Europapostzegels oud speelgoed - Postzegelblog

Europapostzegels oud speelgoed

0

Europapostzegels oud speelgoed

Postzegels
De samenwerkende postbedrijven in Europa geven al sinds 1956 (Europa)postzegels uit met een gemeenschappelijk thema. De afgelopen jaren is er ook een ontwerpwedstrijd aan verbonden: de EUROPE Stamp Best Design Competition. Deze competitie wordt uitgeschreven door PostEurop, de organisatie waarin alle Europese nationale postbedrijven samenwerken. Voor 2015 staat de ontwerpwedstrijd in het teken van Old Toys.

Dit was voor PostNL aanleiding om op 10 april 2015 het postzegelvelletje Speelgoed van toen uit te geven, met de waardeaanduiding Internationaal 1. Voortbordurend op het thema geeft PostNL op eigen initiatief op dezelfde dag het velletje Speelgoed van nu uit, met de waardeaanduiding Nederland 1. Beide velletjes met 6 postzegels, waarvan 2 verschillende, zijn ontworpen door Buro Derk Dumbar uit Den Haag.

Op het postzegelvelletje Speelgoed van toen staan twee stukken speelgoed uit vroeger tijden: een tinnen robot met opwindsleutel (jaren 1930) en het bordspel mens-erger-je-niet (jaren 1890). Op het postzegelvelletje Speelgoed van nu is recenter speelgoed afgebeeld: Rubik’s cube (introductie 1974) en een spelcomputer van de nieuwste generatie (introductie medio jaren 1990).

Het ontwerp
Op elke postzegel is een illustratie van het desbetreffende stuk speelgoed afgebeeld op een sokkel in kubusvorm. Op elke postzegel is ook een deel te zien van de kubus op de postzegel erboven. De drie zichtbare vlakken van iedere kubus hebben hun tegenhanger in het speelgoed: deze drie vlakken keren terug bij de dobbelsteen bij het bordspel, bij het hoofd van de robot, bij de Rubik’s cube (zelf ook een kubus) en bij de spelcomputer.

Op het postzegelvel Speelgoed van toen overheersen de kleuren geel, rood en paars, op het vel Speelgoed van nu de kleuren lichtgroen, lichtgeel en lichtrood. Deze kleuren zijn ook te zien in de vlakjes van de Rubik’s cube, de pionnen van het halmaspel, de robot en de afbeelding op het beeldscherm van de spelcomputer. Op de velrand onderaan staat het speelgoed, of details daarvan, op groter formaat afgebeeld.

Voor de typografie zijn de lettertypes Montserrat (2014, Julieta Ulanovsky) en Proxima Nova (2005, Mark Simonson) gebruikt. De 1 is met de hand getekend door ontwerpster Ieva Valule.

De ontwerper
Buro Derk Dumbar uit Den Haag was verantwoordelijk voor het ontwerp van de nieuwe postzegelvelletjes Speelgoed van toen en Speelgoed van nu. Derk Dumbar: “We hebben eerst gekeken naar de verschillen in generaties. Het speelgoed waarmee onze ouders als kind speelden, is immers anders dan ons eigen speelgoed, dat op zijn beurt weer verschilt van waar kinderen tegenwoordig mee spelen. Mijn vaders generatie speelde met het klassieke Meccano, ikzelf speelde met Lego en mijn zoon is verzot op Minecraft. Speelgoed is dus van alle tijden, speelgoed is ook universeel. En er is heel veel van. De keuze was daardoor niet gemakkelijk. Die keuze hebben we met z’n allen hier gemaakt, het uiteindelijke ontwerp is vooral van de hand van Ieva Valule van ons bureau.”

Ieva Valule uit Riga (Letland) studeerde Grafische Ontwerp aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Voor deze opdracht verdiepte zij zich in grondig in de wereld van het speelgoed. Na veel brainstormen en onderzoek – uiteraard ook in speelgoedwinkels – viel de keuze op de robot en het bordspel voor Speelgoed van toen en Rubik’s cube en de spelcomputer voor Speelgoed van nu.

“Daaruit blijkt ook wel dat we de driedeling in generaties hebben losgelaten”, zegt Ieva, “en voor een tweedeling zijn gegaan waarmee we de evolutie van het speelgoed benadrukken. Het speelgoed van vroeger waar de eigen fantasie een grote rol speelt – de robot bijvoorbeeld waarmee een kind eigen avonturen beleeft. Maar ook speelgoed als sociaal concept. Samen rond de tafel met een bordspel dat je niet in je eentje kunt spelen. Zo leren kinderen sociaal gedrag, ze leren samenwerken, hun beurt afwachten en hoe ze omgaan met verlies.”

