Brieven schrijven - Postzegelblog

Brieven schrijven

0

De postzegels
Op 17 augustus 2015 heeft PostNL het postzegelvel Brieven schrijven uitgegeven. De tien postzegels besteden aandacht aan de rijke traditie van brieven schrijven in ons land door beroemde Nederlanders te portretteren met tekstfragmenten van hun brieven.

Op het velletje Brieven schrijven zijn de postzegels op vijf rijen twee aan twee ingedeeld, met afwisselend links en rechts een portret van de briefschrijver en het bijbehorende brieffragment. Geportretteerd zijn:

Desiderius Erasmus
Rembrandt van Rijn
Christiaan Huygens
Vincent van Gogh
Leo Vroman

Het postzegelvel Brieven schrijven werd ontworpen door het bureau Kummer & Herrman uit Utrecht. “Het is een visueel rijk velletje geworden”, aldus Arthur Herrman, “met veel beeldende elementen en veel interessante informatie. En toch is het één geheel, hoewel de individuele postzegels sterk verschillend zijn. Dat is bereikt door de kleurenaanpak, door het doorlopende lijnenraster en door de portretten te laten aflopen zodat ook de postzegels verticaal met elkaar zijn verbonden.”
Het ontwerp
Op het velletje Brieven schrijven zijn de postzegels op vijf rijen twee aan twee ingedeeld, met afwisselend links en rechts een portret van de briefschrijver en het bijbehorende brieffragment.

Op de postzegel met het portret staat de naam van de briefschrijver in diapositief vermeld. De naam keert in een kleiner corps terug op de postzegel met het brieffragment, vergezeld van de handtekening van de schrijver. Op de zegels zonder waarde staat bij sommige briefschrijvers een tekst met de oorspronkelijke taal van het brieffragment en bij de andere een tekst die de context van het fragment duidelijk maakt.

De velrand links bevat een korte biografie van de briefschrijver, op de velrand rechts staat waar de oorspronkelijke brief wordt bewaard. De postzegels, de zegels zonder waarde en de tabs van de velrand hebben per schrijver een eigen kleur gekregen waardoor de verschillende elementen met elkaar worden verbonden. Datzelfde effect ontstaat door het toegepaste lijnenraster.

Voor de typografie is gebruikgemaakt van de letter Lineto Circular (Laurenz Brunner, 2007).

De ontwerper

Het postzegelvel Brieven schrijven werd ontworpen door het bureau Kummer & Herrman uit Utrecht. “Het was een team-effort, zoals bij alles wat wij doen”, zo omschrijft Arthur Herrman het resultaat, “waarbij Robin Sluijs van ons bureau een belangrijke rol in de uitwerking heeft gespeeld.”

De selectie van de af te beelden briefschrijvers en de bijbehorende brieffragmenten werd gemaakt door PostNL op advies van de Koninklijke Bibliotheek. “Daardoor konden wij ons helemaal op het ontwerp richten”, zegt Arthur. “We zijn begonnen met het zoeken naar interessant en herkenbaar beeldmateriaal om de briefschrijvers te portretteren. Daarbij kwamen we uit op uiteenlopende schilderijen, maar ook op foto’s. Vervolgens zijn we de beelden naar elkaar toe gaan trekken door eerst van alle portretten lijnrasters te maken. Niet door de computer gegenereerd, maar zelf getekend zodat we de lijndiktes konden aanpassen aan de specifieke kenmerken van ieders gezicht. In wezen is elk portret opnieuw getekend. Het was een vrij logische stap om vervolgens die lijnen voort te zetten op de postzegels met de brieffragmenten, maar dan van gelijke dikte als een subtiele verwijzing naar gelinieerd briefpapier.”

De twee postzegels per briefschrijver hebben een eigen kleur gekregen die ook wordt voortgezet op de zegel zonder waarde en de velrand. Daardoor heeft het velletje een sterke horizontale gelaagdheid. “Door het kleurverloop is het beeld niet statisch”, vertelt Arthur, “maar zit er beweging in. De kleuren zelf zijn vrij intuïtief gekozen waarbij we een klassieke en daardoor tijdloze uitstraling voor ogen hadden. Voor de typografie hebben we met de Lineto Circular een tamelijk ingetogen letter genomen omdat we veel tekst wilden plaatsen. De lettergrootte is aan de omvang van elk citaat aangepast. Wel hebben we nog gekeken naar wat het effect zou zijn als we per briefschrijver een ander lettertype zouden nemen. Dat werkte wel voor de postzegels, maar het velletje als geheel werd te onrustig. Die zelfde beperking hebben we ons voor de kleuren opgelegd – per schrijver alleen één steunkleur.”

Opvallend aan het velletje Brieven schrijven is dat de informatie op de velranden en op de postzegels zonder waarde een andere oriëntatie heeft dan de teksten op de postzegels. Opzet? Arthur: “Jazeker. Die kanteling is doorgevoerd om de scheiding tussen primaire en secundaire informatie aan te geven. Een bijkomend effect is dat de tekst op de zegel zonder waarde daardoor de vorm van een brief op briefpapier heeft gekregen.”

