Charlotte Dumas - Portretten - Postzegelblog

Charlotte Dumas – Portretten

0

De postzegels
PostNL brengt op 14 september 2015 een postzegelvelletje uit met daarop portretten van dieren door de beroemde Nederlandse fotograaf Charlotte Dumas. De uitgifte houdt verband met de grote tentoonstelling van haar werk die dit jaar in het De Pont museum in Tilburg opent.

Alle dieren zijn gefotografeerd in de kenmerkende stijl van Charlotte Dumas: verstilde beelden waarin het dier centraal staat, meestal in rust of vlak voor of na een actie. De fotograaf is tevreden met het resultaat. “Voor het eerst staan verschillende portretten uit verschillende series nu zo dichtbij elkaar afgebeeld. En ik merk dat er een versterking van mijn werk optreedt als de beelden zich met elkaar gaan verhouden. Ook ben ik blij met het resultaat omdat mijn werk nu voor veel mensen veel toegankelijker is geworden.”

Op de tien postzegels staat Nederland 1, bedoeld voor post tot 20 gram met een bestemming binnen Nederland.

Het ontwerp
Op het postzegelvel Charlotte Dumas: portretten staan tien portretten van dieren die in de periode 2004-2013 door de Nederlandse fotograaf Charlotte Dumas zijn gemaakt op locatie in Italië, Marokko en de Verenigde Staten. Alle dieren zijn gefotografeerd in de kenmerkende stijl van Charlotte Dumas: verstilde beelden waarin het dier centraal staat, meestal in rust of vlak voor of na een actie.

De portretten zijn aflopend op de postzegels geplaatst, waardoor de foto’s direct op elkaar aansluiten. Op de velranden naast de postzegels staan de details van de foto vermeld: het jaar, de titel en, waar van toepassing, de serie waaruit de foto afkomstig is. Ook is er naast elke foto een korte tekst afgedrukt met een beschrijving van de foto.

Voor de typografie op de postzegels zelf en voor de titel is gebruikgemaakt van de Super Grotesk (Svend Smital, 1999). Voor de teksten op de velrand is de Monotype Gill Alt One (Eric Gill, 1928-1932) gebruikt.
Het postzegelvel Charlotte Dumas: portretten kwam tot stand in nauwe samenwerking tussen fotograaf Charlotte Dumas en grafisch ontwerper Tessa van der Waals. Charlotte: “Tessa heeft aan vrijwel al mijn publicaties meegewerkt en we zijn als duo goed op elkaar ingespeeld. Zij weet altijd precies welke kant ik op wil. De teksten zijn samen met Simone van Saarloos gemaakt. Daar was ik eerst zelf mee aan de slag gegaan. Maar ik kwam er niet uit, ging te veel uitleggen. Simone heeft in enkele woorden de essentie mooi samengevat.”

Dieren is Charlotte Dumas min of meer bij toeval gaan fotograferen. “Dat gebeurde tijdens mijn opleiding in het kader van een opdracht over geweld en agressie. Ik heb toen ook politiehonden als onderwerp gebruikt. Je kunt mij wel een dierenliefhebber noemen. Dat uit zich bij mij echter niet door ze te willen aanraken, maar door ze te observeren en te fotograferen. Ik ben bij dieren gebleven omdat je bij het fotograferen van mensen toch al snel te maken krijgt met het verhaal van iemand anders, terwijl we juist op dieren onze eigen emoties kunnen projecteren. Fotografie is voor mij meer een medium dan een doel op zich, net zoals een schilder verf gebruikt.”

In technisch opzicht maakt Charlotte Dumas het zichzelf niet gemakkelijk, onder meer door uit de hand te fotograferen op 4×5 film en door geen telelens of kunstlicht te gebruiken. “Daardoor is het slagingspercentage van mijn foto’s laag”, zegt Charlotte. “Maar als het wel lukt, is het zo veel beter, kom je zo veel dichter bij het individuele van het dier. Daarbij probeer ik steeds mijn grenzen te verleggen. Zo ben ik dit jaar bezig om in Zweden samen met een cameraman werkpaarden in de bosbouw te filmen. En bij de paardenrassen die ik in Japan fotografeer, ben ik veel meer dan vroeger op zoek naar kenmerkende details dan naar een compleet portret.”

