Openbaar vervoer in Nederland, van toen naar nu - Postzegelblog

Openbaar vervoer in Nederland, van toen naar nu

5

Openbaar vervoer in Nederland [2]Voor ontwerper Thijs Verbeek zijn in plaats van de voertuigen, twaalf routes tussen de provincies het essentiële uitgangspunt van de OV-emissie, waarbij hij aandacht schenkt aan:

1. Verbindingen

De verbindingen tussen alle delen en uithoeken van het land met wisselende landschappen, seizoenen en weersomstandigheden.

2. Routes

De routes van stad naar platteland, van buitenwijk naar centrum, van noord naar zuid, van huis naar werk & van zomer naar winter.

3. Pasagiers

Het vervoer van passagiers.


Openbaar vervoer in Nederland: uitgiftedatum 18 augustus 2019

Openbaar vervoer in Nederland

Thijs Verbeek illustreert / verbeeldt het verstrijken van de tijd van het Openbaar Vervoer in Nederland van toen naar nu (letterlijk verwoord in een tekst-rondgang op het postzegelvel) door het afbeelden van:

  1. Ouder en inmiddels afgeschaft materieel als de rode standaard CSA-bus *) & Mat ’64 **).
  2. Opgeheven busroutes.
  3. Opgedoekte treinverbinding in krimpregio’s, zoals die tussen Zwolle en Stadskanaal.
  4. Nieuwe buslijn rond de jaren 80 in de twaalfde provincie Flevoland.


Gedateerde voertuigen rijden daadwerkelijk ook in ‘omgevingen-van-toen’.

*) Commissie Standaardisering Autobusmateriaal (CSA) ontwikkelt met subsidie moderne stads-/standaardbussen.
**) Materieel ’64 (Mat ’64) is elektrisch NS-materieel, dat uit vier- en tweedelige treinstellen bestaat.

Openbaar vervoer in Nederland – Internationaal: uitgiftedatum 18 augustus 2019

 

    1. Iedere postzegel is in twee kleurige helften verdeeld: achtergrondkleuren verwijzen naar seizoenen en aardse elementen.
    2. Twee monochrome foto’s.
    3. Gekleurde afbeelding van tram, bus, metro, trein of veerboot verbeeldt beweging, doordat het vervoermiddel ‘rijdt’ van de ene naar de andere postzegelhelft. Het openbaar vervoer door het Nederlandse landschap is relatief klein weergegeven, zodat het in verhouding is met de omgeving.
    4. Op tabs en velranden staan de plaatsnamen die met Openbaar Vervoer te bereiken waren / zijn.
    5. Op de postzegelachtergrond staan oer-Nederlandse elementen.
    6. Op de achtergrond zijn wisselende weertypes als zon, regen, onweer, storm, sneeuw en mist weergegeven. Het O.V. brengt de passagier door weer en wind op zijn/haar bestemming.
    7. De OV-voertuigen zijn alle scherp afgebeeld in tegenstelling tot de achtergronden, die vanuit de voertuigen gezien worden. Deze tegenstellingen in afbeeldingen suggereren beweging en snelheid.


Per postzegel routevermelding met naam van het vervoersmiddel:

Van Emmeloord naar Lelystad

Openbaar vervoer in Nederland [1]

Van Emmeloord naar Lelystad per standaard streekbus 146 (Verenigde Autobus Diensten [VAD]); deels opgeheven (was in dienst van 1976, uit dienst genomen eind jaren 90).

  • Jonge bomen met ‘steunen’ in pas aangelegd park met pad.
  • Prille nieuwbouwwijk: aanleg stratenplan, zandbulten, rioolbuizen, bouwkranen & graafmachine.

Van Zwolle naar Stadskanaal

Openbaar vervoer in Nederland [2]

Van Zwolle naar Stadskanaal per NS-stoptrein (Hondenkop wordt ook wel Apenkop of Mat ’64, plan V genoemd) met graffiti-beschildering); deels opgeheven traject (in dienst in 1964, uit dienst in 19**).

  • Naaldbomen met moeilijk te duiden weiland.
  • Bomen aan straatweg,NS-electriciteitssteunen & -bedrading, brede stroken land tussen voren.

