75 Jaar Tom Poes- postzegelvel - Postzegelblog

75 Jaar Tom Poes- postzegelvel

0

De postzegels

Tom Poes en Olivier B. Bommel. De tien postzegels met twee verschillende illustraties zijn voorzien van de waardeaanduiding Nederland 1, bedoeld voor post met een bestemming binnen Nederland.Ontwerper Frank Janse nam de tegenstelling in karakters, in taalgebruik en in verschijningsvorm als uitgangspunt bij het maken van de postzegels. “Je ziet dat contrast terug in de houding van beide figuren, de typografie, de kleuren rood voor impulsiviteit en blauw voor nuchterheid en de keuze om de een naar links en de ander naar rechts te laten kijken. “Je ziet dat contrast terug in de houding van beide figuren, de typografie, de kleuren rood voor impulsiviteit en blauw voor nuchterheid en de keuze om de een naar links en de ander naar rechts te laten kijken. Maar het is ook subtieler zoals Bommel die met zijn hand door het cijfer 1 heen breekt en met zijn voet boven op de eerste letter van het citaat staat. Zoiets zou Tom Poes nooit doen. Die houdt wel van avonturen, maar blijft binnen de lijntjes.”

Het ontwerp

Op de tien postzegels van het velletje Tom Poes 75 jaar staan twee originele illustraties van Tom Poes en Olivier B. Bommel tegen een witte achtergrond. Beide stripfiguren zijn te voet afgebeeld: Tom Poes loopt naar rechts, Bommel naar links. De afbeeldingen krijgen diepte door de grofgerasterde schets van de weg waarop ze zich bevinden, terwijl de schets over de perforaties doorloopt. Ditzelfde raster, maar dan uitvergroot, is gebruikt voor de schets van de omgeving op de bovenste en onderste velrand. Ook deze rasters zijn gebaseerd op originele tekeningen uit een verhaal van Marten Toonder Onderaan iedere postzegel staat een kenmerkende uitspraak van de twee hoofdpersonen, links en rechts op de velrand aangevuld door twee andere bekende citaten van Bommel. De typografie op de postzegel van Tom Poes is grijsblauw gedrukt, die van Bommel rood. Het verschil tussen beide postzegels wordt versterkt door de verschillende posities die de waardeaanduiding 1, de aanleiding van de uitgifte en het citaat innemen. Voor de typografie maakte ontwerper Frank Janse gebruik van twee lettertypes: de schreefloze DIN 1451 (Ludwig Goller, 1936) en de egyptienne Clarendon (oorspronkelijk van Robert Besley, 1845).