Het uiteindelijke resultaat stemt Arthur tot tevredenheid. “Het is een visueel rijk velletje geworden, met veel beeldende elementen en veel interessante informatie. En toch is het één geheel, hoewel de individuele postzegels sterk verschillend zijn. Dat is bereikt zoals ik al zei door de kleurenaanpak, door het doorlopende lijnenraster en door de portretten te laten aflopen zodat ook de postzegels verticaal met elkaar zijn verbonden.”

Over het ontwerpbureau

Kummer & Herrman is opgericht door Jeroen Kummer en Arthur Herrman in 1998, beiden afgestudeerd als grafisch ontwerpers aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU). Samen vertegenwoordigen zij bijna een halve eeuw ervaring in ontwerp en communicatie: nieuwsgierig, open, betrokken en gepassioneerd over hun werk en de verhalen van hun klanten. Kummer & Herrman bestaat uit een compact en flexibel team van creatieve professionals die de liefde voor innovatieve en in het oog springende projecten delen. Door de omvang zijn de oprichters bij alle projecten nauw betrokken. Het bureau is sterk vertegenwoordigd in het culturele veld en heeft daarnaast ruime ervaring met het werken met organisaties in zowel de publieke als private sector. Terwijl het verhaal kan verschillen, delen de klanten de ambitie om met open vizier met het bureau samen te werken om de boodschap zo helder mogelijk over te brengen.

Tot het groeiende aantal (inter)nationale opdrachtgevers behoren de Aperture Foundation, BNI (Beroepsvereniging Nederlandse Interieurarchitecten), FotoMuseum Antwerpen, de gemeente Utrecht, Hans van Heeswijk Architecten, KLM, nai010 uitgevers, Nederlands Letterenfonds, Stedelijk Museum Amsterdam, Sternberg Press, Thames & Hudson en
World Press Photo. In 2014 won het bureau een Dutch Design Award in de categorie Communicatie voor The Sochi Project.

Technische specificaties

Zegelformaat     36 x 25 mm
Tanding     14 ½ : 14 ½
Papier     normaal met fosforopdruk
Gomming     synthetisch
Druktechniek     offset
Oplage     171.000 velletjes
Drukkerij     Joh. Enschedé Security Print, Haarlem
Drukkleuren postzegel     geel, magenty, cyaan en zwart

De postzegels
Op 17 augustus 2015 heeft PostNL het postzegelvel Brieven schrijven uitgegeven. De tien postzegels besteden aandacht aan de rijke traditie van brieven schrijven in ons land door beroemde Nederlanders te portretteren met tekstfragmenten van hun brieven.

Op het velletje Brieven schrijven zijn de postzegels op vijf rijen twee aan twee ingedeeld, met afwisselend links en rechts een portret van de briefschrijver en het bijbehorende brieffragment. Geportretteerd zijn:

Desiderius Erasmus
Rembrandt van Rijn
Christiaan Huygens
Vincent van Gogh
Leo Vroman

Het postzegelvel Brieven schrijven werd ontworpen door het bureau Kummer & Herrman uit Utrecht. “Het is een visueel rijk velletje geworden”, aldus Arthur Herrman, “met veel beeldende elementen en veel interessante informatie. En toch is het één geheel, hoewel de individuele postzegels sterk verschillend zijn. Dat is bereikt door de kleurenaanpak, door het doorlopende lijnenraster en door de portretten te laten aflopen zodat ook de postzegels verticaal met elkaar zijn verbonden.”
Het ontwerp
Op het velletje Brieven schrijven zijn de postzegels op vijf rijen twee aan twee ingedeeld, met afwisselend links en rechts een portret van de briefschrijver en het bijbehorende brieffragment.

Op de postzegel met het portret staat de naam van de briefschrijver in diapositief vermeld. De naam keert in een kleiner corps terug op de postzegel met het brieffragment, vergezeld van de handtekening van de schrijver. Op de zegels zonder waarde staat bij sommige briefschrijvers een tekst met de oorspronkelijke taal van het brieffragment en bij de andere een tekst die de context van het fragment duidelijk maakt.

De velrand links bevat een korte biografie van de briefschrijver, op de velrand rechts staat waar de oorspronkelijke brief wordt bewaard. De postzegels, de zegels zonder waarde en de tabs van de velrand hebben per schrijver een eigen kleur gekregen waardoor de verschillende elementen met elkaar worden verbonden. Datzelfde effect ontstaat door het toegepaste lijnenraster.

Voor de typografie is gebruikgemaakt van de letter Lineto Circular (Laurenz Brunner, 2007).

De ontwerper

Het postzegelvel Brieven schrijven werd ontworpen door het bureau Kummer & Herrman uit Utrecht. “Het was een team-effort, zoals bij alles wat wij doen”, zo omschrijft Arthur Herrman het resultaat, “waarbij Robin Sluijs van ons bureau een belangrijke rol in de uitwerking heeft gespeeld.”

