Spoorbruggen in Taiwan - Postzegelblog

Spoorbruggen in Taiwan

0

In Taiwan werd door Chunghwa Post een serie van vier postzegels uitgegeven met afbeeldingen van spoorbruggen en passagierstreinen. De uitgifte vond plaats op 9 juni van het jaar 106 volgens de Chinese jaartelling op Taiwan die begon op 1 januari 1911. Dit staat gelijk aan 9 juni 2017 volgens onze jaartelling.

De Dongshan River Bridge bevindt zich op de Yilan-lijn, tussen de stations van Luodong en Dongshan. De brug werd gerenoveerd door de Taiwan Railways Administration in de jaren 1990. Voor de renovatie werd een beslissing genomen om de standaard stalen truss-structuur langs de zijkant te vervangen door een raamwerk dat leek op bergen. Op de structuur werd een groenblauwe verf aangebracht om het weelderige groen van de Lanyang-vlakte te benadrukken.

De Taroko Express op de brug wordt voornamelijk gebruikt op de Eastern Trunk Line. De naam van de treindienst is afkomstig van de 19 kilometer lange Taroko kloof, een van de meest populaire toeristische trekpleisters van Taiwan, en het oorspronkelijke Truku volk. Men begon met de sneltreindienst op 16 februari 2007. De maximale snelheid van de trein op het bochtige traject is 130 kilometer per uur.

De Youkeng-brug, gelegen aan de Pingxi-filialijn van de Taiwanese spoorwegen, tussen de stations Sandiaoling en Dahua, was de enige brug van Taiwan met een erg scherpe bocht. Wanneer een trein de bocht passeert, kunnen passagiers in de voorste wagons en achterste wagons een glimp van elkaar opvangen.

Normaal trekken diesellocomotieven de treinen die de brug passeren, maar voor speciale gelegenheden worden stoomlocomotieven en oude spoorwegwagons voor de passagiers gebruikt, zoals op de postzegel is te zien. De locomotief is een zogenoemd type 2-6-2T, twee voorloopwielen, zes aandrijfwielen en twee wielen onder de cabine met tender. De watertanks bevinden zich aan de zijkant van de stoomketel. De locomotief werd gebouwd in Japan tussen 1932 en 1947 en is van het type C12. Daarvan zijn 282 exemplaren uit de fabriek gerold. De locomotief die op de postzegel is afgebeeld werd gebouwd door de Nippon-Sharyo fabriek, een van de vijf fabrikanten, en wordt nu onderhouden in het Changhua Locomotieven Depot.

De Carp Pond Bridge, de Liyu Lake Bridge ofwel de karpervijverbrug, ligt aan de rivier de Jingshan. Dit is een tak van de rivier de Da-an op de Taichung-berglijn en wordt gevormd door een reeks lange boogoverspanningen. Op de postzegel is de langste overspanning in deze spoorlijn afgebeeld en daarmee ook de langste op Taiwan zelf. Het meer is 1.600 meter lang en 930 meter breed en daarmee het grootste zoetwatermeer op Taiwan. De Taichung Line heeft een lengte van 85½ kilometer en is als dubbelspoor aangelegd. De spoorlijn kwam gereed in 1908. In het traject ligt de Sanyl Tunnel, indertijd bij het gereed komen de langste spoorwegtunnel van Taiwan met een lengte van meer dan 10 kilometer. De tunnel kwam gereed in 2003.

De elektrische trein afgebeeld op de brug met zijn kenmerkende ‘glimlach’ op de voorste wagon wordt voornamelijk gebruikt langs de Western Trunk Line, de Yilan Line en de North Link Line. De Yilan Line heeft een lengte van 95 kilometer en werd aangelegd in 1924 als enkelspoor. In 1980 werd het dubbelspoor aangelegd en de elektrificatie tussen Badu en Luodong kwam gereed in 2000. In 2003 was het gehele traject gereed. De North Link Line heeft een lengte van 86½ kilometer en ligt tussen Belpu en Hualien Port. Deze enkelspoor lijn kwam gereed in 1979 en werd geëlektrificeerd in 2003. Het dubbelspoor werd gelijktijdig aangelegd en is eveneens in gebruik genomen in 2003. Het langste traject is de West Coast Line met een lengte van meer dan 400 kilometer. Deel daarvan is de Western Trunk Line dat gereed kwam in 1908 van Kïrun naar Takao.

De Da-an River Bridge, ligt in het spoorweg traject tussen de stations van Sanyi en Tai-an op de Taichung Mountain Line. Deze brug overspant de Da-an River die Miaoli County en Taichung City scheidt. Het traject is uitgevoerd met dubbelspoor. De brug in het noorden voert naar Tunnel 2 van de Taichung Mountain Line en heeft in het zuiden een verbinding met het Tai-an Viaduct voordat hij verder gaat naar Tunnel 3. De trein steekt de Da-an rivier over als een gigantische luchtdraak.

De Puyuma Express die op de brug wordt getoond, bestrijkt de oostelijke en westelijke hoofdlijnen. De Puyuma Express is een spoorwegdienst op de Taiwanese spoorwegen die opmerkelijk is door het gebruik van kanteltreinen. Met deze treinen werd begonnen op 6 februari 2013 tijdens het Lentefestival. De Puyuma Express is in opdracht van Taiwan Railways, de TRA, ontwikkeld om het Taiwanese spoorwegsysteem te verbeteren en veiliger te maken. De trein kan een maximale snelheid behalen van 150 kilometer per uur. Ze rijden tussen Hualien en de hoofdstad Taipei. Op 21 oktober 2018 ontspoorde een trein van de Puyuma Express in Yilan County waarbij 18 reizigers omkwamen en 187 mensen gewond raakten. De oorzaak is nog in onderzoek maar waarschijnlijk was de snelheid in een bocht te hoog.

Op de eerstedag envelop is de Dongshan River Bridge afgebeeld, terwijl daar een trein van de Puyuma Express overheen dendert. Dit model kanteltrein werd gebouwd door Nippon Sharyo en de TRA heeft 136 van deze treinen gekocht. De eerste 16 exemplaren werden geleverd op 25 oktober 2012.

In het stempel voor de eerste dag van uitgifte van de postzegels is de brug eveneens afgebeeld, maar nu met een trein van de Taroko Express. In het stempel is verder de datum opgenomen in Chinese jaartelling: 9 juni 106. Als verzamelaar van postzegels met het thema spoorwegen kon deze serie postzegels natuurlijk niet aan de verzameling ontbreken.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Japan Taiwan Bruggen Spoorwegen



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (4 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)