Europride Amsterdam 2016 - Postzegelblog

Europride Amsterdam 2016

0

De postzegels

De tien postzegels hebben de waardeaanduiding Nederland 1 en zijn bestemd voor post tot 20 gram met bestemmingen in Nederland. Het postzegelvel staat in het teken van Europride Amsterdam 2016. Dit Europese evenement wordt sinds 1992 steeds in een andere grote Europese stad georganiseerd. In 2016 is Amsterdam aan de beurt, waar Europride samenvalt met de viering van de twintigste Amsterdam Gay Pride van 23 juli tot en met 7 augustus. Europride en Gay Pride zijn beide feestelijk-culturele manifestaties door lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders. Amsterdam verwacht dit jaar opnieuw honderdduizenden bezoekers aan Europride/Gay Pride. Daarmee zal het een van de grootste publieksevenementen van het jaar worden. Dit vel is niet gestempeld.

Het ontwerp

De twee illustraties op de tien postzegels Europride Amsterdam 2016 zijn gemaakt door mode-illustrator Piet Paris uit Amsterdam, in diens karakteristieke stijl. Het bovenlichaam van de gestileerde man en vrouw is afgebeeld in een witte cirkel tegen een roze achtergrond. De benen lopen buiten de cirkel naar de onderkant van de postzegel door. De man heft zijn armen op alsof hij met gebalde vuisten staat. Zijn bovenlichaam is ontbloot. Hij draagt een strikje samengesteld uit twee roze driehoeken en een zwembroek met de regenboogvlag, een bekend symbool van de homobeweging. Bij de vrouw keren veel van deze beeldelementen terug, maar dan op andere plekken. De armen van de vrouw zijn geplant op haar heupen, de roze driehoeken dienen als oorbellen, haar decolleté is omhoog gestuwd en ook haar kokerrok heeft de vorm van een roze driehoek. In de cirkels lopen in totaal zes sterren – bij de man onderaan, bij de vrouw bovenaan – op dezelfde wijze rond als de sterren in de Europese vlag. Bovenaan de postzegel staat Nederland 1, onderaan Europride Amsterdam 2016. De sorteerhaak is afwisselend links en rechts aangebracht. Op de velrand links wordt de titel van het postzegelvel herhaald. Voor de typografie is gebruikgemaakt van een door Piet Paris samen met ontwerper Ingrid Bockting bewerkte versie van de Letter Gothic (Roger Robertson, 1956-1962).

