Postzegel: het 'leven' van kip met gouden ei in turbulente wereld (2) - Postzegelblog

Postzegel: het ‘leven’ van kip met gouden ei in turbulente wereld (2)

5

Betrokkenheid bij postzegelonderwerp (vervolg):

Als het innovatieve veranderingsproces 20 jaar geleden niet door PostNL was ingevoerd (met nevenartikels als PP, PP-producten, postzegelmapjes, prestigeboekjes & postsets) dan had een onderwerp met een breed maatschappelijk draagvlak ongetwijfeld via een postzegelserie wel aandacht besteed aan:

  • Stichten 200 jaar geleden van de ‘Koloniën van Weldadigheid’ in het Drentse Veenhuizen.
    Het boek ‘Pauperparadijs’ (schrijfster Suzanna Jansen) en een verbijsterend goed theaterspektakel over arm en rijk vestigt onze aandacht op de eerste aanzet en ontstaan van onze Nederlandse verzorgingsstaat.
  • Culturele Hoofdstad van Europa in Leeuwarden.
    Het aantal bezoekers is overweldigend: Escher-expositie nu al ruim meer als 130.000 bezoekers, Tall Ships Harlingen 335.000 bezoekers, 80e Sneekweek/skûtsjesilen 130.000 bezoekers, Oranjewoud Festival 25.000 bezoekers, reuzen Royal de Luxe 425.000 bezoekers, spektakelstuk ‘Stormruiters’ met honderden paarden 100.000 kaarten verkocht.
    De organisatoren verwachten aan het einde van het CHvE-jaar twee miljoen bezoekers te hebben ontvangen.
  • De 16 huizen van de Papegaaienbuurt in Drachten (met daarin de museumwoning ‘Van Doesburg-Rinsemahuis’) zijn niet in De Stijlemissie [nvph 3515/24) opgenomen. De afwezigheid van de eerste praktische toepassing van de Stijlprincipes in de architectuur op een Stijlpostzegel heeft te maken gehad met de ‘samenwerkende-dominerende-tegenstellingen’ tussen beide postzegelaanvragende directies van Gemeentemuseum Den Haag en Het Nieuwe Instituut in Rotterdam (zie blog-artikel ‘Essentie Stijlbeweging’ van 12 juli 2017).

Helaas is het jammer dat persoonlijke, bedrijfseconomische en commerciële belangen op postzegels nog steeds moeten domineren/prevaleren over nationale belangen, behoeften en interesses van de Nederlandse gemeenschap.

  • Op voortreffelijke wijze weet PostNL met postzegels het alternatieve emissiebeleid in het officiële beleid te integreren. – De tien Rijksmuseum van Oudheden-postzegels worden met zes bijpassende postsets-Museumoudheden-postzegels-&-prentbriefkaarten (sieraden en glas) aangevuld.
  • Met de uitgifte van de kinderzegels 2018 komt er ook een vel Persoonlijke-kinder-Postzegels uit met 2,10 euro voor SKN.
  • Een PP op een geboorte-, huwelijk- en/of jubileumkaart geeft de kaart een extra persoonlijk tintje. Door de attentiewaarde verhogende functie van de PP is deze postzegel ook bij niet-postzegel-sparende personen bekend en populair.
  • Er bestaat inmiddels ook al een Vereniging Persoonlijke Postzegel Verzamelaars. Hopelijk wil een van de leden van VPPV postzegelblog-lezers nader informeren over de aantrekkelijkheid van de PP.

Komst postzegelloos tijdperk!

In de periode 2008 – 2018 is het aantal verstuurde brieven per dag teruggelopen van 20 naar 8 miljoen (40 %). Het gevolg hiervan is o.a. dat op dit moment het aantal brievenbussen van 19.000 naar 9.000 teruggebracht zal worden (52,62 %). Ellen Talsma van PostNL: “In sommige brievenbussen zitten amper vijf brieven. Dit systeem is niet vol te houden.” Ingrijpen in het brievenbussen-netwerk is noodzakelijk én kostenbesparend.

In Denemarken wordt per week maar twee keer post besteld. Het hoge frankeerbedrag zal daar ongetwijfeld mee samenhangen. Ons land tracht door bezuinigingen de vijf postbestellingen per week nog betaalbaar te houden. Wie van de postzegel-bloglezers (Deense vakantiegangers?) kan ons over de postbestelling en het postzegelemissiebeleid in Denemarken nader informeren (omvangrijk zoals in Nederland of is het beperkt?).

