Mooi Nederland 2014 – Keramiek Delft en verzamelvelletje - Postzegelblog

Mooi Nederland 2014 – Keramiek Delft en verzamelvelletje

0

Informatie Mooi Nederland 2014 – Keramiek Delft en verzamelvelletje

POSTZEGEL
PostNL vraagt in 2014 met de uitgifte van zes postzegelvelletjes in de serie Mooi Nederland Keramiek aandacht voor de bijzondere positie die ons land inneemt in de productie van keramiek. Keramiek – de verzamelnaam voor aardewerk, steengoed en porselein – duidt op voorwerpen die van gebakken klei zijn gemaakt. Het woord is afgeleid van het Griekse keramos, ofwel drinkvat of aardewerkvat. Het postzegelvel Mooi Nederland 2014: keramiek uit Delft besteedt aandacht aan tinglazuuraardewerk uit Delft: het beroemde Delfts blauw dat eind 16e eeuw werd geïntroduceerd als alternatief voor het blauwwitte porselein uit China.

De serie Mooi Nederland 2014 bevat beelden van keramiekproducten uit vijf verschillende plaatsen in Nederland: Delft, Tegelen, Loosdrecht, Harlingen en Makkum. Met de serie Mooi Nederland brengt PostNL sinds 2005 tot uitdrukking dat het bedrijf geworteld is in de Nederlandse samenleving. De serie besteedt aandacht aan lokale geschiedenis en culturele rijkdom.

In 2014 verschijnen in de serie Mooi Nederland 2014 in totaal zes velletjes met elk vijf postzegels met de waardeaanduiding Nederland 1. De laatste twee postzegelvelletjes zijn op 19 mei 2014 uitgekomen: het postzegelvelletje over Delft en een verzamelvel met vijf verschillende postzegels uit de vijf plaatsen. Eerder dit jaar vond de uitgifte plaats van de postzegelvelletjes over Harlingen en Makkum (24 februari 2014) en over Tegelen en Loosdrecht (27 januari 2014). Alle postzegels uit de serie Mooi Nederland 2014 zijn ontworpen door grafisch ontwerper Rutger Fuchs uit Amsterdam.

ONTWERP
Mooi Nederland 2014 – Keramiek uit Delft
Het postzegelvel Mooi Nederland 2014: keramiek uit Delft is gebaseerd op de indeling en de perforatie die de serie Mooi Nederland al sinds 2005 kenmerkt. Op elk van de vijf identieke postzegels staat een detail van een van de aardewerkstukken uit Delft die op het postzegelvel zijn afgebeeld: de reiger aan de rand van het water met de opvliegende vogel in de lucht. Op drie van de vijf postzegels bevindt dat detail zich op exact dezelfde positie als op de uitwaaierende ovale bloemenhouder die erachter schuilgaat. De lichtblauwe kleur van de achtergrond van de postzegel is een afgeleide van de typische kleur van Delfts blauw die op het meeste afgebeelde aardewerk op het postzegelvel terugkeert. De achtergrond van de postzegel wordt in tweeën gedeeld door een wit-blauwe baan waarvan de kromming is afgeleid van de schotel boven aan het postzegelvel. De achtergrond van het postzegelvel is gevuld met verschillende stukken Delfts blauw uit de 17e en 18e eeuw, waaronder schotels, een mand, een theebus, een vogelkooi en een stel honden. Linksboven op het postzegelvel is witruimte uitgespaard voor een korte tekst over Delfts blauw. Het gebruikte lettertype is de Nobel van Sjoerd Hendrik de Roos en Dick Dooijes uit 1929-1935. Alle afgebeelde stukken zijn afkomstig uit de collectie van het Gemeentemuseum Den Haag.