Het speelgoed van nu is daar het tegenovergestelde van, aldus Ieva. “De essentie van het huidige speelgoed is dat het een uitdaging biedt, dat het een probleem centraal staat en die moet je met slimheid, creativiteit en doorzettingsvermogen zien te overwinnen. Alle huidige spelcomputers en spellen zijn op dat principe gebaseerd. De Rubik’s cube is daar de oervorm van. Inmiddels al veertig jaar oud maar nog steeds mateloos populair. Kijk maar op Youtube. Daar is zelfs iemand te vinden die deze puzzel geblinddoekt oplost. Echt waar.”

Al het speelgoed werd eerst gefotografeerd. Op basis van die foto’s zijn de illustraties gemaakt. Ieva Valule: “We hebben het uiterlijk van het speelgoed sterk vereenvoudigd door alleen de essentiële vormen weer te geven. De kubussen op de achtergrond staan daar om de postzegels met elkaar te verbinden en om het speelgoed een plek in de ruimte te geven. De kubus is letterlijk veelzijdig: we hebben hem in het ontwerp gebruikt als ‘tafel’ om het speelgoed op neer te leggen, maar ook als ‘muur’ om het scherm van de spelcomputer op te hangen. Het kleurverloop, de schaduwen en het diagonale ritme van de lijnen zijn allemaal bedoeld om meer beweging in het beeld te brengen. Het kleurgebruik speelt op deze postzegels een belangrijke rol, zowel op de voor- als achtergrond. De kleuren op Speelgoed van toen zijn ontleend aan de verpakking van de robot: warm, sterk en nostalgisch. De kleuren op Speelgoed van nu hebben we afgeleid van de Rubik’s cube – ze zijn daardoor wat strakker, kouder en meer eigentijds.”

Over het ontwerpbureau
In Buro Derk Dumbar uit Den Haag werken twee generaties Dumbar (Derk en Gert) samen met een kleine staf medewerkers en freelancers aan uiteenlopende opdrachten voor al even uiteenlopende opdrachtgevers. Buro Derk Dumbar is gespecialiseerd in het maken van huisstijlen, interactief design, pictogrammen en apps. De ontwerpers werken onder meer voor klanten als DAF, Universiteit Leiden, PostNL, RR Megatronics (producent van medische apparatuur), het Vestingmuseum Nederland in Naarden, Hermitage Amsterdam, Hotel Room Eleven en SHV. Recent ontwierp Buro Derk Dumbar samen met grafisch ontwerper Rieme Gleijm het boek Schoone Eenheid (2014, uitgeverij De Nieuwe Haagsche), een standaardwerk over de architecten van De Nieuwe Haagse School.

Europapostzegels oud speelgoed

Postzegels
De samenwerkende postbedrijven in Europa geven al sinds 1956 (Europa)postzegels uit met een gemeenschappelijk thema. De afgelopen jaren is er ook een ontwerpwedstrijd aan verbonden: de EUROPE Stamp Best Design Competition. Deze competitie wordt uitgeschreven door PostEurop, de organisatie waarin alle Europese nationale postbedrijven samenwerken. Voor 2015 staat de ontwerpwedstrijd in het teken van Old Toys.

Dit was voor PostNL aanleiding om op 10 april 2015 het postzegelvelletje Speelgoed van toen uit te geven, met de waardeaanduiding Internationaal 1. Voortbordurend op het thema geeft PostNL op eigen initiatief op dezelfde dag het velletje Speelgoed van nu uit, met de waardeaanduiding Nederland 1. Beide velletjes met 6 postzegels, waarvan 2 verschillende, zijn ontworpen door Buro Derk Dumbar uit Den Haag.

Op het postzegelvelletje Speelgoed van toen staan twee stukken speelgoed uit vroeger tijden: een tinnen robot met opwindsleutel (jaren 1930) en het bordspel mens-erger-je-niet (jaren 1890). Op het postzegelvelletje Speelgoed van nu is recenter speelgoed afgebeeld: Rubik’s cube (introductie 1974) en een spelcomputer van de nieuwste generatie (introductie medio jaren 1990).

Het ontwerp
Op elke postzegel is een illustratie van het desbetreffende stuk speelgoed afgebeeld op een sokkel in kubusvorm. Op elke postzegel is ook een deel te zien van de kubus op de postzegel erboven. De drie zichtbare vlakken van iedere kubus hebben hun tegenhanger in het speelgoed: deze drie vlakken keren terug bij de dobbelsteen bij het bordspel, bij het hoofd van de robot, bij de Rubik’s cube (zelf ook een kubus) en bij de spelcomputer.

Op het postzegelvel Speelgoed van toen overheersen de kleuren geel, rood en paars, op het vel Speelgoed van nu de kleuren lichtgroen, lichtgeel en lichtrood. Deze kleuren zijn ook te zien in de vlakjes van de Rubik’s cube, de pionnen van het halmaspel, de robot en de afbeelding op het beeldscherm van de spelcomputer. Op de velrand onderaan staat het speelgoed, of details daarvan, op groter formaat afgebeeld.

