Koning Willem-Alexander-postzegels - Postzegelblog

Koning Willem-Alexander-postzegels

0

Informatie Koning Willem-Alexander-postzegels

POSTZEGEL
De drie nieuwe permanente postzegels met het portret van Koning Willem-Alexander zijn ontworpen door Studio Job op basis van een foto die portretfotograaf Rineke Dijkstra speciaal voor deze gelegenheid heeft gemaakt. De postzegels voor bestemming Nederland hebben de waardeaanduiding 1 (lichtblauw) en 2 (lichtrood), op de postzegel voor internationale bestemmingen (lichtgrijs) staat de waardeaanduiding 1.

“Het zijn de meest prestigieuze postzegels die we de afgelopen tweeëndertig jaar hebben uitgegeven”, zegt Mark-Jan Pieterse van PostNL. “Studio Job heeft fantastisch werk gedaan, met als resultaat een waardige opvolger van de postzegels met Koningin Beatrix uit 1981. We hebben dit jaar dezelfde aanpak gevolgd als toen, met eerst een troonwisselingspostzegel, vervolgens een inhuldigingspostzegel en nu dan de permanente postzegel. Wij zijn er erg trots op dat we na de Beatrixpostzegel een nieuwe en even bijzondere koningspostzegel kunnen presenteren.”

De uitgifte van de nieuwe permanente postzegels Koning Willem-Alexander is een initiatief van PostNL.

ONTWERP
Het ontwerp van Studio Job verwijst naar de eerste Nederlandse postzegel uit 1852 met daarop een reliëfportret (camee) van koning Willem III en profil. In tegenstelling tot dit portret is de camee van Koning Willem-Alexander en face weergegeven. Ook de kleuren van de nieuwe postzegels zijn ontleend aan de postzegels uit 1852. Bovendien verwijzen ze naar de Nederlandse vlag. Met het kleurverloop in de achtergrond van alle postzegels brengt Studio Job een ode aan de cijferzegels uit 1976 van Wim Crouwel. Voor de typografie is de Avenir gebruikt, een geometrisch schreefloos lettertype, ontworpen in 1988 door Adrian Frutiger.

ONTWERPER

De permanente postzegels met Koning Willem-Alexander zijn ontworpen door Studio Job. Aan het ontwerp ging een competitie vooraf tussen vier ontwerpers die aan de hand van dezelfde briefing een schets indienden. De uitwerking van de winnende schets van Studio Job was, zoals zij dat altijd doen, een intensieve coproductie van de oprichters van Studio Job, Job Smeets en Nynke Tynagel.

Studio Job is vooral bekend van sculpturen en objecten die in een zeer kleine oplage worden gemaakt. De productie ervan is vaak zeer arbeidsintensief en gedetailleerd, maar bijna nooit op het formaat van een postzegel. “Toch”, zegt Job Smeets, “is er een belangrijke overeenkomst. In ons werk is ‘het icoon’ altijd aanwezig. Dat was ook bij het ontwerpen van deze postzegel voor ons een belangrijke inspiratie. Een postzegel is op zichzelf al een icoon. De permanente koningszegel is dan weer een icoon in een icoon. Het ontwerpen van zo’n dubbel icoon brengt verantwoordelijkheid en complexiteit met zich mee. Het ontwerp moet duurzaam en functioneel zijn en gedurende een lange periode – een koningschap lang – actueel en bruikbaar blijven. Dan speelt tijdloosheid een belangrijke rol. Op een koningszegel staat het portret van de koning. Dit portret moet een grote groep aanspreken, maar wil ook persoonlijk zijn. Daarom hebben we ervoor gekozen dat de koning ons aankijkt en wij kijken naar hem. Het is een toegankelijke koning en dat is ook wat de nieuwe koningszegel over de nieuwe koning vertelt. Deze postzegel is bedoeld als een hedendaags portret van een sympathieke persoonlijkheid en voor ons is het een nieuw werk waar wij heel trots op zijn.”

In het ontwerp van de postzegel wilde Studio Job ook het belang van de monarchie voor de identiteit van Nederland tot uiting laten komen. Nynke Tynagel: “Ons koningshuis brengt immers samenhorigheid en het dient maatschappelijke en zakelijke belangen. Wij geloven in het fenomeen monarchie en in de rituelen en de positieve energie die Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima uitstralen. Het ontwerp vertelt iets over hun en onze toekomst, maar ook over de traditie waaruit het koningschap en de postzegel voortgekomen zijn. Daarom hebben wij op basis van de traditie van de Koning Willem III-postzegel uit 1852 een fris en transparant portret gemaakt. Als uit glas geslepen.”

