50 jaar Top 40 - Postzegelblog

50 jaar Top 40

0

Informatie 50 jaar Top 40

POSTZEGELS
Het postzegelvel 50 jaar Top 40 besteedt aandacht aan de eerste uitzending door radiostation Veronica op 2 januari 1965 van de Top 40, een radioprogramma gewijd aan de 40 best verkochte platen in Nederland.
Op de postzegels van het velletje staan tien nummers van de tien grootste Nederlandse artiesten en bands van de afgelopen 50 jaar, twee per decennium:

Golden Earring (Radar Love)
The Cats (One Way Wind)
André van Duin (Willempie)
BZN (Mon Amour)
2 Unlimited (No Limit)
Paul de Leeuw (Vlieg Met Me Mee)
Marco Borsato (Dromen Zijn Bedrog)
Vengaboys (We’re Going To Ibiza!)
Jan Smit (Cupido)
Anouk (Birds).

Het postzegelvelletje 50 jaar Top 40 is een initiatief van PostNL, in nauwe samenwerking met de Stichting Nederlandse Top 40.

HET ONTWERP
Het postzegelvelletje 50 jaar Top 40 telt tien verschillende postzegels met steeds een andere opvallende achtergrondkleur. Op de postzegels staan nummers afgebeeld van de twee grootste Nederlandse artiesten en bands van elk decennium.
De illustratie is een letterlijke verbeelding van de belangrijkste elementen uit een strofe van de songtekst. Deze tekst is op de velrand van de postzegel afgedrukt. Elke tekst is in een ander lettertype en in een andere kleur weergegeven, die weer is ontleend aan een van de kleuren van de desbetreffende postzegel. Op elke postzegel is in de achtergrondkleur een verlooptint aangebracht.

Boven aan de postzegels staat Nederland 1, het jaartal 2015 en de sorteerhaak. Hiervoor is de Rita Bold als lettertype gebruikt. Onderaan op de postzegel staan de naam van de artiest en de reden van de uitgifte, in het lettertype Univers.

DE ONTWERPER
“Natuurlijk luisterde ook ik toen ik jong was naar de Top 40, hoewel nog meer naar de LP Top 20. De Top 40 was in mijn jeugd echt een instituut. Dat is-ie ondanks alle veranderingen nog steeds.”

Aan het woord is Sybren Kuiper, de ontwerper van het postzegelvelletje waarmee PostNL in 2015 aandacht besteedt aan de eerste uitzending van de Top 40, vijftig jaar geleden. “Het was natuurlijk super dat ik deze opdracht kreeg over een onderwerp dat men wel bij mij vond passen. Misschien komt dat wel door het fotoboek ABBA…ZAPPA dat ik over Oor-fotograaf Gijsbert Hanekroot heb gemaakt. Dat gaat immers ook over succesvolle muzikanten.”

Van de Stichting Nederlandse Top 40 kreeg Sybren een shortlist met de grootste Nederlandse artiesten per decennium. Hij kreeg de vrijheid om zelf de nummers te kiezen, zolang het maar succesvolle nummers waren. “Bij de selectie heb ik enerzijds mijn persoonlijke voorkeur gevolgd, anderzijds was het natuurlijk nodig bekende platen een plek te geven. Na de eerste presentatie heb ik nog vier nieuwe postzegels ontworpen en is één postzegel sterk gewijzigd – die van Marco Borsato. Voor mijn dochter Mille van acht maakte dat overigens niets uit, zolang Marco er maar op voorkwam. Zij is een van zijn grootste fans.”

In de briefing stond de suggestie om iets met platenhoezen te doen, maar daar stapte Sybren snel van af. “De meeste hoezen hebben weinig beeldende waarde. Als alternatief ben ik begonnen met de songteksten, want de lyrics van dit soort nummers hebben altijd een sterke gevoelswaarde. Bij de eerste schetsen waren het nog alleen teksten, maar later ben ik die gaan combineren met een kleine illustratie op de achtergrond. Bij de uitwerking ging die illustratie steeds meer overheersen. En in het uiteindelijk voorstel stond de illustratie centraal op de postzegel en was de tekst naar de velrand verhuisd. Voor alle tien postzegels ben ik met een uitgewerkt voorstel naar PostNL gestapt. Normaal gesproken doe ik dat niet en geef ik in de eerste presentatie alleen de richting aan. In dit geval was het noodzakelijk omdat ik zeker moest zijn dat de insteek ook voor alle tien de nummers zou werken.”

