200-jarig jubileum KNRM + reddingszegels 1924, 1974 & 1999 - Postzegelblog

200-jarig jubileum KNRM + reddingszegels 1924, 1974 & 1999

0

Op vrijdag 24 mei 2024 zal ter gelegenheid het 200-jarig bestaan van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) een postzegelvel met 10 (niet gelijke???) postzegels worden uitgegeven. Hoogstwaarschijnlijk is het een Persoonlijke Postzegel-uitgifte. Reden? De emissie is niet in het officiële PostNL-uitgifteprogramma opgenomen.
Ter gelegenheid van het 100e ,150e en 175e jubileum van de KNRM zijn er in 1924, 1974 en 1999 ook KNRM-postzegelemissies verschenen.

Onze kustwateren en Koninklijke Noord- en Zuid-Hollandsche Redding-Maatschappij & Koninklijke Zuid-Hollandsche Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen

De scheepvaart op de Nederlandse kustwateren is nooit zonder risico geweest. Door stormen kwamen / komen schepen en de bemanning meermalen in de problemen. Op particulier initiatief werd enkele eeuwen geleden al met roeireddingsboten getracht schipbreukelingen te redden. Een aantal reddingsboot-maatschappijen (o.a. KNZHRM & KZHMRS) zijn in de loop der jaren gefuseerd tot de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM).
Het is de eerste herdenkings- / jubileum-postzegelemissie van ons land geweest. Tegenwoordig komt dit emissie-type helaas nog sporadisch voor.

1) 100 jaar KNRM (nvph 139/40)

Ter gelegenheid van het 100-jarige bestaan van de Maatschappij in 1924 is een postzegelemissie uitgegeven, waarin zoveel mogelijk iets van het redden zelf in beeld zou moeten worden gebracht.
Ontwerper Pieter A.H. Hofman heeft beide postzegels ontworpen.

NVPH 139 - 100 jaar Ned. Reddingsmaatschappij

NVPH 259 - Zeemanszegel

2 cent: op de vierkante postzegel zijn van een houten roeireddingsboot alleen beide zeiltjes zichtbaar boven het woeste, maar toch sierlijk afgebeelde golvende zeewater tijdens een zware zuidwester storm op de Noordzee.
Het sierlijk golvende waterpatroon van het zeewater verwijst naar de Art Nouveau kunststroming (Jugendstil), die ook in de Chris Lebeau (vliegende duif) en kinderzegels 1924/1926 is aangebracht.
Vermeldenswaardig is de afwezigheid van de landsnaam op de postzegel.

NVPH 140 - 100 jaar Ned. Reddingsmaatschappij

10 cent: op de rechthoekige postzegel is een roeireddingsboot op een stelling van een wagen geplaatst (met links en rechts een steun). Met paarden voor de wagen (zie voorontwerp) wordt de roeiboot in zee getrokken.
In tegenstelling tot de dynamisch afgebeelde 2 cent postzegel bezit deze symmetrische afbeelding een statische uitstraling.

2) 125 jaar KNRM

Verlaat heeft PTT vanaf september 1950 toch aandacht aan het 125-jarige KNRM-jubileum op een originele wijze geschonken via het postbedrijf-onderdeel Rijkspostspaarbank met de jeugdspaaractie. Niet met de postzegel, maar met de uitgifte van het boekje ‘De reddingboot komt!’ werd sparen geactiveerd. Met een maandelijkse inleg kon de spaarder met de 20 gekleurde plaatjes het boekje completeren.

3) 150 jaar KNRM (nvph 1054)

NVPH 1054 - Gelegenheidszegel - Reddingswezen

De moderne reddingsboot ‘Suzanne’ van het reddingsstation Den Helder is op grote afstand in een vol golvende en schuimende zee afgebeeld (via een verrekijker-view zichtbaar). Grafisch ontwerper Jaap Drupsteen: “In de afbeelding is een sterke ruimtewerking ontstaan, die tegelijk ook de veiligheid van de toeschouwer op het land tegenover de risico’s van de redders op zee bij hun werk toont.”

4) 175 jaar KNRM (nvph 1822)

NVPH 1822 - Nederland Waterland

Het afgebeelde reddingsschip ‘Johan Frederik’ is gestationeerd in het reddingsstation IJmuiden. Het schip op een woest doorlopende golf van een ruwe zee trotseert een storm met donkere onweerswolken. De dynamisch grafische lijnen met informatieve tekst op het grootste deel van de afbeelding stelt niet alleen de grote en de woest bewegende zee voor, maar ook het uitgestrekte werkgebied van de reddingsmaatschappij.

Bij een reddingspoging is niet een stel reddingsboten betrokken, zoals op beide samenhangende en beeld-doorlopende postzegelafbeelding ten onrechte zou kunnen worden opgevat, maar slechts één reddingsschip. De afbeelding van de schepen symboliseert niet alleen een aantal op elkaar volgende tijdsmomenten van het schip op weg naar het in nood verkerende schip, maar ook het [beeld]doorlopende gevaar van de werkomstandigheden van de redders op de woeste zee.
De beeld doorlopende golf symboliseert ook de constant doorlopende aanwezigheid en paraatheid, 24 uur per dag het gehele jaar door van de reddingsmaatschappij met 50 reddingsboten vanuit 37 reddingsstations langs de Noordzeekust, rond het IJsselmeer en Zeeuwse wateren. De totale bemanning van al deze schepen bestaat uit ongeveer 700 vrijwilligers en 12 beroepsredders.

Ontwerpersduo Richard van der Laken en Pepijn Zurburg van ontwerpbureau Designpolitie heeft op indringende wijze de werkomstandigheden in combinatie met het gevaar op de werkplek van de vrijwillige redders plastisch en inzichtelijk weten weer te geven.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (1 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)