De ontwerper

Als kind wilde Frank Janse eigenlijk striptekenaar worden – maar het werd een opleiding HEAO Communicatie, gevolgd door een studie Grafisch Ontwerpen aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. “Maar ik teken nog steeds”, zegt Frank Janse. “Ik ben altijd heel visueel ingesteld geweest, had alleen belangstelling voor strips toen ik jong was. Mijn moeder wilde graag dat ik meer ging lezen en liet mij kennismaken met de ‘Hollandse strip’, gekenmerkt door drie plaatjes zonder ballonnen, maar met veel ruimte voor tekst eronder. Zoals Erik de Noorman, Kapitein Rob en – inderdaad – de avonturen van Tom Poes en Olivier B. Bommel. Het was dus geen vreemde materie toen ik deze opdracht van PostNL kreeg.” Frank Janse ging zich opnieuw verdiepen in Tom Poes en Olivier B. Bommel door strips en boeken te lezen en documentaires en interviews met Marten Toonder te bekijken. “Ik interesseerde me vooral voor wat hij wilde vertellen, welk verhaal zit er achter het verhaal. Je merkt dan dat hij altijd op zoek is naar het mysterie, naar het onzichtbare, naar de fantasie, naar de andere wereld. Ook valt op dat zijn karakters diep zijn uitgewerkt. Dat geldt vooral natuurlijk voor zijn twee hoofdfiguren. Bommel is een heer van stand, althans dat zegt hij, impulsief, een gevoelsmens, maar ook kortzichtig, dikdoenerig en een antiheld die zich overal onnadenkend in stort. Tom Poes is het tegenovergestelde, behulpzaam, bedachtzaam, zoekt de oplossing en maakt de wereld niet te groot. Dat contrast vind ik interessant. Ook het taalgebruik van Toonder is opmerkelijk. Hij heeft de Nederlandse taal verrijkt met tal van woorden waarvan we nu nog nauwelijks weten dat ze uit zijn pen zijn gekomen. Woorden als zielknijper, denkraam en minkukel. En uitdrukkingen als een heer van stand, geld speelt geen rol en als je begrijpt wat ik bedoel. Het verschil in karakter van beide hoofdpersonen komt ook tot uitdrukking in hoe ze spreken. Terwijl de meeste gevleugelde uitdrukkingen van Bommel zijn, zegt Tom Poes eigenlijk alleen hm.” Met die tegenstelling in karakter, in taal en in verschijningsvorm is Frank Janse aan de gang gegaan. “Contrast werd voor mij het sleutelwoord om het ontwerp van de postzegel op te baseren. Je ziet dat terug in de houding van beide figuren, de typografie, de kleuren rood voor impulsiviteit en blauw voor nuchterheid en de keuze om de een naar links en de ander naar rechts te laten kijken. Maar het is ook subtieler zoals Bommel die met zijn hand door het cijfer 1 heen breekt en met zijn voet boven op de eerste letter van het citaat staat. Zoiets zou Tom Poes nooit doen. Die houdt wel van avonturen, maar blijft binnen de lijntjes.” De illustraties werden beschikbaar gesteld door Toonder Compagnie, de organisatie die Toonders werk levend houdt en bij gebruik en publicatie ervan de kwaliteit bewaakt. Frank Janse: “Ik heb een lijstje met wensen ingediend en zij zijn met een aantal alternatieven gekomen waaruit ik mijn keuze heb gemaakt. In de oorspronkelijke illustratie liepen de twee naast elkaar. Maar om het contrast te vergroten, heb ik ze losgesneden en elk een andere kant op laten lopen.” Ook voor de citaten moest Frank Janse een keuze maken. “Voor Tom Poes was dat relatief makkelijk, want die heeft er niet zoveel. Eigenlijk alleen hm, zoals gezegd, maar daar vul je geen postzegel mee. Vandaar dat die is aangevuld met echt een dag voor avonturen, de eerste zin die Tom Poes uitspreekt in het allereerste verhaal 75 jaar geleden. Voor Bommel was er natuurlijk veel meer keuze. Op de postzegel zelf lag als je begrijpt wat ik bedoel voor de hand. Die opmerking is aan Tom Poes gericht naar wie hij op het velletje ook kijkt. Maar dit citaat zegt verder veel over de persoonlijkheid van Bommel zelf. Voor de andere uitdrukkingen heb ik twee korte en bekende citaten van hem gekozen.” Het gebruik van de krantenrasters verwijst naar de dagbladen waarin de avonturen van Tom Poes voor het eerst verschenen, te beginnen met De Telegraaf 75 jaar geleden. “Maar ik kon er meer mee doen. Als ondergrond op de postzegel geeft het diepte aan het postzegelbeeld doordat er een soort kijkdooseffect ontstaat. Zo is – alles bij elkaar – een ontwerp ontstaan dat bij mij past. Het is open, er is ruimte voor interpretatie en er zit diepgang in, maar wel subtiel.” Over de ontwerper Frank Janse (1967) studeerde in 2001 af als grafisch ontwerper aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Tot 2009 werkte hij voor verschillende reclame- en ontwerpbureaus, waaronder Room for ID’s, waarna hij voor zichzelf begon als Frank Grafisch Ontwerp in Gouda als specialist in huisstijlen, branding, infographics en communicatiecampagnes. Hij werkt onder meer voor uiteenlopende onderwijsinstellingen en op het gebied van zowel business-to-business als business-to-consumer. Dat doet hij voor klanten als PostNL, vastgoedspecialist Fortierra, de Vereniging Nederlandse Gemeenten, het Haags Centrum voor Onderwijsadvies, de Erasmus Universiteit en Rekel Producties. In opdracht van PostNL ontwierp Frank Janse eerder verschillende Persoonlijke Postzegels en luxe bewaarsystemen.