Van Geuzenveld naar Centraal Station

Openbaar vervoer in Nederland [3]

Van wijk Geuzenveld naar Amsterdam Centraal per tram 13 als Amsterdamse gelede tram Bolkop (Gemeentelijk Vervoersbedrijf GVB). In functie vanaf 1974 tot en met 2003.

  • Jan Evertsenstraat gezien in noordwestelijke richting naar de Burgemeester Cramergracht. Links een jaren 50 woonflat met zeven woonlagen & liftschacht.
  • Zicht vanaf de Prinsengracht op de brug over de Rozengracht met de Westerkerk & grachtenhuizen in de
    sneeuw.

Van Brakel naar Herwijnen

Openbaar vervoer in Nederland [4]

Van Brakel naar Herwijnen (tussen Gorinchem en Zaltbommel) per veerdienst Brakel met veerboot Brakel II over de Waal. Vanaf 2010 tot heden in dienst.

  • Bladerloze bomen in herfst- of wintertooi nabij de dijk met de Waal.
  • Geboomte achter de dijk met de waterstroom van de Waal in de regen.

Van Goes naar Zierikzee

Van Goes naar Zierikzee per streekbus 132 (Connexxion). Vanaf 20** tot heden in dienst.

  • De streekbus rijdt op de Zeelandbrug over de Oosterschelde met een fragment van een pijler.
  • Drie turbine-windmolens achter de dijk gelegen met rij bomen en akkerland met voren.

Van Den Helder naar Maastricht

Openbaar vervoer in Nederland [6]

Van Den Helder naar Maastricht per NS-intercity (Dubbeldeks Verlengd Interregio Materieel [DD VIRM]), spitstraject. In dienst vanaf 2002 tot heden.

  • Bomen aan weerskanten van een sloot in een sneeuwlandschap.
  • Hoogspanningsmasten, NS-electriciteitssteunen & -bedrading, akkerland met water in voren (regen/herfst), sloot & weiland.

Van Leeuwarden naar Rotterdam

Openbaar vervoer in Nederland - Internationaal [1]

Van Leeuwarden naar Rotterdam per NS-intercity (Intercity Materieel [ICM]), Koploper. In dienst vanaf 2007 tot heden.

  • Elektrische hoogspanningskabels aan hoogspanningsmasten kruisen een spoorlijn, waarop een Koploper rijdt. Landschap met riet op de voorgrond.
  • Omgeving in schemer en onweer.

Van Paddepoel naar De Wijert

Openbaar vervoer in Nederland - Internationaal [2]

Van wijk Paddepoel naar wijk De Wijert in Groningen per standaard stadsbus (CSA) 5 (Gemeentelijk Vervoersbedrijf Groningen [GVB]). Vanaf 1968 in dienst, uit dienst eind jaren 90.

  • Aanzicht van de Brailleweg met kruising Emmaviaduct – Emmasingel.
  • Grote Markt van de stad Groningen in de sneeuw.

Van Noord naar Zuid

Openbaar vervoer in Nederland - Internationaal [3]

Van Amsterdam Noord naar Amsterdam Zuid per metrolijn 52 Noord – Zuidlijn, Metromaterieel M5 (Vervoersbedrijf GVB).

  • Zicht van de snelweg A10 in Amsterdam Noord.
  • Zicht op de ZuidAS in Amsterdam Zuid.

Van Amsterdam naar Berlijn

Openbaar vervoer in Nederland - Internationaal [4]

Van Amsterdam naar Berlijn per internationale NS-trein. NS-locserie 1800 met intercityrijtuig trekt Duitse wagons (wit met rode band) voort. In dienst in de jaren 90 tot heden.

  • IJsselspoorbrug in Deventer.
  • Zicht op de IJsselcentrale Harculo.

Van Station HS naar Duindorp

Openbaar vervoer in Nederland - Internationaal [5]

Van Station HS naar wijk Duindorp per GTL8-II tram, tramlijn 12 (HTM Personenvervoer). In dienst vanaf eind jaren 90 tot heden.

  • Zicht vanuit de Weimarstraat in Den Haag.
  • Zicht op de Duivelandsestraat in Den Haag.

