De Trans Siberische Spoorlijn, verbinding tussen China en West Europa - Postzegelblog

De Trans Siberische Spoorlijn, verbinding tussen China en West Europa

1

In 1804 test de Britse ingenieur Richard Trevihick de eerste stoomlocomotief. Deze locomotief trok vijf goederenwagens en een personenrijtuig met 70 personen aan boord over een afstand van 16 km. Van de Pen y Darren Ironworks naar het Glamorgenshire CanalChina’s eerste spoorlijn werd geopend in 1876, in de Oostelijke provincie van Kiangsu. Deze spoorlijn was acht km lang. De spoorlijn was gelegen tussen Shanghai en Wusung, Shanghai’s buitenhaven, gebouwd in dieper water dan de bestaande gewone haven.

De eerste stoomlocomotief op deze spoorlijn was de Pioneer, gebouwd door Ransomes en Rapier uit Ipswich, Suffolk in Engeland. De genoemde spoorlijn heeft maar een korte historie, hij is maar
een maand operationeel geweest. Na verschillende modificaties was deze geschikt gemaakt voor zwaardere stoomlocomotieven, en werd spoedig daarna weer heropend.

Trans Siberische Spoorweg

Deze beroemde lijn is de langste spoorlijn in de wereld. De afstand Moskou naar Vladiwostok, bedraagt ca. 10.000 km. In 1858, toen overal in de wereld spoorwegen werden aangelegd werden de
eerste voorstellen voor een Trans Siberische Spoorlijn gelanceerd. In 1875 kwam er een officieel plan op tafel, het moest echter nog tot 1891 duren voor dat de regering de plannen goedkeurde en
kroonprins Nicolaas de eerste spade in de grond zette. De Russische spoorwegen waren in die tijd al tot Tseljabinsk gevorderd, net over de grens, en de aanleg werd van twee kanten tegelijk
aangepakt. De Russische minister van financiën schrok nog enigszins voor de kosten terug, omdat de schatkist door een aantal misoogsten, geen grote uitgaven toeliet. Pas onder minister Sergey Witte, een ‘spoorman’ van afkomst, begon er schot in de aanleg van de lijn te komen, gedeeltelijk dank zij Franse leningen. Er werd een Trans-Siberië-comité opgericht met Prins Nicolaas als  gehele onderneming werd nu pas geheel zakelijk opgezet. In 1904 kwam de lijn gereed en kwam er een aansluiting met Peking en Shanghai. De spoorlijn was van niet zo’n beste kwaliteit. Er was erg licht materiaal voor de rails gebruikt en de maximale toelaatbare belasting was daardoor maar 13 ton. De dwarsliggers waren niet geprepareerd en het ballastbed was aan de dunne kant door gebrek aan breuksteen op verschillende delen van de lijn. Hoofdzaak was dat de lijn gereed was en het treinverkeer op gang kon komen. In China bij de Chinese grensplaats Kharbin werd de bovenbouw van de wagons afgekoppeld van het onderliggende treinstel en over gezet op een Chinees treinstel met een andere spoorbreedte. Waarna de treinreis kon worden voortgezet naar Peking of naar Port Arthur (zie afb. 1)

Het reizigerscomfort is tegenwoordig te vergelijken met dat van “Wagons Lits” –treinen uit het begin van deze eeuw. Brieven ‘ Via Siberia ‘ zijn een bekende verschijning in de Chinese Filatelie. De Trans Siberische spoorweg was een goede en snelle verbinding tussen China en Europa. Zulke brieven zijn tot de grens tussen Polen en Duitsland onder stoom vervoerd. In Duitsland en Nederland was stoom-, diesel- en elektrische tractie in gebruik, dus geen zekerheid over het vervoer onder stoom. Hieronder een afbeelding van zo’n brief.

Deze brief is verstuurd naar Ten Boer in Holland, gepost in Shanghai d.d. 17 april 1941, geen aankomstempel. De brief is gefrankeerd met 78 cent (plus een afgevallen zegel) aangetekend en gecensureerd (censuur strook Geoffnet en stempels “Oberkommando der Wehrmacht” op de achterkant van de brief) De brief dateert van kort voor de Duitse inval in de Sovjet-Unie, die postvervoer langs deze weg onmogelijk maakte. Er zijn zeer veel ‘Poststukken’ verstuurd vanuit China naar Europa en daarom goed te verzamelen, echter brieven verstuurd vanuit Europa naar China zijn zeldzaam.
Tenslotte: in China waren in 1996 nog ca. 6500 stoomlocomotieven in bedrijf, verdeeld over vijf typen. Dit is veel meer dan alle stoomlocomotieven te samen in de rest van de wereld. Het is niet bekend of stoomlocomotieven nog dagelijks worden ingezet voor het vervoeren van passagierstreinen, maar deze zijn tot zeker 2008 nog in gebruik geweest bij de grote Hoogoven-Staalbedrijven, en op 1 december 1995 werd nog een nieuw stoomtreintraject in gebruik gesteld, 950 km lang, dwars door Binnen Mongolië gereden door zes stoomlocomotieven.

KNBF, nieuwsbrief maart 2017
Auteurs Miep en Rob Ronde

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch China Volksrepubliek China vóór 1949 Duitsland Groot Brittannië Polen Sovjet Unie Spoorwegen



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (2 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (1)

  • Stampertje op 5 april 2017 om 19:20

    “echter brieven verstuurd vanuit Europa naar China zijn zeldzaam”

    Was de poststroom vanuit Europa inderdaad kleiner, of zijn er simpelweg minder poststukken overgebleven ivm het verbod op het verzamelen van postzegels en poststukken in China (onder Mao)?

    Terzijde: Richard Trevihick moet zijn Richard Trevithick, maar dat mag de pret uiteraard niet drukken. Leuk verhaal.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)