Het portret van Willem-Alexander verschilt ook van dat van zijn voorvader Willem III door de diepte die erin is aangebracht. “Uitgaande van de prachtige foto van Rineke Dijkstra”, legt Job Smeets uit, “hebben wij laag voor laag het portret digitaal gesculptureerd waardoor het 3D-effect is ontstaan. Het digitaal modelleren heeft als voordeel dat het beeld tijdloos wordt. Of beter ‘leeftijdloos’. Je kunt niet inschatten hoe oud of jong de koning is afgebeeld en dat verhoogt de houdbaarheid van de zegel. Tevens ontstaat door het driedimensionale karakter van de postzegel een toegankelijker en informeler beeld, wat volgens ons ook bij deze koning past.”

Het reliëf op de Koning Willem-Alexanderpostzegel keert ook terug in de typografie. Die is geïnspireerd op inscripties die ‘gesneden’ zijn in steen, waardoor de letter zich opsplitst in schaduw en licht. Nynke Tynagel: “De dunne schaduwlijnen die verschijnen als je een letter in reliëf ziet, lijken op een light-letter met verticale en horizontale lijnen die verschillen in dikte. Toen we op zoek gingen naar een lettertype om dat reliëf te verbeelden, kwamen we uit bij de Avenir. Letterlijk vertaald: toekomst, wat natuurlijk ook een mooie zinspeling is op de nieuwe koning.”

Over het ontwerpbureau
Studio Job werd in 2000 opgericht door Mr. & Mrs. Smeets, beiden afgestudeerd aan de Design Academy Eindhoven. Studio Job heeft ‘decorative arts’ opnieuw gedefinieerd voor de hedendaagse tijd. De samenwerking tussen Mr. & Mrs. Smeets heeft vanaf het eerste begin geresulteerd in hoogst expressieve werken, meestal als unica, maar ook in gelimiteerde oplage. Studio Job werd al twee keer uitgeroepen tot ‘beste ontwerper van Nederland’. Werken van Studio Job zijn te zien in meer dan veertig musea wereldwijd.

Studio Job drijft in zijn werk, dat meestal gegoten is in brons en wordt uitgevoerd met gebruik van diverse complexe technieken, de fysieke en plastische eigenschappen van het toegepaste materiaal tot het uiterste. Hun werkwijze ligt meer in het verlengde van die van de traditionele gilden dan van industriële processen.

In de ontwerpen, die weelderig, verfijnd en humorvol zijn, combineert Studio Job een uitzonderlijk hoog niveau van gespecialiseerd vakmanschap met extreem monumentale ornamentatie. Het zijn ontwerpen die verwijzen naar zowel het heden als het verleden met een blik op de toekomst. De thematiek van Studio Job vertolkt de spanning tussen contrasten als goed en kwaad, design en kunst, mooi en lelijk, waarbij alle facetten van deze paradoxen zijn afgetast. De iconografie is tegelijk heraldisch en cartoonesk, ornamentaal maar op een bepaalde manier ook primitief.

Mr. & Mrs. Smeets hebben in 2009 Studio Job Gallery geopend, een tentoonstellingsruimte voor hedendaagse kunst en design in Antwerpen. Uitgeverij Rizzoli in New York lanceerde in 2011 een belangrijke monografie onder de titel The Book of Job. In 2011 hebben Mr. & Mrs. Smeets een naoorlogse villa omgebouwd tot Studio Job House, vol iconen van het modernisme en hedendaagse ontwerpen. In 2012 ontwierpen en openden zij de Studio Job Lounge in het Groninger Museum.

Over de fotograaf
Rineke Dijkstra studeerde van 1981 tot 1986 aan de Rietveld Academie in Amsterdam. Na haar studie werkte zij zeven jaar als freelancer voor tijdschriften als Quote, Elle, Avenue en Elegance en andere commerciële opdrachtgevers. Daarna besloot ze voor zichzelf te beginnen, niet meer in opdracht foto’s te maken en zich meer bezig te houden met het fotograferen van abstracte en universele onderwerpen. Zo fotografeerde zij series als net bevallen moeders, stierenvechters na hun strijd en soldaten na het gevecht. Rineke Dijkstras brak internationaal door met haar serie Strandportretten uit 1992-1994, waarin zij de complexiteit van pubers vastlegde.

