Rembrandt in het Rijksmuseum - Postzegelblog

Rembrandt in het Rijksmuseum

5

DeTer gelegenheid van de 350e sterfdag van Rembrandt (1606 – 1669) organiseert het Rijksmuseum voor het eerst in de geschiedenis een grote overzichtstentoonstelling ‘Alle Rembrandts’ van alle schilderijen, etsen en tekeningen van de schilder uit eigen collectie. Aansluitend hierbij geeft PostNL op 15 februari 2019 het postzegelvel Rembrandt in het Rijksmuseum uit.

Rembrandt in het Rijksmuseum – Uitgiftedatum 15 februari 2019

Rembrandt in het Rijksmuseum

Ets op envelop

Irma Boons fascinatie voor Rembrandts prenten is voor haar de aanleiding geweest om voor de postzegels geen schilderijen, maar etsen te kiezen: “Een ets werkt bovendien op postzegelformaat beter dan een schilderij. De twee gebruikte etsen zijn allebei vrij klein, respectievelijk 51 x 44 mm en 62 x 52 mm. Dat vond ik juist ook een goed concept: je kunt op vrijwel ware grootte een ets van Rembrandt op je envelop plakken. Het is zo bijna een echt kunstwerk.”

Zelfportret met pet, idem met bontmuts

Het postzegelvel toont twee donkerblauw gekleurde etsen met beeldvullende zelfportretten van Rembrandt zelf. Met losjes getekende schetsen tracht Rembrandt via zijn zucht naar experimenteel onderzoek gevoelens en emoties in het gezicht tot uitdrukking te brengen in combinatie met directe en indirecte lichtval. De hierbij opgedane experimenteerkennis past hij naderhand toe in zijn schilderijen.

Rembrandt in het Rijksmuseum - postzegel 1 Rembrandt in het Rijksmuseum - postzegel 2

“Rembrandt met pet’ [1634] zou zo van een man kunnen zijn, die nu leeft. Een zelfverzekerde jonge man. Hij heeft een vrolijk opgewekte uitstraling, wat ik opvallend vind en die je niet vaak bij Rembrandt ziet”, aldus Irma Boon. Deze blauwgekleurde Rembrandt met pet functioneert ook als beelddrager voor de totale Rembrandtexpositie.
Rembrandt met bontmuts [1630]: “Hij doet me denken aan een edelman.” Hij kijkt je als waardige en imponerende persoon indringend aan.

Met een open blik kijkt Rembrandt je aan tegenover een Rembrandt met een strenge, onderzoekende en indringende blik. Met vaardige en trefzekere hand heeft Rembrandt door op de ene plaats meer en op een andere plaats iets minder streepjes aan te brengen reliëf en diepte op een formidabele wijze in het gezicht aangebracht.

Met de donkerblauwe kleur, die naar de kleur van een balpen verwijst, wil ontwerpster Irma Boon de postzegelafbeelding een hedendaagse en moderne uitstraling te geven. Door deze kleurkeuze word je als het ware uitgenodigd de afbeelding met enkele ballpoint-lijntjes nog meer te vervolmaken. Door de afwijkende blauwe kleur (in plaats van klassiek bruin en zwart) kijk je nu opnieuw en met andere ogen [nog] bewuster naar de etsen van Rembrandt.

Etsen van Rembrandt op Nederlandse postzegels

 

In een periode van veertig jaar portretteerde de schilder zich zelf op 32 etsen [de meeste in de periode 1628-1630]. Daarbij droeg hij meermalen bijzondere kleding soms met opvallende attributen.

Schilderijen van Rembrandt op Nederlandse postzegels

 

De kennis via experimenteel onderzoek betreffende belichting en ruimteweergave opgedaan met de etstechniek past hij naderhand op zijn schilderijen met gevoel op bijbelse, mythologische of burgerlijke onderwerpen toe.

Familieleden van Rembrandt op Nederlandse postzegels

Met een warme betrokkenheid schilderde hij zijn vrouw Saskia (zijn grote liefde) en zoon Titus.

