.
De Leeuwarder Courant stond onlangs stil bij de 70e verjaardag van fotograaf Anton Corbijn, bekend om zijn iconische portretten van artiesten. Minder vaak genoemd, maar zeker de moeite waard voor postzegelverzamelaars: Corbijn ontwierp in de loop der jaren 18 Nederlandse postzegels. Naar aanleiding van zijn jubileum en een overzichtstentoonstelling blik ik kort terug op deze bijzondere ontwerpen – hun ontstaan, doel en vormgeving – thema’s waar ik eerder uitgebreider op in ben gegaan.
Gerelateerde artikelen
In deze blog is de insteek iets anders dan gebruikelijk: een persoon vormt dit keer het uitgangspunt, met de postzegel als illustratief onderdeel in plaats van als hoofdonderwerp.

Spectaculaire carrière
In 1972 wist de 17-jarige, ietwat teruggetrokken en verlegen Anton Corbijn zich een houding als fotograaf te geven tijdens het optreden van de Groningse symfonische jazzrockband Solution op de Grote Markt in Groningen met de camera van zijn vader. Zijn opgestuurde foto werd in een muziekblad geplaatst. Met deze fotoplaatsing is de carrière van de inmiddels 70-jarige fotograaf, filmmaker en videoregisseur Anton Corbijn begonnen.

Op 2 oktober 2025 heeft Corbijn de prestigieuze prijs van de ICON Award voor de Music Photography Awards gewonnen tijdens de Abbey Road Music Photography Awards in Londen.
Ter ere van zijn 70e verjaardag is een overzichtswerk ‘Compenion piece’ (560 pagina’s) verschenen tegelijk met de gelijknamige tentoonstelling in Stockholm en naderhand in Berlijn, Talinn en Shanghai.
Fotografische postzegels
Van de inmiddels wereldberoemd geworden fotograaf Corbijn zijn in ons land vier emissies verschenen met in totaal 16 verschillende postzegels, waaraan Corbijn als fotograaf en filmmaker bij de totstandkoming heeft meegewerkt.
1) Tussen twee culturen (nvph 1957): Naar aanleiding van de Boekenweek 2001 met het thema ‘Het land van herkomst’ geven vijf postzegels aandacht aan de literatuur en vijf aan de fotografie met daarin een foto van Corbijn met de supermodellen Christy Turlington en Naomi Campbell in Dublin tegenover een lichte achtergrond. De vierkante foto heeft naast uiterlijk contrast ook oog voor de dwaasheid en eenzaamheid van de geportretteerden.

2) 3D-Filmpostzegel (nvph 2769): Ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van het Nederlands Filmfestival en het 30-jarig bestaan van het festival in Utrecht in 2010 is een korte film van één seconde gemaakt met Cerice van Houten in de hoofdrol, geregistreerd door Anton Corbijn als innovatieve en gedenkwaardige viering van de filmkunst.
Bij de lenticulair-thechnologische-techniek staan 30 verschillende plaatjes op een oppervlak dat 30 beeldjes oplevert. Het speelfilmpje ‘Kleinste Kortste Film’ (duur slechts één seconde) wordt pas ‘afgespeeld’ door de postzegel te kantelen. Je ziet daarbij Cerice van Houten die haar wijsvinger binnen een seconde tussen de tanden steekt.
De postzegel is een eerbetoon aan de Nederlandse film, het Nederlandse landschap en verwijst naar de 2 cent kinderpostzegel 1951. Corbijn is hierbij actief als videoregisseur in kleur en niet als fotograaf in zwart-wit.

3) Kinderpostzegels 2013 (nvph 3107): Corbijn fotografeerde kinderen die deelnamen aan een onderwijsproject in Ethiopië. De zes postzegels besteden aandacht aan èn contrast tussen kinderen die onderwijs volgen en die op het land werken. Met de kleur ontstaat een contrast op de beelden.
4) Doutzen Kroes (nvph 3462/71) bekroont: Met het topless topmodel in sexy badmode heeft Corbijn in zijn beleving als fotograaf de weg “terug naar de essentie” bewandeld. Doutzen was het boegbeeld (en is het gezicht) van de Nederlandse mode, maar tegelijkertijd is ze ook de abstractie van de mode zelf. De blauwe cirkels symboliseren op speelse wijze de ongrijpbaarheid van de mode/kleding (letterlijk en figuurlijk) en de variaties binnen de mode.
Wereldberoemdheid is zelfs op buitenlandse postzegels aanwezig
In Benin is in 2002 onofficieel een postzegel (middelste foto linksboven) met beide supermodellen uitgegeven. Ook Sao Tome and Principe heeft aandacht aan Corbijn geschonken met fotografische afbeeldingen van zijn oeuvre zelfs in combinatie met een afbeelding van de fotograaf zelf!
Of deze postzegels ooit in het land zelf worden verkocht, is twijfelachtig. Filatelisten waar ook ter wereld zijn de echte afnemers.

Corbijn’s fotografiestijl
Corbijn werkt met een lange sluitertijd, waardoor meer licht door de diafragma-opening van de camera komt. De afbeeldingen bezitten daardoor een wazig en zijdezacht effect. Een sfeer van beweging, een gevoel van dynamiek ontstaat in de foto van de kinderen uit Ethiopië, die je stilstaand, frontaal en in rust aankijken.

Hij neemt ‘technische gebreken’ zoals lichte onscherpte voor lief. Hij staat fouten zonder verbetering toe om de persoonlijkheid en authenticiteit van de geportretteerden te benadrukken. De contourlijnen zijn vaag en bepaald niet scherp.
De foto’s tonen opvallend veel details, maar hebben weinig diepte en sterke contrasten. Op postzegelformaat komt dat karakteristieke effect van de grote foto’s helaas minder goed tot zijn recht.
“Ik vind het leuk om mensen te fotograferen die in de publieke belangstelling staan. Ik heb het gevoel dat dat je een stapje voorsprong geeft – je kunt spelen met het beeld dat beroemdheden al van zichzelf hebben opgebouwd,” aldus Corbijn, die als fotograaf goed weet hoe je dat in je voordeel kunt gebruiken.






Reacties (0)
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)