Orchideeën van het Gerendal - Postzegelblog

Orchideeën van het Gerendal

0

Informatie Orchideeën van het Gerendal 

POSTZEGEL
Het postzegelvel Orchideeën van het Gerendal staat in het teken van de prachtige orchideeën uit dit drie kilometer lange droogdal in het zuiden van Limburg. Het Gerendal kenmerkt zich door steile beboste kalkrijke hellingen en kalkgraslanden waar allerlei soorten orchideeën voorkomen. Midden in het dal ligt de Orchideeëntuin, waar jaarlijks tien- tot vijftienduizend bezoekers komen. De natuurlijke tuin is alleen in mei en juni geopend, de bloeitijd van de orchideeën. Het grootste deel van het Gerendal, zo’n 225 ha, is eigendom van Staatsbosbeheer. Het aantal soorten orchideeën in de wereld wordt op 20.000 geschat, waarvan er een kleine 30 in het Gerendal voorkomen.

Het postzegelvel Orchideeën van het Gerendal is een initiatief van PostNL en kwam tot stand met adviezen van Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten.

ONTWERP
Op de tien postzegels op het postzegelvel Orchideeën van het Gerendal staan bloemen van tien verschillende orchideeën die in dit dal voorkomen. De kleurrijke illustraties werden door Studio Beige vanuit verschillende gezichtspunten op de computer gemaakt. Zij lieten zich daarbij onder meer inspireren door het werk van de botanisch tekenaar dr. Jacobus (Koos) Landwehr (1911-1996) die het tweedelig standaardwerk Wilde orchideeën van Europa (1977) schreef. Onder de illustraties zijn pentekeningen te zien van zeven van de tien orchideeën, met de hand getekend in zwart-wit. Op de pentekeningen staan de orchideeën compleet afgebeeld, met stengel, blad en bloemtrossen. Op de meest linkse, de middelste en de meest rechtse postzegels op het velletje loopt de pentekening over van de ene naar de andere postzegel. De vier andere postzegels hebben elk hun eigen pentekening. Op sommige plekken lopen de illustraties, zowel de kleurenillustraties als de zwart-wittekeningen, over de perforatieranden heen. Dat doorloopeffect is ook gebruikt voor de onderste laag van het ontwerp – een gefilterde mintgroene plattegrond van het Gerendal uit het begin van de 20e eeuw. Op elke postzegel staat het jaartal 2014 en de waardeaanduiding Nederland 1. Onderaan staat de Nederlandse en de Latijnse naam van iedere orchidee. Op de velrand is een korte omschrijving te vinden van de dichtstbijzijnde orchidee: de afmeting, het waarom van de naamgeving en de bloeiperiode. Op de rechtervelrand staat de titel van het postzegelvel, geflankeerd door de logo’s van PostNL en Staatsbosbeheer, de eigenaar van het Gerendal. Het gebruikte lettertype is de Sofia Pro van Mostardesign, een font dat in 2008 door Olivier Gourvat werd ontworpen.

ONTWERPER Het contact tussen PostNL en Masja van Deursen en Silvia Vergeer van Studio Beige kwam tot stand op een wel heel toepasselijke plek: het Museum voor Communicatie in Den Haag. In dat museum werd in 2013 de tentoonstelling Branding Beatrix gehouden, ter gelegenheid van de troonswisseling op 30 april van dat jaar. Studio Beige was door het museum gevraagd het grafisch ontwerp voor Branding Beatrix te verzorgen. Dit uitte zich in een campagnebeeld dat geïnspireerd was op de Beatrixpostzegel met het stippenpatroon.