Technische informatie

Zegelformaat     25 x 36 mm
Tanding     14 ½ : 14 ½
Papier     normaal met fosforopdruk
Gomming     synthetisch
Druktechniek     offset
Oplage     91.000 velletjes
Drukkerij     Cartor Security Printers, Frankrijk
Drukkleuren postzegel     geel, magenta, cyaan en zwart

De postzegels

Tom Poes en Olivier B. Bommel. De tien postzegels met twee verschillende illustraties zijn voorzien van de waardeaanduiding Nederland 1, bedoeld voor post met een bestemming binnen Nederland.Ontwerper Frank Janse nam de tegenstelling in karakters, in taalgebruik en in verschijningsvorm als uitgangspunt bij het maken van de postzegels. “Je ziet dat contrast terug in de houding van beide figuren, de typografie, de kleuren rood voor impulsiviteit en blauw voor nuchterheid en de keuze om de een naar links en de ander naar rechts te laten kijken. “Je ziet dat contrast terug in de houding van beide figuren, de typografie, de kleuren rood voor impulsiviteit en blauw voor nuchterheid en de keuze om de een naar links en de ander naar rechts te laten kijken. Maar het is ook subtieler zoals Bommel die met zijn hand door het cijfer 1 heen breekt en met zijn voet boven op de eerste letter van het citaat staat. Zoiets zou Tom Poes nooit doen. Die houdt wel van avonturen, maar blijft binnen de lijntjes.”

Het ontwerp

Op de tien postzegels van het velletje Tom Poes 75 jaar staan twee originele illustraties van Tom Poes en Olivier B. Bommel tegen een witte achtergrond. Beide stripfiguren zijn te voet afgebeeld: Tom Poes loopt naar rechts, Bommel naar links. De afbeeldingen krijgen diepte door de grofgerasterde schets van de weg waarop ze zich bevinden, terwijl de schets over de perforaties doorloopt. Ditzelfde raster, maar dan uitvergroot, is gebruikt voor de schets van de omgeving op de bovenste en onderste velrand. Ook deze rasters zijn gebaseerd op originele tekeningen uit een verhaal van Marten Toonder Onderaan iedere postzegel staat een kenmerkende uitspraak van de twee hoofdpersonen, links en rechts op de velrand aangevuld door twee andere bekende citaten van Bommel. De typografie op de postzegel van Tom Poes is grijsblauw gedrukt, die van Bommel rood. Het verschil tussen beide postzegels wordt versterkt door de verschillende posities die de waardeaanduiding 1, de aanleiding van de uitgifte en het citaat innemen. Voor de typografie maakte ontwerper Frank Janse gebruik van twee lettertypes: de schreefloze DIN 1451 (Ludwig Goller, 1936) en de egyptienne Clarendon (oorspronkelijk van Robert Besley, 1845).

