PostNL trekt normale dagtekeningstempels terug - Postzegelblog

PostNL trekt normale dagtekeningstempels terug

80

filatelie_735106105Tja, wie klaagt er niet over de te wensen overlatende, hedendaagse stempels in Nederland? Volgens Kees Verhulst, redacteur van de vaste rubriek ‘Nederlandse stempels’ in Nederlands grootste
postzegelblad, ‘Filatelie’, komt er binnenkort een eind aan die klachten. Dat klinkt positief, maar dat is het niet. Met ingang van 1 januari 2017 schaffen de Nederlandse posterijen, PostNL, namelijk de dagtekeningstempels helemaal af.


Reden: procesvereenvoudiging, zoals PostNL het noemt. Alle ‘postkantoren’ moeten op genoemde datum hun handstempels inleveren.
Er valt daar dan gewoonweg niets meer te stempelen. Ook bij de postbussen businesslocaties verdwijnen de stempels. Er wordt met ingang van 1 januari 2017 alleen nog maar gestempeld op de
sorteerpunten van PostNL. Dat zal gebeuren met behulp van de (door verzamelaars zo verfoeide) metalen rolstempels van het oude model. De verzamelaarsdienst CollectClub kan nog wel gestempelde postzegels leveren; die zullen dan zijn voorzien van het eigen stempel van de club, dat de tekst ‘DEN HAAG-COLLECTCLUB’ vermeldt. Verder zullen er ook nog gelegenheidsstempels worden gebruikt, speciaal voor verzamelaars. Er valt straks over ‘gewone’ afstempelingen dus niet meer te klagen: die zijn er gewoonweg niet meer!
Volgens het maandblad ‘Filatelie’ is dat een regelrechte ramp voor een hobby waaraan verzamelaars zoveel plezier beleven.

Bron: KNBF Nieuwsbrief

 

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (2 stemmen, gemiddeld: 4,50 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

Reacties (80) Schrijf een reactie

  • Pieter op 15 december 2016 om 12:03

    Tja, wie plakt er uberhaupt nog postzegels? Wellicht ligt er een kans en taak voor PostNL om de medewerkers in de sorteercentra te instrueren om netjes te stempelen… (ik droom rustig verder…)

  • FrancRossi op 15 december 2016 om 12:17

    De stempel is, wat mij betreft, bedoeld voor het ontwaarden van postzegels in het postverkeer. Ontwikkelingen zijn niet te stoppen en iedereen gaat er naar eigen goeddunken mee om. Persoonlijk vind ik verzoekstempels alleen sponsoring van PostNL en ik verbaas me steeds op beurzen en tentoonstellingen waar toch veelvuldig hele velletjes woren gekocht en ter plekke gestempeld.

  • Wieland op 16 december 2016 om 18:05

    Klantenservice PostNL meldt na klachten van mij dat er een voorlopige regeling is bedacht dat kantoren die een stempel nodig hebben, dit voorlopig kunnen houden. Zij kunnen dit aangeven bij hun contactpersoon van afdeling Retail. Het is mogelijk dat later alsnog alle stempels verdwijnen, maar dan moet er een oplossing zijn voor de handelingen die op dit moment gebeuren, zoals het stempelen van gefrankeerde aangeboden pakketten. Voorlopig is de kou even uit de lucht, als tenminste je ‘postkantoor’ wil meewerken.

  • Wieland Buit op 19 december 2016 om 23:59

    Klantenservice PostNL meldt na klachten van mij dat er een voorlopige regeling is bedacht dat kantoren die een stempel nodig hebben, dit voorlopig kunnen houden. Zij kunnen dit aangeven bij hun contactpersoon van afdeling Retail. Het is mogelijk dat later alsnog alle stempels verdwijnen, maar dan moet er een oplossing zijn voor de handelingen die op dit moment gebeuren, zoals het stempelen van gefrankeerde aangeboden pakketten (wat voor het kantoor bij mij een dagelijkse routine is). Voorlopig blijven een beperkt aantal kantoren dus hun stempel behouden.

  • Cees Prins op 20 december 2016 om 19:58

    Zal eens kijken of ons “postkantoor’ zijn stempel wil behouden. Denk dat ik eem van ded weinigen ben die af en toe wat laat stempelen. Een pakket met zegels wordt volgens mij nergens gestempeld momenteel… Kan je zo weer met dezelfde zegels erop retour krijgen.

  • Prins op 21 december 2016 om 12:18

    De automaten die de plakstroken met track-and-trace code voor pakketten afgeven, hebben allemaal een optie voor een pakket dat al gefrankeerd is bij aanbieding. Bij die optie geeft de automaat aan dat de postzegels op het pakket afgestempeld moeten worden.
    Een kantoor dat zijn stempel inlevert kan de zegels dus niet meer afstempelen.
    Mag ik daar dan ook geen gefrankeerd pakket meer aanbieden, PostNL?

    P.S. Ik ben een andere Prins dan Cees Prins, de voorafgaande blogdeelnemer.

  • Kees Verhulst op 31 december 2016 om 17:25

    Vandaag ben ik nog langsvier ‘ postkantoren’ in de buurt geweest om een laatste dag stempelafdruk op te halen. Bij alle kantoren waar ik was verdwijnt het stempel, zo heb ik mij laten vertellen. Maandag moeten de stempels worden opgestuurd naar een centraal adres, alwaar de stempels worden vernietigd. Het is dus echt afgelopen! Geen dagtekeningstempels meer per 1-1-2017.

  • aadb op 1 januari 2017 om 00:29

    Voor alsnog zelf geen bericht ontvangen voor het inleveren stempels die gebruikt worden voor EDB,FDC,s e,a
    Er zal dan wel een regeling/oplossing komen voor de verzamelaar geen paniek het jaar is net begonnen.De beste wensen en een goed filatelie jaar voor ons allen namens Spaarpostzegel-Aad Beglinger -PZH Edison Denhaag

  • Prins op 1 januari 2017 om 14:34

    @aadb:
    Misschien zijn die stempels voor EDB’s en FDC’s die u als postzegelhandelaar gebruikt, dan de stempels die in de aankondiging van het verdwijnen van de dagtekeningstempels bedoeld worden met
    “Verder zullen er ook nog gelegenheidsstempels worden gebruikt, speciaal voor verzamelaars.”

