Australische luchtvaartpioniers - Postzegelblog

Australische luchtvaartpioniers

0

Vanwege de grote afstand tussen Engeland en Australië en de langzame overzeese verbindingen met zeil- en stoom-schepen, ontstond een grote behoefte om een verbinding tot stand te brengen via de lucht. De in Engeland geboren Laurence Hargrave was een van de eerste pioniers op het gebied van de ontwikkeling van de lucht vaart in Australië.

Laurence Hargrave was geboren op 29 januari 1850 te Greenwich in Engeland. Hij emigreerde in 1865 naar Australië om zich bij zijn familie te voegen die zich in Sydney hadden gevestigd. Hij werd leerling bij een constructiebedrijf van de Australasian Steam Navigation waar hij in vijf jaar tijd veel ervaring opdeed. Daarna nam hij deel aan verschillende expedities naar Nieuw Guinea. De zwart-wit foto van Hargrave bevindt zich in de collectie van het Powerhouse Museum te Sydney.

In 1876 kwam Hargrave terug in Sydney waar hij als ingenieur ging werken, onder andere bij het Observatorium in Sydney. In 1883 ging hij voor zichzelf beginnen met financiële hulp van de nalatenschap van zijn vader en ging zich toeleggen op het experimenteren met het zich verplaatsen door de lucht.

Van de postzegel die op 8 augustus 1965 werd uitgegeven in een oplage van bijna 36 miljoen stuks, bestaat een ‘misdruk’ waarbij de waarde aanduiding 5d ontbreekt. De postzegel werd gedrukt door de Bankbiljettendrukkerij te Melbourne.

Hargrave begon zijn experimenten met eenvoudig vliegermateriaal zoals die door kinderen werden gebruikt. Een vlieger in de vorm van een doos. Op 12 november 1894 lukte het hem om in Stanwell Park in New South Wales met behulp van vier aan elkaar bevestigd vliegerdozen van de grond te tillen.

Hij experimenteerde verder met verschillende modellen, zoals afgebeeld op het bankbiljet van 20 dollar waarop hijzelf ook is geportretteerd. Het bankbiljet was in gebruik van 1966 tot 1994.

Laurence Hargrave, ingenieur, ontdekkingsreiziger, astronoom, uitvinder en luchtvaartpionier overleed op 6 juli 1915 te Sydney en ligt begraven op het kerkhof ‘Waverley Cemetery’ gelegen op een klif die over de zee uitkijkt. Op de prentkaart is het herinneringsmonument te zien geplaatst op de plek waar Hargrave zijn vlieger experimenten uitvoerde.

Vier jaar na het overlijden van Hargrave vond een historisch vlucht plaats die door twee broers, Ross en Keith Smith, werd uitgevoerd op 12 november 1919. Ze waren vertrokken vanuit Hounslow Heath in Engeland met een vliegtuig van Vickers, type Vimy, registratienummer G-EAOU, waarna zij op 8 september 1919 arriveerden in Darwin in het noorden van Australië.

Royal Mail gaf op 2 april 1969 een postzegel uit met daarop het vliegtuig. Verder de route van Engeland naar Australië. Op 12 november 1969 werd een postzegel uitgegeven door de Australische Post. Hierop afgebeeld eveneens het vliegtuig, de Vickers Vimy.

De postdienst van Pakistan gaf op 2 december 1969 eveneens een postzegel uit ter gelegenheid van de eerste vlucht van Engeland naar Australië. Onderweg werden de volgende stopplaatsen aangedaan: Lyon, Rome, Caïro, Damascus, Basra, Karachi, Delhi, Calcutta, Akyab, Rangoon, Singora, Singapore, Batavia en Surabaya. De Vickers-Vimy was een voormalige bommenwerper die eind 1918 gereed kwam en daardoor niet meer kon worden ingezet tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Op 12 november 1994 werd, ter gelegenheid van de historische vlucht een speciaal stempel gebruikt door Royal Mail met daarin een afbeelding van het vliegtuig, de Vickers-Vimy. Ross Smith was vliegenier bij de luchtmacht van Australië. Zijn broer Keith was ook bij de luchtmacht in Australië waar hij dienst deed als instructeur. Tijdens de vlucht was Ross de eerste piloot en Keith de assistent piloot en tevens navigator. Ze werden vergezeld door James Benett en Walter Shiers als mecaniciens.