De ontwerper

Het postzegelvel Europride 2016 Amsterdam werd ontworpen door de bekende mode-illustrator Piet Paris uit Amsterdam. Hij omschrijft de opdracht als “zeer eervol, zeker voor iemand van mijn generatie. Een postzegel spreekt nog steeds tot de verbeelding.” Het ontwerp moest over Europride gaan en trots uitstralen, trots op een Europees feestje in Amsterdam. “Dat was alles. Die vrijheid in een briefing vind ik prettig.” De werkwijze van Piet Paris is uiterst traditioneel. Eerst maakt hij schetsen met potlood op papier. Is hij tevreden met het resultaat, dan knipt hij gekleurde stroken papier die hij als collage op A3-formaat samenstelt. Deze wordt vervolgens gedigitaliseerd. “Dat laatste overigens niet door mij, ik doe nooit wat op een computer. Ik ben begonnen met de vrouw te schetsen. Haar trots heb ik gezocht door de handen op de heupen te zetten. Zo maakt zij zichzelf breed, is zij stoer. De man heft weer zijn armen omhoog, ook dat straalt zelfverzekerdheid uit. De trots kreeg ik er dus wel in, maar met de richting heb ik nogal geworsteld. Een lichaam bestaat uit allerlei onderdelen en elk onderdeel heeft een eigen richting. Die scharnieren weer met elkaar. Als je die laat botsen, ontstaat dynamiek.” Voor zijn doen heeft Piet Paris lang over deze opdracht gedaan: “Te beginnen met de uitdaging hoe je een abstract gevoel als trots het best kunt verbeelden. Tijdens het schetsen zat voor in mijn hoofd steeds die trots. En achter in mijn hoofd dat de uitstraling natuurlijk gay moest zijn.” Met het resultaat was Piet Paris in het begin dus niet tevreden. “Er ontbrak iets. Het lukte me niet die trots met een vloeiende lijn te combineren. Mijn studiogenoot was het met mij eens. Maar dan weet ik eigenlijk al. Als ik het aan hem laat zien, is het nog niet goed. Dan zoek ik bevestiging dat ik door moet gaan. Juist door die worsteling heb ik een nieuwe techniek gevonden die ik nooit eerder had toegepast. Dat vind ik heerlijk. Ik teken nooit op de automatische piloot. Dat kan ik niet en dat wil niet. Ik moet spanning hebben, wil steeds iets nieuws vinden. Al is het een detail. Dat geeft energie, dat is een gelukzalig moment.” De nieuwe techniek ontstond doordat Piet Paris ontevreden was over wat hij de ‘slinger’ van de twee figuren noemt. “Ik kreeg die lijn niet goed te pakken. Toen ben ik gaan experimenteren. Eerst door de vrouw de nek te verlengen. Normaal zit die natuurlijk aan de romp vast. Maar op zoek naar de perfecte slinger heb ik de nek langer gemaakt en daarna losgesneden. Toen ben ik gaan schuiven en scharnieren tot er een witruimte ontstond tussen nek en romp. Dat had ik nog nooit eerder gedaan, maar opeens zag ik het gewenste effect. Daarna heb ik de armen losgesneden van de schouders en ook daar werkte het. Zo ontstond een houding die tegelijk trots en vloeiend was, zowel bij de man als de vrouw. Gewoon door te schuiven met stukken papier. Dat klinkt technisch en niet sexy, maar het was wel essentieel. De rest van het ontwerp was eigenlijk gemakkelijk. De kleur roze lag voor de hand, de driehoeken kreeg ik ook cadeau.” De invalshoek van Europride verbeeldde Piet Paris met de sterren van de Europese vlag. “In een eerdere versie probeerde ik iets met de Amsterdamse kruisen, maar dat werd te gekunsteld. Ook heb ik meer kleuren getest – maar dat was weer te kinderachtig. De kracht zit in de eenvoud, dus heb ik mij in beperkt tot roze, zwart en wit. In mijn illustraties werk ik graag met spiegelingen, hier ook. Zo vond ik het aardig om de ontblote torso van de man bij de vrouw om te keren tot een décolleté à la Marie Antoinette. Sommige details ontbreken. De handen bijvoorbeeld zouden te klein worden. Ze zijn er natuurlijk wel, maar ze vallen buiten de cirkel.” Het resultaat is onmiskenbaar het werk van Piet Paris. “In de loop van de tijd heb ik mijn eigen stijl gevonden, een vorm waarin ik altijd werk aan het vereenvoudigen van de werkelijkheid. Het is bij mij nooit in één keer leesbaar, je moet altijd een paar keer met je ogen knipperen om te zien wat het echt voorstelt. Een virtuoos tekenaar ben ik niet, dat ambieer ik ook niet. Dan kun je net zo goed een foto nemen. Ik ben altijd op zoek geweest naar een spannende en eigen vormentaal en die heb ik nu wel gevonden. En als je die op een postzegel mag zetten, ben je geslaagd. Toch?” Over de ontwerper Mode-illustrator Piet Paris (Den Haag, 1962) studeerde in 1988 af aan de Hogeschool voor de Kunsten Arnhem. Zijn illustraties met krachtige lijnen, simpele vormen en heldere, primaire kleuren worden gepubliceerd in nationale en internationale kranten en tijdschriften, voornamelijk op het gebied van mode. Hij was een van de medeoprichters van de masteropleiding Fashion Institute Arnhem van de Hogeschool voor de Kunsten Arnhem. Van 2005 tot en met 2009 was Piet Paris hoofdcurator van de Arnhem Mode Biënnale. In 2008 won hij de Grand Seigneur Modeprijs. Sinds 2014 is hij als creative director betrokken bij de Nederlandstalige uitgave van Harper’s Bazaar. In Studio Piet Paris werkt hij samen met Marc Kwakman aan het maken van illustraties en design-producten, zowel in opdracht als onder eigen naam. De studio wordt voor uiteenlopende opdrachten ingeschakeld, waaronder het inrichten van hotels en het ontwerpen van decors en serviezen. Ook adviseert Studio Piet Paris opdrachtgevers in de creatieve sector over besluitvorming en procesuitvoering. Piet Paris ontwierp eerder voor PostNL de postzegels Stop aids now! (2010).