  • aadb op 1 januari 2017 om 21:23

    Enige regeltjes uit het positieve artikel geplaatst in het AD over de zwarte dag van de filatelie afgelopen week.De gemiddelde leeftijd hier is 85′ Die stempels zijn nogal fraudegevoelig. Er zijn hele bendes die zulke stempels van de zegels af gummen en ze dan weer als nieuw doorverkopen. Ze verzinnen allerlei fratsen om de omzet op hetzelfde peil te houden, terwijl er steeds minder brieven worden verstuurd. Dus worden er meer postzegels uitgegeven dan ooit en kan je tegenwoordig met eigen foto’s zegels maken. Daarmee helpt PostNL de filatelie naar de donder.’,,En duur dat de postzegels tegenwoordig zijn: in 2010 betaalde je voor een ‘1tje’, een zegel die op een normale brief gaat, 44 cent. Nu 78. Dat vind ik nogal veel geld voor een plakplaatje
    Daarna zoekt ze een foto op haar telefoon, van een vel postzegels met een foto van een voetballende knul. ,,Onze kleinzoon Steven. Hebben wij zelf laten maken. Bijzonder toch?”Tja de positiviteit spat eraf .Je kan je ook afvragen of de journalist nu tevreden is ja zal je zeggen mooi verhaal en zonder tegenspraak geplaatst .Wat klopt er hier nu niet de prijs van de postzegel die bepaald wordt door kosten en een bewijs van betaling voor een dienst is ?Het aantal zegels dat wordt uitgegeven dat ik dan vergelijk met de oplage,s van de jaren 70 en 80 toen waren de oplage,s vele en vele malen hoger bekijk ze in de NVPH catalogus en huiver van de aantallen .Dan de fratsen die Postnl uithaalt het maken van de z.g persoonlijke zegels die met de grond gelijk worden gemaakt in het artikel ,terwijl een regel verder op wordt geschreven leuk toch zo,n zegel van een kleinzoon die aan het voetballen is .Tja zit hier een positieve bijdrage in ja dat zit er zeker in ,met het artikel in de hand pak ik de mailpen(nieuwe woord)en schrijf dan hoe hadden deze verzamelaars/handel het dan wel willen zien? een antwoord blijft uit want zij weten het niet .De boost die na de gulden zegels is gegeven heeft men afgeserveerd door de persoonlijke zegels te boycotten .Men heeft als vertegenwoordigers van de oude filatelie de boot gemist en in plaats van de handschoen te pakken en met verzamelaars en handel plannen te maken zit men te mokken over de koers die Postnl vaart.Als zij verder willen gaan en de oude filatelie willen koesteren ga dan niet te star om met de nieuwe tijd .Er is nog hoop maar de tijd dringt immers werd de gemiddelde leeftijd niet van 85 jaar genoemd .Het door mij jaren geleden bedachte plan om grootgutters te benaderen wordt nu met veel commentaar(terecht) van velen uitgevoerd met de uitgave van het verticale velletje decemberzegels verkrijgbaar bij AH samen of niet met Hallmarkkaarten ..Had men andere afbeeldingen gemaakt dan had je echt de poppen aan het dansen waarbij het logo op de zegels voor een revolutie zouden zorgen .Welke super zou dit niet willen de een na de ander zal volgen en een verzamel item is geboren .En of de zegels nu wel of niet gebruikt worden is niet aan de orde als je een en ander dan ook nog koppelt aan artikelen dan zie ik de eerste Heineken postzegel wel verschijnen .Maar goed ideeën zijn er genoeg alleen de oude filatelie moet zijn ogen openen in hun eigen belang
    Er is nog hoop maar de tijd dringt werd immers met een grijns niet de gemiddelde leeftijd van 85 jaar geschreven in het artikel

  • Pieter op 1 januari 2017 om 21:31

    Enige interpunctie en structuur zou de leesbaarheid van de laatste reactie ten goede komen.

  • aadb op 1 januari 2017 om 21:41

    Pieter helemaal waar de eerste regels zijn gehaald uit het artikel uit het AD.de rest krijgt ook geen schoonheidsprijs maar ja als de komma,s en de punten het artikel niet doet begrijp en dan bij deze mijn exuses

  • Jan op 2 januari 2017 om 22:10

    Het wordt nu echt komisch. Op de website van de Filatelie is een foto geplaatst van de instructie die (kennelijk) recent aan de baliemedewerkers is verstrekt. Hierop staat vermeld: “Poststukken met barcode en gefrankeerd met postzegels stempel je niet meer. Zet met een pen een streep door de postzegels.” De Postzegelmoord wordt nu derhalve gelegaliseerd.

  • aadb op 2 januari 2017 om 22:34

    De eerste de beste die het bij het aanbieden in zijn hoofd haalt een streep te zetten op de door mij aangekochte zegels kan het beste direct de benen nemen want ik sta dan niet voor mijzelf in .Trouwens een streep met een pen hoeft natuurlijk niet te betekenen dat dit een middel is om een zegel te ontwaarden .Mocht mijn kleine broertje een velletje zegels willen beschrijven dan zal in de postwet toch niet staan dat dit een ontwaarding is geworden ? of misschien toch .Een duik in de postwet lijkt gemaakt te moeten worden .

  • Erik op 3 januari 2017 om 11:14

    Inderdaad wordt er nu gestreept: net een pakket afgeleverd dat filatelistisch was gefrankeerd, en rucksichtlos ging de pen er overheen. Voor de ontvanger dus nu letterlijk en figuurlijk waardeloos.Nummer gebeld dat op instructie staat (zie website defilatelie). Daar (klantenservice collect club) weten ze eigenlijk van niets. Geldt voor alle agentschappen en postkantoren, dus geen ontkomen aan. Een oplossing/alternatief is er niet, maar ‘het heeft hun aandacht’. Ik zou zeggen: veel reageren, misschien levert het iets op.

  • aadb op 3 januari 2017 om 11:33

    Hup op facebook zetten en actie onder nemen wat een ellende .

  • Gijsbert op 3 januari 2017 om 14:05

    In aanvulling op de mededeling van Jan van 2 januari kan ik melden, dat ik van mijn postbeheerder een kopie heb gekregen van het instructieblaadje van PostNL (POST +)met samengevat de volgende instructies aan het baliepersoneel.
    1. Deze week stempel inleveren
    2. Postzegels met een pennestreep doorhalen
    3. Komt er een verzamelaar aan de balie die een stempelafdruk wil, verwijs haar/hem naar de Collect Club.
    Also sprach Zarathustra.

  • Pieter op 3 januari 2017 om 14:06

    Verbijsterend.

  • Ronald op 3 januari 2017 om 14:42

    Toch positief nieuws uit Stempelland. Afgelopen zaterdag 31 december 2016 heb ik een aantal aangetekende brieven verstuurd naar mijn huisadres. Gefrankeerd met decemberzegels en door de PostNL medewerkster netjes afgestempeld (zoals het hoort, ontwaarden met een poststempel) en voorzien een barcode. Ik had expres te weinig gefrankeerd zodat dit op de barcodesticker tot het juiste tarief van Euro 8.15 werd aangevuld.

    Het was de laatste dag dit mogelijk was dus ik dacht waarom niet uitproberen. Kijk, de eerste brieven verzonden op 1 januari 1852 voorzien van zegels en een stempeling zijn nu goud waard dus ff geduld hebben en ik kan van de opbrengst een riant huis aanschaffen ….