“We raakten in gesprek met Julius Vermeulen van PostNL”, vertelt Silvia Vergeer, “en voor we het wisten hadden we een afspraak om te praten over het ontwerp van een postzegel. De voorkeur van PostNL was duidelijk, namelijk een traditionele visuele weergave met hedendaagse typografie. Ook wisten we vanaf het begin voor welke tien orchideeën we een velletje met tien postzegels moesten ontwerpen. Verder kregen we alle vrijheid, dat was heel opvallend. Eerst hebben we ons echt grondig in het onderwerp orchideeën verdiept, daarna zijn we twee ontwerprichtingen gaan uitwerken. De een kreeg als werktitel meesterverleiders, want zo mag je orchideeën wel noemen. Ze moeten immers met hun nectar, geur, kleur of vorm insecten verleiden om de bloem te bestuiven. Dat doen ze heel inventief. De andere richting had een meer wetenschappelijke inslag en die doopten we van bodem tot bevruchting. Daarmee wilden we laten zien hoe belangrijk de samenstelling van de bodem is voor het wel of niet voorkomen van orchideeën. Het feit dat er zo veel orchideeën in het Gerendal zijn geconcentreerd, heeft van alles te maken met de kalkrijke samenstelling van de bodem daar.”

De keuze van PostNL viel op de meesterverleidersaanpak. Zo zijn nu ook de tien orchideeën op de postzegels afgebeeld, met prachtige kleuren en aanlokkelijke vormen. “Toch”, zegt Masja van Deursen, “keert ook de tweede ontwerprichting in de postzegels terug omdat we het basisontwerp met twee lagen hebben uitgebreid. Zo is onder de kleurenillustraties de complete orchidee in zwart-wit afgebeeld, met stengel en al zoals die uit de grond komt. En de onderste laag is echt een letterlijke bodem, met een oude kaart van het Gerendal. Het concept voor dit postzegelvel kwam vrij snel tot stand kwam, daarna hebben we veel tijd aan de vervolmaking besteed. Het zijn zulke mooie bloemen, die moet je natuurlijk zo zorgvuldig mogelijk illustreren om ze recht te doen. Bovendien hebben we veel alternatieven onderzocht om te bepalen hoe we ze van hun beste kant konden laten zien. Met verschillende gezichtspunten zodat er ook een mooi beeldritme op het postzegelvel zou ontstaan. De pentekeningen van de orchideeën zijn door een expert gemaakt. Namelijk door Eline Hoogendijk, verbonden aan de Hortus Botanicus in Leiden, die als botanisch kunstenaar prachtig werk heeft geleverd. Dat is echt een specialisme.”

Toen eenmaal het beeldmateriaal voorhanden was, is er nog veel aandacht besteed aan de onderlinge relatie tussen de verschillende lagen van het ontwerp. “Een kwestie van eindeloos schuiven, kleuren wisselen, typografie verplaatsen tot we tevreden waren”, aldus Silvia. “Dat is vooral op gevoel gegaan. We beginnen altijd streng conceptueel en pas als we het daarover eens zijn, gaan we binnen het concept veel intuïtiever te werk. Zo werken we meestal, dat is onze stijl. Dat geldt ook voor de combinaties van verschillende technieken. Ik sprak eerder al over de vrijheid die we van PostNL kregen om de illustraties te maken, als interpretatie, als onze blik op een bloem. Uiteraard wilden we de schoonheid van de verschillende orchideeën zo sterk mogelijk naar voren laten komen, met respect natuurlijk voor de botanische eigenschappen. Het moest natuurlijk wel kloppen, ook in de ogen van de echte orchideekenners die ons hebben geholpen. Dit was een bijzondere opdracht, ook omdat we alle gelegenheid kregen om het ontwerp te perfectioneren. Dat is altijd wel ons doel, maar er is niet altijd tijd om eindeloos te herhalen, om het allerbeste uit jezelf te halen. Nu wel.”