Door haar zorgvuldige voorbereiding en haar werkwijze is de productie van Charlotte Dumas beperkt. Van alle foto’s die ze maakt, komen jaarlijks niet meer dan enkele tientallen naar buiten, in publicaties of op tentoonstellingen. Dezelfde kritische benadering hanteerde ze voor de selectie van de foto’s op het postzegelvelletje. “De samen met Tessa gekozen foto’s zijn de boegbeelden uit mijn series. Sterke, iconische foto’s die ook op postzegelformaat overeind blijven. We hebben vanwege de technische eisen wel iets moeten aanpassen, maar verder zie je de dieren nog steeds zoals ik ze in werkelijkheid heb gefotografeerd. De volgorde op het velletje is bewust gekozen. Het opent met een held: de hond Guinness die na de aanslagen van 9/11 naar overlevenden in het WTC zocht. En het eindigt ook met een overlever: de stoere zwerfkat uit Marokko met de zichtbare littekens van het leven op straat. Zo werk ik ook altijd met mijn fotoseries – ik heb een verhaal in mijn hoofd nodig om de volgorde te bepalen, een verhaal met een begin en een einde.”

Toen ontwerper Tessa van der Waals bij het postzegelvelletje werd betrokken, had Charlotte al een voorselectie van de beelden gemaakt. “Vervolgens zijn we samen gaan bepalen welke foto’s waar op het velletje zouden komen”, aldus Tessa. “Daarbij is het ritme belangrijk. We hebben voortdurend gekeken hoe de beelden, die naadloos op elkaar aansluiten, zich met elkaar verhouden. Hoe donker en licht elkaar afwisselen, waar de blik van de dieren op is gericht, of ze links of rechts georiënteerd zijn. Bovendien moest er voldoende contrast zijn tussen de postzegels onderling.”

Op de postzegels zelf is een minimum aan typografie gebruikt. Tessa: “We hebben ons beperkt tot het hoogst noodzakelijke. Maar de typografie op de postzegel – Nederland, de waarde, het jaartal, de sorteerhaak – heeft wel een duidelijke rol. Op elke postzegel is de compositie van de foto leidend geweest voor waar ze precies terecht moesten komen. Zo bereik je dat de typografie de kracht en het ritme van het velletje versterkt.”

Op de postzegels en voor de titel is het lettertype Super Grotesk gekozen. “Het is een vette letter met een mooie breedtewaarde en een krachtig cijfer 1. Ook de C van Charlotte in de titel is erg karakteristiek. Aan die titel hecht ik overigens erg en ik ben blij dat die suggestie is overgenomen. Uit wat er staat – Charlotte Dumas: portretten – blijkt dat je geen natuurfoto’s ziet van dieren uit een dierentuin of in het wild, maar werk van een kunstenaar.”

Die kunstenaar is om verschillende redenen tevreden met het resultaat. “Voor het eerst staan verschillende portretten uit verschillende series nu zo dichtbij elkaar afgebeeld. En ik merk dat er een versterking van mijn werk optreedt als de beelden zich met elkaar gaan verhouden. Ook ben ik blij met het resultaat omdat mijn werk nu voor veel mensen veel toegankelijker is geworden. En er zit een persoonlijk tintje aan, noem het maar een romantisch aspect. Tijdens mijn opleiding heb ik jarenlang in het postsorteercentrum gewerkt. Het is een mooi gegeven dat zo veel jaar later mijn foto’s op postzegels zijn terechtgekomen.”

Over Charlotte Dumas
Charlotte Dumas (Vlaardingen, 1977) studeerde fotografie aan de Gerrit Rietveld Academie Amsterdam. Daarna volgde zij het tweejarige residency-programma aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam om haar stijl verder te ontwikkelen en te verdiepen. Charlotte Dumas is vooral bekend vanwege haar verstilde en intieme fotoportretten van dieren. Zij begon met het fotograferen van politiehonden en politiepaarden en in de loop der jaren heeft zij haar onderwerpkeuze uitgebreid met straathonden, zwerfkatten, wilde paarden, tijgers en wolven. Dit jaar is zij onder meer bezig met het filmen van werkpaarden in de bosbouw in Zweden en het fotograferen van wilde paarden in Japan. Haar werk is aangekocht door kunstinstellingen in binnen- en buitenland en werd geëxposeerd in onder meer The Photographer’s Gallery (London), De Pont museum (Tilburg), Gallery 916 (Tokio), Galerie Paul Andriesse (Amsterdam) en FOAM (Amsterdam). Inmiddels heeft Charlotte Dumas dertien publicaties op haar naam staan, waaronder The Widest Prairies (2013), Companion (2012), Retrieved (2011), Paradis (2009), Heart Shaped Hole (2008), Reverie (2006) en Day is Done (2005).

