Thalys rijdt verder als Eurostar - Postzegelblog

Thalys rijdt verder als Eurostar

0

Per 1 oktober 2023 houdt Thalys op te bestaan. Althans, als productnaam. Vorig jaar in mei al werden de twee bedrijven van hogesnelheidstreinen Thalys en Eurostar samengevoegd in de Eurostar Group. Vanaf 1 oktober wordt de productnaam Thalys niet meer gebruikt, maar gaan beide partijen samen door het leven onder de naam Eurostar. Om de kosten te drukken is het beter om met 1 naam te werken en werkt ook beter voor de klanten. Uiteindelijk zullen op termijn de treinen ook de kleuren en logo krijgen van Eurostar. Kent u de historie van beide internationale treinen?

Thalys

Thalys was tot en met september 2023 de merknaam van een netwerk van treindiensten op het hogesnelheidsnetwerk tussen Frankrijk, België, Nederland en Duitsland, die na die datum verdergaan onder de merknaam Eurostar. Deze treindiensten werden uitgebaat door de zusterbedrijven Thalys International en THI Factory, die vanaf april 2022 deel uitmaakten van het fusiebedrijf Eurostar Group. Om onderscheid te maken met de originele Eurostar-diensten worden de ex-Thalys-diensten en treinen na de fusie Eurostar Red genoemd.

Nederland (2021): Treinen & Trajecten – Thalys.

Geschiedenis

In 1846 werden voor de eerste maal twee hoofdsteden verbonden met een spoorwegverbinding: Parijs en Brussel. We zetten deze 175e verjaardag in de kijker en nemen een duik in de boeiende geschiedenis van de internationale treinverbindingen die België rijk was en is. In 2021 zijn de spoorwegen ook het centrale thema tijdens Europalia.

België (2021): 175 jaar treinverbinding Parijs – Brussel met Thalys (1996).

Sinds 1924 bestond er een internationale spoorverbinding Parijs – Brussel en Amsterdam, de Étoile du Nord. De Étoile du Nord was een Europese internationale trein voor de verbinding Amsterdam – Parijs. Étoile du Nord verwijst naar de Poolster die, vanuit Parijs gezien, staat in de richting waar de trein heen rijdt.

Affiche du train Étoile du Nord (North Star). Bron: Wikipedia.

In 1987 werd besloten een hogesnelheidslijn tussen Parijs, Brussel, Keulen en Amsterdam te bouwen. Op 28 januari 1993 tekenden de Franse spoorwegmaatschappij SNCF, de Belgische NMBS, de Nederlandse NS en de Duitse Deutsche Bundesbahn (die in 1994 op zou gaan in de DB) een overeenkomst om deze verbindingen gezamenlijk te exploiteren onder het merk Thalys. In mei 1995 werd Westrail International opgericht, als afdeling van de SNCF en NMBS. De exploitatie ging plaats vinden door deze twee bedrijven en de NS en DB.

 

Treindiensten vanaf 1996

De eerste Thalys-trein reed op 2 juni 1996 tussen Parijs Gare du Nord, Brussel – Amsterdam. Deze reed via de LGV Nord en het eerste deel van de HSL 1 (tot Antoing), de rest van de verbinding ging via klassieke spoorlijnen. Vanaf Parijs duurde de rit 1 h 58 tot Brussel en 4 h 47 tot Amsterdam.

België (1996): Thalys.

Op 14 december 1997 werd de HSL 1 over de gehele route geopend, waarmee het de rijtijd tussen Parijs en Brussel tot 1 h 25 werd gereduceerd. Ook werd het netwerk van Thalys aanzienlijk uitgebreid. Zo werden er in België verbindingen gestart naar onder andere Brugge, Gent en Oostende, en Bergen, Charleroi, Namen en Luik. Bovendien werd er een nieuwe dienst geïntroduceerd naar Aken en Keulen.

België (1998): Eurostar en Thalys met waarden in Euro’s.

Sinds juli 2008 rijdt er maandelijks een directe Thalys Brussel – Straatsburg, voor als het Europees Parlement zitting heeft in Straatsburg. Deze is gereserveerd voor Europarlementariers en niet toegankelijk voor andere reizigers.

België (2002): 50 jaar Brussel, 50 jaar Noord-Zuidverbinding met Thalys, locomotief I-11 en Eurostar.

