontwerper Reinier Hamel uit den Haag door bestaand fotomateriaal met kleurvlakken te bewerken. “Zo heb ik mijn eigen werkelijkheid geschapen, mijn collage van ons land. Sterk geabstraheerd, want ik wil dat er voor iedereen iets te raden over moet blijven.”

Het ontwerp

Het postzegelvel Postcrossing.com telt tien postzegels met de waardeaanduiding Internationaal 1 en het internationale Priority-logo. Op iedere postzegel staat een kleurrijke impressie van een bekende toeristische bestemming in Nederland: de Deltawerken, de Waddeneilanden, de Hoge Veluwe, het Binnenhof, de kaasmarkt van Alkmaar, de bollenvelden, Giethoorn, Marken, Zaanse Schans en de Nachtwacht. De schetsen zijn gemaakt op basis van fotomateriaal dat op de computer is bewerkt tot kleurrijke vlakken die over de perforaties heenlopen. De vlakken veranderen van kleur van onderen naar boven van roze naar geel en groen, terwijl in de details rood, licht- en donkerblauw overheersen. De afgebeelde objecten en personages zijn waar nodig met witte contourlijnen van de kleurvlakken gescheiden. Van boven naar onderen loopt een golvende lijn over het vel als symbool voor de weg die postcrossing-kaarten over de wereld afleggen, waarbij zowel de kaarten als de lijn per postzegel van kleur wisselen. Voor de typografie is gebruikgemaakt van drie handschriftfonts: de Populaire (2011), de Undersong (2013) en de Daft Brush (2014), alle drie ontworpen door Ricardo Marcin en Erica Jung en uitgebracht door PintassilgoPrints.

De ontwerper

Grafisch ontwerper Reinier Hamel hoefde niet lang na te denken toen hem werd gevraagd of hij het nieuwe postzegelvel Postcrossing.com wilde ontwerpen. “Het onderwerp spreekt mij erg aan. Postcrossing brengt verbindingen tot stand tussen mensen. Wereldwijd, spontaan. Postcrossers laten iets van zichzelf zien, met gebruik van een klassiek medium. Een vorm van ‘slow contact’ als je het met e-mailen vergelijkt. Het vraagt meer inspanning, je moet er moeite voor doen. Maar daar krijg je wel wat bijzonders voor terug.” Met het postzegelvel Postcrossing.com wil PostNL het gelijknamige initiatief ondersteunen en tegelijkertijd Nederland in de etalage zetten. Postcrossers laten niet alleen iets van zichzelf zien, maar sturen ook vaak een kaartje met plaatjes van hun land of de plaats waar ze wonen. Er werd een concept bedacht met de bekendste toeristische attracties, want vrijwel alle kaarten van postcrossers gaan over de grens en op deze manier krijgen mooie en bijzondere plekken van Nederland extra aandacht. Reinier: “Van PostNL kreeg ik een lijst met highlights om uit te kiezen. Ik wilde ver weg blijven van klassieke VVV-plaatjes en mijn persoonlijke twist eraan geven. Daarom heb ik gebruikgemaakt van bestaand fotomateriaal met daar bovenop een grafische laag om zo mijn eigen beelden te maken. De verschillende afbeeldingen worden zo tegelijkertijd naar elkaar toegetrokken, letterlijk over de perforaties van de postzegels heen.” De postzegels zijn door Reinier als totaalbeeld ontworpen – het vel is veel meer dan de optelsom van tien losse postzegels. “Op het scherm heb ik na veel passen, meten en schaven één afbeelding gemaakt waarin de tien losse plaatjes samenkomen. Natuurlijk is ervoor gezorgd dat elke postzegel een krachtig beeld kreeg door het perforatiesjabloon van de postzegels eronder te leggen en deze voortdurend weg te klikken en terug te halen. Maar het uitgangspunt is en was één totaalbeeld.” Bij de keuze van de tien onderwerpen en het fotomateriaal is de ontwerper vrij intuïtief te werk gegaan. “Ze moesten goed in het totaalbeeld passen. Ik heb mezelf vervolgens veel vrijheid gegund om met het beeld te rommelen. Op een bepaald moment besloten we bijvoorbeeld de herten van de Oostvaardersplassen te laten vallen voor die van de Hoge Veluwe. Dat vroeg om een nieuwe foto, want het is echt een andere omgeving. Maar wel handhaafde ik de witte contouren van de hertengeweien uit het oorspronkelijke beeld. Zo heb ik mijn eigen werkelijkheid geschapen, mijn collage van ons land. Sterk geabstraheerd, want ik wil dat er voor iedereen iets te raden over moet blijven. Ik hou wel van zoekplaatjes – nieuwsgierigheid is een van de mooiste eigenschappen van de mens.” De postzegels vallen op door de stevige kleuren, zonder verloop. “Ik gebruik graag harde vormen, voor beelden met verschillende attentiemomenten”, zegt Reinier. “De kleuren heb ik ook gebruikt voor het vervreemden van de werkelijkheid. Water hoeft niet altijd blauw te zijn en gras niet altijd groen. Ik heb wat met open eindes, met het schetsmatige. Daarom lopen de kleurvlakken op de velrand door en houden ze daar dan opeens op.” Midden in het vel is een subtiele lijn aangebracht die van boven naar onderen zwiert en de weg verbeeldt die een kaart moet afleggen. “Het is ook een verwijzing naar PostNL, de bemiddelaar tussen verzender en ontvanger. Die lijn had ik al vanaf het begin in mijn hoofd. Hij was een tijdje verdwenen omdat het beeld anders te druk werd. Maar door al dat abstraheren kwam er weer ruimte voor.” Over Reinier Hamel Reinier Hamel studeerde grafisch ontwerpen aan de Koninklijke Academie in Den Haag (1989). In 1990 richtte hij samen met een compagnon A Dog’s Life op, een bureau dat vooral voor de overheid actief was. In 2000 sloeg Reinier een compleet andere weg in met Sin, een nieuwsgierig, recalcitrant, multifunctioneel creatief bureau dat met zes medewerkers aansprekende en onderscheidende visuele communicatie verzorgde. Sinds 2014 is hij weer als zelfstandig ontwerper actief, nog steeds onder de naam Sin, met duidelijke concepten voor print en websites tot animaties, interieurs en complete campagnes. Zijn werk verschuift steeds meer naar het bedenken en uitvoeren van totaalconcepten, onder meer voor Carnivale (circus- en kermisfestival), Festival Classique (jaarlijks festival rond klassieke muziek), De Werkfabriek (trefpunt voor sociaal ondernemerschap) en Lola Bikes & Coffee. Van het laatste is hij ook mede-eigenaar.

Technische informatie

Zegelformaat     36 x 25 mm
Tanding     14 ½ : 14 ½
Papier     normaal met fosforopdruk
Gomming     synthetisch
Druktechniek     offset
Oplage     156.000 velletjes
Drukkerij     Cartor Security Printing, Frankrijk
Drukkleuren postzegel     geel, magenta, cyaan en zwart

 

 

Gratis online postzegelcatalogus



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

    Reacties (0)

    Comments are closed.