Mooi Nederland 2014 – Keramiek verzamelvel
Het verzamelvel Mooi Nederland: keramiek uit Nederland is gebaseerd op een andere indeling en perforatie dan de vijf andere postzegelvelletjes uit deze serie. Op het verzamelvel staan vier van de vijf postzegels bovenaan en de vijfde postzegel onderaan, op de andere velletjes staan alle postzegels onderaan. Elke postzegel op het verzamelvel onderscheidt zich door een kenmerkend detail van een van de keramiekstukken uit de desbetreffende plaats. Voor Loosdrecht is dat de bloemtak met rozerode rozen en groene blaadjes (schotel), voor Tegelen de jongeman met vogel en vogelkooi in aardse kleuren (schotel), voor Harlingen de tweemaster met groene razeilen en blauw touwwerk (tegel), voor Makkum de donkerblauwe vlinders (melkkan) en voor Delft de blauwe reiger aan de rand van het water (ovale bloemenhouder). Achter elke postzegel staat het keramiekstuk waarvan de detailschildering afkomstig is. De opstelling is zodanig dat het detail op de postzegel zich op exact dezelfde positie bevindt als op het keramiekstuk dat erachter schuilgaat. Op elke postzegel is een tweede kleur toegepast als afgeleide van de dominante kleur van de afgebeelde keramiek. De achtergrond van de postzegel wordt in tweeën gedeeld door een baan waarvan de kromming is afgeleid van een van de keramiekstukken uit de desbetreffende plaats. De achtergrond van het verzamelvel is leeggelaten, op de typografie na. Linksonder op het postzegelvel staat een korte tekst over keramiek uit Nederland. Bij elke postzegel is vermeld over welke plaats het gaat, met daarbij de functie, de gebruikte techniek en de datering van de keramiek. Het lettertype is de Nobel van Sjoerd Hendrik de Roos en Dick Dooijes uit 1929-1935.

ONTWERPER
Rutger Fuchs (1970) ontwierp al eerder verschillende postzegels voor PostNL, waaronder de postzegel over Max Euwe in 2001 ter gelegenheid van het honderdste geboortejaar van de wereldkampioen schaken. Het onderwerp keramiek is Fuchs niet vreemd. Zo ontwierp hij samen met Gracia Lebbink voor het Gemeentemuseum Den Haag en uitgeverij Waanders de boekenserie Delfts aardewerk, geschiedenis van een nationaal product. Van moderne keramiek weet hij ook het nodige, onder meer door zijn werk voor de Brusselse keramiekgalerie Pierre Marie Giraud. “Het zal vast wel mee hebben gespeeld bij de beslissing om mij de ontwerpopdracht voor Mooi Nederland 2014 te gunnen”, aldus Rutger Fuchs. “In ieder geval heeft het onderwerp mij altijd gefascineerd.”

Bij de start van het ontwerpproces stond alleen vast dat het postzegelvel aandacht moest besteden aan Delft en aan het aardewerk dat al meer dan 400 jaar onder de naam Delfts blauw wordt geproduceerd. “Verder kreeg ik alle vrijheid “, zegt Rutger. “Ik kende Delft en Delfts blauw al goed omdat ik al eerder als ontwerper bij publicaties over dit onderwerp was betrokken. Als voorbereiding voor het ontwerp van dit postzegelvel ben ik echter niet naar Delft, maar naar Den Haag gegaan. In het Haagse Gemeentemuseum is immers een van de grootste collecties Delfts blauw ter wereld te vinden uit de afgelopen 400 jaar. Sinds kort zijn alle topstukken uit die collectie opgenomen in een permanente tentoonstelling in de Stijlkamers. Met medewerkers van het museum heb ik uitgebreid gesproken over wat er nu zo speciaal is aan Delfts blauw. Een van de bijzondere aspecten – naast de dominante kleur – is dat er veel steden waren die begin 17e eeuw probeerden een alternatief te vinden voor het dure Chinese porselein, maar dat Delft daar met kop en schouders bovenuit stak.”

In de eerste ontwerpen voor het postzegelvelletje van Delft speelde Rutger Fuchs nog met een aanpak waarin de uiterlijke kenmerken van de stad – denk aan het grachtenpatroon, de grote kerken, de markante markten – werden gecombineerd met afbeeldingen van stukken keramiek. “Het resultaat leek te veel op een VVV-folder. Bovendien leidde het af van waar het eigenlijk om draait, de schoonheid van het aardewerk. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een oplossing waardoor de veelzijdigheid van Delfts blauw beter tot zijn recht zou komen. Ik ben voortdurend bezig geweest om tegelijkertijd het velletje en de postzegel te ontwerpen – de relatie tussen die twee moet je nooit uit het oog verliezen. Op het postzegelvel bleek de collageachtige aanpak goed te werken. Voor de postzegel zelf ben ik op zoek ben gegaan naar dat ene detail dat zo kenmerkend is voor Delfts blauw. Voor mij was dat de bloemenvaas met tuiten, met de fraaie afbeelding van de reiger aan de waterrand, midden in het groen. Daaruit blijkt duidelijk het vakmanschap van de aardewerkschilders uit Delft. Die konden onvoorstelbare effecten bereiken, bijvoorbeeld met heel subtiele kleurverlopen in blauwe luchten. Dat is des te indrukwekkender als je beseft dat de effecten pas na het bakken zichtbaar werden. Ze gingen als het ware blind te werk.”