Mooi Nederland Leiden

Het postzegelvel MooiNL-Leiden, de geboorteplaats van Rembrandt, staat geheel in het teken van de eerste jaren van zijn schildersloopbaan. Hier kreeg hij de beginselen van de schilderkunst onder de knie en vergaarde hij er zijn eerste roem. De schilder doorloopt letterlijk en figuurlijk in grote passen zijn geboortestad Leiden.

Postzegel Leiden

 

Zie postzegelblogartikel In de voetsporen van Rembrandt van 12 maart 2006.




Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland Nederland Rembrandt Schilderkunst



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (7 stemmen, gemiddeld: 3,86 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (5) Schrijf een reactie

  • willem hogendoorn op 17 februari 2019 om 08:47

    De eerste leermeester van Rembrandt in Leiden was Jacob van Swanenburgh. Rembrandt kreeg les in het atelier van zijn leermeester aan de Langebrug 89 in Leiden. Dit pand is nu ingericht tot The Young Rembrandtstudio. Daar wordt een heel leuk filmpje van 7 minuten vertoond over de jeugd van Rembrandt in Leiden en zijn eerste schilderlessen. Zeer de moeite waard en het is gratis.

  • bate hylkema op 17 februari 2019 om 23:21

    Om 11.00 uur is het artikel uitgebreid!
    * De cijfers op het vel MooiNL-Leiden corresponderen met de uitgebreide informatie van het artikel ‘In de voetsporen van Rembrandt’.

  • bate hylkema op 18 februari 2019 om 11:17

    Trouw 16 februari 2019 meldt over de expositie ‘Alle Rembrandts van het Rijksmuseum’ dat er 22 schilderijen, 60 tekeningen en 300 etsen zijn te zien. De etsen zijn minder bekend dan zijn schilderijen Sommige waren nog nooit te zien.
    Boom ging op haar computer al zijn etsen bestuderen en tot in detail bekijken: “Ik zat naar al die lijntjes en krabbeltjes te kijken en ontdekte hoe losjes en onbevangen Rembrandt tekende. Kijk eens hoe hij met simpele lijnen die baret op zijn hoofd met krullen en olijke blik neerzet. Hij ziet er ook bijna een beetje rebels uit. Rembrandt doet me denken aan schrijver en kunstenaar Jan Cremer in zijn wilde jaren. Die kon ook zo vol bravoure en zelfverzekerd op een motor de wereld inkijken. Dit rebelse zit ook in Rembrandts zelfportret.
    Ik wilde de moderniteit van Rembrandt laten zien en daar hoort een moderne kleur bij, een kleur blauw die aan een Bic-pen doet denken. Stel, dat hij nu geleefd zou hebben, dan zou hij misschien wel deze balpen gebruikt kunnen hebben.”
    Het blauwe is een blikvanger van jewelste.

  • Prins op 18 februari 2019 om 12:00

    Misschien nog leuk om te weten dat het Rembrandt-vel, als je het in het postkantoor koopt, in een grote envelop zit waarop de etsen nogmaals staan.
    De Collectclub verstuurt het Rembrandt-vel zonder deze toonbankverpakking.

    De toonbankverpakking heeft wel tot doel om de gouden “postzegel”, beter te bestempelen als een in een goudplaatje nagemaakte kopie van een postzegel die niet als postzegel te gebruiken is, te promoten. Maar dat blijkt slechts door een inlegvel met informatie daarover.

  • bate hylkema op 19 februari 2019 om 12:41

    Het Rembrandt-vel heeft enkele vragen bij mij opgeroepen, die ik Irma Boom heb voorgelegd:
    * Waarom zijn er maar vijf etsen (3 en 2 dezelfde!!) op het vel geplaatst, terwijl het Rijks over 300 beschikt?
    Boom: “Op het vel mogen maar twee verschillende postzegels staan. Ik had uiteraard vijf portretten bedacht.” Met andere woorden PostNL heeft in de opdracht het aantal en de varianten daarin omschreven. Vandaar mijn vraag aan PostNL: “Waarom is deze beperking in de opdracht opgenomen?”
    * Een heel groot gedeelte rondom de vijf postzegels is onbedrukt, blanco en wit.
    Boom: “Ik vind het juist mooi om de rest van het vel wit te laten. Dan komen de postzegels goed uit.” Met andere woorden van de hoofdzaak afleidende bijzaken vertroebelen het zicht op de zelfportretten van Rembrandt.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)