De scheiding tussen tekst en beeld biedt meer voordelen, meent Sybren. “Ik vind dat mensen geprikkeld moeten worden om na te denken over een ontwerp. Want als je nadenkt, blijft iets beter hangen. Doordat de illustratie overheerst, werkt de postzegel nu ook als quiz-vraag. Want kun je uit elk beeld afleiden welk nummer het is? Vandaar dat ik de nummers letterlijk citeer door de elementen uit de teksten nauwkeurig te laten terugkeren. Denk maar aan de hemel, de ogen, de stralen en de sterren van het nummer van Marco Borsato. Om mezelf en het publiek te amuseren, heb ik af en toe wat details toegevoegd, zoals het scheepje voor de Volendamse Cats, de traan bij het hart van Jan Smit en bij André van Duin verwijzen de bloemkolen en de banaan zelfs naar twee van zijn andere hits.”

In het ontwerp vormen de postzegels duidelijk een serie, met een eenduidige beeldtaal en typografie. Op de velrand echter heeft de ontwerper zich uitgeleefd met uiteenlopende fonts in allerlei kleuren. “Dat is opzettelijk. De typografie op de velrand heb ik gebruikt om de verschillen tussen de songs aan te geven. Van de naar links scheefhangende letter om de one way wind te symboliseren, de klassieke letter voor Borsato, de man met de meer literaire teksten, de ronde letter voor Paul de Leeuw, de zwierige letter voor de Franse teksten van BZN, enzovoort.”

Met het resultaat is Sybren zeker tevreden. “Je kunt er ook een van mijn mogelijke stijlen in herkennen waarin ik zoek naar de iconische kracht van het beeld. Dat geldt ook voor deze postzegels, die elk een eigen wereldje vertegenwoordigen. De samenwerking met PostNL was prima dankzij hun enthousiasme voor dit project. Dit soort trajecten is complex, met uiteenlopende artiesten, managementbureaus en instanties die je allemaal mee moet krijgen. Dat vraagt veel geduld en dat hebben ze prima geregeld. Het was superleuk om mee te doen.”

Over de ontwerper

Na een studie Nederlands volgde Sybren Kuiper (1961) een opleiding tot grafische ontwerper aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU). Na zijn afstuderen in 1994 ging hij aan de slag als zelfstandig ontwerper vanuit het bureau – SYB –. Zijn naam is onder meer bekend vanwege de vele affiches, programmaboekjes, websites en andere ontwerpen die hij maakt voor uiteenlopende theaters en festivals.

Ook is Sybren een vooraanstaand ontwerper van fotoboeken. Zo is hij actief (geweest) voor organisaties als Festival a/d Werf uit Utrecht, Julidans Zomerfestival uit Amsterdam, mimetheatergroep Bambie uit Amsterdam, muziekproject Mondo Leone uit Utrecht, jeugdtheater Max. en de opvolger jeugdtheater Maas in Rotterdam. Bekende boeken van zijn hand zijn ABBA…ZAPPA van fotograaf Gijsbert Hanekroot, Cry out for joy over en van kunstenares Karin van Dam, Finding Thoughts van fotograaf Cuny Jansen en de Catalogue of the Best Book Designs 04.