Over het ontwerpbureau
Studio Beige werd opgericht in 2003 door de ontwerpers Masja van Deursen (Kunstacademie ’s Hertogenbosch, 1992-1996) en Silvia Vergeer (Willem de Kooning Academie Rotterdam, 1996-2000). Studio Beige richt zich op concept, strategie en design en werkt voor grote en kleine, commerciële en non-profitorganisaties. Dit resulteert in onder andere visuele identiteiten, magazines, tentoonstellingsontwerp, campagnes en websites. Ze hebben een sterke voorliefde voor typografie en streven in samenwerking met opdrachtgevers naar effectieve ontwerpoplossingen, ondersteund door een hoog niveau van conceptueel denken en oog voor detail. Dit is een essentieel onderdeel binnen het creatief proces. Tot hun recente werk behoren ontwerpen die zij maakten voor uiteenlopende opdrachtgevers als het Nederlands Fotomuseum, de Rotterdamse Academie van Bouwkunst, Gimsel, Supermarkt voor Natuurlijke Voeding en cosmetica, restaurant Spirit en Goliath Sportswear. In 2008 won Studio Beige de Cinmea.nl Afficheprijs voor het beste Nederlandse filmaffiche voor de film The Muse van Ben van Lieshout. Tijdens de European Design Awards wonnen zij onder meer prijzen voor hun ontwerp van de tentoonstelling van Lewis Hine in het Nederlands Fotomuseum (juni 2013) en voor hun ontwerp van ‘SUSAN BIJL – The New Shoppingbag (mei 2009).

EXTRA INFO
De orchideeënillustraties van Studio Beige zijn onder meer geïnspireerd op het tweedelig standaardwerk Wilde orchideeën van Europa (1977). Deze uitgave van Natuurmonumenten werd gemaakt door de botanisch tekenaar dr. Jacobus (Koos) Landwehr (1911-1996). Landwehr was een uitmuntend tekenaar en verwierf door zelfstudie een grote kennis van de wilde flora. Zijn naam is onverbrekelijk verbonden aan de vele heemparken in Amstelveen. Hij werkte, in dienst van de gemeentelijke Plantsoenendienst, aan het ontwerp ervan. Landwehr was niet bang om wilde flora te planten en daarmee liep Amstelveen voorop. In 1972 werd Landwehr de Heimans- en Thijsseprijs toegekend en in 1985 ontving hij het eredoctoraat in de wiskunde en natuurwetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Landwehr schreef en tekende ook een aantal atlassen, waaronder de Nieuwe Atlas Nederlandse Bladmossen (1984).

VERKOOP/GELDIGHEID
De postzegels zijn, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij de Bruna-winkels, de Collect Club in Groningen en via de Onlinewinkel op www.postnl.nl/collectclub. De geldigheidstermijn is onbepaald.

WAARDE Vanaf 1 juli 2010 staat er geen euroaanduiding op de postzegels meer, maar een cijfer. Op deze postzegels staat Nederland 1, bedoeld voor post tot 20 gram met een bestemming binnen Nederland.

TECHNISCHE GEGEVENS
Zegelformaat : 25 x 36 mm
Tanding : 14 ½ : 14 ½
Papier : normaal met fosforopdruk
Gomming : synthetisch
Druktechniek : offset
Oplaag : 335.000 velletjes
Drukkerij : Cartor Security Printing, Frankrijk

Artikelnummer : 340661
Drukkleuren postzegel : geel, magenta, cyaan en zwart

Lijst met afgebeelde orchideeën, van links naar rechts
Op de bovenste rij:
• Gymnadenia Conopsea (Grote Muggenorchis)
• Orchis Militaris (Soldaatje)
• Orchis Antropophora (Poppenorchis)
• Anacamptis Pyramidalis (Hondskruid)
• Dactylorhiza Maculata Subspecies Fuchsii (Bosorchis)

Op de onderste rij:
• Orchis Purpurea (Purperorchis)
• Platanthera Bifolia (Welriekende Nachtorchis)
• Orchis Mascula (Mannetjesorchis)
• Coeloglossum Viride (Groene Nachtorchis)
• Orchis Simia (Aapjesorchis)
© 2014 Koninklijke PostNL BV