    Zojuist kwam de PostNl bezorger met de brieven en ik werd aangenaam verrast. Sommige zegels op de brief waren op 31 dec. blijkbaar niet duidelijk gestempeld en na controle op het sorteercentrum voorzien van een voor mij onbekende stempeling.
    De diameter is wat groter dan van het bij ons bekende grote stempel. Bovenin staat het meest recente logo van PostNL, als datum 02 JAN 2017, daaronder de afkorting BUBA Loire en tot slot in hele GROTE letters : ‘s-Gravenhage. Allemaal niet echt duidelijk maar toch leesbaar en correct.

    BUBA is de afkorting van BUsiness BAlie en Loire is de locatie in het Forepark waar het PostNL sorteercentrum Den Haag is gevestigd. Er zijn 6 sorteercentra in Nederland: Amsterdam, Nieuwegein, Zwolle, Den Haag, Rotterdam en Den Bosch.

    Kijk, als dit nu de oplossing gaat worden die PostNL kan aandragen dan komen zij de filatelist tegemoet. Laat dat doorstrepen achterwege en laat die BUBA medewerker haar/zijn werk doen. Resultaat : PostNL blij, wij blij.

  • BrieffiesWF op 3 januari 2017 om 17:24

    Het blijft onbegrijpelijk… Misschien dat ze later dit jaar bij zinnen komen en een nieuwe serie stempels laat aanmaken, want een stempelloos land doet mij, zelfs in deze moderne tijden, denken aan armoedige derde wereldlanden die de middelen niet hebben om hun postdiensten goed te laten functioneren (Somalië, Congo)…

    Daarnaast is een relatief objectief medium om de juiste datum te bepalen, met ingang van dit jaar verleden tijd. Dit kan een belemmering vormen voor o.a. rechtbanken, scholen (eindexamens!), en aangetekende post naar het buitenland, waar ze vreemd opkijken als het vertrekstempel ontbreekt.

    En we weten inmiddels dat digitale diensten nogal onderhevig zijn aan hacks e.d.: mogelijke problemen die je bij het handhaven van dagtekenstempels niet zult tegenkomen.

    Welnu, afgezien van ons landje ben ik benieuwd of andere landen al het stempelloze tijdperk zijn binnengetreden (Canada misschien?). Hebben jullie een idee?

  • Pieter op 3 januari 2017 om 17:28

    Op de barcode die bij een pakket of aangetekende brief aan de servicebalie wordt geprint staat altijd een datum, tijdstip en kantoornummer. Dus dat argument gaat niet op.

  • BrieffiesWF op 3 januari 2017 om 17:38

    @ Pieter, ach natuurlijk: dat was me even ontschoten…

    Maar hoe zit het dan met de IRC (Antwoordcoupons)? Nederland is nog steeds verplicht de coupons te accepteren, mét een afstempeling.

    De UPU stelt namelijk dat: “Exchanged reply coupons shall be marked with an impression of the date-stamp
    of the office exchanging them”. Er zal ongetwijfeld gesjoemeld kunnen worden met deze regeling, maar PostNL kan moeilijk de coupons niet stempelen…

  • Pieter op 3 januari 2017 om 17:41

    Bestaan die dan nog? Toen ik 10 jaar geleden bij een toen nog echt postkantoor een coupon in wilde wisselen wist men al niet eens meer hoe men dat moest boeken in de computer. Dat zal nu al helemaal niet meer kunnen. De dames bij de supermarkt zien je al aankomen…

  • BrieffiesWF op 3 januari 2017 om 17:47

    @Pieter. Ze bestaan nog wel degelijk, al worden ze volgens mij in West-Europa nauwelijks meer gebruikt. Maar feit blijft, als je in verweggistan zou willen maken van deze service, valt bestemming Nederland nu af.

    Wat de dames bij de supermarkt betreft: tja, je mag nog blij zijn als ze ooit van postzegels hebben gehoord…

  • Pieter op 3 januari 2017 om 17:49

    Waarmee is aangetoond dat dagtekeningstempels op de kantoren inderdaad niet echt nodig meer zijn ;)

  • Lars op 3 januari 2017 om 18:19

    Erg jammer dat er nu een pennenstreep over de zegels gaat. Ze kunnen het beter met een zwarte stift doen. Laat geen kras in het zegelpapier achter en met een beetje wasbenzine is het er zo af. ;)

    Maar ja, wij filatelisten en de handelaren zijn maar een heel klein groepje die nog zegels plakken op de aangetekende stukken en pakketten.
    PostNL heeft natuurlijk ook liever dat wij het volle pond betalen aan de balie i.p.v. dat we zegels met een ‘1’ of ‘2’ gebruiken waar we een paar jaren daarvoor minder voor betaald hebben als de nu geldende tarieven.

  • Gerrit op 4 januari 2017 om 00:34

    Waar het om gaat is dat een groot bedrijf als PostNL zijn grootste fans in de kou laat staan. Als ik een pakje frankeer met postzegels dan weet ik dat de ontvanger dat leik vindt. Die postzegels ga je niet met een stift bekrassen. Wat kosten die stempels nou? Twee tientjes? Drie tientjes? Ze gaan een paar jaar mee.
    De Post heeft jaren lang zijn zakken gevuld ten koste van de filatelist en nu laten ze ons in de kou staan! Krijg je nog een paar postzegels met een viltstiftstreep.
    Ik roep iedereen op om gern persoonlijke postzegels meer te kopen! Geen onzin postzegels kopen waarmee PostNL ons geld uit de zakken klopt. Ze verzinnen van alles om eraan te verdienen, maar ze gunnen de filatelist geen gestempelde zegels. Laat PostNL voelen dat we het niey pikken. Ik ga ermee stoppen. De lol is eraf.

  • Kees Verhulst op 4 januari 2017 om 06:36

    Vandaag is het precies 20 jaar geleden dat de laatste Elfstedentocht was. Zou het niet leuk zijn geweest om van alle 11 de steden een gefrankeerde envelop te hebben als herinnering? Ik verzamel dat soort dingen. In 2013 kon dat nog met de zegel van Reinier Paping. Precies 50 jaar na 1963, de barre tocht. Helaas…. de stempels zijn er niet meer…

  • Bate Hylkema op 4 januari 2017 om 10:02

    De Leeuwarder Courant geeft er vandaag, evenals de televisie ruimschoots aandacht aan.

  • FrancRossi op 4 januari 2017 om 11:34

    In Oisterwijk bij bouwmarkt Karwei is een PostNL. Ze weten daar niets van stempels inleveren.??