Ter herinnering aan de vlucht werd een speciale envelop uitgegeven waarop het vliegtuig is afgebeeld. De oorspronkelijke vlucht die in etappes in 28 dagen werd uitgevoerd duurde 135 uur en 55 minuten.  Het vliegtuig bestaat nog steeds en wordt tentoongesteld op het vliegveld van Adelaide in Australië. De vliegtocht was het gevolg van een uitnodiging van de Australische regering waarbij een beloning was uitgeloofd van £ 10.000. De beloning werd door de vier onderling verdeeld.

Een herinneringsvignet beschikbaar gesteld vanwege de eerste vlucht waarbij toen geen poststukken werden meegevoerd werd door vele enthousiaste luchtvaartliefhebbers aangeschaft. Deze vignetten konden worden geplakt op poststukken die vervoerd waren met de eerste reguliere postvlucht op 26 februari 1920. Dit vignet heeft naast de afbeelding van het vliegtuig en de contouren van Groot-Brittannië en Australië de data 12 november en 10 december 1919. Van dit vignet zijn enkele keren herdrukken vervaardigd voor ‘verzamelaars’ in helder blauwe of geeloranje kleur op wit papier. De oorspronkelijke vignetten hebben een watermerk in het papier, de herdrukken niet. Het vignet werd ontworpen door Luitenant George Courtney Benson en gedrukt te Melbourne in een oplage van slechts 576 stuks. Daarvan werden 150 stuks vernietigd en 364 stuks op poststukken gebruikt. De overige werden overhandigd aan vliegeniers en officiële personen. Het hierboven afgebeeld vignet is een herdruk.

Op een eerstedag envelop uitgebracht op 1 oktober 2019 zijn de twee piloten afgebeeld op een blokje met daarin een postzegel van 3,20 dollar met het herinneringsvignet en een stempelafdruk van 26 februari 1920. In het blokje verder een postzegel van 1 dollar met de afbeelding van het vliegtuig. In het stempel eveneens het vliegtuig van boven af gezien met de registratieletters G-EAOU.

De twee losse zegels zijn ook verkrijgbaar geweest met zelfklevende gom. De tanding is gestanst en in de zegels zelf zijn beveiligingen aangebracht als slits in de vorm van de letter V. Goed te zien bij de zegel van 1 dollar op de afbeelding. Daarin zijn vier slits als V opgenomen. In de postzegel van 3,30 dollar ook vier slits als V en extra vier verticale slits.

Stanley James Goble en Ivor McIntyre waren de eersten die een volledige vlucht maakten rond de kust van Australië. Zij vertrokken op 6 april 1924 met een Fairy IIID watervliegtuig met registratie A10-3 vanaf Point Cook voor een verkenningsvlucht naar Thursday Island, een eiland behorende tot de archipel van de Straat van Torres, Queensland. Dit eiland ligt ten noorden van Australië dicht bij Nieuw Guinea. Hier hebben zij de landingsmogelijkheden onderzocht voor watervliegtuigen. Daarna ging het om Australië heen en zij keerden na 44 dagen terug in Point Cook. In totaal hadden zij 13.599 kilometer afgelegd in 93 vlieguren.

Freda Thompson was de eerste pilote die een solovlucht maakte van Engeland naar Australië. Zij was op 5 april 1906 geboren te Melbourne en maakte haar eerste vlucht in 1926 van Londen naar Parijs. Ze nam in 1930 vlieglessen voor met maken van nachtvluchten en het blind navigeren. Ze haalde haar brevet in 1931. In 1934 kreeg ze van haar vader een vliegtuig cadeau, een De Havilland Moth Major met registratienummer G-ACUC. Hiermee vertrok zij op 28 september 1934 vanaf Lympne in Kent, Engeland, naar Australië.

Met haar vliegtuig, die zij de naam ‘Christopher Robin’ had gegeven, vloog zij in iets meer dan een maand naar haar eindbestemming, Darwin. Daar arriveerde Freda op 6 november 1934. De vliegtocht duurde 155 uur maar zij had vertraging vanwege een beschadiging van het vliegtuig tijdens een noodlanding bij Megara aan de Golf van Egina in Griekenland. Ze moest drie weken wachten op vervangende onderdelen voor een beschadigde vleugel van het vliegtuig. Freda Thompson overleed op 11 december 1980. De foto van Freda Thompson werd gemaakt door haar zus Claire Embling. De foto bevindt zich sinds 28 september 2008 in de collectie van de ‘National Library of Australia’.

De vier postzegels, uitgegeven op 29 augustus 1994, werden ontworpen door Janet Boschen. Zij was werkzaam als ontwerpster bij de Australische postdienst. De gravures voor de zegels werden vervaardigd door Czeslaw Slania.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch Groot Brittannië Eerste Wereldoorlog Musea



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (4 stemmen, gemiddeld: 4,75 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)