De foto’s van Rineke Dijkstra’s zijn in talloze internationale tentoonstellingen te zien geweest, zoals op de Biënnale in Venetië (1997 en 2001), de Biënnale in Sao Paulo (1998), de Biënnale Internationale di Fotografia in Turijn (1999) en het International Center for Photography’s Triennial of Photography and Video in New York (2003).

Grote solotentoonstellingen van haar foto’s waren te zien in het Museum für Moderne Kunst in Frankfurt (2013), het Guggenheim Museum in New York (2012) en het Fotomuseum Winterthur in Zwitserland (2005). Zij heeft talloze prijzen gewonnen, waaronder de Kodak Award Nederland (1987), de Kunst Aanmoedigingsprijs Amstelveen (1993), de Werner Mantz Award (1994), de Citibank Private Bank Photography Prize (1998) en de Macallan Royal Photography Prize (2012).

 

VERKOOP/GELDIGHEID

De postzegels zijn, zolang de voorraad strekt, vanaf 2 januari verkrijgbaar bij de Bruna-winkels, de Collect Club in Groningen en via de Onlinewinkel op www.postnl.nl/collectclub. De geldigheidstermijn is onbepaald.

WAARDE Vanaf 1 juli 2010 staat er geen euroaanduiding op de postzegels meer, maar een cijfer. Op deze postzegels staat Nederland 1, bedoeld voor post tot 20 gram met een bestemming binnen Nederland.

TECHNISCHE GEGEVENS

Zegelformaat : binnenland: 20,8 x 25,3 mm
internationaal: 30,8×25,3 mm
Tanding : slitvorm
Papier : normaal met fosforopdruk
Gomming : zelfklevend
Druktechniek : diepdruk
Eerste oplaag : waarde 1: 4.050.000 velletjes
: waarde 2: 564.000 velletjes
: waarde Internationaal 1: 564.000velletjes
Drukkerij : Walsall Security Printers, Engeland

Soort postzegels : permanente postzegel

Waarde 1 : portret
Artikelnummer : 336701
Drukkleuren postzegel : blauw, zwart en metallic

Waarde 2 : portret
Artikelnummer : 336702
Drukkleuren postzegel : rood, zwart en metallic

Waarde Internationaal 1 : portret
Artikelnummer : 336703
Drukkleuren postzegel : grijs, zwart, blauw en metallic
© 2013 Koninklijke PostNL BV

Informatie Koning Willem-Alexander-postzegels

POSTZEGEL
De drie nieuwe permanente postzegels met het portret van Koning Willem-Alexander zijn ontworpen door Studio Job op basis van een foto die portretfotograaf Rineke Dijkstra speciaal voor deze gelegenheid heeft gemaakt. De postzegels voor bestemming Nederland hebben de waardeaanduiding 1 (lichtblauw) en 2 (lichtrood), op de postzegel voor internationale bestemmingen (lichtgrijs) staat de waardeaanduiding 1.

“Het zijn de meest prestigieuze postzegels die we de afgelopen tweeëndertig jaar hebben uitgegeven”, zegt Mark-Jan Pieterse van PostNL. “Studio Job heeft fantastisch werk gedaan, met als resultaat een waardige opvolger van de postzegels met Koningin Beatrix uit 1981. We hebben dit jaar dezelfde aanpak gevolgd als toen, met eerst een troonwisselingspostzegel, vervolgens een inhuldigingspostzegel en nu dan de permanente postzegel. Wij zijn er erg trots op dat we na de Beatrixpostzegel een nieuwe en even bijzondere koningspostzegel kunnen presenteren.”

De uitgifte van de nieuwe permanente postzegels Koning Willem-Alexander is een initiatief van PostNL.

ONTWERP
Het ontwerp van Studio Job verwijst naar de eerste Nederlandse postzegel uit 1852 met daarop een reliëfportret (camee) van koning Willem III en profil. In tegenstelling tot dit portret is de camee van Koning Willem-Alexander en face weergegeven. Ook de kleuren van de nieuwe postzegels zijn ontleend aan de postzegels uit 1852. Bovendien verwijzen ze naar de Nederlandse vlag. Met het kleurverloop in de achtergrond van alle postzegels brengt Studio Job een ode aan de cijferzegels uit 1976 van Wim Crouwel. Voor de typografie is de Avenir gebruikt, een geometrisch schreefloos lettertype, ontworpen in 1988 door Adrian Frutiger.

ONTWERPER

De permanente postzegels met Koning Willem-Alexander zijn ontworpen door Studio Job. Aan het ontwerp ging een competitie vooraf tussen vier ontwerpers die aan de hand van dezelfde briefing een schets indienden. De uitwerking van de winnende schets van Studio Job was, zoals zij dat altijd doen, een intensieve coproductie van de oprichters van Studio Job, Job Smeets en Nynke Tynagel.

