Aruba en olie. Maar op of om het eiland is geen olie te vinden. Toch heeft daar vale jaren een van de grootste olieraffinaderijen ter wereld gestaan. En nog steeds is olie, naast het toerisme, een belangrijke werkgever en inkomstenbron.
Gerelateerde artikelen
De komst in 1924 van Amerikaanse raffinaderij Lago Oil Company op Aruba bracht heel wat veranderingen teweeg. Veranderingen voor de werkgelegenheid, de economie, bevolking, overheid, het milieu en nog meer. In 1924 woonden er slechts enkele duizenden mensen op het eiland. Maar de raffinaderij had heel veel werknemers nodig. Werknemers die uit andere delen van het Caribische gebied kwamen en uit de Verenigde Staten. De raffinaderij was gevestigd in San Nicolas, een klein plaatsje, dat al snel groter werd dan de hoofdstad, Oranjestad. In 1933 werd een vliegveld aangelegd ten behoeve van de vele werknemers vanuit de Verenigde Staten en andere gebieden die daar aankwamen of teruggingen. De eerste lijnvlucht tussen Aruba en Curaçao vond plaats op 19 januari 1935.
Een rechtstreekse luchtverbinding tussen Curaçao (Willemstad) en de Verenigde Staten (Miami) werd geopend op 11 augustus 1938. Op Jamaica (Kingston) werd in 1941 een vliegveld geopend en de KLM begon met een geregelde lijndienst vanuit Willemstad, via Oranjestad naar Kingston. Het duurde tot 16 augustus 1943 voordat een rechtstreekse luchtlijn werd geopend van Willemstad, via Oranjestad, Kingston, Canaguey (Cuba) naar Miami. Deze wekelijkse luchtverbinding ontstond op initiatief van de Lago Oil Company om de vele Amerikaanse werknemers te kunnen vervoeren. De eerste vlucht vond plaats met het KLM vliegtuig Troepiaal met piloot Hakkenberg. Het vliegtuig was een Lockheed 14WF62 Super Electra en in maart 1938 in dienst genomen.
De eerste lijnvlucht werd ´gevierd´ met een speciale envelop. Verzamelaars konden de envelop kopen en na te zijn voorzien van de benodigde postzegels naar Miami worden gezonden. Na de censuur te zijn gepasseerd werden de enveloppen van een afdruk van een groot, speciaal stempel voorzien. Het stempel was zo groot, dat deze vaak moest worden afgedrukt op de achterzijde. In Miami werden de enveloppen teruggezonden naar de afzenders. Men kon de envelop verzenden vanuit Willemstad maar ook vanuit de andere plaatsen die werden aangedaan. Het aantal verzonden enveloppen vanaf Curaçao en Aruba is netjes bijgehouden. Vanuit Willemstad waren dat 11.787 stuks, gestempeld met het grote stempel in paarsviolette kleur. Vanuit Oranjestad waren het 6.173 stuks, met een stempel in groene kleur. Van de twee andere plaatsen zijn geen aantallen bekend.
Toch wel een mooi vignet op de envelop met het morseteken …- voor de V van VREDE. De macht van olie? Of om de olie?
Reacties (0)
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)