Typografisch ontwerpster Jet van der Horst heeft de Decemberzegels 2008 voorzien van een stad in kerststemming. Vol met besneeuwde daken, versierde kerstbomen, knappende haardvuren, feestelijke pakjes, brandende kaarsen en sierlijke vuurpijlen.
Feitelijk een logische keus. Een groot deel van de Nederlandse bevolking woont immers geconcentreerd in steden. Zie dit stedelijke landschap als de tegenhanger van de Decemberzegel 2023, waar de decemberviering zich in de natuur afspeelt.
Veel extra informatie die niet in het Persbericht terecht is gekomen, heb ik per mail naar aanleiding van vragen van ontwerpster Jet van der Horst onder dankzegging ontvangen.
Gerelateerde artikelen
Stadsgezicht van bovenaf gezien
Grafisch ontwerpster Van der Horst geeft op het postzegelvel een stadsaanzicht van bovenaf gezien in een isometrische projectie. Daarbij lopen de zogenoemde vluchtlijnen niet naar een verdwijnput in de verte (gebruikelijk bij perspectivische projectie), maar blijven aan elkaar evenwijdig. Op die manier kun je veel herkenbaar afbeelden.
Op het wegdek van het stratenplan tussen de gebouwen staat de frankeerwaarde met landsnaam en jaartal in haakse opstelling op tien verschillende plaatsen (postzegels). Een geraffineerd uitgekiende vlakverdeling van de typografie (in perspectief uitgevoerd) waar de stadsbewoners nieuwsgierig naar kijken. Talrijk veel rood gekleurde kerstbomen accentueren de straten.
Stadsverkenning
- De jaarwisseling-klokkentoren is aan de voorkant van drie klokken voorzien. Aan de voor- en zijkant van deze toren bevinden zich rechthoeken met daarin cijfers van digitale klokken. Ze tikken de laatste minuten van het jaar weg. Op het dak staat een partytafel, waaromheen mensen alvast een vooruitblik werpen op het nieuwe jaar.
- Een groot ingepakt cadeau met lint en strik.
- Stadsversiering door middel van monumentale enveloppen.
- In het glazen gebouw (een warenhuis als een knipoog naar een Amerikaans warenhuis) staat een enorm grote kerstboom badend in een zee van warm licht.
- Een boerderijachtige schuur als verwijzing naar de traditionele kerstkaart.
- Bij een van de twee gigantisch grote vuurpijlen gaat iemand over een ladder naar boven om de lont aan te steken.
- Een monumentaal grote kerstkaart met daarop een afbeelding van een klok.
- Grote en rijk gedecoreerde kerstboom.
- Skiënde persoon op de ‘helling’ van een sneeuwheuvel tegen een gebouw met een (met ski) toekijkende persoon.
- Een stapel ingepakte cadeautjes.
- Een mes en vork functioneren als een bank.
- Een haard met brandend haardvuur. Aan de zijkant bevinden zich enkele sneeuwkristallen. De kristallen zijn ramen waar gloed van het vuur doorheen schijnt. Op het dak bevindt zich een grote diversiteit aan schoorstenen.
- Stadsversiering met behulp van een grote briefkaart, waarop de postzegel valt te herkennen.
- Een brandende kaars, in de vorm van een flat met een vlammetje met een cirkelvormige uitstraling.
- Mes en vork staan als bomen in de grond.
- Tweede grote kerstboom met slingerversiering.
- Nieuwsgierig en aandachtig kijken de stadbewoners naar de letters en cijfers van frankeerwaarde, jaartal en landsnaam.
- Aan de zijkant van het gebouw zijn gebogen lijnen met een lus zichtbaar van de elektrische kerstsnoerverlichting.
In de ‘Jet van der Horst-stad’ staan veel bijzondere gebouwen, die bij nader inzien nog toch een andere functie hebben. De ontwerpster bereikt meerduidigheid door een fantasierijk gebruik van vormen. De gebouwen zijn een weergave van vertrouwde einde-jaars-iconen als pakjes (2, 4 & 10), kaarsen (14), haard (12), klok (1), kerstkaart (2 & 13) met enveloppen (3).
Gemeenschap: samen zijn / samen werken
In het ontwerp zijn overal in de stad kleine groepjes mensen te zien. Ze praten met elkaar, wensen elkaar gelukkig nieuwjaar of warmen zich gezamenlijk rond een vuur (zie o.a. punt 5). Iedereen deelt iets met anderen en er ontstaat een hartverwarmende uitbeelding van het samenzijn rond kerst en nieuwjaar of verwarmen zich gezamenlijk rond een vuur.
De overal aanwezige groepjes mensen, die ieder op hun eigen manier samen verschillende activiteiten bedrijven en/of samen feestvieren, lijken de eenheid van het straatbeeld te versterken. Deze eenheid groeit uit tot een werkelijk samenzijn.
Een ouderpaar nabij de schuur (5) heeft hun kind ieder bij een hand gepakt en zwaaien het vrolijk heen en weer. Rechts naast de schuur duwt iemand een rollator met daarop een persoon vooruit. Boven de schuur klimt een persoon over een lange ladder naar boven om de lont van één van de gigantisch grote vuurpijlen aan te steken.
Nadere duiding
De opbouw van de tien verschillende postzegels is stuk voor stuk interessant door de verscheidenheid. De belettering ervan is gevarieerd in uitvoering en wisselend van opstelling in het postzegelvlak. Hiermee wordt de levendigheid van de stad in sterke mate verhoogd.
Het verband ‘deel – geheel’ is niet alleen aanwezig in de verschillende groepjes personen (samenzijn in een gemeenschap), in de verscheidenheid van de gebouwen (samen verenigd in een stad), maar ook in de postzegelafbeelding (samen verenigd in een totaalbeeld van een stad).
Er bestaat nog een ander verband ‘deel – geheel’ tussen een velletjesgedeelte: het ‘velletjes-totaal-beeld’ kan links en rechts (door het beeld-doorlopers-effect), maar ook onder en boven sluitend aan elkaar uitgelegd worden, waardoor een oneindig grote stad ontstaat. Hét beeld van de Randstad in de toekomst!
Jetswerk
Op haar website schrijft Jet van der Horst over de Decemberzegels die zij in 2008 voor TNT Post heeft ontworpen. Er zijn ontzaglijk veel achtergrondschetsen te bekijken. Ook de onderwerpen kleurstudie en typografiestudie komen aan bod. Klik hier om dit alles te bekijken.
Nieuwjaarskaart 2008
TNT Post heeft haar relaties deze dubbele wenskaart als opgeschoonde en speelse versie van Decembervel 2008 gezonden. Door afwezigheid van tekst op de straatstenen komt het winterse karakter van het stadsgezicht beter uit de verf dan die van het postzegelvel.
Reacties (0)
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)