 

Thalys PBKA

Deze hogesnelheidstrein, een Thalys type ‘PBKA’, behoort tot de allernieuwste generatie. Hij wordt gebouwd door de Franse onderneming GEC-Alsthom, met de medewerking van andere ondernemingen. In België waren dat BN Borobardier in Brugge en ACEC in Charleroi. De Thalys PBKA is een waar staaltje van spoorwegvernuft, omdat hij in staat is te rijden op vier verschillende spoorwegnetten, elk met hun eigen technische kenmerken: Frankrijk, België, Nederland en Duitsland. Er zijn er 17 besteld, waarvan 7 voor de Belgische spoorwegen.

België (1998): Thalys PBKA.

PBKA staat voor Parijs-Brussel-Keulen-Amsterdam. Het is de naam van een hogesnelheidsnet dat een aantal belangrijke steden op die assen bedient, in een zeer dichtbevolkte regio van West-Europa. De trein kreeg de naam ‘Thalys’. De Thalys rijdt vanaf juni ’96 op de assen Parijs-Brussel-Amsterdam en Parijs-Brussel-Luik en mag zich verheugen in een steeds groeiend succes. Vanaf 14 december 1997 rijdt Thalys ook tot Aken en Keulen. Het Thalys-treintype ‘PBKA’ wordt vooral op die verbinding met Duitsland ingezet. Op 14 december luidt het begin in van een nieuw tijdperk voor de internationale treinreiziger met de opening van de hogesnelheidslijn tussen Brussel en de Franse grens, waardoor er tegen 300 km/u. kan worden gereden op het hele traject van Brussel tot Parijs.

 

Vanaf eind 2009

Door ingebruikname van nieuwe hsl-trajecten tussen Luik en Aken en tussen Antwerpen, Rotterdam en Schiphol werd de reistijd vanaf december 2009 sterk verkort. De verbinding met Station Den Haag HS kwam hiermee te vervallen. De reistijd van Brussel-Zuid naar Amsterdam Centraal is sindsdien iets minder dan 2 uur. Op 30 oktober 2011 startte een dagelijkse verbinding tussen Parijs, Brussel en Brussels Airport-Zaventem, in samenwerking met Brussels Airlines en Jet Airways. Door een te lage vraag is deze trein vanaf 2015 afgeschaft. Aan het einde van de zomer van 2014 was deze al tot een zomerse verbinding ingekort.

Van 12 april 2014 tot maart 2019 zette Thalys dagelijkse rechtstreekse treinen in tussen Lille Europe en Amsterdam. Ook deze verbinding werd geschrapt wegens een te lage bezetting. In juni 2012 werd de Spoorlijn 25N tussen Mechelen en Brussel geopend. De Thalys maakt hier ook gebruik van, hierdoor kon de reistijd tussen Antwerpen en Brussel nogmaals verkort worden. In 2014 werd het aantal treinen op het traject tussen Amsterdam en Brussel verhoogd, na het stoppen van de Fyra. In april 2015 werden de twee weinig rendabele verbindingen tussen Parijs en Luik (via Bergen, Charleroi en Namen) enerzijds en Oostende (via Gent en Brugge) anderzijds opgeheven.

Frankrijk (2023): 100 jaar Disney.

In april 2016 startte Thalys met een low-cost-dochteronderneming IZY, die dagelijks twee retourritten Brussel – Parijs reed, met treinstellen in een speciale kleurstelling. Tussen Parijs een Arras reden deze over de klassieke spoorlijn, om vervolgens ter hoogte van Lille over te gaan op de HSL 1 naar Brussel. In 2019 startte Thalys met een rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam en Aéroport de Paris-Charles de Gaulle en Marne la Vallée-Chessy (Disneyland Paris). Tevens werd het netwerk uitgebreid met een nieuwe zomerbestemming vanuit Brussel, namelijk Bordeaux. De verbinding met Bordeaux is in 2020 niet meer teruggekeerd vanwege de coronapandemie. De verbinding naar Charles de Gaulle en Marne la Vallée werd nog wel aangeboden, maar deze reed niet meer na 29 augustus 2021

Frankrijk (2020): Corona

Als gevolg van de coronacrisis is in 2020 het aantal passagiers met 67 procent gedaald. In 2019 waren er nog 7,8 miljoen treinreizigers, in 2020 was dit gedaald tot 2,5 miljoen. In maart 2020 werd het aantal treinen met een kwart verminderd. Enkele weken later was er nog één retourrit per dag tussen Amsterdam en Parijs, de ritten naar Duitsland werden geheel geschrapt. Vanaf half december 2020 reed nog slechts 15 procent van de Thalys-treinen. De inkomsten zijn in 2020 met 70 procent gedaald t.o.v. 2019. In juni 2021 reden tussen Amsterdam en Parijs vier Thalys-treinen per dag. Sinds begin 2022 is de dienstregeling weer vrijwel volledig hersteld, alleen de ritten naar Charles de Gaulle en Marne la Vallée en Bordeaux worden nog niet aangeboden.

