Na 2025 beëindiging kinderzegelemissie??? - Postzegelblog

Na 2025 beëindiging kinderzegelemissie???

4

NVPH 141 - Kinderzegel 1924Als de behandeling van het commercieel denkend en handelend PostNL-bedrijf in 2024 (100-jarig kinderzegel-jubileum) overeenkomt met die van TPG Post betreffende de uitgave van de zomerpostzegels 2010 (75-jarig zomerzegel-jubileum) dan zullen er vanaf 2025 geen kinderpostzegels meer verschijnen!

 

Zomerzegels 2010 (rechts)

Recentelijk kreeg ik achtergrondinformatie binnen, die ertoe heeft geleid dat in 2011 de uitgave van de jaarlijkse zomerzegelemissie definitief is beëindigd. Vanaf 2015 is Stichting Kinderzegels Nederland (SKN) wel actief bezig met innovatieve aanpak om achteruitgang te beperken en stabiliteit te krijgen.

Innovatieve SKN-aanpak

Vanaf 2015 is er bij SKN sprake van een koerswijziging. Met illustraties uit de Gouden Boekjes is gestart gekopieerde illustraties uit boeken, strips en/of (jeugd)weekbladen op kinderpostzegels te plaatsen. Reden? Het kostenplaatje van de postzegelproductie (ontwerp-, druk- en distributiekosten) zou er wel eens mee kunnen verminderen.
Geen originele ontwerpen, maar geleende en bewerkte afbeeldingen komen op kinderzegels terecht. Met nostalgische illustraties uit deze populaire inspiratiebronnen is SKN er vooraf al zeker van dat met aansprekende en goed ogende afbeeldingen de postzegels zich goed laten verkopen. Helaas gebeurt het niet (zie deelhoofdstuk oplage kinderzegels)!

Gouden boekjes

Kinderzegels 2015 (bovenste rij)

2015: illustraties uit Gouden Boekjes (met idealiserend / verheerlijkend-nostalgische achtergrond). Twee niet samenhangende kinderzegels in het postzegelvel blijken (tot nu toe onbekend) afkomstig te zijn van dezelfde afbeelding uit het boekje ‘Bij Kiki thuis’. De horizontale lijnen komen overeen met die van de begrenzing van de postzegelafbeeldingen.

  • Letterlijk overgenomen tekeningen (kopieën) zijn op voorstel van Julius Vermeulen uit drie verschillend getitelde Gouden Boekjes overgenomen!
  • Oplage 3.770.000 postzegelvellen.

Fiep Westendorf

Kinderpostzegel 2016 (4)

2016: boek-illustraties van Fiep Westendorp (1916 – 2004): 100 jaar geleden geboren.

  • Uitgangspunt is de gedecoreerde Fiep-bus (Engelse oldtimer-bus), waarmee theaters werden bezocht, voorzien van de levendige en karakteristieke strip-personen.
  • Oplage 2.800.000 postzegelvellen.

Jan Kruis

Kinderpostzegel 2017

2017:  Libelle-strip van Jan Kruis (1934 – 2017): postume herdenkingszegels

  • Rob Rhielix van Studio Jan Kruis (een van de drie tekenaars die in de stijl van Jan Kruis tekenen) ontwerpt de emissie 2017 met de strippersoonlijkheden overeenkomstig de vele bank- en keukenscenes van Jan Kruis zelf.
  • Oplage 2.420.000 postzegelvellen.

Fabeltjeskrant

2018:  50 jaar TV-afbeeldingen uit De Fabeltjeskrant

  • Sandra Smulders heeft de vilten uitvoeringen van De Fabeltjeskrant-figuranten ontleend aan de korte tv-uitzendingen over de dieren uit het Grote Dierenbos in Fabeltjesland.
  • Oplage 2.305.000 postzegelvellen.

Jeugd-literatuur

2019: Titel-afbeeldingen uit de jeugd-literatuur

  • Medewerkers van Studio Henque & Rina van Maanen hebben de jeugdboek-illustraties letterlijk als nostalgische kopieën overgenomen en op de kinderzegels geplaatst.
  • Oplage 713.200 postzegelvellen.

nijntje van Dik Bruna

Kinderpostzegels 2020 - nijntje 65 jaar

2020: 65 jaar nijntje van Dik Bruna (1927 – 2017): het 65-jarig bestaan van nijntje verwijst naar de voormalige pensioenleeftijd!