Uit de grote collectie Delfts blauw moest Rutger een keuze maken uit wat hij wel en niet liet zien. “Enerzijds heb ik mij laten leiden door mijn eigen voorkeuren, anderzijds heeft natuurlijk het advies van kenners een belangrijke rol gespeeld. Ook met de achtergronden heb ik geëxperimenteerd. Eerst met een witte achtergrond op zowel postzegelvel als postzegel, met de bedoeling om daardoor het aardewerk zo sterk mogelijk naar voren te laten komen. Toch was dat niet bevredigend. Het stond te los van elkaar, kreeg te weinig diepte. Het gewenste beeld ontstond eindelijk door de stukken over elkaar heen te schuiven en door op de postzegel met die lichtblauwe kleur te werken waardoor er meer eenheid in kwam. Die eenheid heb ik ook typografisch laten terugkeren, bijvoorbeeld doordat de tekst op de postzegels op twee manieren te lezen is. Namelijk zowel keramiek uit Nederland als keramiek uit Delft.”

Op het verzamelvel komen de vijf plaatsen samen – en daardoor ontstaan een prachtige staalkaart van de indrukwekkende keramiek die Nederland heeft geproduceerd en nog steeds doet. Iedere plaats heeft weer haar eigen verhaal. Loosdrecht was voor mij echt een eye-opener, met de dominee die de armoede bestreed door een keramiekfabriek te stichten. Tegelen waar de 20e-eeuwer Jac. Bongaerts prachtige en soms bizarre tegels maakte. Harlingen met dat indrukwekkende tegeltableau van de haven en Makkum waar het echt te gek was om te zien hoe Tichelaar hedendaagse topstukken produceert. Tot slot natuurlijk Delft met die onwaarschijnlijk mooie detaillering binnen één kleur. Dit alles heeft mij zo geïnspireerd dat ik dit jaar zelf als keramist aan de slag ga, samen met een groep bevriende ontwerpers en kunstenaars. Ik ben heel benieuwd.”

Over de ontwerper
Rutger Fuchs (1970) studeerde grafisch ontwerpen van 1988 tot 1993 aan de Academie van Beeldende Kunsten in Rotterdam (tegenwoordig de Willem de Kooning Academie). In 1992 ging hij werken als zelfstandig ontwerper, vooral voor boeken en huisstijlen voor de culturele sector (galeries, musea en uitgeverijen) in Nederland, België, Engeland en de Verenigde Staten. Eerdere postzegels van zijn hand zijn de Rouwpostzegel (1998), de Max Euwe-postzegel (2001) en de Zilveren Verrassingszegel (2001). Tot zijn opdrachtgevers behoren onder meer galerie Pierre Marie Giraud (Brussel), galerie Xavier Hufkens (Brussel), de Chinati Foundation (Marfa, Texas), de Pulitzer Foundation for the Arts (St. Louis, Missouri), kunstopleiding De Ateliers (Amsterdam) en papierproducent Proost en Brandt (tegenwoordig onderdeel van PaperLinX, Zwijndrecht ). Het grotere publiek kent Rutger Fuchs onder meer van het ontwerp van het monument Noviomagus ter gelegenheid van de 2000-jarig bestaan van Nijmegen in 2002.

OVER DELFTS BLAUW
Delfts blauw is een type faience (aardewerk) met blauwe decoratie dat al ruim 400 jaar in Delft wordt vervaardigd. Dit tinglazuuraardewerk ontstond begin 17e eeuw als alternatief voor het dure blauwwitte Chinese porselein. Delft was een van de zes vestigingsplaatsen van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC), waardoor Chinees exportporselein in Delft in ruime mate voorhanden was. Rond 1700, het hoogtepunt van de Delftse aardewerkproductie, waren er maar liefst 33 plateelbakkerijen actief. Delfts aardewerk was zo populair dat het op zijn beurt door de Chinese pottenbakkers werd nagebootst. In de loop van de 19e eeuw maakte het tinglazuur plaats voor witbakkend aardewerk. Tegenwoordig is er nog maar één aardewerkfabriek in Delft die echt Delfts blauw produceert: De Koninklijke Porceleyne Fles (Royal Delft), opgericht in 1653.