  • Patrick Lava op 4 januari 2017 om 11:42

    Er hangt een vies geurtje aan dat hele verhaal van stempels afschaffen. Redeneer even mee.
    We zijn vorig jaar allemaal getuige geweest van de opeenvolgende overnamepogingen van postNL door Bpost. Een overname die door zo goed als alle niet eng-Hollands denkende economische analisten in binnen- en buitenland werd beschouwd als zijnde gunstig voor Bpost, maar vooral ook voor het veel kleinere postNL (wie daar uitleg bij wil, verwijs ik naar analyses terzake in de financieel-economische pers). Die overname is uiteindelijk verhinderd doordat de Nederlandse politiek zich op volstrekt ongehoorde wijze heeft bemoeid met de hele zaak, en op die manier heeft bekomen dat de huidige situatie onveranderd wordt geprolongeerd. Lees: de bestuurders van postNL (met hun goede politieke connecties – ons kent ons, nietwaar) houden hun zéér goedbetaalde postjes.
    Ongetwijfeld is er binnenskamers een prijs onderhandeld voor deze politieke interventie (nota bene met als argument dat Bpost te sterk gepolitiseerd zou zijn!). Wellicht zijn er in die prijs clausules opgenomen of afspraken gemaakt inzake rentabiliteit. Want de aandeelhouders van postNL, die zo goed als unaniem vóór overname waren, moesten worden gesust. En dan zijn we waar we wezen moeten: nu postNL op eigen benen moet blijven staan, zal er moeten worden bespaard waar het maar enigszins kan. En eigenlijk ook waar het niet kan. Stempels worden afgeschaft wegens te kostenintensief. Dat is nog maar het begin. Ongetwijfeld zal postNL haar aanbod van dure “filatelistische producten” – en kijk eens, met mooie stempels, meneer! – nog opdrijven, want dat brengt geld op. De laatste postkantoren zullen wellicht worden gesloten, postpunten zullen verdwijnen. Mensen zullen worden ontslagen en die mag blijven, zal harder moeten werken voor minder geld.
    Een klassiek verhaal van eng, fout overheidsprotectionisme, vriendjespolitiek en zakkenvullerij. Want de enigen die hier beter van worden zijn de reeds genoemde dames en heren bestuurderen van postNL.
    De dupe van dit alles? De verzamelaars, inderdaad. Maar vooral ook de werknemers van postNL, en op wat langere termijn uiteindelijk iedere Nederlander. Want hoelang zal het nog duren voor Nederland de posterijen helemaal afschaft wegens niet meer van deze tijd en niet meer voldoende rendabel? Dat men daarmee voorbij gaat aan het belang van een stuk historisch waardevol materieel en immaterieel erfgoed, zal de beleidsmakers worst wezen. Zolang hun chique villa in Wassenaar, hun buitenverblijfje in Bloemendaal of hun optrekje in Blaricum maar betaald is.

  • aadb op 4 januari 2017 om 12:05

    Gelukkig heeft de staat ingegrepen en blijft Postnl nog in Nederlandse handen.Het is niet fout om in te grijpen naar een kapitalistische zet die duizenden werkloos maakt.Hoezo eng protectionisme ?

  • Patrick Lava op 4 januari 2017 om 12:28

    @ Aad.
    Tja, Aad. Je vertelt blijkbaar maar wat zonder kennis te hebben genomen van de relevante achtergrondinformatie. Anders zou je hebben geweten dat een overname door Bpost véél meer zekerheid biedt op een gezond functionerend bedrijf, en daardoor dus net die “duizenden werklozen” waarover jij het hebt, zou hebben vermeden. Want die staan er nu wél aan te komen, maak je geen illusies.
    Bovendien moet je mij eens uitleggen waarom vanuit financieel-economisch standpunt het beter is dat postNL in Nederlandse handen blijft. Zijn die dan zoveel bekwamer dan niet-Nederlandse handen? Je hoeft geen bedrijfsanalist te zijn om in te zien dat de huidige Nederlandse handen van postNL een potje hebben gemaakt. En door politiek gekonkelfoes mogen blijven maken. Dat is de onprettige realiteit, Aad, en een opstoot van eng Hollands nationalisme (“postNL is van ons, postNL blijft van ons”) verandert daar niets aan.

  • aadb op 4 januari 2017 om 12:38

    Patrick ,en de staat is schuldig aan dit alles ?je kan je hele land verkopen aan niets ontziende kapitalisten daar wil ik het bij houden .Ik kan geen zegels meer inkopen voor de verzamelaar die mooie plaatjes wil ,en zit nog met een groot aantal van deze mooie plaatjes die nu vernietigd worden door een pennenstreek van een baliemedewerker

  • Pieter op 4 januari 2017 om 12:45

    @AADB: Dat is het bedrijfsrisico van de handelaar….

    Overigens is POSTNL al jaren in handen van (ik geloof Amerikaanse en Engelse) investeerders, haaien dus, dus je opmerkingen slaan echt nergens op.

    @PATRICK: Een goed afgewogen reactie op, en analyse van de situatie.

    Ik verwacht voor de komende tijd dat de mogelijkheid om pakketten en aangetekenden met postzegels te frankeren verdwijnt (ze kunnen immers niet meer afgestempeld worden) en dat nominale eurozegels verdwijnen.

  • BrieffiesWF op 4 januari 2017 om 13:01

    Uiteindelijk is die fusie te wijten aan het huidige politieke klimaat, maar ook aan de twijfelachtige inmenging van de Belgische staat (50% aandeelhouder in BPost), de Nederlandse staat + een akkefietje over te hoge boni.

    Samen zouden PostNL en BPost ongetwijfeld sterker uit de verf zijn gekomen, maar ik vraag me werkelijk of de afschaffing van de stempels hiermee gemoeid is.

    Ik denk dat er ergens vorig jaar besloten is de stempels te vervangen (de stempels waren al geen technisch hoogstandje), maar dat daarvan is afgezien omdat er haast niemand meer gebruik van maakte. En tja, PostNL blijft een bedrijf, waar bespaard kan worden, wordt bespaard.

  • aadb op 4 januari 2017 om 13:03

    Pieter helemaal geen bedrijfs risico
    de verzamelaar is de dupe ik niet .Die zegels komen wel op .En mochten de zegels verdwijnen ook geen punt als je maar op tijd op de hoogte wordt gesteld
    En de opmerking over haaien is juist niets ontziend kapitalisme .

  • Patrick Lava op 4 januari 2017 om 13:29

    @BrieffiesWF
    De Belgische staat (rechtstreeks en via de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij) heeft zelfs 51,04% van het aandelenpakket van Bpost in handen. Maar na de fusie zou de Belgische staat in het eengemaakte bedrijf géén meerderheidsbelang meer hebben gehad.
    Het afschaffen van de stempels – en dat is uiteindelijk waar we het hier over hebben – is volgens mij een maatregel die kadert in het bredere pakket besparingen, die postNL in ruil voor de politieke bescherming heeft opgelegd gekregen. Dat probeerde ik aan te tonen in mijn commentaar. Dat die afschaffing vorig jaar al besloten zou zijn, maakt geen verschil, aangezien de onderhandelingen over eventuele overname door Bpost dateren uit voorjaar 2016, en er in Nederland dus toen reeds aan de politieke noodrem moet zijn getrokken.