Technische informatie

Zegelformaat     25 x 36 mm
Tanding     14 ½ : 14 ½
Papier     normaal met fosforopdruk
Gomming     synthetisch
Druktechniek     offset
Oplage     91.000 velletjes
Drukkerij     Cartor Security Printing, Frankrijk
Drukkleuren postzegel     Geel, robine, rood, cyaan en zwart

De postzegels

De tien postzegels hebben de waardeaanduiding Nederland 1 en zijn bestemd voor post tot 20 gram met bestemmingen in Nederland. Het postzegelvel staat in het teken van Europride Amsterdam 2016. Dit Europese evenement wordt sinds 1992 steeds in een andere grote Europese stad georganiseerd. In 2016 is Amsterdam aan de beurt, waar Europride samenvalt met de viering van de twintigste Amsterdam Gay Pride van 23 juli tot en met 7 augustus. Europride en Gay Pride zijn beide feestelijk-culturele manifestaties door lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders. Amsterdam verwacht dit jaar opnieuw honderdduizenden bezoekers aan Europride/Gay Pride. Daarmee zal het een van de grootste publieksevenementen van het jaar worden. Dit vel is niet gestempeld.

Het ontwerp

De twee illustraties op de tien postzegels Europride Amsterdam 2016 zijn gemaakt door mode-illustrator Piet Paris uit Amsterdam, in diens karakteristieke stijl. Het bovenlichaam van de gestileerde man en vrouw is afgebeeld in een witte cirkel tegen een roze achtergrond. De benen lopen buiten de cirkel naar de onderkant van de postzegel door. De man heft zijn armen op alsof hij met gebalde vuisten staat. Zijn bovenlichaam is ontbloot. Hij draagt een strikje samengesteld uit twee roze driehoeken en een zwembroek met de regenboogvlag, een bekend symbool van de homobeweging. Bij de vrouw keren veel van deze beeldelementen terug, maar dan op andere plekken. De armen van de vrouw zijn geplant op haar heupen, de roze driehoeken dienen als oorbellen, haar decolleté is omhoog gestuwd en ook haar kokerrok heeft de vorm van een roze driehoek. In de cirkels lopen in totaal zes sterren – bij de man onderaan, bij de vrouw bovenaan – op dezelfde wijze rond als de sterren in de Europese vlag. Bovenaan de postzegel staat Nederland 1, onderaan Europride Amsterdam 2016. De sorteerhaak is afwisselend links en rechts aangebracht. Op de velrand links wordt de titel van het postzegelvel herhaald. Voor de typografie is gebruikgemaakt van een door Piet Paris samen met ontwerper Ingrid Bockting bewerkte versie van de Letter Gothic (Roger Robertson, 1956-1962).