De postzegel (*) wordt steeds meer een wereldvreemd gebruiksvoorwerp. Voor-gefrankeerde poststukken van het bedrijfsleven (ca 95 %) zijn alle bedrukt met de tekst ‘Port betaald’. Poststukken van de particuliere consument als kaart, brief of pakket ontvangen van de baliemedewerker een barcodelabel als frankeermiddel. Een gering percentage van de poststroom is nog van een postzegel voorzien en dan meestal de langlopende WA-frankeerpostzegel. De postzegel speelt steeds meer een ondergeschikte rol in de dagelijkse [be]leefwereld van de burger.

(*) Het begrip ‘postzegel’ heeft vooral betrekking op de bijzondere gelegenheidspostzegel, die met de nodige handicaps van een initiatiefrijke koper nog is te bemachtigen!

Met de MooiNL-postzegels komt het regionaal-stedelijke met 50 steden uitgebreid aan de orde. Deze emissie heeft een vervolg gekregen in de cultureel-historische diversiteit van kastelen, klederdrachten, keramiek, vestingsteden, vissersplaatsen, beek- en rivierdalen & stadspoorten.

Het ‘leven’ van een bijzondere gelegenheidspostzegel

Bijzondere gelegenheidspostzegels kunnen nergens meer gekocht worden in PostNL-vestigingen in supermarkten, boekwinkels en bij tabakswinkeliers (uitgezonderd in Bruna-boekwinkels). Reden? De winkelier dient van iedere emissie (met een gering winstpercentage) vijftig series af te nemen. Niet verkochte velletjes kunnen maar enkele keren per jaar ingewisseld worden. Voorgeschoten eigen geld blijft te lang bij PostNL hangen.

  • De bijzondere gelegenheidspostzegel, die feitelijk als een anachronistisch gebruiksvoorwerp functioneert, is bij de Collect Club via online winkel, bestelkaart of telefonisch te bestellen. Hiermee is het feitelijke bestaansrecht van de postzegel voor de consument in het gewone, alledaagse leven opgeheven en geheel verdwenen.
  • Bijzondere gelegenheidspostzegels worden weinig gebruikt. Filatelisten als hoofdafnemers stoppen deze postzegels meteen in postzegelalbums. Het postbedrijf hoeft met deze zegels geen vervoersprestatie te leveren. De frankeerwaarde komt als winstinkomen bij PostNL terecht.

In regionaal-nationaal-internationaal-verband komen in de emissies Grenzeloos Nederland de historische verbondenheid van ons land met de identiteit van de landen Antillen, Brazilië, Suriname, Zuid-Afrika, Indonesië, België, Japan, USA & Australië te uitgebreid met drie vellen ieder met zes postzegels aan de orde.

Emissies 2008 en 2018:drastisch achteruitgang in oplagen!

Het nog steeds winstgevende PostNL-emissiebeleid blijkt door de jaren heen constant te blijven. Een redelijk beeld daarvan is te krijgen door de postzegelemissies van 2008 en 2018 naast elkaar te plaatsen.

  • In 2008 zijn met 21 emissies 153 bijzondere postzegels verschenen, waarmee een bedrag van 50.57 euro is gemoeid. De oplage van de postzegelvellen bedroeg toen gemiddeld ongeveer 375.000 stuks.
  • In 2018 zal het postbedrijf met 19 emissies en 157 gelegenheidspostzegels 133,48 euro winstgevend kunnen ontvangen. De oplage bedraagt nu van de al uitgegeven postzegelvellen 125.000 exemplaren. De oplagecijfers 2008 (375.000 vellen) en 2018 (125.000 vellen) geven dus een achteruitgang in postzegelvel-oplagen van maar liefst 66 procent!
  • De vormgeving van de postzegels is veranderd tijdens de vernieuwingsinvoering. De foto wordt op gevarieerde wijze op de huisje-boompje-beestje-postzegeluitvoeringen/-afbeeldingen toegepast. De interne zeggingskracht van de postzegel van voor 2000 middels de allegorie is niet meer zo overtuigend aanwezig.

Achteruitgang

  • De spectaculaire achteruitgang van de laatste tien jaar met 40 % in het briefverkeer, waardoor 52,62 % van de brievenbussen op kort termijn zal moeten verdwijnen, is niet terug te vinden in het emissiebeleid van PostNL met de uitgave van het functieloze gebruiksvoorwerp van de bijzondere postzegel! Het aantal uitgegeven postzegels blijft gelijk, de oplagen daarentegen zijn met 66 % gekelderd.
  • De filatelist verkeert cijfer- en gevoelsmatig niet meer in de periode van voor 1980, toen voor ieder uitgegeven gulden voor postzegels een jaar later een hoger bedrag geïnd kon worden. De postzegel is immers geen winstgevend investeringsobject meer.
  • De postzegel is voor velen (helaas en ten onrechte) geen oogstrelend voorwerp geworden. Toch worden postzegels gewaardeerd en gekocht. Wat is de reden daarvan?
  • Worden onze Nederlanders postzegels in groten getale vooral door buitenlanders gekocht?