Over Tessa van der Waals
Tessa van der Waals (Groningen, 1960) studeerde grafisch ontwerpen aan de Gerrit Rietveld Academie Amsterdam. Daarna werkte zij aan een project op de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Ook werd zij na haar afstuderen zes jaar lang verantwoordelijk voor de vormgeving van het Cultureel Supplement (inclusief de Boekenbijlage) van NRC Handelsblad. Tessa van der Waals werkt als zelfstandig grafisch ontwerper voor musea en literaire uitgeverijen, waarbij zij streeft naar een kruisbestuiving tussen de wereld van het woord en de wereld van het beeld. Zij werkt of werkte voor onder meer De Pont museum (Tilburg), Museum Boijmans van Beuningen (Rotterdam), Galerie Andriesse-Eyck (Amsterdam), Centraal Museum (Utrecht), Van Gogh Museum (Amsterdam), het Rembrandthuis (Amsterdam), Rijksmuseum (Amsterdam), Uitgeverij Prometheus/Bert Bakker, Uitgeverij Atlascontact/Augustus en Uitgeverij De Bezige Bij.

Technische informatie
Zegelformaat     36 x 25 mm
Tanding     14 ½ : 14 ½
Papier     normaal met fosforopdruk
Gomming     synthetisch
Druktechniek     offset
Oplage     171.000 velletjes
Drukkerij     Cartor Security Printing, Frankrijk
Drukkleuren postzegel     geel, magenta, cyaan en zwart

De postzegels
PostNL brengt op 14 september 2015 een postzegelvelletje uit met daarop portretten van dieren door de beroemde Nederlandse fotograaf Charlotte Dumas. De uitgifte houdt verband met de grote tentoonstelling van haar werk die dit jaar in het De Pont museum in Tilburg opent.

Alle dieren zijn gefotografeerd in de kenmerkende stijl van Charlotte Dumas: verstilde beelden waarin het dier centraal staat, meestal in rust of vlak voor of na een actie. De fotograaf is tevreden met het resultaat. “Voor het eerst staan verschillende portretten uit verschillende series nu zo dichtbij elkaar afgebeeld. En ik merk dat er een versterking van mijn werk optreedt als de beelden zich met elkaar gaan verhouden. Ook ben ik blij met het resultaat omdat mijn werk nu voor veel mensen veel toegankelijker is geworden.”

Op de tien postzegels staat Nederland 1, bedoeld voor post tot 20 gram met een bestemming binnen Nederland.

Het ontwerp
Op het postzegelvel Charlotte Dumas: portretten staan tien portretten van dieren die in de periode 2004-2013 door de Nederlandse fotograaf Charlotte Dumas zijn gemaakt op locatie in Italië, Marokko en de Verenigde Staten. Alle dieren zijn gefotografeerd in de kenmerkende stijl van Charlotte Dumas: verstilde beelden waarin het dier centraal staat, meestal in rust of vlak voor of na een actie.

De portretten zijn aflopend op de postzegels geplaatst, waardoor de foto’s direct op elkaar aansluiten. Op de velranden naast de postzegels staan de details van de foto vermeld: het jaar, de titel en, waar van toepassing, de serie waaruit de foto afkomstig is. Ook is er naast elke foto een korte tekst afgedrukt met een beschrijving van de foto.