  • De authentieke ontwerpen van Dick Bruna zijn ook als kopieën op de postzegels geplaatst.
  • Oplage 1.451.000 postzegelvellen.

Tom Poes & Olie B. Bommel

Kinderpostzegel 2021

2021: 80 jaar dagblad-strip Tom Poes & Olie B. Bommel van Marten Toonder (1912 – 2005)

  • Tim Arzt van de Marten Toonder Compagnie heeft authentieke Toonder-ontwerpen voor de kinderzegelemissie uitgevoerd.
  • Oplage 1.232.000 postzegelvellen.

Donald Duck

Kinderpostzegel 2022

2022: 80 jaar jeugdweekblad Donald Duck in ons land.

  • Door een coproductie van Donald Duck-striptekenaars Frans Hasselaar & Tim Arzt is deze oorspronkelijke kinderzegelemissie in overeenstemming met de Donald Duck-stijl tot stand gekomen.
  • Oplage 1.232.000 postzegelvellen.

Verschil ontwerpen & bewerken

Bovenstaande acht kinderzegelemissies zijn op twee geheel verschillende manieren tot stand gekomen als:

  • Kopieën van geleende ontwerpen / tekeningen (2015 & 2020).
  • Gevarieerde bewerkingen van bestaande ‘bouwstenen’ afkomstig uit tekeningen / ontwerpen (2016, 2017, 2018, 2019, 2021 & 2022).
  1. Tussen ontwerpen en bewerken (komt enigszins overeen met natekenen) bestaat een gradueel verschil. Bij ontwerpen moet vanaf het begin op een originele, inventieve en creatieve wijze het postzegelonderwerp benaderd en uitgevoerd worden. Bovendien dient bij meerdere zegels per emissie een verbindende en voortgaande lijn aanwezig te zijn, waardoor een aansluitend verhaal in de postzegelreeks ontstaat.
    Bij geleende afbeeldingen is het gehele voorwerk daarentegen al uitgevoerd. De geleende afbeeldingen dienen in de juiste volgorde geplaatst te worden in combinatie met de vereiste typografische gegevens.
  2. Bij beide ontwerpmethoden is meteen bekend of het postzegelontwerp aansprekend zal zijn en dat het verkooptechnisch succesvol zal verlopen. Deze postzegelemissies zijn immers ontleend aan populaire strips, jeugdtijdschriften en jeugdboeken.

 

Kostenverlaging!

SKN lift al negen jaren aaneen mee met jubilea en gedenkwaardige jaren van producenten / uitgevers van boeken, tijdschriften en speelgoed. De kinderzegels geven met afbeeldingen een ode / hulde aan kinderzegelonderwerpen.
Bedrijfsleven-medewerkers werken wat graag met SKN *) mee én aan de uitgave van de jaarlijkse kinderzegelemissies. Reden? Producenten (met naamsbekendheid + bedrijfslogo) en SKN richten zich op dezelfde doelgroep. Voor deze vorm van reclamevoering (doet mij denken aan sluikreclame!) ontvangt SKN een financiële vergoeding, waarmee SKN de drukkosten drastisch kan verlagen. Ontwerpkosten worden niet in rekening gebracht, die door de producenten intern zelf worden geleverd.

*)
PostNL/SKN-bewoording anno 2023: “Samen zorgen we ervoor dat kinderen het beste uit zichzelf halen.”

Oplage kinderpostzegelvellen

  1. De oplagecijfers van de kinderzegelvellen in drie kolommen geeft een overzichtelijk beeld van de oplage-achteruitgang ondanks verwoede vernieuwingspogingen tot stabilisering en/of stijging. Periode 2010 – 2014 is nog redelijk stabiel. Vanaf 2015 zet de achteruitgang drastisch door met in 2019 een bijzonder lage oplage.
  2. Het grootste deel voor de totstandkoming van de oplagecijfers wordt vooral door de vraag van SKN zelf bepaald bij PostNL. In 2019 heeft SKN een bijzonder lage bestelling geplaatst.
  3. De oplagecijfers komen niet altijd overeen met de verkoopcijfers.
  4. PostNL vernietigd twee jaar na uitgifte van een emissie de niet verkochte postzegelvelletjes.
  5. De omvang van de scholenactie neemt voortdurend af door overbelasting van het onderwijs én het tekort aan onderwijskrachten.
  6. Tussen de oplagecijfers van 2015 en 2023 is een geweldig groot verschil: 4.670.000 en 1.200.000. Daarmee ontstaat voor SKN een geweldig grote financiële achteruitgang.