Studio Job is vooral bekend van sculpturen en objecten die in een zeer kleine oplage worden gemaakt. De productie ervan is vaak zeer arbeidsintensief en gedetailleerd, maar bijna nooit op het formaat van een postzegel. “Toch”, zegt Job Smeets, “is er een belangrijke overeenkomst. In ons werk is ‘het icoon’ altijd aanwezig. Dat was ook bij het ontwerpen van deze postzegel voor ons een belangrijke inspiratie. Een postzegel is op zichzelf al een icoon. De permanente koningszegel is dan weer een icoon in een icoon. Het ontwerpen van zo’n dubbel icoon brengt verantwoordelijkheid en complexiteit met zich mee. Het ontwerp moet duurzaam en functioneel zijn en gedurende een lange periode – een koningschap lang – actueel en bruikbaar blijven. Dan speelt tijdloosheid een belangrijke rol. Op een koningszegel staat het portret van de koning. Dit portret moet een grote groep aanspreken, maar wil ook persoonlijk zijn. Daarom hebben we ervoor gekozen dat de koning ons aankijkt en wij kijken naar hem. Het is een toegankelijke koning en dat is ook wat de nieuwe koningszegel over de nieuwe koning vertelt. Deze postzegel is bedoeld als een hedendaags portret van een sympathieke persoonlijkheid en voor ons is het een nieuw werk waar wij heel trots op zijn.”

In het ontwerp van de postzegel wilde Studio Job ook het belang van de monarchie voor de identiteit van Nederland tot uiting laten komen. Nynke Tynagel: “Ons koningshuis brengt immers samenhorigheid en het dient maatschappelijke en zakelijke belangen. Wij geloven in het fenomeen monarchie en in de rituelen en de positieve energie die Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima uitstralen. Het ontwerp vertelt iets over hun en onze toekomst, maar ook over de traditie waaruit het koningschap en de postzegel voortgekomen zijn. Daarom hebben wij op basis van de traditie van de Koning Willem III-postzegel uit 1852 een fris en transparant portret gemaakt. Als uit glas geslepen.”

Het portret van Willem-Alexander verschilt ook van dat van zijn voorvader Willem III door de diepte die erin is aangebracht. “Uitgaande van de prachtige foto van Rineke Dijkstra”, legt Job Smeets uit, “hebben wij laag voor laag het portret digitaal gesculptureerd waardoor het 3D-effect is ontstaan. Het digitaal modelleren heeft als voordeel dat het beeld tijdloos wordt. Of beter ‘leeftijdloos’. Je kunt niet inschatten hoe oud of jong de koning is afgebeeld en dat verhoogt de houdbaarheid van de zegel. Tevens ontstaat door het driedimensionale karakter van de postzegel een toegankelijker en informeler beeld, wat volgens ons ook bij deze koning past.”

Het reliëf op de Koning Willem-Alexanderpostzegel keert ook terug in de typografie. Die is geïnspireerd op inscripties die ‘gesneden’ zijn in steen, waardoor de letter zich opsplitst in schaduw en licht. Nynke Tynagel: “De dunne schaduwlijnen die verschijnen als je een letter in reliëf ziet, lijken op een light-letter met verticale en horizontale lijnen die verschillen in dikte. Toen we op zoek gingen naar een lettertype om dat reliëf te verbeelden, kwamen we uit bij de Avenir. Letterlijk vertaald: toekomst, wat natuurlijk ook een mooie zinspeling is op de nieuwe koning.”

Over het ontwerpbureau
Studio Job werd in 2000 opgericht door Mr. & Mrs. Smeets, beiden afgestudeerd aan de Design Academy Eindhoven. Studio Job heeft ‘decorative arts’ opnieuw gedefinieerd voor de hedendaagse tijd. De samenwerking tussen Mr. & Mrs. Smeets heeft vanaf het eerste begin geresulteerd in hoogst expressieve werken, meestal als unica, maar ook in gelimiteerde oplage. Studio Job werd al twee keer uitgeroepen tot ‘beste ontwerper van Nederland’. Werken van Studio Job zijn te zien in meer dan veertig musea wereldwijd.

Studio Job drijft in zijn werk, dat meestal gegoten is in brons en wordt uitgevoerd met gebruik van diverse complexe technieken, de fysieke en plastische eigenschappen van het toegepaste materiaal tot het uiterste. Hun werkwijze ligt meer in het verlengde van die van de traditionele gilden dan van industriële processen.

