Gisteren heeft u uitgebreid kennis kunnen maken met de achtergrondgedachten in het artikel ‘Eeneiige December-tweeling 2017, waarin tien ontwerpers hun artistiek-creatieve visie in de Decemberzegels 2017 hebben gestopt en/of verstopt. Dezelfde ontwerpers hebben een vervolgopdracht gekregen de postzegelafbeeldingen in een breder perspectief te plaatsen, in een ruimer jasje te steken of in een omvangrijker sfeer te positioneren op tien kerstwenskaarten.
Gerelateerde artikelen
Wenskaartafbeeldingen: deel vertegenwoordigt groter geheel
Pars pro toto is een stijlfiguur uit de literatuur. Een auteur benoemt een gedeelte van een object, terwijl hij het hele object bedoelt. Deze vorm van beeldspraak hebben de ontwerpers in overdrachtelijke zin ook op de postzegelafbeeldingen speels, opgewekt en origineel toegepast. De tien dubbele kerst- en nieuwjaarskaarten plaatsen de postzegelafbeelding letterlijk én figuurlijk op een speels aantrekkelijke wijze in een breder, ruimer en omvangrijker perspectief.
1] Santé! George Michael zit rechtsonder ook aan tafel!
2] Verslingerd in of aan de kerstverlichting?
Decemberzegels 2017 – vel van 10 zegels: uitgiftedatum 6 januari 2017
De ééneiige Decemberzegel-eenling 2017 (1 x 10 zelfklevende postzegels) is in het Franse La Loupe in drukkerij Cartor Security Printing verwekt in een oplage van 10.000 velletjes in offset-uitvoering.
Op beide Decembervellen staat steeds het logo van PostNL, die van Kruidvat en Trekpleister zijn niet opgevoerd.
Unieke Decemberzegels 2017
Uniek in originaliteit, innovatie, benadering en uitvoering zijn de twee vellen Decemberzegels, die op 20 december 2017 verschijnen:
1. Jonge ontwerpers en bekende Nederlanders
Tien jonge en begaafde ontwerpers verbeelden evenveel belevenissen/herinneringen rond de kerstdagen van bekende Nederlanders (BN’ers) uit de televisie- en showwereld!
3] Hart-en-kaars (hartenkaars)!
4] Raad eens wie ik omarm?
2. Twee drukkerijen
Twee verschillende buitenlandse drukkerijen vervaardigen met verschillende druktechnieken de postzegelvellen met 10 en 20 Decemberzegels. Daarbij speelde het kostenplaatje o.a. ook een rol.
- Het Decembervelletje met 20 postzegels is in de Engelse drukkerij Walsall Security Printers in Wolverhampton gedrukt in een oplage van 4.700.000 velletjes en in diepdruk-uitvoering. Deze Engelse drukkerij is gespecialiseerd in diepdruk.
- Het Decembervelletje met 10 postzegels is in de Franse drukkerij Cartor Security Printers in La Loupe gedrukt in een oplage van 10.000 velletjes en in offset-uitvoering. Deze Franse drukkerij is in offset gespecialiseerd.
- Gebruiksduur is vanaf 20 november t/m 9 januari 2018 zonder bij frankering.
- Vanaf 20 november is dit velletje in combinatie met de 10 wenskaarten via postnl.nl/webshop en via de bestelkaart bij Collect verkrijgbaar. De prijs bedraagt 10,00 euro.
- Pas vanaf 6 januari 2018 is dit velletje van 10 postzegels ook los verkrijgbaar zolang echter als de voorraad strekt. Naar aanleiding van de wens van vorig jaar van filatelisten (toen er voor het eerst ook wenskaarten *) in combinatie met een velletje van tien Decemberzegels te koop waren) om het vel ook los aan te bieden, wordt op deze manier (verlaat) gerealiseerd.
- Met de kaartenbox hoopt PostNL een doelgroep aan te sporen om kerstkaarten te kopen.
*)
Wie van de postzegelbloglezers beschikt nog over deze wenskaarten, die met een velletje van 10 Decemberzegels 2016 (nvph V3474-3483) vanaf 14 november 2016 beperkt verkrijgbaar gesteld zijn geweest (volgens de info-tekst van de NVPH-catalogus 2018, blz. 320) via Albert Heijn en Collect Club (zie Collect nr. 90, blz. 16). Op redelijk kort termijn tracht ik hieraan nog aandacht te besteden.
3. Kaartenbox
Een kaartenbox met tien kerstkaarten ‘vergezelt’ deze Decemberzegel-emissie!
4. Uitbesteed
PostNL besteedt voor het eerst de vormgeving van deze postzegels uit aan een buitenstaander!
Middels de artistieke verbeelding van citaten uit persoonlijke kerstverhalen van tien BN’ers is een samenhangend verband tussen de nieuwe Decemberzegels ontstaan. “Er zit niets bedachts bij, het is heel spontaan geweest”, aldus Martijn Nekoui van MOAM, een stichting die jong creatief talent een podium biedt.
Achter al deze postzegels bevinden zich dus verhalen. Hierbij is niets nieuws onder de zon. Feitelijk achter ieder schilderij of beeldhouwwerk schuilt een religieuze, mythologische of allegorische boodschap. Wellicht bent u via een reproductie en vooral door de informatieve tekst op een pakje Friesche Vlag-koffiemerk recentelijk daarmee in aanraking gekomen. Het wezenlijke en/of essentiële verstopt in beide schilderijen heeft woorden gekregen! Daardoor is zeggingskracht van het schilderij aansprekend verhoogd.