VERKOOP/GELDIGHEID
De postzegels zijn, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij de Bruna-winkels, de Collect Club in Groningen en via de Onlinewinkel op www.postnl.nl/collectclub. De geldigheidstermijn is onbepaald.

WAARDE
Vanaf 1 juli 2010 staat er geen euroaanduiding op de postzegels meer, maar een cijfer. Op deze postzegels staat Nederland 1, bedoeld voor post tot 20 gram met een bestemming binnen Nederland.

TECHNISCHE GEGEVENS
Zegelformaat : 20,8 x 25,3 mm
Tanding : 14 ½ : 14 ¼
Papier : normaal met fosforopdruk
Gomming : synthetisch
Druktechniek : offset
Oplaag : de vijf plaatsen: 85.000 velletjes
Verzamelvel: 297.000 velletjes
Drukkerij : Joh. Enschedé Security Print, Haarlem

Artikelnummer : 340762 (Delft)
Artikelnummer : 340761 (Verzamelvel)
Soort postzegel : Delft: postzegelvel met 5 gelijke postzegels
Verzamelvel: postzegelvel met 5 verschillende postzegels
Drukkleuren postzegel : geel, magenta, cyaan en zwart

Afbeeldingen op postzegelvel Delft:
Ovaalvormige bloemenhouder (1687-1701), tuinvaas met deksel (1762-1774), schotel met bloemvaasdecor (1750-1785), blauwwitte schotel (1680-1690), mand (1675), polychroom bord (1701-1722), theebus met schroefdop (1701-1735), kan (1687-1701), vogelkooi (1796-1811), kom (1691-1724), plastiek van een hond (1764-1773). Alle afgebeelde stukken behoren tot de collectie van het Gemeentemuseum Den Haag (www.gemeentemuseum.nl, www.delftsaardewerk.nl).

© 2014 Koninklijke PostNL BV

 

Informatie Mooi Nederland 2014 – Keramiek Delft en verzamelvelletje

POSTZEGEL
PostNL vraagt in 2014 met de uitgifte van zes postzegelvelletjes in de serie Mooi Nederland Keramiek aandacht voor de bijzondere positie die ons land inneemt in de productie van keramiek. Keramiek – de verzamelnaam voor aardewerk, steengoed en porselein – duidt op voorwerpen die van gebakken klei zijn gemaakt. Het woord is afgeleid van het Griekse keramos, ofwel drinkvat of aardewerkvat. Het postzegelvel Mooi Nederland 2014: keramiek uit Delft besteedt aandacht aan tinglazuuraardewerk uit Delft: het beroemde Delfts blauw dat eind 16e eeuw werd geïntroduceerd als alternatief voor het blauwwitte porselein uit China.

De serie Mooi Nederland 2014 bevat beelden van keramiekproducten uit vijf verschillende plaatsen in Nederland: Delft, Tegelen, Loosdrecht, Harlingen en Makkum. Met de serie Mooi Nederland brengt PostNL sinds 2005 tot uitdrukking dat het bedrijf geworteld is in de Nederlandse samenleving. De serie besteedt aandacht aan lokale geschiedenis en culturele rijkdom.

In 2014 verschijnen in de serie Mooi Nederland 2014 in totaal zes velletjes met elk vijf postzegels met de waardeaanduiding Nederland 1. De laatste twee postzegelvelletjes zijn op 19 mei 2014 uitgekomen: het postzegelvelletje over Delft en een verzamelvel met vijf verschillende postzegels uit de vijf plaatsen. Eerder dit jaar vond de uitgifte plaats van de postzegelvelletjes over Harlingen en Makkum (24 februari 2014) en over Tegelen en Loosdrecht (27 januari 2014). Alle postzegels uit de serie Mooi Nederland 2014 zijn ontworpen door grafisch ontwerper Rutger Fuchs uit Amsterdam.

