Het 20ste Internationale Geografische Congres - Postzegelblog

Het 20ste Internationale Geografische Congres

3

Hoe kan men een congres, en dan nog wel een Internationaal Geografisch Congres, uitbeelden op een serie van vier postzegels. Daarmee worstelde de in 1931 in Bognor Regis geboren ontwerper Dennis Bailey met de vormgeving van de bijzondere postzegels die op 1 juli 1964 werden uitgegeven.

Het 20ste Internationale Geografisch Congress werd tussen 20 en 28 juli 1964 in Londen gehouden en op 21 juli 1964 formeel door koningin Elizabeth II in de Royal Albert Hall geopend. Het congres werd door ongeveer 2.500 vertegenwoordigers uit 68 landen bijgewoond. Dit congres werd toegespitst op slechts enkele aspecten van de geografie, de Cartografie als belangrijkste agendapunt, met daarnaast de productie van gespecialiseerde kaarten, nationale kaarten en kaarten waarop de wereldbevolking is aangegeven. In de opdracht voor de ontwerpers (meer ontwerpers waren uitgenodigd) was vermeld, dat geen landkaarten moesten worden afgebeeld maar zaken die wel met het samenstellen van gespecialiseerde landkaarten te maken hadden. Bailey zocht het in die richting en ontwierp de eerste postzegel met een afbeelding gebaseerd op een parklandschap in Londen begrensd door hoge nieuwbouw. Als voorbeeld nam hij Richmond Park. Het is het koninklijke park in Londen en ligt in het zuidwesten van die stad. Het is het grootste ommuurde stadspark in Europa. Aan de horizon zijn moderne flatgebouwen te zien, de moderne stadsuitbreiding waardoor landschappen veranderen die invloed hebben op landkaarten. Oorspronkelijk zou Romek Marber, een in 1925 geboren Poolse ontwerper, de serie postzegels ontwerpen maar die gaf de opdracht terug.

De tweede postzegel heeft betrekking op de scheepsbouw. Bailey nam daarbij de scheepswerf van Harland & Wolff in Belfast, Noord-Ierland, onder de loep. De enorme oppervlakte die een scheepswerf beslaat heeft invloed op de vormgeving van een landkaart, met daarbij de toegangswegen en spoorlijnen die de verbindingen verzorgen. Op deze werf werd de ‘Titanic’ gebouwd die op de eerste reis naar de Verenigde Staten verging.

Om een indruk te geven over de grootte van de werf is bijgaande oude prentkaart een voorbeeld. Op de werf worden geen schepen meer gebouwd maar nog wel onderhoud gepleegd. Op het voormalige terrein is nu een maritiem museum gevestigd, een stervormig gebouw, gewijd aan de korte geschiedenis van de Titanic en bestaat nog het dok waarin dit schip is gebouwd. Verder zijn gebouwen ingericht als ‘Science Park’, maar zijn ook enkele lege vlakten ontstaan doordat vele gebouwen zijn gesloopt. Verder kan de lichte kruiser HMS Caroline worden bezocht, een oorlogsschip uit 1914 dat ingericht is als museumschip.

Het bergachtige en beboste gebied is ook onderhevig aan veranderingen. In het verleden zijn enorm uitgestrekte eikenbossen verdwenen voor de bouw van houten schepen, vooral oorlogsschepen. Door de aanplant van nieuwe bomen wordt getracht de bosgebieden in ere te herstellen. Dat heeft uiteraard invloed op landkaarten die eerst kale vlakten aangaven en nu moeten worden ingekleurd als bosgebied. Als voorbeeld heeft Bailey het gebied rond Beddgelert genomen, een dorp gelegen in Noord-Wales in het Nationaal Park Snowdonia.

Hier wordt het bosgebied in de dalen en tegen de hellingen van de bergen verzorgd door de Forestry Commission met kantoor in Aberystwyth voor Wales. Op de postzegel is de aanplant van nieuwe dennenbomen weergegeven. De hellingen rond Beddgellert zijn deels begroeid met rododendrons en meidoorn struiken die in het bloeiseizoen deze hellingen paars of wit kleuren. Rododendrons verdringen echter andere struiksoorten en worden daarom door de bosarbeiders kort gehouden.

De laatste postzegel toont de kernreactor te Dounreay en staat symbool voor de technische ontwikkelingen die invloed hebben op de geografie. Denk daarbij aan het elektriciteitsnet, de National Grid, dat ontstaat om de opgewekte stroom naar de fabrieken, dorpen en steden te transporteren. Maar ook het terrein dat door zo’n kernreactor in beslag neemt, normaal gesproken ontoegankelijk voor de burger. Deze reactor werd in 1955 gebouwd als prototype van een snelle kweekreactor. De reactor stond op een voormalige vliegbasis van de Royal Air Force in Noord-Schotland. Stadjes in de omgeving zijn Thurso en Caithness waar vele werknemers woonden die in de centrale werkten.

De in een bolvormig omhulsel gebouwde eerste reactor werd de DRF, Fast Reactor genoemd. De reactor werd in 1977 buiten dienst gesteld. Op het terrein stond nog een tweede reactor, de PFR ofwel Prototype Fast Reactor geheten. Deze reactor is in 1994 buiten gebruik gesteld. Verder was een testlocatie aanwezig, de Vulcan Naval Reactor Test Establishment, waarin kernreactoren als aandrijving voor kernonderzeeërs werden beproefd. Ondanks dat de reactoren buiten gebruik zijn gesteld, moeten ze nog altijd onderhouden worden totdat ze volledig zijn ontmanteld.

De mens heeft grote invloed op de landkaart van een land. Dat zijn onder andere de enorme stadsuitbreidingen en uitbreidingen van het wegen- en spoorwegnet. Nieuwe vliegvelden worden aangelegd en havens gebouwd om de economie te kunnen bijhouden. In het vignet van de eerstedag envelop is een van die andere aspecten weergegeven, de tegenstelling tussen een middeleeuws bruggetje over een riviertje en een groot verkeersviaduct over snelwegen. De landkaart zal steeds aangepast moeten worden om al die ontwikkelingen te kunnen laten zien. Niet alleen de papieren landkaarten, maar ook de elektronische landkaarten die steeds meer gemeengoed worden. Hoe kom je van A naar B? De (bijgewerkte) landkaart geeft het antwoord. En daarbij is wereldwijde afstemming noodzakelijk. Vandaar het congres.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch Verenigde staten Musea Titanic



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (4 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (3) Schrijf een reactie

  • Franc Rossi op 6 november 2018 om 11:37

    Prima verhaal, Ik vraag me wel eens af de koningin moet op de postzegels. Maar mag dit niet met een actuele afbeelding?

  • Patrick Lava op 6 november 2018 om 12:11

    @Franc
    De Britse monarch staat op de postzegels omdat Groot-Brittannië, als “uitvinder” van de postzegel, het niet nodig vindt om haar landsnaam te vermelden, iets wat alle andere landen (op een paar uitzonderingen na) normaal gesproken wél doen. Daardoor zijn de zegels meteen herkenbaar als Brits.
    De afgebeelde zegels zijn van 1964, dus daar zie je nog het profiel van QEII type Wilding. In 1966 verschijnt een ander profiel (aangepaste versie van het profiel zoals het op Britse munten staat) en vanaf 1967 zie je het type Machin en profil op de zegels. Straks komt Charles III op de troon en dan zullen we dus zijn profiel zien.

  • Franc Rossi op 7 november 2018 om 10:59

    @Patrick bedankt voor de goede uitleg.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)