TECHNISCHE INFORMATIE
Zegelformaat     25 x 36 mm
Tanding     14 ½ : 14 ½
Papier     normaal met fosforopdruk
Gomming     synthetisch
Druktechniek     offset
Oplage     160.000 vel
Drukkerij     Cartor Security Printers, Frankrijk
Drukkleuren postzegel     geel, magenta, cyaan en zwart

Informatie 50 jaar Top 40

POSTZEGELS
Het postzegelvel 50 jaar Top 40 besteedt aandacht aan de eerste uitzending door radiostation Veronica op 2 januari 1965 van de Top 40, een radioprogramma gewijd aan de 40 best verkochte platen in Nederland.
Op de postzegels van het velletje staan tien nummers van de tien grootste Nederlandse artiesten en bands van de afgelopen 50 jaar, twee per decennium:

Golden Earring (Radar Love)
The Cats (One Way Wind)
André van Duin (Willempie)
BZN (Mon Amour)
2 Unlimited (No Limit)
Paul de Leeuw (Vlieg Met Me Mee)
Marco Borsato (Dromen Zijn Bedrog)
Vengaboys (We’re Going To Ibiza!)
Jan Smit (Cupido)
Anouk (Birds).

Het postzegelvelletje 50 jaar Top 40 is een initiatief van PostNL, in nauwe samenwerking met de Stichting Nederlandse Top 40.

HET ONTWERP
Het postzegelvelletje 50 jaar Top 40 telt tien verschillende postzegels met steeds een andere opvallende achtergrondkleur. Op de postzegels staan nummers afgebeeld van de twee grootste Nederlandse artiesten en bands van elk decennium.
De illustratie is een letterlijke verbeelding van de belangrijkste elementen uit een strofe van de songtekst. Deze tekst is op de velrand van de postzegel afgedrukt. Elke tekst is in een ander lettertype en in een andere kleur weergegeven, die weer is ontleend aan een van de kleuren van de desbetreffende postzegel. Op elke postzegel is in de achtergrondkleur een verlooptint aangebracht.

Boven aan de postzegels staat Nederland 1, het jaartal 2015 en de sorteerhaak. Hiervoor is de Rita Bold als lettertype gebruikt. Onderaan op de postzegel staan de naam van de artiest en de reden van de uitgifte, in het lettertype Univers.

DE ONTWERPER
“Natuurlijk luisterde ook ik toen ik jong was naar de Top 40, hoewel nog meer naar de LP Top 20. De Top 40 was in mijn jeugd echt een instituut. Dat is-ie ondanks alle veranderingen nog steeds.”

Aan het woord is Sybren Kuiper, de ontwerper van het postzegelvelletje waarmee PostNL in 2015 aandacht besteedt aan de eerste uitzending van de Top 40, vijftig jaar geleden. “Het was natuurlijk super dat ik deze opdracht kreeg over een onderwerp dat men wel bij mij vond passen. Misschien komt dat wel door het fotoboek ABBA…ZAPPA dat ik over Oor-fotograaf Gijsbert Hanekroot heb gemaakt. Dat gaat immers ook over succesvolle muzikanten.”

Van de Stichting Nederlandse Top 40 kreeg Sybren een shortlist met de grootste Nederlandse artiesten per decennium. Hij kreeg de vrijheid om zelf de nummers te kiezen, zolang het maar succesvolle nummers waren. “Bij de selectie heb ik enerzijds mijn persoonlijke voorkeur gevolgd, anderzijds was het natuurlijk nodig bekende platen een plek te geven. Na de eerste presentatie heb ik nog vier nieuwe postzegels ontworpen en is één postzegel sterk gewijzigd – die van Marco Borsato. Voor mijn dochter Mille van acht maakte dat overigens niets uit, zolang Marco er maar op voorkwam. Zij is een van zijn grootste fans.”

In de briefing stond de suggestie om iets met platenhoezen te doen, maar daar stapte Sybren snel van af. “De meeste hoezen hebben weinig beeldende waarde. Als alternatief ben ik begonnen met de songteksten, want de lyrics van dit soort nummers hebben altijd een sterke gevoelswaarde. Bij de eerste schetsen waren het nog alleen teksten, maar later ben ik die gaan combineren met een kleine illustratie op de achtergrond. Bij de uitwerking ging die illustratie steeds meer overheersen. En in het uiteindelijk voorstel stond de illustratie centraal op de postzegel en was de tekst naar de velrand verhuisd. Voor alle tien postzegels ben ik met een uitgewerkt voorstel naar PostNL gestapt. Normaal gesproken doe ik dat niet en geef ik in de eerste presentatie alleen de richting aan. In dit geval was het noodzakelijk omdat ik zeker moest zijn dat de insteek ook voor alle tien de nummers zou werken.”