De selectie van de af te beelden briefschrijvers en de bijbehorende brieffragmenten werd gemaakt door PostNL op advies van de Koninklijke Bibliotheek. “Daardoor konden wij ons helemaal op het ontwerp richten”, zegt Arthur. “We zijn begonnen met het zoeken naar interessant en herkenbaar beeldmateriaal om de briefschrijvers te portretteren. Daarbij kwamen we uit op uiteenlopende schilderijen, maar ook op foto’s. Vervolgens zijn we de beelden naar elkaar toe gaan trekken door eerst van alle portretten lijnrasters te maken. Niet door de computer gegenereerd, maar zelf getekend zodat we de lijndiktes konden aanpassen aan de specifieke kenmerken van ieders gezicht. In wezen is elk portret opnieuw getekend. Het was een vrij logische stap om vervolgens die lijnen voort te zetten op de postzegels met de brieffragmenten, maar dan van gelijke dikte als een subtiele verwijzing naar gelinieerd briefpapier.”

De twee postzegels per briefschrijver hebben een eigen kleur gekregen die ook wordt voortgezet op de zegel zonder waarde en de velrand. Daardoor heeft het velletje een sterke horizontale gelaagdheid. “Door het kleurverloop is het beeld niet statisch”, vertelt Arthur, “maar zit er beweging in. De kleuren zelf zijn vrij intuïtief gekozen waarbij we een klassieke en daardoor tijdloze uitstraling voor ogen hadden. Voor de typografie hebben we met de Lineto Circular een tamelijk ingetogen letter genomen omdat we veel tekst wilden plaatsen. De lettergrootte is aan de omvang van elk citaat aangepast. Wel hebben we nog gekeken naar wat het effect zou zijn als we per briefschrijver een ander lettertype zouden nemen. Dat werkte wel voor de postzegels, maar het velletje als geheel werd te onrustig. Die zelfde beperking hebben we ons voor de kleuren opgelegd – per schrijver alleen één steunkleur.”

Opvallend aan het velletje Brieven schrijven is dat de informatie op de velranden en op de postzegels zonder waarde een andere oriëntatie heeft dan de teksten op de postzegels. Opzet? Arthur: “Jazeker. Die kanteling is doorgevoerd om de scheiding tussen primaire en secundaire informatie aan te geven. Een bijkomend effect is dat de tekst op de zegel zonder waarde daardoor de vorm van een brief op briefpapier heeft gekregen.”

Het uiteindelijke resultaat stemt Arthur tot tevredenheid. “Het is een visueel rijk velletje geworden, met veel beeldende elementen en veel interessante informatie. En toch is het één geheel, hoewel de individuele postzegels sterk verschillend zijn. Dat is bereikt zoals ik al zei door de kleurenaanpak, door het doorlopende lijnenraster en door de portretten te laten aflopen zodat ook de postzegels verticaal met elkaar zijn verbonden.”

Over het ontwerpbureau

Kummer & Herrman is opgericht door Jeroen Kummer en Arthur Herrman in 1998, beiden afgestudeerd als grafisch ontwerpers aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU). Samen vertegenwoordigen zij bijna een halve eeuw ervaring in ontwerp en communicatie: nieuwsgierig, open, betrokken en gepassioneerd over hun werk en de verhalen van hun klanten. Kummer & Herrman bestaat uit een compact en flexibel team van creatieve professionals die de liefde voor innovatieve en in het oog springende projecten delen. Door de omvang zijn de oprichters bij alle projecten nauw betrokken. Het bureau is sterk vertegenwoordigd in het culturele veld en heeft daarnaast ruime ervaring met het werken met organisaties in zowel de publieke als private sector. Terwijl het verhaal kan verschillen, delen de klanten de ambitie om met open vizier met het bureau samen te werken om de boodschap zo helder mogelijk over te brengen.

Tot het groeiende aantal (inter)nationale opdrachtgevers behoren de Aperture Foundation, BNI (Beroepsvereniging Nederlandse Interieurarchitecten), FotoMuseum Antwerpen, de gemeente Utrecht, Hans van Heeswijk Architecten, KLM, nai010 uitgevers, Nederlands Letterenfonds, Stedelijk Museum Amsterdam, Sternberg Press, Thames & Hudson en
World Press Photo. In 2014 won het bureau een Dutch Design Award in de categorie Communicatie voor The Sochi Project.

Technische specificaties

Zegelformaat     36 x 25 mm
Tanding     14 ½ : 14 ½
Papier     normaal met fosforopdruk
Gomming     synthetisch
Druktechniek     offset
Oplage     171.000 velletjes
Drukkerij     Joh. Enschedé Security Print, Haarlem
Drukkleuren postzegel     geel, magenty, cyaan en zwart

Gratis online postzegelcatalogus



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

    Reacties (0)

    Comments are closed.