In de ontwerpen, die weelderig, verfijnd en humorvol zijn, combineert Studio Job een uitzonderlijk hoog niveau van gespecialiseerd vakmanschap met extreem monumentale ornamentatie. Het zijn ontwerpen die verwijzen naar zowel het heden als het verleden met een blik op de toekomst. De thematiek van Studio Job vertolkt de spanning tussen contrasten als goed en kwaad, design en kunst, mooi en lelijk, waarbij alle facetten van deze paradoxen zijn afgetast. De iconografie is tegelijk heraldisch en cartoonesk, ornamentaal maar op een bepaalde manier ook primitief.

Mr. & Mrs. Smeets hebben in 2009 Studio Job Gallery geopend, een tentoonstellingsruimte voor hedendaagse kunst en design in Antwerpen. Uitgeverij Rizzoli in New York lanceerde in 2011 een belangrijke monografie onder de titel The Book of Job. In 2011 hebben Mr. & Mrs. Smeets een naoorlogse villa omgebouwd tot Studio Job House, vol iconen van het modernisme en hedendaagse ontwerpen. In 2012 ontwierpen en openden zij de Studio Job Lounge in het Groninger Museum.

Over de fotograaf
Rineke Dijkstra studeerde van 1981 tot 1986 aan de Rietveld Academie in Amsterdam. Na haar studie werkte zij zeven jaar als freelancer voor tijdschriften als Quote, Elle, Avenue en Elegance en andere commerciële opdrachtgevers. Daarna besloot ze voor zichzelf te beginnen, niet meer in opdracht foto’s te maken en zich meer bezig te houden met het fotograferen van abstracte en universele onderwerpen. Zo fotografeerde zij series als net bevallen moeders, stierenvechters na hun strijd en soldaten na het gevecht. Rineke Dijkstras brak internationaal door met haar serie Strandportretten uit 1992-1994, waarin zij de complexiteit van pubers vastlegde.

De foto’s van Rineke Dijkstra’s zijn in talloze internationale tentoonstellingen te zien geweest, zoals op de Biënnale in Venetië (1997 en 2001), de Biënnale in Sao Paulo (1998), de Biënnale Internationale di Fotografia in Turijn (1999) en het International Center for Photography’s Triennial of Photography and Video in New York (2003).

Grote solotentoonstellingen van haar foto’s waren te zien in het Museum für Moderne Kunst in Frankfurt (2013), het Guggenheim Museum in New York (2012) en het Fotomuseum Winterthur in Zwitserland (2005). Zij heeft talloze prijzen gewonnen, waaronder de Kodak Award Nederland (1987), de Kunst Aanmoedigingsprijs Amstelveen (1993), de Werner Mantz Award (1994), de Citibank Private Bank Photography Prize (1998) en de Macallan Royal Photography Prize (2012).

 

VERKOOP/GELDIGHEID

De postzegels zijn, zolang de voorraad strekt, vanaf 2 januari verkrijgbaar bij de Bruna-winkels, de Collect Club in Groningen en via de Onlinewinkel op www.postnl.nl/collectclub. De geldigheidstermijn is onbepaald.

WAARDE Vanaf 1 juli 2010 staat er geen euroaanduiding op de postzegels meer, maar een cijfer. Op deze postzegels staat Nederland 1, bedoeld voor post tot 20 gram met een bestemming binnen Nederland.

TECHNISCHE GEGEVENS

Zegelformaat : binnenland: 20,8 x 25,3 mm
internationaal: 30,8×25,3 mm
Tanding : slitvorm
Papier : normaal met fosforopdruk
Gomming : zelfklevend
Druktechniek : diepdruk
Eerste oplaag : waarde 1: 4.050.000 velletjes
: waarde 2: 564.000 velletjes
: waarde Internationaal 1: 564.000velletjes
Drukkerij : Walsall Security Printers, Engeland

Soort postzegels : permanente postzegel

Waarde 1 : portret
Artikelnummer : 336701
Drukkleuren postzegel : blauw, zwart en metallic

Waarde 2 : portret
Artikelnummer : 336702
Drukkleuren postzegel : rood, zwart en metallic

Waarde Internationaal 1 : portret
Artikelnummer : 336703
Drukkleuren postzegel : grijs, zwart, blauw en metallic
© 2013 Koninklijke PostNL BV

Gratis online postzegelcatalogus



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

    Reacties (0)

    Comments are closed.