  • BrieffiesWF op 4 januari 2017 om 15:06

    Ik meen me te herinneren dat die bezuinigingsmaatregelen al enkele jaren terug waren genomen, maar je hebt ongetwijfeld gelijk dat PostNL de staat een wederdienst moest bewijzen in ruil voor ‘bescherming’.

    Maar ja, dan is het vervangen van een paar honderd stempels verwaarloosbaar en het in stand houden kost helemaal niets. Desalniettemin hinderen ze volgens PostNL de procesvereenvoudiging…?

  • Patrick Lava op 4 januari 2017 om 16:07

    @ Brieffies
    “Procesvereenvoudiging”, “stroomlijning van het postsorteerproces”, allemaal termen die erop wijzen dat de afschaffing van de stempels, op zich inderdaad geen miljoenenbesparing, slechts een eerste stap is in een breder geheel van maatregelen, wat uiteindelijk moet leiden tot een meer winstgevende postNL. God weet wat ze nog meer hebben bekokstoofd, maar één ding is zeker: zowel de postzegels verzamelende als de “gewone” Nederlander zal er niet blij mee zijn. Dat geef ik je op een “brieffie”.

  • aadb op 4 januari 2017 om 16:11

    met een medewerker van zo,n verzend adres kan je dus gewoon je zegels die je zelf ontvangst gewoon weer gebruiken want zo,n streep is niet te controleren wanneer deze gezet is .

  • Pieter op 4 januari 2017 om 17:02

    Er zijn al meer dingen gaande: vermindering van het aantal brievenbussen en servicepunten (voor winkels vooral een kostenpost inmiddels door lagere vergoedingen) en vermindering aantal bezorgdagen (di-do-za). En het ongetwijfeld verder snijden in de mogelijkheid met postzegels te frankeren.

    De hobby sterft dus gewoon uit, het is niet anders. Ik verzamel allang geen Nederland postfris meer, dat zijn alleen nog maar uitgiftes voor verzamelaars. Er mee frankeren is al haast niet meer de bedoeling. Benieuwd of met het verdwijnen van de Bruna-verkooppunten ook verder wordt gesneden in de mogelijkheid om bijzondere zegels te krijgen.

    Dat laatste is overigens bij B-Post al jaren alleen nog maar mogelijk bij de Filatelistische dienst, en niet meer bij de loketten.

  • Patrick Lava op 4 januari 2017 om 20:50

    @Pieter
    Op een aantal punten zijn Bpost en postNL inderdaad in hetzelfde bedje ziek. Maar of dat het einde van de filatelie betekent, dat zou ik niet durven stellen. Wat bij ons wellicht wél zal uitsterven, is het soort verzamelaar dat min of meer gedachtenloos zijn Davo-album vult, elk jaar in de postzegelwinkel het supplement haalt en dat vervolgens opvult met de nieuw verschenen zegels. Misschien zal een volgende generatie filatelisten selectiever verzamelen. Bovendien mogen we evenmin vergeten dat in andere delen van de wereld de filatelie nog in haar kinderschoenen staat. Nee hoor, onze hobby zal nog niet meteen uitsterven.

  • Herman op 5 januari 2017 om 19:10

    @ Patrick
    Een filatelist is wel een postzegelverzamelaar, echter een postzegelverzamelaar is nog geen filatelist. Ik ben het met je eens dat de echte filatelisten blijven bestaan, maar anders zullen verzamelen. Mij zul je niet horen klagen. Ik ben benieuwd wat er allemaal gaat veranderen. Komen er andere stempels. Hoe gaan die er uit zien? En waar worden die gebruikt? En zijn dat altijd dezelfde stempels of kun je allerlei typen vinden( en verzamelen) Wat veranderd er nog meer? en kan ik daar voorbeelden van vinden? En wat gaat er allemaal mis? en kan ik daar voorbeelden van vinden. en zijn er nieuwe technische ontwikkelingen? En vindt ik daar filatelistische sporen van? En ga zo maar door..en door.. Dus niet treuren. Ogen open en weer op jacht…

  • Pieter op 5 januari 2017 om 19:16

    Stempletechtnisch is het nu armoe troef. Gister een grote envelop met metalen rolstempel, een gekapt stempel (BUBA) SC Nieuwegein, waarbij BUBA gekapt is.

  • Herman op 5 januari 2017 om 22:02

    @ Pieter
    En daar bgint de filatelie … Waarom is dit stempel gekapt? Sinds wanneer? Waar gebruikt? Bestaat Buba nog? Stempelen deze zelf niet meer? etc. En dit zo voor elk nieuw gevonden stempel uitzoeken. Heerlijk toch?

  • Frank op 5 januari 2017 om 23:02

    05-01 Postnl schiet zich voor de tweede keer in eigen voet!

    Sinds 1 januari 2017 heeft PostNL de stempels teruggetrokken van alle inleverbalies (postkantoren, Bruna’s, Primera’s, enz.).
    Er is zelfs een interne mededeling geweest, dat het ongeldig maken van de zegels op pakketten, met een gewone pen moest worden gedaan. Alleen als men dat vergat, zou de afstempeling op de postsorteercentra met metalen rolstempels gedaan worden (zie het artikel in Filatelie nr. 12 van 2016, blz. 751).
    Reden: Procesvereenvoudiging ofwel in gewoon Nederlands: BEZUINIGEN OP DE KOSTEN, met als achterliggende doel het verbeteren van het bedrijfsresultaat.

    Het neveneffect van deze maatregel zal zijn, dat het verzamelen van gestempelde postzegels (Nederlandse postzegels wel te verstaan) volstrekt oninteressant wordt.
    Dit zal ook zijn effect hebben op het verzamelen van Nederlandse postzegels in het algemeen (postfris, in jaarsets of postzegelmapje en op FDC’s; hoewel deze laatste categorie dan weer wel hele mooie stempels oplevert).
    We hebben dit effect onlangs nog gezien bij het ongeldig maken (voor frankering) van de guldenzegels.

    De bezuiniging op de kosten (door niet meer te stempelen op de inleverpunten) zou wel eens (ruimschoots) overtroffen kunnen worden door de lagere winst op de verkoop van alle andere filatelistische artikelen.
    Bovendien lijkt mij het duidelijk doorkrassen van alle zegels op een pakket nu niet echt sneller te gaan als het even afstempelen (dus efficiënter?). Tot slot werkt het fraude enorm in de hand, want hoe controleer je of reeds doorgekraste zegels niet gewoon weer op een pakket geplakt worden?

    TIP voor PostNL: Zorg er eerst eens voor, dat alle aangeboden pakketten direct (verplicht) worden afgestempeld bij het aanleverpunt. Dat gebeurde tot nu toe echt onvoldoende, waardoor je de zegels weer gewoon opnieuw kon gebruiken. Misschien is dat een betere maatregel voor het verhogen van het bedrijfsresultaat.
    Dus stuur die stempels gewoon terug naar de inleverpunten, maar gebruik ze dan ook!