 

Informatie Orchideeën van het Gerendal 

POSTZEGEL
Het postzegelvel Orchideeën van het Gerendal staat in het teken van de prachtige orchideeën uit dit drie kilometer lange droogdal in het zuiden van Limburg. Het Gerendal kenmerkt zich door steile beboste kalkrijke hellingen en kalkgraslanden waar allerlei soorten orchideeën voorkomen. Midden in het dal ligt de Orchideeëntuin, waar jaarlijks tien- tot vijftienduizend bezoekers komen. De natuurlijke tuin is alleen in mei en juni geopend, de bloeitijd van de orchideeën. Het grootste deel van het Gerendal, zo’n 225 ha, is eigendom van Staatsbosbeheer. Het aantal soorten orchideeën in de wereld wordt op 20.000 geschat, waarvan er een kleine 30 in het Gerendal voorkomen.

Het postzegelvel Orchideeën van het Gerendal is een initiatief van PostNL en kwam tot stand met adviezen van Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten.

ONTWERP
Op de tien postzegels op het postzegelvel Orchideeën van het Gerendal staan bloemen van tien verschillende orchideeën die in dit dal voorkomen. De kleurrijke illustraties werden door Studio Beige vanuit verschillende gezichtspunten op de computer gemaakt. Zij lieten zich daarbij onder meer inspireren door het werk van de botanisch tekenaar dr. Jacobus (Koos) Landwehr (1911-1996) die het tweedelig standaardwerk Wilde orchideeën van Europa (1977) schreef. Onder de illustraties zijn pentekeningen te zien van zeven van de tien orchideeën, met de hand getekend in zwart-wit. Op de pentekeningen staan de orchideeën compleet afgebeeld, met stengel, blad en bloemtrossen. Op de meest linkse, de middelste en de meest rechtse postzegels op het velletje loopt de pentekening over van de ene naar de andere postzegel. De vier andere postzegels hebben elk hun eigen pentekening. Op sommige plekken lopen de illustraties, zowel de kleurenillustraties als de zwart-wittekeningen, over de perforatieranden heen. Dat doorloopeffect is ook gebruikt voor de onderste laag van het ontwerp – een gefilterde mintgroene plattegrond van het Gerendal uit het begin van de 20e eeuw. Op elke postzegel staat het jaartal 2014 en de waardeaanduiding Nederland 1. Onderaan staat de Nederlandse en de Latijnse naam van iedere orchidee. Op de velrand is een korte omschrijving te vinden van de dichtstbijzijnde orchidee: de afmeting, het waarom van de naamgeving en de bloeiperiode. Op de rechtervelrand staat de titel van het postzegelvel, geflankeerd door de logo’s van PostNL en Staatsbosbeheer, de eigenaar van het Gerendal. Het gebruikte lettertype is de Sofia Pro van Mostardesign, een font dat in 2008 door Olivier Gourvat werd ontworpen.

ONTWERPER Het contact tussen PostNL en Masja van Deursen en Silvia Vergeer van Studio Beige kwam tot stand op een wel heel toepasselijke plek: het Museum voor Communicatie in Den Haag. In dat museum werd in 2013 de tentoonstelling Branding Beatrix gehouden, ter gelegenheid van de troonswisseling op 30 april van dat jaar. Studio Beige was door het museum gevraagd het grafisch ontwerp voor Branding Beatrix te verzorgen. Dit uitte zich in een campagnebeeld dat geïnspireerd was op de Beatrixpostzegel met het stippenpatroon.