ONTWERP
Mooi Nederland 2014 – Keramiek uit Delft
Het postzegelvel Mooi Nederland 2014: keramiek uit Delft is gebaseerd op de indeling en de perforatie die de serie Mooi Nederland al sinds 2005 kenmerkt. Op elk van de vijf identieke postzegels staat een detail van een van de aardewerkstukken uit Delft die op het postzegelvel zijn afgebeeld: de reiger aan de rand van het water met de opvliegende vogel in de lucht. Op drie van de vijf postzegels bevindt dat detail zich op exact dezelfde positie als op de uitwaaierende ovale bloemenhouder die erachter schuilgaat. De lichtblauwe kleur van de achtergrond van de postzegel is een afgeleide van de typische kleur van Delfts blauw die op het meeste afgebeelde aardewerk op het postzegelvel terugkeert. De achtergrond van de postzegel wordt in tweeën gedeeld door een wit-blauwe baan waarvan de kromming is afgeleid van de schotel boven aan het postzegelvel. De achtergrond van het postzegelvel is gevuld met verschillende stukken Delfts blauw uit de 17e en 18e eeuw, waaronder schotels, een mand, een theebus, een vogelkooi en een stel honden. Linksboven op het postzegelvel is witruimte uitgespaard voor een korte tekst over Delfts blauw. Het gebruikte lettertype is de Nobel van Sjoerd Hendrik de Roos en Dick Dooijes uit 1929-1935. Alle afgebeelde stukken zijn afkomstig uit de collectie van het Gemeentemuseum Den Haag.

Mooi Nederland 2014 – Keramiek verzamelvel
Het verzamelvel Mooi Nederland: keramiek uit Nederland is gebaseerd op een andere indeling en perforatie dan de vijf andere postzegelvelletjes uit deze serie. Op het verzamelvel staan vier van de vijf postzegels bovenaan en de vijfde postzegel onderaan, op de andere velletjes staan alle postzegels onderaan. Elke postzegel op het verzamelvel onderscheidt zich door een kenmerkend detail van een van de keramiekstukken uit de desbetreffende plaats. Voor Loosdrecht is dat de bloemtak met rozerode rozen en groene blaadjes (schotel), voor Tegelen de jongeman met vogel en vogelkooi in aardse kleuren (schotel), voor Harlingen de tweemaster met groene razeilen en blauw touwwerk (tegel), voor Makkum de donkerblauwe vlinders (melkkan) en voor Delft de blauwe reiger aan de rand van het water (ovale bloemenhouder). Achter elke postzegel staat het keramiekstuk waarvan de detailschildering afkomstig is. De opstelling is zodanig dat het detail op de postzegel zich op exact dezelfde positie bevindt als op het keramiekstuk dat erachter schuilgaat. Op elke postzegel is een tweede kleur toegepast als afgeleide van de dominante kleur van de afgebeelde keramiek. De achtergrond van de postzegel wordt in tweeën gedeeld door een baan waarvan de kromming is afgeleid van een van de keramiekstukken uit de desbetreffende plaats. De achtergrond van het verzamelvel is leeggelaten, op de typografie na. Linksonder op het postzegelvel staat een korte tekst over keramiek uit Nederland. Bij elke postzegel is vermeld over welke plaats het gaat, met daarbij de functie, de gebruikte techniek en de datering van de keramiek. Het lettertype is de Nobel van Sjoerd Hendrik de Roos en Dick Dooijes uit 1929-1935.

ONTWERPER
Rutger Fuchs (1970) ontwierp al eerder verschillende postzegels voor PostNL, waaronder de postzegel over Max Euwe in 2001 ter gelegenheid van het honderdste geboortejaar van de wereldkampioen schaken. Het onderwerp keramiek is Fuchs niet vreemd. Zo ontwierp hij samen met Gracia Lebbink voor het Gemeentemuseum Den Haag en uitgeverij Waanders de boekenserie Delfts aardewerk, geschiedenis van een nationaal product. Van moderne keramiek weet hij ook het nodige, onder meer door zijn werk voor de Brusselse keramiekgalerie Pierre Marie Giraud. “Het zal vast wel mee hebben gespeeld bij de beslissing om mij de ontwerpopdracht voor Mooi Nederland 2014 te gunnen”, aldus Rutger Fuchs. “In ieder geval heeft het onderwerp mij altijd gefascineerd.”