Van Arnhem naar Winterswijk

Openbaar vervoer in Nederland - Internationaal [6]

Van Arnhem naar Winterswijk per diesel-elektrische Arriva-stoptrein Spurt, type GTW (GelenkTriebWagen). In dienst vanaf 2013 tot heden.

  • In een weiland met een verticaal lopende sloot ligt een koe te herkauwen achter een hek.
  • Twee fietsende kinderen op een zonnige dag met schaduw en wisselend bewolkte lucht nabij een bewaakte spoorwegovergang.

Topografisch Nederland

Lange rijen plaatsnamen rondom de postzegels verwijzen naar de vier windstreken: aan de bovenkant van beide postzegelvellen staan plaatsen uit het noorden van ons land, onder staan die uit het zuiden; links en rechts staan westelijke en oostelijke plaatsnamen uit Nederland.
De plaatsnamen staan precies ter hoogte van de perforatie. Daardoor is een ketting ontstaan, die alle steden, dorpen en uithoeken van ons land middels het openbaar vervoer met elkaar verbindt.

Of deze verbindingen alle (hebben) bestaan in de volgorde van de naamlijsten is twijfelachtig. De rechtstreekse verbinding tussen Oosterend (of op Terschelling of op Texel) en Harlingen heeft nooit bestaan. Onlogische in plaats van logische plaatsnamen zijn bij een verbinding opgevoerd (via omweg pas bereikbaar), ook zijn talrijke plaatsen op de route tussen twee plaatsen afwezig.
Zou Thijs Verbeek met de vermelding van de plaats Oosterend (zowel op Texel als op Terschelling gelegen) in combinatie met Harlingen en Den Helder willen verwijzen naar de OV-veerbootverbindingen van alle vijf Waddeneilanden met de vaste wal? Een vondst van niveau!

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch Nederland Nederland Spoorwegen Trams



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (9 stemmen, gemiddeld: 4,33 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (5) Schrijf een reactie

  • Ramon op 12 augustus 2019 om 08:55

    Leuke zegels, vooral voor mij als Groninger uit Paddepoel.

    Wel een beetje vreemd om te zien dat beide achtergrondfoto’s niets te maken hebben met Paddepoel noch De Weijert.

  • bate hylkema op 14 augustus 2019 om 19:37

    Ramon dank voor je reactie, waaruit blijkt dat de achtergrondfoto’s onjuist zijn.
    Naar aanleiding hiervan het volgende:
    – Van een bloglezer uit Dan Haag heb ik van de achtergrondfoto’s ‘Station Hollands Spoor naar Duindorp’ aanvullende afbeeldingen ontvangen van een aantal huizen met achtergrondinfo aan de afgebeelde Weimarstraat in Den Haag. Op kort termijn zal ik hieraan aandacht schenken op postzegelblog.
    – Bestaat de mogelijkheid dat je me een foto stuurt met stoplicht en juiste achtergrond van het aanzicht Brailleweg met kruising Emmaviaduct – Emmasingel, evenals een foto van het afgebeelde deel van De Grote Markt? Bij voorbaat dank voor je medewerking.
    – Mijn e-mailadres: batehijlkema@ziggo.nl.

  • Abraham op 25 augustus 2019 om 11:16

    Voor wie daar belangstelling voor heeft: op Youtube staan nogal wat filmpjes die het vroegere en het huidige Nederlandse spoor (trein en tram) in het licht stellen. Er hebben ook speciale wagons bestaan, ingericht voor het sorteren van post, en die hadden soms hun eigen stempel. Een heel apart verzamelgebied.

  • S. op 28 augustus 2019 om 22:04

    Van Zwolle naar Stadskanaal met bovenleiding en een elektrisch treinstel? En dan ook nog een treinstel met graffiti gebruiken? Sorry hoor maar als treinliefhebber heb ik echt geen begrip voor zo’n waardeloos ontwerp als dit. Ongeacht het idee wat erachter zit.

  • René Hillesum op 29 augustus 2019 om 12:28

    S., U heeft helemaal gelijk. Zie het hoe en waarom in het septembernummer van maandblad Filatelie. Ligt dinsdag op de mat!
    Overigens staan er ook fouten in de randtekst met plaatsnamen. In ieder geval Stien (i.p.v. Stiens) en Walburg (Zwijndrecht) is nimmer een gehucht, dorp of plaats geweest!).

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)