Dat vele postdiensten in de afgelopen jaren een zogenoemde gemeenschappelijke postzegeluitgifte hebben uitgebracht is bij vele postzegelverzamelaars bekend. Meestal betreft het dan een gezamenlijk belang of een stuk gezamenlijke geschiedenis. Maar waarom werd op 7 november 2008 in Ierland een blokje uitgegeven met daarop danseressen die de traditionele Ierse dans en de Spaanse Flamenco uitbeelden?
Gerelateerde artikelen
In het blokje uitgegeven door de Spaanse postdienst zijn twee postzegels opgenomen, een met en Ierse danseres die de traditionele Ierse stepdance uitbeeldt en een met een flamenco danseres in uitbundige kleding. In totaal zijn 500.000 genummerde blokjes uitgegeven. Postzegels in vellen zijn niet vervaardigd. Het formaat van het blokje is groter dan van het Ierse blokje en ook het formaat van de postzegels in het blokje is groter.
In het blokje uitgegeven door de Ierse postdienst, An Post, heeft dezelfde twee postzegels alleen met andere waarden en de Ierse landsnaam, Éire. Zelfs de achtergrond van het blokje is gelijk aan de die van Spanje, met de harp voor Ierland en de Spaanse gitaar voor Spanje. De oplage van het blokje was 50.000 stuks, ongenummerd. Wel een groot verschil met de Spaanse oplage. Maar in Ierland is de postzegel van 55c ook uitgegeven in vellen. Het aantal postzegels in vellen bedroeg 294.000 stuks.
Is verschil te zien tussen de postzegels van 55c uit vellen en de losse postzegel uit het blokje? Links is de zegel uit het vel afgebeeld; rechts uit het blokje. De rechter zegel is iets donkerder dan de linker zegel. Maar er bestaat een betere herkenningsmogelijkheid.
Bij sterke vergroting van de postzegels uit het blokje bij de rechter tanding valt op, dat de tandingpunten kleur vertonen afkomstig van de ernaast aangebrachte zegel van de Flamenco danseres. Links de tanding van de zegel uit het blokje, rechts uit het vel. Tot zover de technische gegevens.
Maar wat is nu de relatie tussen de Ierse step dance en de Spaanse Flamenco? De Flamenco werd voor het eerst als dans beschreven in de Middeleeuwen die werd uitgevoerd in het heuvelgebied van Zuid-Spanje, Andalusië. Men neemt aan dat doordat in de Romeinse tijd vele volkeren met elkaar in aanraking kwamen men ook kennis maakte met vele culturen, riten en gewoonten. Zo waren invloeden van belang voor het ontstaan van de huidige dans uit de Indiase, Griekse, Romeinse, Germaanse en Perzische cultuur, maar ook uit de Keltische cultuur. In het zuiden van Spanje onderscheidt men de Galicische Keltische vorm van muziek en volksdans. Zelfs de doedelzak is hier niet vreemd.
De Zwitserse post gaf op 6 september 2007 een postzegel uit met een afbeelding van een Flamenco danseres. Deze postzegel was ontworpen door Nina Corti, zelf een gedreven Flamenco danseres. Zij werd geboren in Zürich op 3 augustus 1953, had een vader van Italiaanse en Spaanse afkomst en een moeder van Poolse en Russische afkomst. Ze studeerde vier jaar lang klassieke Spaanse dans en Flamenco in Madrid en Sevilla. Zij was de eerste vrouwelijke beroemdheid die de eer kreeg een Zwitserse postzegel te mogen ontwerpen. Dat de Ierse traditionele dans en Flamenco veel gemeen hebben is te zien in de show ‘Firedance’, een wervelende show. De muziek en het geroffel van de schoenen heeft veel overeenkomsten met de muziek van het Ierse ‘Riverdance’ en ‘Lord of the Dance’. De Flamenco werd in 2010 op de Wereld Erfgoedlijst van de Unesco geplaatst.
De Ierse stepdance is afgeleid van de traditionele Ierse dansvorm en is wereldberoemd geworden door optredens van de Riverdance shows. Het voetenwerk staat centraal en de lichaamshouding, waarbij de armen vaak stijf tegen het lichaam worden gehouden en het bovenlichaam eveneens onbeweeglijk blijft. Er bestaan twee soorten stepdance, de ene met harde schoenen met gespen en de andere met zachte schoenen met veters. Met de harde schoenen kan men verschillende bewegingen en sprongen maken waarbij het geroffel van de zolen de belangrijkste klank vormt. Verder kunnen de hielen tegen elkaar worden geslagen zodat een klikgeluid ontstaat, ‘clicking’ genoemd. Dan kent men nog ‘trebles’ waarbij de tenen tegen de vloer slaan, de ‘stamps’ waarbij de gehele voet op de vloer stampt en gecompliceerde combinaties van ‘taps’ waarbij de tenen en hielen tegen de grond slaan. De danseres op de postzegel van 55c draagt harde schoenen. Dit soort schoen wordt ‘jig shoe’ genoemd.
De danseres op de postzegel van 25c uitgegeven op 25 september 1980, draagt zachte schoenen. Deze worden ‘ghillies’ genoemd en lijken op balletschoenen. Ze zijn gemaakt van zwart leer met een leren zool en hebben een flexibele bovenzijde. Ze maken geen geluid bij het raken van de dansvloer. ‘Damhsa Gaelah’, de Ierse dans, indrukwekkend! Kent u nog meer postzegels waarop de Flamenco en de Ierse stepdance zo duidelijk zijn afgebeeld?
Reacties (0)
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)