De scheiding tussen tekst en beeld biedt meer voordelen, meent Sybren. “Ik vind dat mensen geprikkeld moeten worden om na te denken over een ontwerp. Want als je nadenkt, blijft iets beter hangen. Doordat de illustratie overheerst, werkt de postzegel nu ook als quiz-vraag. Want kun je uit elk beeld afleiden welk nummer het is? Vandaar dat ik de nummers letterlijk citeer door de elementen uit de teksten nauwkeurig te laten terugkeren. Denk maar aan de hemel, de ogen, de stralen en de sterren van het nummer van Marco Borsato. Om mezelf en het publiek te amuseren, heb ik af en toe wat details toegevoegd, zoals het scheepje voor de Volendamse Cats, de traan bij het hart van Jan Smit en bij André van Duin verwijzen de bloemkolen en de banaan zelfs naar twee van zijn andere hits.”

In het ontwerp vormen de postzegels duidelijk een serie, met een eenduidige beeldtaal en typografie. Op de velrand echter heeft de ontwerper zich uitgeleefd met uiteenlopende fonts in allerlei kleuren. “Dat is opzettelijk. De typografie op de velrand heb ik gebruikt om de verschillen tussen de songs aan te geven. Van de naar links scheefhangende letter om de one way wind te symboliseren, de klassieke letter voor Borsato, de man met de meer literaire teksten, de ronde letter voor Paul de Leeuw, de zwierige letter voor de Franse teksten van BZN, enzovoort.”

Met het resultaat is Sybren zeker tevreden. “Je kunt er ook een van mijn mogelijke stijlen in herkennen waarin ik zoek naar de iconische kracht van het beeld. Dat geldt ook voor deze postzegels, die elk een eigen wereldje vertegenwoordigen. De samenwerking met PostNL was prima dankzij hun enthousiasme voor dit project. Dit soort trajecten is complex, met uiteenlopende artiesten, managementbureaus en instanties die je allemaal mee moet krijgen. Dat vraagt veel geduld en dat hebben ze prima geregeld. Het was superleuk om mee te doen.”

Over de ontwerper

Na een studie Nederlands volgde Sybren Kuiper (1961) een opleiding tot grafische ontwerper aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU). Na zijn afstuderen in 1994 ging hij aan de slag als zelfstandig ontwerper vanuit het bureau – SYB –. Zijn naam is onder meer bekend vanwege de vele affiches, programmaboekjes, websites en andere ontwerpen die hij maakt voor uiteenlopende theaters en festivals.

Ook is Sybren een vooraanstaand ontwerper van fotoboeken. Zo is hij actief (geweest) voor organisaties als Festival a/d Werf uit Utrecht, Julidans Zomerfestival uit Amsterdam, mimetheatergroep Bambie uit Amsterdam, muziekproject Mondo Leone uit Utrecht, jeugdtheater Max. en de opvolger jeugdtheater Maas in Rotterdam. Bekende boeken van zijn hand zijn ABBA…ZAPPA van fotograaf Gijsbert Hanekroot, Cry out for joy over en van kunstenares Karin van Dam, Finding Thoughts van fotograaf Cuny Jansen en de Catalogue of the Best Book Designs 04.

TECHNISCHE INFORMATIE
Zegelformaat     25 x 36 mm
Tanding     14 ½ : 14 ½
Papier     normaal met fosforopdruk
Gomming     synthetisch
Druktechniek     offset
Oplage     160.000 vel
Drukkerij     Cartor Security Printers, Frankrijk
Drukkleuren postzegel     geel, magenta, cyaan en zwart

Gratis online postzegelcatalogus



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

    Reacties (0)

    Comments are closed.