Boots - Wel of geen reclame? - Postzegelblog

Boots – Wel of geen reclame?

3

In 1994 besprak een marketingvertegenwoordiger van Boots Pharmaceutical in het Verenigd Koninkrijk met de marketeers van Royal Mail over een plan om de omzet van wenskaarten te vergroten. Om de doelstelling te bereiken werd voorafgaand een hele nieuwe reeks wenskaarten ontworpen. De kaarten werden meer persoonlijk en waren gericht op de wensen van de klanten. De verkoop van de kaarten moest ook eenvoudiger gaan plaatsvinden. Nu moest men eerst een of meer kaarten kopen en ergens anders de bijbehorende postzegels. Dus waarom niet twee-in-één?

Royal Mail ging met het idee akkoord door toe te zeggen dat bij elke wenskaart een 1st class postzegel (tarief voor 1st class bestelling – lokaal) kon worden bijgesloten. Daarmee kon de afrekening voor zowel de koper als kassamedewerkster uit een handeling bestaan.

De ontwerpers van Boots wensten de 1st class postzegel op een zodanige manier in de verpakking te voegen dat deze meteen zou opvallen. Bij Boots werden intern enkele proeven genomen met manieren om de postzegel in de verpakking te laten opvallen. Zoals het insteken in een doorzichtig cellofaan mapje in de verpakking. Maar Royal Mail keurde al de proeven af, omdat ze veel te omslachtig waren, dus te kostbaar. Uiteindelijk werd besloten om een speciale druk te maken met de 1st class zegel in een soort blokje dat om de rechter benedenhoek van de kaart kon worden gevouwen en daarna kon worden gesloten met een doorzichtige verpakking van cellofaan.

Het eerste Boots Label (zoals ze weren genoemd) werd aldus op 16 augustus 1994 geïntroduceerd in de nieuwe verpakking. De label was gedrukt op crèmekleurig papier door drukkerij Questa. Het rechthoekige label was voorzien van een doorsteektanding waardoor het gemakkelijk was om het label om de hoek van de kaart te vouwen zodat deze te zien was in de vorm van een driehoek.

Overigens is de afgebeelde kaart niet van Boots, waar alleen als voorbeeld om de werkwijze te laten zien.

Op 11 september 1995 maakte drukkerij Questa een herdruk van de Boots Label zonder tekst en het logo van Boots. In plaats daarvan werden het logo en de tekst op de cellofaan verpakking gedrukt. Het label werd gedrukt op wit papier. Royal Mail gaf zelfs een speciale eerstedagenvelop uit voor dit label.

Doordat later verschillende drukkers orders overnamen, kunnen verschillen te zien zijn in soorten papier, fosfor en tanding. Zoals blauwe fosfor en gele fosfor. Ook Joh. Enschedé in Haarlem had een aandeel in de productie van de labels vanaf 1999.

In 1996 en 1997 werden vele labels, al dan niet van Boots, voorzien met reclameopdruk voor diverse internationale postzegeltentoonstellingen, zoals Singapore ´96, Bangkok ´96, Indonesia ´96, Hong Kong ´96, Taipei ´96, Hong Kong ´97, Pacific ´97 enzovoorts. De laatste labels werden, voor zover ik weet, uitgegeven in 2008.

De labels werden door Boots verkocht op diverse locaties en bij diverse gelegenheden waar een stand van Boots aanwezig was. Als geen stand van Boots aanwezig was, werden de labels verkocht in een stand van Royal Mail. Moeilijk te vinden deze labels met reclameopdruk!

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch Groot Brittannië



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (5 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (3) Schrijf een reactie

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)