Ter overdenking

Is het moreel verantwoord, aanvaardbaar, gerechtvaardigd en/of noodzakelijk dat PostNL alleen om de winstgevendheid voor een relatief kleine groep, namelijk postzegelverzamelaars & filatelisten in binnen- en buitenland, nog ieder jaar de gelegenheid geeft nieuwe postzegeluitgiften te kopen? Inderdaad de ‘aanbidders van deze bijzondere postzegels zijn niet verplicht deze postzegels te kopen. Toch doet hij dat. De uitnodigende uitstraling van de ‘verleidende’ postzegel is nog steeds (geweldig) groot voor de postzegelaanhanger!

Meer ‘geluiden’ uit de ‘filatelieland’?

Veel ‘leesvoer’ ben ik nog niet tegengekomen over de innovatief doorgevoerde veranderingen bij PostNL. Zo had ik eigenlijk wel verwacht dat Filatelie, het maandblad voor postzegelverzamelaars’ (sinds 1922), het voortouw had genomen om hierover te publiceren. Helaas is dat (nog) niet gebeurd. Het tijdschrift, plaatst veel artikels over het toen en daar (kijk- & leesvoer voor 80- & 90-jarigen en ouder) in haar orgaan. De augustus-editie 2018 geeft bijvoorbeeld met maar liefst zestien bladzijden aandacht aan postzegels uit het buitenland: Albanië (1914), Nieuw-Guinea (1902/09,) USA (in het Engels !!!), Duitsland (2e WO) en Frankrijk (2e WO). Actueel Nederland komt helaas marginaal aan bod! Dat vind ik jammer. Wie weet komt Nederland en alle veranderingen in de volgende editie meer aan bod.

PostNL treft geen blaam!

Let wel: mochten er reacties binnenkomen op dit artikel-in-twee-delen – PostNL treft geen blaam. Zoals ik in het begin van het artikel al duidelijk (vetgedrukt) heb gesteld onze volksvertegenwoordigers in de Tweede Kamer hebben de veranderingen bij het overheidsapparaat, dus ook bij de posterijen, goedgekeurd. We hebben er dus met z’n allen mee ingestemd. Ook u als Postzegelbloglezer.

Met andere woorden kritiek op PostNL is kritiek op u zelf! PostNL heeft twintig jaar geleden doelbewust het roer radicaal om moeten gooien om haar eigen levensbehoud.

Beeld: PostNL, B. Hylkema

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (9 stemmen, gemiddeld: 2,78 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

    Reacties (5) Schrijf een reactie

    • Fer op 2 september 2018 om 12:00

      De tweede kamer heeft geen verstand van wat postNL doet.

    • Pieter op 2 september 2018 om 18:22

      We stemmen massaal liberaal (lees: VVD/CDA/D66) in Nederland, dan krijg je dat. Dus ook de miljoenenbeloningen van Herna Verhagen cs.

    • Postzegelman op 2 september 2018 om 22:18

      Kleine correctie op info van Bate. Al vele jaren zijn alle bijzondere postzegels te koop bij Bruna. Daarnaast zijn bepaalde postzegels (zoals in 2018 de postzegels van beleef de natuur) bij vrijwel alle postzegelverkooppunten verkrijgbaar en ligt de oplage boven 300.000 vellen!

    • Patrick Lava op 3 september 2018 om 11:05

      @Pieter
      Alsof stemmen voor andere partijen daaraan iets zou veranderen. In België stemmen de Walen al decennia links. En nergens is er meer profitariaat (om niet te zeggen parasitariaat), op álle échelons, dus ook bij de verloningen van CEO’s, dan in Franstalig België.

    • hennepnetel op 6 september 2018 om 22:13

      “Actueel Nederland komt helaas marginaal aan bod! Dat vind ik jammer. Wie weet komt Nederland en alle veranderingen in de volgende editie meer aan bod.” Zit er nog iemand op te wachten??? En moet je niet zeer gemotiveerd zijn om je bij een enkel A4-tje te moeten houden?

    Schrijf een reactie

    (registratie is niet nodig)