100 jaar 24 uur van Le Mans (1923) - Postzegelblog

100 jaar 24 uur van Le Mans (1923)

0

De 24 uur van Le Mans is een autorace die sinds 1923 op het, sinds 2018, 13,626 km lange Circuit de la Sarthe in Le Mans (Frankrijk) wordt gehouden. Het circuit is genoemd naar de rivier de Sarthe, waaraan Le Mans is gelegen. Het circuit wordt ‘met de klok mee’ (rechtsom) gereden. Tijdens de race is het de bedoeling om in 24 uur tijd zo veel mogelijk ronden te rijden. De race vindt elk jaar in juni plaats. Frankrijk heeft mooie ontwerpen gekozen voor het 100 jarig jubileum.

24 uur van Le Mans

De 24 uur van Le Mans is een van de oudste en grootste autoraces ter wereld voor sportwagens. Het is, samen met de Grand Prix van Monaco en de Indianapolis 500, een van de beroemdste races van het jaar. Er komen zo’n 260.000 toeschouwers op af, er zijn 2500 journalisten aanwezig en bijna 200 miljoen mensen volgen de race op tv. Daarmee is de 24 uur van Le Mans ook het grootste jaarlijkse sportevenement van Europa. Tegenwoordig legt de winnende auto ruim 5000 kilometer af. Daarmee is een topsnelheid van 350 km/h en een gemiddelde snelheid van 220 km/h gemoeid.

Track map for use with Circuit de la Sarthe. Bron: Wikipedia.

De 24 uur van Le Mans werd voor het eerst gereden op 26 en 27 mei 1923 op de gewone publieke wegen rond Le Mans. Het was bedoeld als een driejaarlijkse race, maar vanaf 1928 werd de race jaarlijks gereden. Op 11 juni 1955 gebeurde tijdens de race een ernstig ongeluk waarbij een racewagen na een botsing in het publiek belandde, waarbij de coureur en 82 toeschouwers omkwamen. Het was de grootste ramp uit de autosport ooit. Tot 1970 werd de race gestart door middel van een Le Mansstart, de rijders renden na het startsignaal naar hun auto’s aan de overkant van de weg, waarna ze konden beginnen aan de race. Vanaf 1970 werd deze startmethode om veiligheidsredenen afgeschaft.

Frankrijk (1973); Max. kaart 50 jaar Le Mans (1923-1973).

In totaal starten er ongeveer 60 auto’s, in verschillende klassen, elk bestuurd door drie coureurs. De auto’s worden geselecteerd uit het veel grotere aantal ingeschreven auto’s. De door de organisatie uitgenodigde teams krijgen op de eerste zondag van mei de kans om één dag op het circuit te testen. Op de maandag en dinsdag voor de race in juni worden alle auto’s gekeurd op een plein in het oude centrum van de stad. Net als de test in mei trekt de keuring tienduizenden toeschouwers. Op woensdag wordt de eerste training gereden. Hierna volgt de eerste kwalificatie van 1 uur lang, waarin de top 6 per klasse doorgaat naar de zogeheten hyperpole. De rest start vanaf de plaats waarop deze eindigt in de kwalificatie op woensdag. Hierna volgt een avondtraining, in het donker.

Frankrijk (2023); 100 jaar Le Mans (1923-2023).

Op donderdag zijn er weer 2 trainingen, waarvan 1 ’s avonds. Tussen deze 2 is de Hyperpole, van 30 minuten, waarin per klasse om de pole position wordt gestreden. Net als tijdens de race, rijden in de kwalificaties en trainingen alle klasses tegelijk. Op de vrijdag, een rustdag, worden alle coureurs aan het einde van de middag in open klassieke auto’s door het centrum van de stad gereden. Deze parade trekt ruim 60.000 toeschouwers. Na een warming-up op zaterdagochtend en vele festiviteiten op de starting grid, gaat de 24 uur van Le Mans traditioneel om 15.00 uur van start. Er doen vier verschillende klassen mee aan de 24 uur van Le Mans, met hierin de volgende deelnemende klassen: LM P1, LM P2, LM GTE PRO en LM GTE AM.

Frankrijk (2023); 100 jaar Le Mans (1923-2023). Collectorsboekje voorkant.

De 24 uur van Le Mans staat op het punt zijn honderdste kaars uit te blazen. Dit monument van de wereldautosport, juweel van de beroemde drievoudige kroon, heeft in de loop der jaren een legende opgebouwd. In 1923 werden de fundamenten gelegd. Het doel was om de race uit te rijden. Bijna honderd jaar later wordt deze wens nog steeds gedeeld door de bijna 200 piloten die elk jaar vertrekken om de klassieke Le Mans-race aan te gaan.

Frankrijk (2023); 100 jaar Le Mans (1923-2023). Collectorsboekje binnenkant.

Technologische ontwikkelingen zijn altijd relevant voor de autosport. Concurrentie dwingt fabrikanten om te innoveren. Het stelt hen ook in staat om de betrouwbaarheid van deze technologieën te testen. Wat dat betreft neemt de 24 uur van Le Mans een bijzondere plaats in, want getest worden de schijfremmen, de hybride motor, mistlampen of zelfs waterstof.  Veel van deze innovaties zullen het mogelijk maken om de mobiliteit te verbeteren, maar ook en vooral de veiligheid en de vermindering van de ecologische voetafdruk.

Frankrijk (2023); 100 jaar Le Mans (1923-2023). Collectorsboekje Internationaal tarief.

Want naast het winnen van een race, zetten fabrikanten zich in voor een echt innovatielaboratorium dat de auto’s van iedereen laat evolueren. Technologische vooruitgang in de autosport van vandaag is een voorbode van onze auto’s van morgen: minder vervuilend en efficiënter. Honderdduizenden mensen komen elk jaar om een ​​uitzonderlijk moment te beleven. Een uniek moment van emoties dat van generatie op generatie wordt overgedragen. De 24 uur van Le Mans kan niet worden uitgelegd: je moet de race ervaren om te begrijpen wat hen omringt en om alle details te begrijpen. Le Mans is diep geworteld in het Franse economische en culturele erfgoed.

 

Meer info:

Le Mans: https://www.24h-lemans.com/

 

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch Frankrijk



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (6 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)