Voor de typografie op de postzegels zelf en voor de titel is gebruikgemaakt van de Super Grotesk (Svend Smital, 1999). Voor de teksten op de velrand is de Monotype Gill Alt One (Eric Gill, 1928-1932) gebruikt.
Het postzegelvel Charlotte Dumas: portretten kwam tot stand in nauwe samenwerking tussen fotograaf Charlotte Dumas en grafisch ontwerper Tessa van der Waals. Charlotte: “Tessa heeft aan vrijwel al mijn publicaties meegewerkt en we zijn als duo goed op elkaar ingespeeld. Zij weet altijd precies welke kant ik op wil. De teksten zijn samen met Simone van Saarloos gemaakt. Daar was ik eerst zelf mee aan de slag gegaan. Maar ik kwam er niet uit, ging te veel uitleggen. Simone heeft in enkele woorden de essentie mooi samengevat.”

Dieren is Charlotte Dumas min of meer bij toeval gaan fotograferen. “Dat gebeurde tijdens mijn opleiding in het kader van een opdracht over geweld en agressie. Ik heb toen ook politiehonden als onderwerp gebruikt. Je kunt mij wel een dierenliefhebber noemen. Dat uit zich bij mij echter niet door ze te willen aanraken, maar door ze te observeren en te fotograferen. Ik ben bij dieren gebleven omdat je bij het fotograferen van mensen toch al snel te maken krijgt met het verhaal van iemand anders, terwijl we juist op dieren onze eigen emoties kunnen projecteren. Fotografie is voor mij meer een medium dan een doel op zich, net zoals een schilder verf gebruikt.”

In technisch opzicht maakt Charlotte Dumas het zichzelf niet gemakkelijk, onder meer door uit de hand te fotograferen op 4×5 film en door geen telelens of kunstlicht te gebruiken. “Daardoor is het slagingspercentage van mijn foto’s laag”, zegt Charlotte. “Maar als het wel lukt, is het zo veel beter, kom je zo veel dichter bij het individuele van het dier. Daarbij probeer ik steeds mijn grenzen te verleggen. Zo ben ik dit jaar bezig om in Zweden samen met een cameraman werkpaarden in de bosbouw te filmen. En bij de paardenrassen die ik in Japan fotografeer, ben ik veel meer dan vroeger op zoek naar kenmerkende details dan naar een compleet portret.”

Door haar zorgvuldige voorbereiding en haar werkwijze is de productie van Charlotte Dumas beperkt. Van alle foto’s die ze maakt, komen jaarlijks niet meer dan enkele tientallen naar buiten, in publicaties of op tentoonstellingen. Dezelfde kritische benadering hanteerde ze voor de selectie van de foto’s op het postzegelvelletje. “De samen met Tessa gekozen foto’s zijn de boegbeelden uit mijn series. Sterke, iconische foto’s die ook op postzegelformaat overeind blijven. We hebben vanwege de technische eisen wel iets moeten aanpassen, maar verder zie je de dieren nog steeds zoals ik ze in werkelijkheid heb gefotografeerd. De volgorde op het velletje is bewust gekozen. Het opent met een held: de hond Guinness die na de aanslagen van 9/11 naar overlevenden in het WTC zocht. En het eindigt ook met een overlever: de stoere zwerfkat uit Marokko met de zichtbare littekens van het leven op straat. Zo werk ik ook altijd met mijn fotoseries – ik heb een verhaal in mijn hoofd nodig om de volgorde te bepalen, een verhaal met een begin en een einde.”

Toen ontwerper Tessa van der Waals bij het postzegelvelletje werd betrokken, had Charlotte al een voorselectie van de beelden gemaakt. “Vervolgens zijn we samen gaan bepalen welke foto’s waar op het velletje zouden komen”, aldus Tessa. “Daarbij is het ritme belangrijk. We hebben voortdurend gekeken hoe de beelden, die naadloos op elkaar aansluiten, zich met elkaar verhouden. Hoe donker en licht elkaar afwisselen, waar de blik van de dieren op is gericht, of ze links of rechts georiënteerd zijn. Bovendien moest er voldoende contrast zijn tussen de postzegels onderling.”

Op de postzegels zelf is een minimum aan typografie gebruikt. Tessa: “We hebben ons beperkt tot het hoogst noodzakelijke. Maar de typografie op de postzegel – Nederland, de waarde, het jaartal, de sorteerhaak – heeft wel een duidelijke rol. Op elke postzegel is de compositie van de foto leidend geweest voor waar ze precies terecht moesten komen. Zo bereik je dat de typografie de kracht en het ritme van het velletje versterkt.”