“We raakten in gesprek met Julius Vermeulen van PostNL”, vertelt Silvia Vergeer, “en voor we het wisten hadden we een afspraak om te praten over het ontwerp van een postzegel. De voorkeur van PostNL was duidelijk, namelijk een traditionele visuele weergave met hedendaagse typografie. Ook wisten we vanaf het begin voor welke tien orchideeën we een velletje met tien postzegels moesten ontwerpen. Verder kregen we alle vrijheid, dat was heel opvallend. Eerst hebben we ons echt grondig in het onderwerp orchideeën verdiept, daarna zijn we twee ontwerprichtingen gaan uitwerken. De een kreeg als werktitel meesterverleiders, want zo mag je orchideeën wel noemen. Ze moeten immers met hun nectar, geur, kleur of vorm insecten verleiden om de bloem te bestuiven. Dat doen ze heel inventief. De andere richting had een meer wetenschappelijke inslag en die doopten we van bodem tot bevruchting. Daarmee wilden we laten zien hoe belangrijk de samenstelling van de bodem is voor het wel of niet voorkomen van orchideeën. Het feit dat er zo veel orchideeën in het Gerendal zijn geconcentreerd, heeft van alles te maken met de kalkrijke samenstelling van de bodem daar.”

De keuze van PostNL viel op de meesterverleidersaanpak. Zo zijn nu ook de tien orchideeën op de postzegels afgebeeld, met prachtige kleuren en aanlokkelijke vormen. “Toch”, zegt Masja van Deursen, “keert ook de tweede ontwerprichting in de postzegels terug omdat we het basisontwerp met twee lagen hebben uitgebreid. Zo is onder de kleurenillustraties de complete orchidee in zwart-wit afgebeeld, met stengel en al zoals die uit de grond komt. En de onderste laag is echt een letterlijke bodem, met een oude kaart van het Gerendal. Het concept voor dit postzegelvel kwam vrij snel tot stand kwam, daarna hebben we veel tijd aan de vervolmaking besteed. Het zijn zulke mooie bloemen, die moet je natuurlijk zo zorgvuldig mogelijk illustreren om ze recht te doen. Bovendien hebben we veel alternatieven onderzocht om te bepalen hoe we ze van hun beste kant konden laten zien. Met verschillende gezichtspunten zodat er ook een mooi beeldritme op het postzegelvel zou ontstaan. De pentekeningen van de orchideeën zijn door een expert gemaakt. Namelijk door Eline Hoogendijk, verbonden aan de Hortus Botanicus in Leiden, die als botanisch kunstenaar prachtig werk heeft geleverd. Dat is echt een specialisme.”

Toen eenmaal het beeldmateriaal voorhanden was, is er nog veel aandacht besteed aan de onderlinge relatie tussen de verschillende lagen van het ontwerp. “Een kwestie van eindeloos schuiven, kleuren wisselen, typografie verplaatsen tot we tevreden waren”, aldus Silvia. “Dat is vooral op gevoel gegaan. We beginnen altijd streng conceptueel en pas als we het daarover eens zijn, gaan we binnen het concept veel intuïtiever te werk. Zo werken we meestal, dat is onze stijl. Dat geldt ook voor de combinaties van verschillende technieken. Ik sprak eerder al over de vrijheid die we van PostNL kregen om de illustraties te maken, als interpretatie, als onze blik op een bloem. Uiteraard wilden we de schoonheid van de verschillende orchideeën zo sterk mogelijk naar voren laten komen, met respect natuurlijk voor de botanische eigenschappen. Het moest natuurlijk wel kloppen, ook in de ogen van de echte orchideekenners die ons hebben geholpen. Dit was een bijzondere opdracht, ook omdat we alle gelegenheid kregen om het ontwerp te perfectioneren. Dat is altijd wel ons doel, maar er is niet altijd tijd om eindeloos te herhalen, om het allerbeste uit jezelf te halen. Nu wel.”