5] Van mobiliteit naar stabiliteit!
6] Idem / dito / hetzelfde!
Analyse verbindend aspect Decemberzegels 2017
1. Vermelding naam
Alleen de naam van de BN’ers staat op het postzegelvel, niet die van de nog onbekende, maar getalenteerde kunstenaars. Wel staat hun talent, kennen en kunnen op de postzegels centraal door een afbeelding. Per ontwerper hebben ze twee of drie ontwerpen ingeleverd.
Van het meest kenmerkende en essentiële uit het verhaal van de BN’er heeft de kunstenaar zijn persoonlijke visie gegeven. Dit citaat verwijst als deel naar een groter geheel (pars pro toto). Enkele trefwoorden daaruit zijn het uitgangspunt voor de beeldvorming van de postzegel geweest.
2. Gevoel centraal
Deze Decemberzegels geven aandacht aan innerlijke belevingen en ervaringen tijdens de kerstdagen opgedaan door tien BN’ers, waarin gevoel centraal staat. Alle eerder uitgeven Decemberzegels schenken alleen maar aandacht aan uiterlijkheden (voorwerpen) rondom het kerstgebeuren. Op zakelijk-afstandelijke wijze worden deze kenmerken geregistreerd en afgebeeld. Het is en blijft een onbetrokken ‘ver-van-mijn-bed-show’.
7] De kalkoen zegt voor aanvang van het kerstdiner tegen varken, kip, koe, haas, eend en schaap: “Smakelijk eten!’
8] Een kinderhand en een volwassen hand geven elkaar een handdruk.
3. Stijlbegrip allegorie
De nog onbekende ontwerpers maken voor de postzegelafbeeldingen gebruik van het stijlbegrip allegorie uit de literatuur. Dat is een symbolische voorstelling geven van een abstract, niet aanschouwelijk begrip als bijvoorbeeld zorgeloosheid [zegel 1], gelukzaligheid [zegel 4] of huiselijkheid [zegel 6]. De postzegelontwerper maakt via beeldspraak duidelijk wat hij onder het abstracte begrip verstaat. Hij interpreteert en verbeeldt op persoonlijke wijze (volgens zijn stijlopvatting en -uitvoering) het ‘kerstverhaal’ van de BN’er.
4. Overeenkomst
Deze beeldspraakmethode met vergelijkingsafbeeldingen komt ietsje overeen met die van de bijbelse gelijkenissen / bijbelse parabels.
9] Van achter- naar voorgrond op Ameland!
10] Kokkerellen!
Voor de maximumkaarten-verzamelaars zijn deze Decemberzegels met de bijbehorende dubbele wenskaarten enig in hun soort, uitvoering, diversiteit, originaliteit én uitstraling. Ze ondersteunen en vullen elkaar over en weer op een magistraal aantrekkelijke wijze aan.
5. Vakmanschap MOAM
PostNL heeft voor deze emissie de artistieke supervisie voor het eerst aan een buitenstaander uitbesteed, namelijk het vakmanschap van MOAM uit Amsterdam. Hiermee hoopt het postbedrijf haar hoogstaand vormgevingsniveau van postzegels te behouden en het gemis van de visie van Julius Vermeulen (voormalig adviseur visuele communicatie van PostNL) te compenseren. PostNL is overigens wel nauw bij de selectie betrokken geweest.
Elders specialisme inhuren wordt in het bedrijfsleven tegenwoordig steeds meer gebruikelijk.
Andere kaarten
Uiteraard zijn ook geheel andere kaarten heel goed bruikbaar voor het vervaardigen van een maximumkaart.
Beeld: PostNL en B. Hylkema
Reacties (10) Schrijf een reactie
Volgens de nieuwste Collect heeft de Franse versie slechts een oplage van 5.000 velletjes van 10.
Eveneens in die Collect zag ik dat het velletje van 10 zegels als verschijningsdatum 06/01/2018 heeft. Erg curieus!!
De kaartenbox met 10 wenskaarten en vel met 10 zegels nu al te koop voor 10 euro.
Pas op 6/1 (na officiële Decemberzegelgebruik) is dit vel los verkrijgbaar zonder wenskaarten voor 7,30 euro voor zo ver nog aanwezig.
Bate,dat staat volgens mij niet vermeld in de Collect.
Willem, van ter zake deskundige ontving ik deze mail: “Vorig jaar was het vel van 10 alleen in combinatie met de kaarten verkrijgbaar. Het was een wens van de filatelisten om het vel ook los aan te bieden. Dat doen we nu vanaf 6 januari los via de webshop en Collectkaart zolang de voorraad strekt .”
Vandaag heb ik mijn zegels ontvangen uit mijn abonnement. Het blijkt dat er eigenlijk drie versies velletjes decemberzegels zijn. Het halve velletje dat in het abonnement postzegels is opgenomen vermeld niet de namen van de ontwerpers van de zegels. Het velletje is vermoed ik gewoon op maat afgedrukt en niet in tweern gesneden.
De beneden helft van het velletje is opgenomen in de postzegel mapjes. De namen staan dus niet vermeld op het velletje in tegenstelling tot het complete velletje van 20 en van het speciale velletje van 10 in combinatie met de kaarten.
Willem, graag ontvang ik per mail een afbeelding van de derde versie van de Decemberzegels van je. Bij voorbaat dank. batehijlkema@ziggo.nl.
Zijn deze kerstkaarten alleen per post te bestellen ?
Zijn de kerstzegels van 2017 van moam nu ook nog te gebruiken,met bekende Nederlanders,o.a Anita Witzier?
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)