 

Eurostar

De Eurostar is een hogesnelheidstreindienst die Parijs, Londen, Brussel en Amsterdam met elkaar verbindt. Eurostar begon in 1994 met een dienst tussen Londen enerzijds en Parijs en Brussel anderzijds. Sinds 1 oktober 2023 zijn de diensten van Eurostar en Thalys samengevoegd onder de naam Eurostar, wel wordt ter verduidelijking soms de naam Eurostar Blue gebruikt voor de diensten van en naar Londen, en de naam Eurostar Red voor de diensten die door Thalys gereden werden en niet in het Verenigd Koninkrijk kwamen.

Nederland (2020): Treinen & Trajecten – Eurostar.

De Eurostar Blue maakt gebruik van de Kanaaltunnel die onder het Kanaal door loopt. De treindienst maakt grotendeels gebruik van de mede hiervoor aangelegde hogesnelheidslijnen. Sinds 14 november 2007 is het Britse hogesnelheidsgedeelte van het traject ook voltooid en kan de Eurostar op volle snelheid de drie steden met elkaar verbinden.

Poster zegels Engeland (1994): Opening of Channel Tunnel.

Na de voltooiing van de Kanaaltunnel in 1994 begonnen de treindiensten van de Eurostar op 14 november 1994. Gestart werd met een beperkte treindienst, Discovery service. Pas op 28 mei 1995 werd een volledige treindienst ingevoerd. Station London Waterloo deed de eerste dertien jaar dienst als Londense eindhalte, totdat in 2007 St Pancras International werd voltooid. Voor Waterloo is in 1994 wel een nieuwe terminal gebouwd met 5 sporen, maar die werd na 2007 niet meer gebruikt. Vanaf december 2018 wordt dit gedeelte van het station weer in gebruik genomen maar dan voor het binnenlandse spoorwegnet.

Op 27 september 2013 tekenden de NS en Eurostar een contract voor een rechtstreekse verbinding Londen – Amsterdam. Deze Eurostardienst is op 4 april 2018 opgestart. De eerste rechtstreekse rit met (genodigde) passagiers van Londen naar Amsterdam vond plaats op 20 februari 2018. Vanaf oktober 2020 zijn er grenscontroles in de stations van Amsterdam en Rotterdam waardoor er, zonder controles onderweg, rechtstreeks van Amsterdam naar Londen kan worden gereisd. Hierdoor is een lange stop te Brussel niet meer nodig. De reistijd van Amsterdam naar Londen is daarmee verminderd van 5 uur en 8 minuten naar 4 uur en 9 minuten.

 

Fusie met Eurostar

In september 2019 hebben SNCF, NMBS en Patina Rail een mogelijke fusie aangekondigd tussen Thalys en Eurostar. Het fusieproject kreeg de naam “Green Speed”. In oktober 2021 werd bekend dat Thalys medio 2024 Eurostar gaat heten, net als de trein naar Londen. De ondernemingen achter de treinen pakken hun eerdere fusieplannen namelijk weer op. In februari 2022 werd Thalys International overgenomen door THI Factory en in april 2022 werd THI Factory, samen met Eurostar International Limited overgenomen door de nieuwe holding Eurostar Group.

Op 24 januari 2023 werd bekendgemaakt dat de naam Thalys nog dat jaar ging verdwijnen en dat alle treinen onder de naam Eurostar gingen rijden. Op 29 september 2023 werden de eigen website en app van Thalys stopgezet, en vervangen door de nieuwe, gemeenschappelijke versies onder de naam Eurostar. Sinds 1 oktober rijden alle treinen onder de naam Eurostar. De diensten en voorwaarden bleven grotendeels dezelfde, en er bleef dus een onderscheid tussen de ex-Thalyslijnen en de lijnen van en naar Londen. Er is sindsdien wel een nieuw gemeenschappelijk loyalty-programma: Club Eurostar.

 

Meer info:

Eurostar: https://www.eurostar.com/nl-nl

 

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch België Frankrijk Groot Brittannië Disney Spoorwegen



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (5 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)