Over het ontwerpbureau
Studio Beige werd opgericht in 2003 door de ontwerpers Masja van Deursen (Kunstacademie ’s Hertogenbosch, 1992-1996) en Silvia Vergeer (Willem de Kooning Academie Rotterdam, 1996-2000). Studio Beige richt zich op concept, strategie en design en werkt voor grote en kleine, commerciële en non-profitorganisaties. Dit resulteert in onder andere visuele identiteiten, magazines, tentoonstellingsontwerp, campagnes en websites. Ze hebben een sterke voorliefde voor typografie en streven in samenwerking met opdrachtgevers naar effectieve ontwerpoplossingen, ondersteund door een hoog niveau van conceptueel denken en oog voor detail. Dit is een essentieel onderdeel binnen het creatief proces. Tot hun recente werk behoren ontwerpen die zij maakten voor uiteenlopende opdrachtgevers als het Nederlands Fotomuseum, de Rotterdamse Academie van Bouwkunst, Gimsel, Supermarkt voor Natuurlijke Voeding en cosmetica, restaurant Spirit en Goliath Sportswear. In 2008 won Studio Beige de Cinmea.nl Afficheprijs voor het beste Nederlandse filmaffiche voor de film The Muse van Ben van Lieshout. Tijdens de European Design Awards wonnen zij onder meer prijzen voor hun ontwerp van de tentoonstelling van Lewis Hine in het Nederlands Fotomuseum (juni 2013) en voor hun ontwerp van ‘SUSAN BIJL – The New Shoppingbag (mei 2009).

EXTRA INFO
De orchideeënillustraties van Studio Beige zijn onder meer geïnspireerd op het tweedelig standaardwerk Wilde orchideeën van Europa (1977). Deze uitgave van Natuurmonumenten werd gemaakt door de botanisch tekenaar dr. Jacobus (Koos) Landwehr (1911-1996). Landwehr was een uitmuntend tekenaar en verwierf door zelfstudie een grote kennis van de wilde flora. Zijn naam is onverbrekelijk verbonden aan de vele heemparken in Amstelveen. Hij werkte, in dienst van de gemeentelijke Plantsoenendienst, aan het ontwerp ervan. Landwehr was niet bang om wilde flora te planten en daarmee liep Amstelveen voorop. In 1972 werd Landwehr de Heimans- en Thijsseprijs toegekend en in 1985 ontving hij het eredoctoraat in de wiskunde en natuurwetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Landwehr schreef en tekende ook een aantal atlassen, waaronder de Nieuwe Atlas Nederlandse Bladmossen (1984).

VERKOOP/GELDIGHEID
De postzegels zijn, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij de Bruna-winkels, de Collect Club in Groningen en via de Onlinewinkel op www.postnl.nl/collectclub. De geldigheidstermijn is onbepaald.

WAARDE Vanaf 1 juli 2010 staat er geen euroaanduiding op de postzegels meer, maar een cijfer. Op deze postzegels staat Nederland 1, bedoeld voor post tot 20 gram met een bestemming binnen Nederland.

TECHNISCHE GEGEVENS
Zegelformaat : 25 x 36 mm
Tanding : 14 ½ : 14 ½
Papier : normaal met fosforopdruk
Gomming : synthetisch
Druktechniek : offset
Oplaag : 335.000 velletjes
Drukkerij : Cartor Security Printing, Frankrijk

Artikelnummer : 340661
Drukkleuren postzegel : geel, magenta, cyaan en zwart

Lijst met afgebeelde orchideeën, van links naar rechts
Op de bovenste rij:
• Gymnadenia Conopsea (Grote Muggenorchis)
• Orchis Militaris (Soldaatje)
• Orchis Antropophora (Poppenorchis)
• Anacamptis Pyramidalis (Hondskruid)
• Dactylorhiza Maculata Subspecies Fuchsii (Bosorchis)

Op de onderste rij:
• Orchis Purpurea (Purperorchis)
• Platanthera Bifolia (Welriekende Nachtorchis)
• Orchis Mascula (Mannetjesorchis)
• Coeloglossum Viride (Groene Nachtorchis)
• Orchis Simia (Aapjesorchis)
© 2014 Koninklijke PostNL BV

 

Gratis online postzegelcatalogus



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

    Reacties (0)

    Comments are closed.