Rijdend postkantoor Zwitserland - Postzegelblog

Rijdend postkantoor Zwitserland

6

In Nederland kenden we pas vanaf eind april 1971 het eerste mobiele postkantoor dat op 26 mei 1971 werd ingezet te Roosendaal. Dit was Mobiel Postkantoor Roosendaal A. Het mobiele postkantoor werd ingezet in de Noord-Westhoek van Noord-Brabant ten behoeve van de postale dienstverlening te Heijningen, Oudemolen en Noordhoek.


Het mobiele postkantoor te Roosendaal deed dienst tot 1 maart 1979. Daarna werd het rijdend postkantoor genoemd. Op 29 april 1994 werd het Rijdend Postkantoor Roosendaal opgeheven. De Nederlandse Post heeft totaal 16 mobiele postkantoren in dienst gehad en 99 rijdende postkantoren. Op 28 september 1994 werd het laatste rijdende postkantoor uit de dienst genomen.


Maar in Zwitserland kende men het systeem van het rijdend postkantoor al veel langer. Al voor de Eerste Wereldoorlog maakte de Zwitserse Post gebruik van geel geschilderde bussen. Geel was de huiskleur van de Zwitserse Postdienst. De eerste postbus reed vanaf 1906 van Bern naar Detligen. Die bussen rijden nog steeds! Zo´n kleine 2.000 postbussen zijn ingezet op ongeveer 800 trajecten. Zij doen vooral de kleinere dorpen aan en ze zijn van verre al te horen. Vanwege een drietonige hoorn die de eerste tonen uit het andante van de ouverture van Willem Tell laat horen, gecomponeerd door Rossini.

Op 5 september 1937 werd een postzegel uitgegeven in een oplage van 4.977.000 stuks waarop de gele postbus is afgebeeld.


Twee van deze postzegels waren aangebracht op een envelop geadresseerd naar een bestemming in Zürich. De zegels waren gestempeld met het poststempel van de postbus met de datum 8 september 1951.


Kennelijk een envelop bestemd voor een verzamelaar gezien de extra afdruk van een bijzonder stempel.


In de catalogus is vermeld, dat twee verschillende drukken bestaan van de postzegel. Dat kwam doordat op 6 juli 1946 een herdruk plaatsvond, vervaardigd met een nieuwe drukplaat. De oplage van de herdruk was veel hoger, 5.559.000 stuks. Verschillen tussen de twee drukken zijn  duidelijk te zien.

Op de eerste druk is de witte bergtop op de achtergrond duidelijk hoger dan op de zegel van de tweede druk. Ook de afbeelding van de postbus zelf is wat hoger uitgevallen. Let u ook op dergelijke kleine (of grotere) verschillen bij het bekijken van uw postzegels? De postzegel met de afbeelding van de gele postbus was geldig tot en met 31 december 1955.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch Zwitserland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (6) Schrijf een reactie

  • toon op 11 juni 2013 om 07:44

    Cees, we hadden in Nederland toch al in 1937 AUTOPOSTKANTOREN. Wellicht toen alleen voor bijzondere diensten bij tentoonstellingen en zo en nog geen volledige postkantoren-zaken?
    zie http://postzegels.jouwweb.nl/stempels/autopostkantoren

  • JHA op 11 juni 2013 om 11:11

    Vreemd, dat ik dan Nederlandse enveloppen heb uit 1966 met een afstempeling van een mobiel postkantoor met ICEM zegels (NVPH /8569/859)

  • JHA op 11 juni 2013 om 11:12

    moet natuurlijk zijn NVPH 856 en 857

  • Cees op 11 juni 2013 om 13:52

    Het mobiel- of rijdend postkantoor moet niet worden verward met het autopostkantoor dat gebruikt is in Nederland.
    Het eerste autopostkantoor werd waarschijnlijk door de Franse Post in gebruik genomen. Dat was in 1929. Enkele andere landen volgden: Duitsland, Tjechoslowakije, Hongarije, Engeland, Zwitserland en Zweden.
    De Nederlandse P.T.T. kocht in 1936 een grote trekker van Chevrolet met oplegger. Hierin werd een autopostkantoor ingericht naar ontwerp van Nicolaas de Koo, samen met de Rijks Automobiel Centrale (RAC) in ’s-Gravenhage. In afgekoppelde stand kon men aan de voorzijde acht schrijftafels uitschuiven. Aan de achterzijde waren drie geluiddichte telefooncellen ingebouwd. Aan de twee zijkanten waren een briefkaartenautomaat en twee postzegelautomaten aangebracht ten behoeve van de zelfbediening. Over de lengte van het felrood geschilderde autopostkantoor stond in gouden letters Post- Telegraaf- Telefoon.
    Wegens de oorlogsomstandigheden en de benzineschaarste moest eind 1939 het inzetten van het autopostkantoor worden gestaakt. De enorme trekker met oplegger is gedurende de oorlog jarenlang goed verborgen gehouden, maar werd uiteindelijk in 1944 toch nog ontdekt. Het Autopostkantoor werd gevorderd en naar Duitsland afgevoerd. Het Autopostkantoor is in Kassel bij een bombardement verloren gegaan. Kassel ligt in het noorden van Duitsland in de deelstaat Hessen.
    In 1948 was er behoefte aan een nieuw autopostkantoor. Er gebeurden twee dingen. Voor de Kinderzegels werd een zogeheten ‘noodbus’ van de Spoorwegen geschikt gemaakt, die in de jaren 1948 tot 1954 voor dat doel dienst deed. Tevens bestelde de PTT in 1948 een nieuwe trekkercombinatie naar een ontwerp van DAF, die op 28 juni 1952 in bedrijf is gekomen. Dit autopostkantoor nummer 2 is tot 1969 gebruikt. Het was wel degelijk, maar zo zwaar, meer dan 13 ton, dat het onpraktisch en niet rendabel was. Op 2 oktober 1970 werd het autopostkantoor verkocht aan het Circus Boltini als kassawagen en oranje geschilderd.
    (Bron: “De Nederlandse autopostkantoren 1939-1994” geschreven door J. M. Hager, 18e aflevering uit de Posthistorische studies.)

  • Shelton J. Maldonado op 13 juni 2013 om 00:02

    In Frankrijk werd in 1929 het idee gelanceerd om een rijdend postkantoor te ontwikkelen voor manifestaties en sportevenementen. Ook Nederland bleef niet achter. In 1939 ontwierp De Koo het eerste rijdend postkantoor voor de PTT. Een tweede volgde in 1952 op basis van het ontwerp van het eerste, dat in de oorlog verloren was gegaan. Het rijdend postkantoor was te zien op evenementen als de TT te Assen en de Vierdaagse van Nijmegen en was een groot succes.

  • Cees op 14 juni 2013 om 09:08

    Zie: http://www.postzegelblog.nl/2010/09/20/het-autopostkantoor-van-1939/

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)