  • aadb op 5 januari 2017 om 23:17

    @Frank Aadb schreef op 4 januari 2017 om 16:11
    met een medewerker van zo,n verzend adres kan je dus gewoon je zegels die je zelf ontvangst gewoon weer gebruiken want zo,n streep is niet te controleren wanneer deze gezet is

    .@Ik koop toch geen zegels om ze laten ontwaarden met de balpen methode .Wat krijgt de verzamelaar dan te zien ,en wat denk je van de buitenlandse contacten die de zendingen ontvangen met die strepen .Mooie reclame voor het postbedrijf om zo met je reclame plaatje om te gaan .Tevens een belediging van de ontwerpers die hun ontwerpen zo verminkt terug zien .Kortom kom terug en voer het stempelen weer in op een manier die voor een ieder aanvaardbaar is .

  • Pieter op 6 januari 2017 om 09:35

    @Herman, daar begint inderdaad ook mijn hobby, zo verzamel en beleef ik de hobby. Plakplaatjes zijn niet aan mij besteed. Wat ik er mee wilde zeggen: leuk al die stempels, maar zelfs al op de sorteercentra in erbarmelijke staat (gekapt, versleten, misbruikt als zwarte veeg door ongekwalificeerd en ongeinteresseerd personeel)

  • Charles op 6 januari 2017 om 15:32

    Als ik dit alles lees over de nederlandse post ben ik blij dat ik gestopt ben met het verzamelen van nederlandse postzegels.Ik ben twee jaar geleden overgestapt naar het verzamelen van duitse en luxemburgse Briefmarken.Daar hebben ze tenminste nog normale normen en waarden.Wat betreft postzegels dan! de vriendelijke groeten,Charles

  • Ans Jansen op 13 januari 2017 om 16:02

    Vandaag ging ik vrolijk met mijn pakket naar het postkantoor, gefrankeerd met mooie Nederlandse postzegels omdat mijn vriendin vlinderpostzegels spaart. Worden ze notabene doorgekrast met een balpen! Ik heb persoonlijke postzegels gekocht die duurder zijn dan normale postzegels! Bij de Bruna zeisen ze dat de poststempels zijn afgeschaft. Wordt Nederland nu echt een bananenrepubliek? We kunnen meer geld neertellen voor de postzegels, maar de Post doet geen moeite meer om ze normaal te stempelen!! Dan ga ik ook die dure zegels niet meer kopen. Ze bekijken het maar bij de post. Het moet natuurlijk wel van twee kanten komen. Niet nemen en nemen door de post. En niets geven. Ik ga de afdeling Filatelie van de post niet meer sponseren. Opheffen zou ik zeggen!

  • Pieter op 13 januari 2017 om 16:14

    Een ander nadeel is dat de zakken met post, nadat ze zijn dichtgebonden, verzegeld en gelabeld, op dat label geen officieel stempel meer dragen. Bij de Plus in mijn woonplaats Rijsbergen zetten ze nu alleen met een pen een datum zag ik gister. Niet mer te controleren waar de post vandaan komt.

  • Pieter op 13 januari 2017 om 16:15

    @Ans Jansen

    Misschien is dat demotiveringsbeleid welbewuste opzet, zodat men het voortaan wel uit het hoofd laat om pakketten met postzegels te frankeren.

  • aadb op 13 januari 2017 om 16:18

    En zo gaan we met z,n alle Postnl bestoken met onze ervaringen aan het loket .Laat het ze weten en zeg je abonnement op bij de collectclub dat zet zoden aan de dijk en zal ze doen inzien dat men fout bezig is ,!

  • aadb op 13 januari 2017 om 16:25

    Postzegel die nu uitgegeven worden horen in een verzameling en niet gebruikt te worden ,de uitspraak duur plakplaatje doet zijn intrede ,een dienst wordt niet meer verleend.En op een pakket behoort een pakketzegel dat is handiger en minder rijd rovend ,Dus weet wat te doen en laat ze het weten .Postnl.nl en natuurlijk de collectclub ze kunnen niet wachten op uw commentaar.Toets 1 voor verzamelaars toets 2 voor handelaren en verenigingen en toets 3 voor ????

  • Cees Prins op 13 januari 2017 om 16:28

    Misschien kunnen we de plaatselijke postkantoorhouder sponsoren met een leuk stempel dat hij/zij kan gebruiken. ??

  • Stempelateur op 13 januari 2017 om 17:27

    Inmiddels heb ik mijn Internationaal bekroonde verzameling Nederlandse stempels 1852 tot heden uit kunnen breiden met de volgende hoofdstukken:

    Balpenvernietiging
    Potloodvernietiging
    Viltstiftvernietiging
    Lippenstiftvernietiging
    Eyelinervernietiging
    Stoepkrijtvernietiging

    En dan zijn er uiteraard de subcategorieën:

    Horizontale vernietiging
    Verticale vernietiging
    Diagonale vernietiging
    Cirkelvernietiging
    en last but not least:

    Krasmaarraakallesdoorelkaargeenrespectvoordeverzamelaarenzijnhobbyvernietiging

    Kijk, daar scoor je punten mee met Scrabble maar niet op een FIP tentoonstelling….

    Kom op PostNL, is er nu echt niet iets anders te verzinnen dan dit belachelijke gepruts.

  • Herman op 13 januari 2017 om 18:41

    @stempelauteur. Het begin van je blog over soorten vernietiging vind ik leuk. Maar waarom op het laatst die sneer naar PostNl? Postnl heeft niets te maken met de FIP eisen. Verzamelaars volgen de post, en verzamelen wat de post, al dan niet ten behoeve van verzamelaars aan sporen achterlaat. (postzegel ,stempels, etiketten, coderingen etc.) Nee, ik hou ook niet van penvernietigingen. Maar in principe hoeft dat ook niet. Waarom zegels een penvernietiging nodig hebben snap ik werkelijk niet. Bedacht door iemand die niet nadacht? Alles (!) loopt via de sorteercentra De post zou in staat moeten zijn hun proces op de centra’s zo in te richten dat dan ook alle (!) zegels netjes machinaal worden afgestempeld. En ook die golflijnen dat kan anders . Wat is er simpeler als software aanpassen zodat de inkjetstempels aantrekkelijker worden
    Gewoon een leuk thema, spreuken,actualiteit,afbeeldingen. Noem maar op.
    Helaas heb ik geen idee waar ik bij de postnl moet zijn voor dit soort ideeen

    ( vroeger kon je bij Ptt zelfs een bonus verdienen met een goed idee. Is zeker afgeschaft ?)