De ontwerper

Het postzegelvel Europride 2016 Amsterdam werd ontworpen door de bekende mode-illustrator Piet Paris uit Amsterdam. Hij omschrijft de opdracht als “zeer eervol, zeker voor iemand van mijn generatie. Een postzegel spreekt nog steeds tot de verbeelding.” Het ontwerp moest over Europride gaan en trots uitstralen, trots op een Europees feestje in Amsterdam. “Dat was alles. Die vrijheid in een briefing vind ik prettig.” De werkwijze van Piet Paris is uiterst traditioneel. Eerst maakt hij schetsen met potlood op papier. Is hij tevreden met het resultaat, dan knipt hij gekleurde stroken papier die hij als collage op A3-formaat samenstelt. Deze wordt vervolgens gedigitaliseerd. “Dat laatste overigens niet door mij, ik doe nooit wat op een computer. Ik ben begonnen met de vrouw te schetsen. Haar trots heb ik gezocht door de handen op de heupen te zetten. Zo maakt zij zichzelf breed, is zij stoer. De man heft weer zijn armen omhoog, ook dat straalt zelfverzekerdheid uit. De trots kreeg ik er dus wel in, maar met de richting heb ik nogal geworsteld. Een lichaam bestaat uit allerlei onderdelen en elk onderdeel heeft een eigen richting. Die scharnieren weer met elkaar. Als je die laat botsen, ontstaat dynamiek.” Voor zijn doen heeft Piet Paris lang over deze opdracht gedaan: “Te beginnen met de uitdaging hoe je een abstract gevoel als trots het best kunt verbeelden. Tijdens het schetsen zat voor in mijn hoofd steeds die trots. En achter in mijn hoofd dat de uitstraling natuurlijk gay moest zijn.” Met het resultaat was Piet Paris in het begin dus niet tevreden. “Er ontbrak iets. Het lukte me niet die trots met een vloeiende lijn te combineren. Mijn studiogenoot was het met mij eens. Maar dan weet ik eigenlijk al. Als ik het aan hem laat zien, is het nog niet goed. Dan zoek ik bevestiging dat ik door moet gaan. Juist door die worsteling heb ik een nieuwe techniek gevonden die ik nooit eerder had toegepast. Dat vind ik heerlijk. Ik teken nooit op de automatische piloot. Dat kan ik niet en dat wil niet. Ik moet spanning hebben, wil steeds iets nieuws vinden. Al is het een detail. Dat geeft energie, dat is een gelukzalig moment.” De nieuwe techniek ontstond doordat Piet Paris ontevreden was over wat hij de ‘slinger’ van de twee figuren noemt. “Ik kreeg die lijn niet goed te pakken. Toen ben ik gaan experimenteren. Eerst door de vrouw de nek te verlengen. Normaal zit die natuurlijk aan de romp vast. Maar op zoek naar de perfecte slinger heb ik de nek langer gemaakt en daarna losgesneden. Toen ben ik gaan schuiven en scharnieren tot er een witruimte ontstond tussen nek en romp. Dat had ik nog nooit eerder gedaan, maar opeens zag ik het gewenste effect. Daarna heb ik de armen losgesneden van de schouders en ook daar werkte het. Zo ontstond een houding die tegelijk trots en vloeiend was, zowel bij de man als de vrouw. Gewoon door te schuiven met stukken papier. Dat klinkt technisch en niet sexy, maar het was wel essentieel. De rest van het ontwerp was eigenlijk gemakkelijk. De kleur roze lag voor de hand, de driehoeken kreeg ik ook cadeau.” De invalshoek van Europride verbeeldde Piet Paris met de sterren van de Europese vlag. “In een eerdere versie probeerde ik iets met de Amsterdamse kruisen, maar dat werd te gekunsteld. Ook heb ik meer kleuren getest – maar dat was weer te kinderachtig. De kracht zit in de eenvoud, dus heb ik mij in beperkt tot roze, zwart en wit. In mijn illustraties werk ik graag met spiegelingen, hier ook. Zo vond ik het aardig om de ontblote torso van de man bij de vrouw om te keren tot een décolleté à la Marie Antoinette. Sommige details ontbreken. De handen bijvoorbeeld zouden te klein worden. Ze zijn er natuurlijk wel, maar ze vallen buiten de cirkel.” Het resultaat is onmiskenbaar het werk van Piet Paris. “In de loop van de tijd heb ik mijn eigen stijl gevonden, een vorm waarin ik altijd werk aan het vereenvoudigen van de werkelijkheid. Het is bij mij nooit in één keer leesbaar, je moet altijd een paar keer met je ogen knipperen om te zien wat het echt voorstelt. Een virtuoos tekenaar ben ik niet, dat ambieer ik ook niet. Dan kun je net zo goed een foto nemen. Ik ben altijd op zoek geweest naar een spannende en eigen vormentaal en die heb ik nu wel gevonden. En als je die op een postzegel mag zetten, ben je geslaagd. Toch?” Over de ontwerper Mode-illustrator Piet Paris (Den Haag, 1962) studeerde in 1988 af aan de Hogeschool voor de Kunsten Arnhem. Zijn illustraties met krachtige lijnen, simpele vormen en heldere, primaire kleuren worden gepubliceerd in nationale en internationale kranten en tijdschriften, voornamelijk op het gebied van mode. Hij was een van de medeoprichters van de masteropleiding Fashion Institute Arnhem van de Hogeschool voor de Kunsten Arnhem. Van 2005 tot en met 2009 was Piet Paris hoofdcurator van de Arnhem Mode Biënnale. In 2008 won hij de Grand Seigneur Modeprijs. Sinds 2014 is hij als creative director betrokken bij de Nederlandstalige uitgave van Harper’s Bazaar. In Studio Piet Paris werkt hij samen met Marc Kwakman aan het maken van illustraties en design-producten, zowel in opdracht als onder eigen naam. De studio wordt voor uiteenlopende opdrachten ingeschakeld, waaronder het inrichten van hotels en het ontwerpen van decors en serviezen. Ook adviseert Studio Piet Paris opdrachtgevers in de creatieve sector over besluitvorming en procesuitvoering. Piet Paris ontwierp eerder voor PostNL de postzegels Stop aids now! (2010).

Technische informatie

Zegelformaat     25 x 36 mm
Tanding     14 ½ : 14 ½
Papier     normaal met fosforopdruk
Gomming     synthetisch
Druktechniek     offset
Oplage     91.000 velletjes
Drukkerij     Cartor Security Printing, Frankrijk
Drukkleuren postzegel     Geel, robine, rood, cyaan en zwart

Gratis online postzegelcatalogus



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

    Reacties (0)

    Comments are closed.