 

Beëindiging kinderzegels: aantrekkelijk omzetverhoging voor PostNL

Recentelijk ontving ik de reden tot beëindiging van de uitgave van zomerzegels na 2011 door TPG Post.

  1. TPGPOST / PostNL mag ieder jaar tot een maximaal bedrag aan frankeerwaarde besteden, waarin ook de bijslag-waarde [voor SKN] is opgenomen. PostNL kan zonder de uitgave van de kinderzegelemissie (bijslag is de helft van frankeerwaarde) ongeveer twee emissies voor hetzelfde bedrag uitgeven. Daarmee verdient het postbedrijf twee keer in plaats van één keer aan de filatelie: een emissie als vervanger van de kinderzegels en een extra emissie. Dus aantrekkelijke omzetverhoging voor het postbedrijf!
  2. Met de kennis van bovenstaande informatie verwacht ik dat PostNL haar commercieel standpunt zal blijven handhaven en de uitgave van de kinderpostzegel definitief zal beëindigen. De omstandigheden in 2024 zijn gelijk aan die van 2010. Voormalig TPG-voorzitter Raad van Bestuur Wim Dik zei toch eens: “Het is van de zotte. Bij een fles azijn wordt toch ook geen meergeld voor het Goede Doel gevraagd!”
  3. Bovendien vindt het postbedrijf het vervelend dat een andere partij bij de besluitvorming van een nieuwe postzegel-emissie medezeggenschap heeft. (Dit is me destijds tijdens vele contacten en gesprekken met TPG-mensen duidelijk geworden.)

 

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch Kinderpostzegels



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (1 stemmen, gemiddeld: 2,00 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (4) Schrijf een reactie

  • Lars op 27 augustus 2023 om 08:47

    Wat betreft de lage oplagecijfers van 713.000 in 2019, dat jaar waren het velletjes met 2 series van 5 = 10. In totaal dus 7.130.000 zegels.
    In 2020 weer velletjes van 5. Oplage 1.451.000. In totaal 7.255.000 zegels.
    Een kleine stijging dus!
    Maar ten opzichte van 2018 wel een grote daling inderdaad.

  • Peter op 27 augustus 2023 om 11:19

    Het zal zeer droevig zijn wanneer de kinderzegels niet meer worden uit gegeven, je steunt een goed doel

    Maar het bedrijf heeft alleen oog voor om bij de postzegelverzamelaar zoveel mogelijk leeg te plukken.

    Waarnaar zij hun kas extra kunnen spekken.

  • Arie op 27 augustus 2023 om 11:53

    Het is nog erger, Peter. De SKN weet niet goed meer welk doel de kinderpostzegels moeten dienen. Het beleid zwabbert en de interesse neemt af.
    De eerste kinderzegels werden uitgebrachten in 1924. In de jaren 1942/43/44 verschenen er geen kinderzegels. Wat betekent dat in 2026 de 100e editie kinderzegels kan verschijnen. Dat lijkt me een mooi moment om ermee te stoppen. Andere organisaties hebben ondertussen het prachtige werk van de SKN overgenomen. Tenzij de SKN zich grondig weet te vernieuwen. Wat ik van harte hoop.

  • Lars op 27 augustus 2023 om 12:00

    Wat ik mis in het artikel is een punt over het feit dat er steeds minder postzegels gebruikt worden en dus steeds minder verkocht worden.
    Ik neem aan dat SKN en PostNL altijd kijken naar het verkochte aantal velletjes het jaar ervoor voordat ze een bestelling plaatsen bij de drukker voor de nieuwe uitgifte.

    Verder denk ik dat ze na 2025 nog wel even doorgaan. Na de decemberzegels zijn de kinderzegels de best verkopende uitgifte van het jaar.
    PostNL kan dan wel 1 of 2 andere uitgiften plannen, maar die zullen een normale oplage hebben (zo’n 100.000) en vrijwel niet door de gewone consument gekocht worden.

    “Beëindiging kinderzegels: aantrekkelijk omzetverhoging voor PostNL”
    Dat denk ik dus niet.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)