  • Patrick Lava op 13 januari 2017 om 19:36

    @ Pieter
    Uiteraard is dat een bewust ontmoedigingsbeleid. De mensen in het postkantoor of in de winkel doen gewoon wat de regelgeving van postNL hen opdraagt. PostNL heeft geen belangstelling voor filatelie, want met belangstelling voor filatelie wordt geen geld verdiend. Wat postNL wil, en daar wordt wél veel geld mee verdiend, is dat mensen (zo veel mogelijk) postzegels kopen om die (soms) mooie plaatjes vervolgens ongebruikt in albums te stoppen. Verder geen ge… vul maar in. Dat is de realiteit waarmee wij als verzamelaar en/of filatelist moeten leven.

  • Piet op 13 januari 2017 om 19:48

    Ik denk dat alles nog goed komt!!
    Las vandaag in het Maandblad Filatelie op pagina 63 dat de persoonlijke postzegels met Nederlandse vogels (incl. gratis bewaarmap) te verkrijgen zijn op alle postkantoren. Daar zullen ze nog wel normale datum stempels hebben.
    Ga Maandag a.s. naar het dichts bijzijnde postkantoor. Maar neem wel Max mee, dan ben ik wat eerder thuis wanneer hij met zijn F1 auto komt.

  • Pieter op 13 januari 2017 om 19:52

    @ Patrick Lava, en ontmoedigen de nog altijd in grote aantallen nominale eurowaaarden-zegels die tegen lagere prijzen bij handelaren in omloop zijn, weg te plakken. Helaas.

  • Pieter op 13 januari 2017 om 19:54

    @ Piet, droom rustig verder. Jij bent een modelklant voor PostNL. Je laat je veel geld uit de zak kloppen voor verder weinig verzamelwaardige zegels.

  • Cees Prins op 13 januari 2017 om 20:12

    @Piet, al die stempels zijn teruggehaald. Die -niet- persoonlijke vogels zijn al te koop, doch daar komt geen stempel meer op van een of ander kantoor/vestiging van PostNL.

  • Patrick Lava op 13 januari 2017 om 20:34

    @Pieter
    Inderdaad. Dan zijn wij in Belgenland beter af dan jullie. Ik plak oude zegels in euro en zelfs nog in BeF. Pakketten van die zegels vind je op veilingsites voor hooguit de helft van de frankeerwaarde. En als je het vriendelijk vraagt en eens heel lief kijkt in de mooie oogjes van het meiske achter het loket (wat helemaal niet lastig is, want in het postpunt hier in mijn straat staat een bijzonder aantrekkelijk meiske), worden ze in dat postkantoor of postpunt nog mooi afgestempeld ook. Voorlopig toch nog … tot BE het heilloze voorbeeld van NL en andere buurlanden zal volgen.

  • Pieter op 13 januari 2017 om 20:58

    @ Patrick Lava, daarom ben ik blij ook vlakbij Belgie te wonen. En waar is dat loket met het meiske ;) ?

  • Piet op 13 januari 2017 om 21:19

    Aan allen die het niet begrepen hebben:
    Ik dacht dat het laatste postkantoor in Nederland al lang geleden gesloten was.
    PostNL heeft nu Service Points. Dat klinkt beter bij de buitenlandse aandeelhouders. Ik leef nog steeds in Nederland, maar soms….
    Jammer dat ik daar inmiddels te oud voor ben. Nu niet schrijven: Je bent nooit te oud!!

  • Pieter op 13 januari 2017 om 21:23

    @ Pieter, je hebt ons te pakken!

  • Patrick Lava op 13 januari 2017 om 21:36

    @ Piet
    Had ‘m ook niet door. Nu snap ik waarom Max erbij moest. Overigens heeft Verstappen de dubbele Belgisch-Nederlandse nationaliteit, dus met hem kan je inderdaad “even snel” naar een postkantoor in België rijden!

  • Ramon op 15 januari 2017 om 00:39

    Ik werk bij een bedrijf met een pakketpunt (Gamma).

    Tot vandaag hebben de bouwmarkten nog geen verzoek gekregen van Postnl om de stempels retour te sturen.

    Zijn ze ons vergeten of niet? Maakt in ieder geval niet uit, de zegels kunnen nog steeds gestempeld worden.

  • Ronald op 17 januari 2017 om 08:16

    Natuurlijk is er wel een oplossing om de postzegelverzamelaars en filatelisten in binnen-én buitenland tegemoet te komen. Ik ken niet het aantal Postnl vestigingen die per 1 januari 2017 hun stempel hebben moeten retourneren maar Postnl weet exact op welke vestigingen er regelmatig aangetekende en pakketpost aangeleverd wordt dat voorzien is van postzegels. Dat zal echt niet bij de Jumbo in Scheurland of de Spar in Stempelgat zijn. Geef dan de vestigingen met relatief veel “postzegelpost” (hoeveel zullen het er zijn 20-30…50 misschien)een deugdelijk stempel met plaatsnaam en datumaanduiding zodat zij in ieder geval aan de wensen van die toch nog grote groep tegemoet kunnen komen. De verzenders kunnen bij die vestigingen terecht, leveren hun post in en ondervinden geen problemen met ontvangers. Waar een wil is…

  • Patrick Lava op 17 januari 2017 om 10:00

    @Ronald
    Inderdaad Ronald, waar een wil is … Maar die wil is er bij postNL zeer duidelijk niet. Indien je erin zou slagen om de beleidsbepalers van postNL je idee voor te leggen, en indien je dan ook nog eens door een soort godswonder antwoord zou krijgen op je mail of brief, dan zou dat ongetwijfeld iets zijn als: “We danken u voor uw belangstelling voor ons bedrijf. We moeten echter met de belangen van 17 miljoen Nederlandse gebruikers rekening houden, en daarom is uw voorstel dat wil tegemoetkomen aan de verlangens van een paar tienduizend verzamelaars, niet goed uitvoerbaar. Bla bla bla, bla bla bla, Met de meeste hoogachting.”
    Verstandige, klantvriendelijke ideeën zoals dat van jou kaderen nu eenmaal niet in het “strategisch plan tot optimalisatie va

  • Patrick Lava op 17 januari 2017 om 10:03

    @Ronald vervolg
    Tikte per ongeluk de verkeerde toets aan. De laatste zin gaat verder met “… van de rentabiliteit bij postNL met het oog op een betere dienstverlening”. Of iets dergelijks.

  • Pieter op 17 januari 2017 om 10:07

    Klopt. Ook gewone, ernstige klachten worden al niet eens afgehandeld. Ik moet nog steeds teruggebeld worden naar aanleiding van een klacht: een aangetekende brief die ik in mijn brievenbus vond (en niet persoonlijk aan mij was uitgereikt maar waar de postbode zelf maar een ontvangsthandtekening had gezet)….