Op de postzegels en voor de titel is het lettertype Super Grotesk gekozen. “Het is een vette letter met een mooie breedtewaarde en een krachtig cijfer 1. Ook de C van Charlotte in de titel is erg karakteristiek. Aan die titel hecht ik overigens erg en ik ben blij dat die suggestie is overgenomen. Uit wat er staat – Charlotte Dumas: portretten – blijkt dat je geen natuurfoto’s ziet van dieren uit een dierentuin of in het wild, maar werk van een kunstenaar.”

Die kunstenaar is om verschillende redenen tevreden met het resultaat. “Voor het eerst staan verschillende portretten uit verschillende series nu zo dichtbij elkaar afgebeeld. En ik merk dat er een versterking van mijn werk optreedt als de beelden zich met elkaar gaan verhouden. Ook ben ik blij met het resultaat omdat mijn werk nu voor veel mensen veel toegankelijker is geworden. En er zit een persoonlijk tintje aan, noem het maar een romantisch aspect. Tijdens mijn opleiding heb ik jarenlang in het postsorteercentrum gewerkt. Het is een mooi gegeven dat zo veel jaar later mijn foto’s op postzegels zijn terechtgekomen.”

Over Charlotte Dumas
Charlotte Dumas (Vlaardingen, 1977) studeerde fotografie aan de Gerrit Rietveld Academie Amsterdam. Daarna volgde zij het tweejarige residency-programma aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam om haar stijl verder te ontwikkelen en te verdiepen. Charlotte Dumas is vooral bekend vanwege haar verstilde en intieme fotoportretten van dieren. Zij begon met het fotograferen van politiehonden en politiepaarden en in de loop der jaren heeft zij haar onderwerpkeuze uitgebreid met straathonden, zwerfkatten, wilde paarden, tijgers en wolven. Dit jaar is zij onder meer bezig met het filmen van werkpaarden in de bosbouw in Zweden en het fotograferen van wilde paarden in Japan. Haar werk is aangekocht door kunstinstellingen in binnen- en buitenland en werd geëxposeerd in onder meer The Photographer’s Gallery (London), De Pont museum (Tilburg), Gallery 916 (Tokio), Galerie Paul Andriesse (Amsterdam) en FOAM (Amsterdam). Inmiddels heeft Charlotte Dumas dertien publicaties op haar naam staan, waaronder The Widest Prairies (2013), Companion (2012), Retrieved (2011), Paradis (2009), Heart Shaped Hole (2008), Reverie (2006) en Day is Done (2005).

Over Tessa van der Waals
Tessa van der Waals (Groningen, 1960) studeerde grafisch ontwerpen aan de Gerrit Rietveld Academie Amsterdam. Daarna werkte zij aan een project op de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Ook werd zij na haar afstuderen zes jaar lang verantwoordelijk voor de vormgeving van het Cultureel Supplement (inclusief de Boekenbijlage) van NRC Handelsblad. Tessa van der Waals werkt als zelfstandig grafisch ontwerper voor musea en literaire uitgeverijen, waarbij zij streeft naar een kruisbestuiving tussen de wereld van het woord en de wereld van het beeld. Zij werkt of werkte voor onder meer De Pont museum (Tilburg), Museum Boijmans van Beuningen (Rotterdam), Galerie Andriesse-Eyck (Amsterdam), Centraal Museum (Utrecht), Van Gogh Museum (Amsterdam), het Rembrandthuis (Amsterdam), Rijksmuseum (Amsterdam), Uitgeverij Prometheus/Bert Bakker, Uitgeverij Atlascontact/Augustus en Uitgeverij De Bezige Bij.

Technische informatie
Zegelformaat     36 x 25 mm
Tanding     14 ½ : 14 ½
Papier     normaal met fosforopdruk
Gomming     synthetisch
Druktechniek     offset
Oplage     171.000 velletjes
Drukkerij     Cartor Security Printing, Frankrijk
Drukkleuren postzegel     geel, magenta, cyaan en zwart

Gratis online postzegelcatalogus



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

    Reacties (0)

    Comments are closed.