Voor de typografie zijn de lettertypes Montserrat (2014, Julieta Ulanovsky) en Proxima Nova (2005, Mark Simonson) gebruikt. De 1 is met de hand getekend door ontwerpster Ieva Valule.

De ontwerper
Buro Derk Dumbar uit Den Haag was verantwoordelijk voor het ontwerp van de nieuwe postzegelvelletjes Speelgoed van toen en Speelgoed van nu. Derk Dumbar: “We hebben eerst gekeken naar de verschillen in generaties. Het speelgoed waarmee onze ouders als kind speelden, is immers anders dan ons eigen speelgoed, dat op zijn beurt weer verschilt van waar kinderen tegenwoordig mee spelen. Mijn vaders generatie speelde met het klassieke Meccano, ikzelf speelde met Lego en mijn zoon is verzot op Minecraft. Speelgoed is dus van alle tijden, speelgoed is ook universeel. En er is heel veel van. De keuze was daardoor niet gemakkelijk. Die keuze hebben we met z’n allen hier gemaakt, het uiteindelijke ontwerp is vooral van de hand van Ieva Valule van ons bureau.”

Ieva Valule uit Riga (Letland) studeerde Grafische Ontwerp aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Voor deze opdracht verdiepte zij zich in grondig in de wereld van het speelgoed. Na veel brainstormen en onderzoek – uiteraard ook in speelgoedwinkels – viel de keuze op de robot en het bordspel voor Speelgoed van toen en Rubik’s cube en de spelcomputer voor Speelgoed van nu.

“Daaruit blijkt ook wel dat we de driedeling in generaties hebben losgelaten”, zegt Ieva, “en voor een tweedeling zijn gegaan waarmee we de evolutie van het speelgoed benadrukken. Het speelgoed van vroeger waar de eigen fantasie een grote rol speelt – de robot bijvoorbeeld waarmee een kind eigen avonturen beleeft. Maar ook speelgoed als sociaal concept. Samen rond de tafel met een bordspel dat je niet in je eentje kunt spelen. Zo leren kinderen sociaal gedrag, ze leren samenwerken, hun beurt afwachten en hoe ze omgaan met verlies.”

Het speelgoed van nu is daar het tegenovergestelde van, aldus Ieva. “De essentie van het huidige speelgoed is dat het een uitdaging biedt, dat het een probleem centraal staat en die moet je met slimheid, creativiteit en doorzettingsvermogen zien te overwinnen. Alle huidige spelcomputers en spellen zijn op dat principe gebaseerd. De Rubik’s cube is daar de oervorm van. Inmiddels al veertig jaar oud maar nog steeds mateloos populair. Kijk maar op Youtube. Daar is zelfs iemand te vinden die deze puzzel geblinddoekt oplost. Echt waar.”

Al het speelgoed werd eerst gefotografeerd. Op basis van die foto’s zijn de illustraties gemaakt. Ieva Valule: “We hebben het uiterlijk van het speelgoed sterk vereenvoudigd door alleen de essentiële vormen weer te geven. De kubussen op de achtergrond staan daar om de postzegels met elkaar te verbinden en om het speelgoed een plek in de ruimte te geven. De kubus is letterlijk veelzijdig: we hebben hem in het ontwerp gebruikt als ‘tafel’ om het speelgoed op neer te leggen, maar ook als ‘muur’ om het scherm van de spelcomputer op te hangen. Het kleurverloop, de schaduwen en het diagonale ritme van de lijnen zijn allemaal bedoeld om meer beweging in het beeld te brengen. Het kleurgebruik speelt op deze postzegels een belangrijke rol, zowel op de voor- als achtergrond. De kleuren op Speelgoed van toen zijn ontleend aan de verpakking van de robot: warm, sterk en nostalgisch. De kleuren op Speelgoed van nu hebben we afgeleid van de Rubik’s cube – ze zijn daardoor wat strakker, kouder en meer eigentijds.”

Over het ontwerpbureau
In Buro Derk Dumbar uit Den Haag werken twee generaties Dumbar (Derk en Gert) samen met een kleine staf medewerkers en freelancers aan uiteenlopende opdrachten voor al even uiteenlopende opdrachtgevers. Buro Derk Dumbar is gespecialiseerd in het maken van huisstijlen, interactief design, pictogrammen en apps. De ontwerpers werken onder meer voor klanten als DAF, Universiteit Leiden, PostNL, RR Megatronics (producent van medische apparatuur), het Vestingmuseum Nederland in Naarden, Hermitage Amsterdam, Hotel Room Eleven en SHV. Recent ontwierp Buro Derk Dumbar samen met grafisch ontwerper Rieme Gleijm het boek Schoone Eenheid (2014, uitgeverij De Nieuwe Haagsche), een standaardwerk over de architecten van De Nieuwe Haagse School.

Gratis online postzegelcatalogus



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

    Reacties (0)

    Comments are closed.