Bij de start van het ontwerpproces stond alleen vast dat het postzegelvel aandacht moest besteden aan Delft en aan het aardewerk dat al meer dan 400 jaar onder de naam Delfts blauw wordt geproduceerd. “Verder kreeg ik alle vrijheid “, zegt Rutger. “Ik kende Delft en Delfts blauw al goed omdat ik al eerder als ontwerper bij publicaties over dit onderwerp was betrokken. Als voorbereiding voor het ontwerp van dit postzegelvel ben ik echter niet naar Delft, maar naar Den Haag gegaan. In het Haagse Gemeentemuseum is immers een van de grootste collecties Delfts blauw ter wereld te vinden uit de afgelopen 400 jaar. Sinds kort zijn alle topstukken uit die collectie opgenomen in een permanente tentoonstelling in de Stijlkamers. Met medewerkers van het museum heb ik uitgebreid gesproken over wat er nu zo speciaal is aan Delfts blauw. Een van de bijzondere aspecten – naast de dominante kleur – is dat er veel steden waren die begin 17e eeuw probeerden een alternatief te vinden voor het dure Chinese porselein, maar dat Delft daar met kop en schouders bovenuit stak.”

In de eerste ontwerpen voor het postzegelvelletje van Delft speelde Rutger Fuchs nog met een aanpak waarin de uiterlijke kenmerken van de stad – denk aan het grachtenpatroon, de grote kerken, de markante markten – werden gecombineerd met afbeeldingen van stukken keramiek. “Het resultaat leek te veel op een VVV-folder. Bovendien leidde het af van waar het eigenlijk om draait, de schoonheid van het aardewerk. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een oplossing waardoor de veelzijdigheid van Delfts blauw beter tot zijn recht zou komen. Ik ben voortdurend bezig geweest om tegelijkertijd het velletje en de postzegel te ontwerpen – de relatie tussen die twee moet je nooit uit het oog verliezen. Op het postzegelvel bleek de collageachtige aanpak goed te werken. Voor de postzegel zelf ben ik op zoek ben gegaan naar dat ene detail dat zo kenmerkend is voor Delfts blauw. Voor mij was dat de bloemenvaas met tuiten, met de fraaie afbeelding van de reiger aan de waterrand, midden in het groen. Daaruit blijkt duidelijk het vakmanschap van de aardewerkschilders uit Delft. Die konden onvoorstelbare effecten bereiken, bijvoorbeeld met heel subtiele kleurverlopen in blauwe luchten. Dat is des te indrukwekkender als je beseft dat de effecten pas na het bakken zichtbaar werden. Ze gingen als het ware blind te werk.”

Uit de grote collectie Delfts blauw moest Rutger een keuze maken uit wat hij wel en niet liet zien. “Enerzijds heb ik mij laten leiden door mijn eigen voorkeuren, anderzijds heeft natuurlijk het advies van kenners een belangrijke rol gespeeld. Ook met de achtergronden heb ik geëxperimenteerd. Eerst met een witte achtergrond op zowel postzegelvel als postzegel, met de bedoeling om daardoor het aardewerk zo sterk mogelijk naar voren te laten komen. Toch was dat niet bevredigend. Het stond te los van elkaar, kreeg te weinig diepte. Het gewenste beeld ontstond eindelijk door de stukken over elkaar heen te schuiven en door op de postzegel met die lichtblauwe kleur te werken waardoor er meer eenheid in kwam. Die eenheid heb ik ook typografisch laten terugkeren, bijvoorbeeld doordat de tekst op de postzegels op twee manieren te lezen is. Namelijk zowel keramiek uit Nederland als keramiek uit Delft.”

Op het verzamelvel komen de vijf plaatsen samen – en daardoor ontstaan een prachtige staalkaart van de indrukwekkende keramiek die Nederland heeft geproduceerd en nog steeds doet. Iedere plaats heeft weer haar eigen verhaal. Loosdrecht was voor mij echt een eye-opener, met de dominee die de armoede bestreed door een keramiekfabriek te stichten. Tegelen waar de 20e-eeuwer Jac. Bongaerts prachtige en soms bizarre tegels maakte. Harlingen met dat indrukwekkende tegeltableau van de haven en Makkum waar het echt te gek was om te zien hoe Tichelaar hedendaagse topstukken produceert. Tot slot natuurlijk Delft met die onwaarschijnlijk mooie detaillering binnen één kleur. Dit alles heeft mij zo geïnspireerd dat ik dit jaar zelf als keramist aan de slag ga, samen met een groep bevriende ontwerpers en kunstenaars. Ik ben heel benieuwd.”