De ontwerper

Als kind wilde Frank Janse eigenlijk striptekenaar worden – maar het werd een opleiding HEAO Communicatie, gevolgd door een studie Grafisch Ontwerpen aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. “Maar ik teken nog steeds”, zegt Frank Janse. “Ik ben altijd heel visueel ingesteld geweest, had alleen belangstelling voor strips toen ik jong was. Mijn moeder wilde graag dat ik meer ging lezen en liet mij kennismaken met de ‘Hollandse strip’, gekenmerkt door drie plaatjes zonder ballonnen, maar met veel ruimte voor tekst eronder. Zoals Erik de Noorman, Kapitein Rob en – inderdaad – de avonturen van Tom Poes en Olivier B. Bommel. Het was dus geen vreemde materie toen ik deze opdracht van PostNL kreeg.” Frank Janse ging zich opnieuw verdiepen in Tom Poes en Olivier B. Bommel door strips en boeken te lezen en documentaires en interviews met Marten Toonder te bekijken. “Ik interesseerde me vooral voor wat hij wilde vertellen, welk verhaal zit er achter het verhaal. Je merkt dan dat hij altijd op zoek is naar het mysterie, naar het onzichtbare, naar de fantasie, naar de andere wereld. Ook valt op dat zijn karakters diep zijn uitgewerkt. Dat geldt vooral natuurlijk voor zijn twee hoofdfiguren. Bommel is een heer van stand, althans dat zegt hij, impulsief, een gevoelsmens, maar ook kortzichtig, dikdoenerig en een antiheld die zich overal onnadenkend in stort. Tom Poes is het tegenovergestelde, behulpzaam, bedachtzaam, zoekt de oplossing en maakt de wereld niet te groot. Dat contrast vind ik interessant. Ook het taalgebruik van Toonder is opmerkelijk. Hij heeft de Nederlandse taal verrijkt met tal van woorden waarvan we nu nog nauwelijks weten dat ze uit zijn pen zijn gekomen. Woorden als zielknijper, denkraam en minkukel. En uitdrukkingen als een heer van stand, geld speelt geen rol en als je begrijpt wat ik bedoel. Het verschil in karakter van beide hoofdpersonen komt ook tot uitdrukking in hoe ze spreken. Terwijl de meeste gevleugelde uitdrukkingen van Bommel zijn, zegt Tom Poes eigenlijk alleen hm.” Met die tegenstelling in karakter, in taal en in verschijningsvorm is Frank Janse aan de gang gegaan. “Contrast werd voor mij het sleutelwoord om het ontwerp van de postzegel op te baseren. Je ziet dat terug in de houding van beide figuren, de typografie, de kleuren rood voor impulsiviteit en blauw voor nuchterheid en de keuze om de een naar links en de ander naar rechts te laten kijken. Maar het is ook subtieler zoals Bommel die met zijn hand door het cijfer 1 heen breekt en met zijn voet boven op de eerste letter van het citaat staat. Zoiets zou Tom Poes nooit doen. Die houdt wel van avonturen, maar blijft binnen de lijntjes.” De illustraties werden beschikbaar gesteld door Toonder Compagnie, de organisatie die Toonders werk levend houdt en bij gebruik en publicatie ervan de kwaliteit bewaakt. Frank Janse: “Ik heb een lijstje met wensen ingediend en zij zijn met een aantal alternatieven gekomen waaruit ik mijn keuze heb gemaakt. In de oorspronkelijke illustratie liepen de twee naast elkaar. Maar om het contrast te vergroten, heb ik ze losgesneden en elk een andere kant op laten lopen.” Ook voor de citaten moest Frank Janse een keuze maken. “Voor Tom Poes was dat relatief makkelijk, want die heeft er niet zoveel. Eigenlijk alleen hm, zoals gezegd, maar daar vul je geen postzegel mee. Vandaar dat die is aangevuld met echt een dag voor avonturen, de eerste zin die Tom Poes uitspreekt in het allereerste verhaal 75 jaar geleden. Voor Bommel was er natuurlijk veel meer keuze. Op de postzegel zelf lag als je begrijpt wat ik bedoel voor de hand. Die opmerking is aan Tom Poes gericht naar wie hij op het velletje ook kijkt. Maar dit citaat zegt verder veel over de persoonlijkheid van Bommel zelf. Voor de andere uitdrukkingen heb ik twee korte en bekende citaten van hem gekozen.” Het gebruik van de krantenrasters verwijst naar de dagbladen waarin de avonturen van Tom Poes voor het eerst verschenen, te beginnen met De Telegraaf 75 jaar geleden. “Maar ik kon er meer mee doen. Als ondergrond op de postzegel geeft het diepte aan het postzegelbeeld doordat er een soort kijkdooseffect ontstaat. Zo is – alles bij elkaar – een ontwerp ontstaan dat bij mij past. Het is open, er is ruimte voor interpretatie en er zit diepgang in, maar wel subtiel.” Over de ontwerper Frank Janse (1967) studeerde in 2001 af als grafisch ontwerper aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Tot 2009 werkte hij voor verschillende reclame- en ontwerpbureaus, waaronder Room for ID’s, waarna hij voor zichzelf begon als Frank Grafisch Ontwerp in Gouda als specialist in huisstijlen, branding, infographics en communicatiecampagnes. Hij werkt onder meer voor uiteenlopende onderwijsinstellingen en op het gebied van zowel business-to-business als business-to-consumer. Dat doet hij voor klanten als PostNL, vastgoedspecialist Fortierra, de Vereniging Nederlandse Gemeenten, het Haags Centrum voor Onderwijsadvies, de Erasmus Universiteit en Rekel Producties. In opdracht van PostNL ontwierp Frank Janse eerder verschillende Persoonlijke Postzegels en luxe bewaarsystemen.

Technische informatie

Zegelformaat     25 x 36 mm
Tanding     14 ½ : 14 ½
Papier     normaal met fosforopdruk
Gomming     synthetisch
Druktechniek     offset
Oplage     91.000 velletjes
Drukkerij     Cartor Security Printers, Frankrijk
Drukkleuren postzegel     geel, magenta, cyaan en zwart

Gratis online postzegelcatalogus



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

    Reacties (0)

    Comments are closed.