Britse schilderijen - Postzegelblog

Britse schilderijen

0

Het Britse General Post Office was in 1967 begonnen met het afbeelden van schilderijen op postzegels. Uitgegeven op 10 juli 1967 drie stuks en als kerstzegels. De postzegels werden zeer gewaardeerd door gebruikers en verzamelaars en daarom werd besloten hiermee verder te gaan in 1968.

Drukkerij Harrison and Son Ltd. Kreeg opdracht om ontwerpen aan te leveren voor de uitgifte van een serie van vier postzegels op 12 augustus 1968. Directeur-generaal van het General Post Office, Edward Short, gaf zelf al een aantal titels van schilderijen aan die al in 1967 waren voorgedragen maar niet verder uitgewerkt.

Vijf van de schilderijen werden als proefdruk door Harrison voorgelegd, waaronder een schilderij van Joseph Mallord William Turner: Portsmouth. Dit schilderij, hierboven afgebeeld op een prentkaart uit 1962, hangt in de Tate Gallery in Londen. De afbeelding van dit schilderij werd echter afgewezen door de directeur-generaal. In plaats daarvan werd gekozen voor ‘Pinkie’ voor de frankeerwaarde van 1 shilling.

Het portret op de postzegel van 4d is rond 1575 vervaardigd door een onbekende schilder. Het stelt koningin Elizabeth I voor met een waaier in haar hand. Het schilderij hang in de National Portrait Gallery in Londen. Het schilderij wordt het ‘Darnley Portrait’ genoemd naar de vorige eigenaar van het werk. Het is niet bekend wie opdracht gegeven heeft voor het vervaardigen van dit schilderij, vermoedelijk een belangrijke hoveling. Het was gebruikelijk dat de koningin een kerstgeschenk kreeg van haar edelen en raadslieden. Meestal was dit in de vorm van een waaier. Waarschijnlijk is dit schilderij geschonken aan de koningin met de waaier in haar hand. Een waaier die de opdrachtgever haar ook had gegeven. Misschien de Earl of Leicester?

Het schilderij ‘Pinkie’ door Thomas Lawrence vervaardigd in 1794, behoort tot de permanente collectie van de Henry R. Huntington Library, een bibliotheek in San Marino, Californië in de Verenigde Staten. Bij de bibliotheek behoort een kunstgalerie en een botanische tuin. De volledige titel van het schilderij is ‘Sarah Barrett Moulton: Pinkie’.

Het schilderij van ‘Pinkie’ hangt tegenover het schilderij ‘The Blue Boy’ rond 1770 vervaardigd door Thomas Gainsborough. Afgebeeld is, maar dat is niet zeker, Master Jonathan Buttall, zoon van een rijke handelaar. Het schilderij is korte tijd uitgeleend aan de National Gallery in Londen en trok toen 90.000 bezoekers.

Het schilderij werd door Thomas Lawrence vervaardigd toen Sarah elf jaar oud was. Zij was geboren op 22 maart 1783 op Jamaica. Haar vader verliet het gezin toen ze zes jaar oud was. De moeder, Elizabeth, met haar kinderen Sarah, Edward en Samuel gingen terug naar Engeland. Op 16 november 1793 schreef de grootmoeder van Sarah, die nog op Jamaica was achtergebleven, een brief naar Elizabeth met het verzoek om een portret van Sarah te laten vervaardigen en naar haar toe te sturen omdat ze het meisje zo miste. Ze noemde haar in haar brief ‘mijn lieve kleine Pinkey’. Op 11 februari 1794 was de brief aangekomen en kort daarna kreeg Lawrence de opdracht een schilderij te maken waarop Sarah ‘in volle lengte’ moest worden afgebeeld. Een jaar later, op 23 april 1795, overleed Sarah, waarschijnlijk als gevolg van een longontsteking, op een leeftijd van 12 jaar.

Kunstschilder John Egerton Christmas Piper werd op 13 december 1903 geboren in Epsom, graafschap Surrey. Hij werd na zijn studie aan de Richmond School of Arts en daarna het Royal College of Art in 1940 vrijwilliger om luchtfoto’s gemaakt door vliegtuigen van de RAF te ontleden. Daar werd hij door Sir Kenneth Clark gevraagd om officieel schilder te worden van oorlogstaferelen. Hij schilderde vooral de in 1940 gedurende de Blitz gebombardeerde kerken.

Op de foto de ruïnes van de kerk van St Mary le Port enkele weken na het bombardement van 24 november 1940. De 15de eeuwse toren bestaat nog steeds en is thans een beschermd oorlogsmonument en is te vinden achter de naoorlogse gebouwen van Lloyds Bank. De vroegere ruïnes van andere gebouwen en het kerkgebouw zelf zijn verdwenen. Het terrein is nu een stadspark, Castle Park. Verderop in het park staat nog een ruïne van een kerk, de kerk van St Peter, ook een oorlogsmonument. Beide oorlogsmonumenten hebben wij tijdens onze vakantie gezien in Bristol en natuurlijk ook de grote publiekstrekkers, de Clifton Suspension Bridge, de hangbrug over de rivier Lower Avon en de ‘Great Britain’, het schip ontworpen en gebouwd door Isambard Kingdom Brunel.

Meestal nam John Piper zijn camera en schetsboek mee naar de gebombardeerde kerken. Later gebruikte hij de foto’s en schetsen als basis voor zijn schilderijen. De schetsen en foto’s nam hij mee naar zijn studio en in januari 1941 was het schilderij gereed. Het schilderij met de ruïne van de kerk van St Mary le Port werd door de War Artist Advisory Committee in 1946 overgedragen aan de Tate Gallery in Londen. Piper overleed op 28 juni 1992.

Een van de bekendste schilderijen van John Constable is ‘De Hooiwagen’ geschilderd in 1821. Constable werd geboren op 11 juni 1776 in het dorp East Bergholt in het graafschap Suffolk. Hij was de zoon van een brouwer en handelaar in graan. Hij nam les aan de Royal Academie of Arts. Later ging hij terug naar Suffolk waar hij zijn meest bekende schilderijen maakte. De meeste schilderijen verkocht hij in Frankrijk, slechts 20 in Engeland zelf. Met ‘De Hooiwagen’ won hij in 1824 de gouden medaille op het Parijse Salon.

Het gebied rond Dedham Vale, langs de rivier de Stour in Suffolk, staat bekend als ‘Constable Country’. De kleine boerderij aan de rivier de Stour werd het onderwerp van een van zijn beroemdste schilderijen, The Haywain (De Hooiwagen). Vlakbij is de watermolen Flatford Mill gelegen. Deze watermolen was eigendom van zijn vader. We hebben de boerderij, nu een museum en tearoom, twee keer bezocht en ons teruggewaand enkele honderden jaren geleden toen het schilderij werd vervaardigd. De gebouwen en de landelijke omgeving worden beheerd door de National Trust. Het schilderij hangt in de National Gallery in Londen. De afbeelding op de postzegels is links en rechts iets ingekort vanwege het formaat van de postzegel.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch Kerken Schilderkunst



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (3 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)