Over de ontwerper
Rutger Fuchs (1970) studeerde grafisch ontwerpen van 1988 tot 1993 aan de Academie van Beeldende Kunsten in Rotterdam (tegenwoordig de Willem de Kooning Academie). In 1992 ging hij werken als zelfstandig ontwerper, vooral voor boeken en huisstijlen voor de culturele sector (galeries, musea en uitgeverijen) in Nederland, België, Engeland en de Verenigde Staten. Eerdere postzegels van zijn hand zijn de Rouwpostzegel (1998), de Max Euwe-postzegel (2001) en de Zilveren Verrassingszegel (2001). Tot zijn opdrachtgevers behoren onder meer galerie Pierre Marie Giraud (Brussel), galerie Xavier Hufkens (Brussel), de Chinati Foundation (Marfa, Texas), de Pulitzer Foundation for the Arts (St. Louis, Missouri), kunstopleiding De Ateliers (Amsterdam) en papierproducent Proost en Brandt (tegenwoordig onderdeel van PaperLinX, Zwijndrecht ). Het grotere publiek kent Rutger Fuchs onder meer van het ontwerp van het monument Noviomagus ter gelegenheid van de 2000-jarig bestaan van Nijmegen in 2002.

OVER DELFTS BLAUW
Delfts blauw is een type faience (aardewerk) met blauwe decoratie dat al ruim 400 jaar in Delft wordt vervaardigd. Dit tinglazuuraardewerk ontstond begin 17e eeuw als alternatief voor het dure blauwwitte Chinese porselein. Delft was een van de zes vestigingsplaatsen van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC), waardoor Chinees exportporselein in Delft in ruime mate voorhanden was. Rond 1700, het hoogtepunt van de Delftse aardewerkproductie, waren er maar liefst 33 plateelbakkerijen actief. Delfts aardewerk was zo populair dat het op zijn beurt door de Chinese pottenbakkers werd nagebootst. In de loop van de 19e eeuw maakte het tinglazuur plaats voor witbakkend aardewerk. Tegenwoordig is er nog maar één aardewerkfabriek in Delft die echt Delfts blauw produceert: De Koninklijke Porceleyne Fles (Royal Delft), opgericht in 1653.

VERKOOP/GELDIGHEID
De postzegels zijn, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij de Bruna-winkels, de Collect Club in Groningen en via de Onlinewinkel op www.postnl.nl/collectclub. De geldigheidstermijn is onbepaald.

WAARDE
Vanaf 1 juli 2010 staat er geen euroaanduiding op de postzegels meer, maar een cijfer. Op deze postzegels staat Nederland 1, bedoeld voor post tot 20 gram met een bestemming binnen Nederland.

TECHNISCHE GEGEVENS
Zegelformaat : 20,8 x 25,3 mm
Tanding : 14 ½ : 14 ¼
Papier : normaal met fosforopdruk
Gomming : synthetisch
Druktechniek : offset
Oplaag : de vijf plaatsen: 85.000 velletjes
Verzamelvel: 297.000 velletjes
Drukkerij : Joh. Enschedé Security Print, Haarlem

Artikelnummer : 340762 (Delft)
Artikelnummer : 340761 (Verzamelvel)
Soort postzegel : Delft: postzegelvel met 5 gelijke postzegels
Verzamelvel: postzegelvel met 5 verschillende postzegels
Drukkleuren postzegel : geel, magenta, cyaan en zwart

Afbeeldingen op postzegelvel Delft:
Ovaalvormige bloemenhouder (1687-1701), tuinvaas met deksel (1762-1774), schotel met bloemvaasdecor (1750-1785), blauwwitte schotel (1680-1690), mand (1675), polychroom bord (1701-1722), theebus met schroefdop (1701-1735), kan (1687-1701), vogelkooi (1796-1811), kom (1691-1724), plastiek van een hond (1764-1773). Alle afgebeelde stukken behoren tot de collectie van het Gemeentemuseum Den Haag (www.gemeentemuseum.nl, www.delftsaardewerk.nl).

© 2014 Koninklijke PostNL BV

 

Gratis online postzegelcatalogus



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

    Reacties (0)

    Comments are closed.