  • Piet op 17 januari 2017 om 10:47

    PostNL heeft vorig jaar de vergoedingen aan de Service Punten getracht te verlagen of wellicht gedaan. Nu is er een item bijgekomen minder werk voor deze lagere vergoeding. De stempels moeten niet meer dagelijks veranderd worden. De Bruna directeur is “vertrokken”. Hij had contacten gelegd met Sandd. De financiële pagina’s volgen en de aap komt uit de mouw. PostNL noemt de service punten inmiddels weer Postkantoor. Het lijkt Den Haag wel!!

  • Patrick Lava op 17 januari 2017 om 11:06

    Ach, het is de kroniek van een aangekondigde dood. PostNL gaat net zolang door met “stroomlijnen” en “optimaliseren” en “efficiencybevorderende maatregelen” tot er niets meer overblijft. Dan kan de winkel dicht, want “Wat wilt u nou helemaal meneer? Postzegels plakken? Er een stempel op zetten?? Brieven bezorgen??? Maar meneertje, er is toch helemaal geen vraag meer naar dit soort oubollige dienstverlening. Dat hebben we allang allemaal afgeschaft, meneer. Onze diensten zijn geoptimaliseerd, meneer. Maar weet u meneer, om u te plezieren, speciaal om U genoegen te doen, meneer, gaan we wél verder door met het uitgeven van “postzegels”. Alleen kunt u die natuurlijk niet meer gebruiken om brieven te frankeren, want die brieven bezorgen we niet meer, meneer. Kost allemaal veuls te veul geld, meneer. Dus als u nou even intekent op de nieuwe uitgiften van 2023 meneer, en uw handtekening zet, hiero meneer, dan krijgt u voor 750,- euro gratis alle mooie nieuwe “postzegels” bij u thuis bezorgd. Door Bpost, want die werken wél nog.
    Lachen of huilen, kies maar.

  • Pieter op 17 januari 2017 om 11:21

    Uiteraard “filatelistisch” gefrankeerd met vlinders en rode Koning Filip zegels, ontwaard met stempel Baarle Nassau-Hertog, om de posthereniging symbolisch te vieren.

  • Stempelateur op 17 januari 2017 om 12:28

    @Herman, neem het niet zo serieus, mijn FIP verhaal. Natuurlijk heeft PostNL niets te maken met de FIP regels. Het gaat toch om hele andere zaken. Respect b.v. en eerst nadenken over wat beslissingen voor effect kunnen hebben. Ik ben het volledig eens met Pieter en Patrick met hun opmerking over een demotiveringsbeleid dat PostNL hanteert.

    Wel eens gedacht aan die hardwerkende detaillisten met een PostNL servicepunt? De problemen die zij op hun bordje krijgen? Met al dat welles/nietes stempelgedoe, forse tariefsverhogingen en boze verzenders.
    Ter illustratie onderstaand voorval bij de locatie waar ik altijd mijn post breng. Uiteraard ook weer met een knipoog maar tussen de regels door raakt het wel de kern van een aantal zaken.

    Klant: “Goedemiddag, daar ben ik dan weer. Ik wilde graag naar mijn zoon die in Moskou woont een brief sturen met twee paar sokken erin. Aangetekend natuurlijk, anders komt het in dat land niet aan en wel van die kleurrijke postzegels erop. In ieder geval niet die vreselijke WA zegels of met van die molens of alleen zo’n nietszeggende streepjescode. Nee, ik wil vrolijke zegels. Dat doe ik ieder jaar een paar keer. Zo belangrijk, dat contact houden. Wat heeft u ditmaal voor zegels? Oh, ik zie ze al liggen, die mooie zegels met vogels, dat lijkt me wel wat.”

    Baliemedewerker: “Ja, mooi zijn ze hè. Echt een sieraad voor je brief. Er worden dit jaar vier van die velletjes uitgegeven. Het leuke is, je zoon kan in Rusland de zegels met de Cee-app scannen en hij kan dan de Nederlandse vogels horen zingen. Geweldig bedacht, toch. Je moet als bedrijf wel meegaan met je tijd”

    Klant: “Nou fantastisch, dat zal hij leuk vinden. De post doet er wel van alles aan om de postzegel en het gebruik ervan te promoten. Zo innovatief en van deze tijd allemaal. Hoeveel moet ik betalen? Ik hoorde dat de post vanaf 1 januari wel iets duurder is geworden. Vorige keer betaalde ik nog € 11.50. Hoeveel is het nu?”

    Baliemedewerker: “Even kijken, even zoeken, het is allemaal veranderd. Oh ja, ik heb het gevonden. Oh, Rusland zit ineens niet meer bij Europa, zijn er zeker uitgegooid. Ze horen nu bij de Wereld. Dat kost nu € 16,95….”

    Klant: “Zo, dat is niet misselijk, bijna 50% duurder maar ja, mijn zoon is het wel waard en hij krijgt er ook nog zowat heel Avifauna erbij voor dat geld. Plak de brief maar vol met die prachtige vogels. Hij zal er blij mee zijn. Hier is het geld.

    Maar wat doet u nu? Dat kan toch niet, al die strepen door die vogels heen. Het lijkt wel dierenmishandeling. Kunnen ze nu nog wel zingen?”

    Baliemedewerker: “Ja, sorry, maar zo staat het in de richtlijnen dat ik het zo moet doen. Dat bedenken ze bij de PostNL achter hun bureau en wij moeten het oplossen. Dat zingen zal nog wel lukken, dat komt wel goed, hoop ik…. wel een toontje lager waarschijnlijk”

    Ontmoedigd liep de klant de deur uit met haar T&T bonnetje. Zal die dame volgende keer weer iets naar haar zoon sturen? Ik denk het niet. Geen post meer, geen sokken meer. Een grote streep erdoorheen. Letterlijk. Lang leve de procesvereenvoudiging.

  • aadb op 17 januari 2017 om 12:40

    Brief zal allicht pakketje zijn dus zijn er pakketzegels simpel en het scheelt een hoop werk .Elke discussie daarna is overbodig alles wat men zegt mailt of wat dan ook staat haaks op elkaar in het beleid van Postnl .
    Wat Patrick aangeeft is zo goed als helemaal waar .

  • Piet op 17 januari 2017 om 13:34

    @Stempelateur. Prachtig verhaal maar vooral goed geschreven.
    Ben benieuwd of je een uitnodiging krijgt om in Collect een artikel te schrijven over hun “vogels”. Er zijn er al paar gevlogen dus het blijft actueel. En daar houden ze van bij PostNL.
    Ik hoop het van harte!!!

  • Kees op 21 februari 2017 om 12:25

    Ik koop jaarlijks voor honderden euros aan postzegels bij Post.nl voor verzending naar mede verzamelaars in het buitenland.
    Afgelopen jaar zo’n 40 aangetekende stukken. Als post.nl hier geen bevredigende oplossing voor vindt, dan zal dit het einde betekenen van veel postzegel verzamelaars van het gebied Nederland.

    Waarom is de post al jaren bezig om hun eigen kip met de gouden eieren te slachten?

    Zelfs business wise snap ik hier niets van!

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)