Rotterdam op postzegels: vele soorten en maten - Postzegelblog

Rotterdam op postzegels: vele soorten en maten

6

NVPH 2711 - EuromastKarakteristieke en opvallende bouwwerken, bruggen en beelden van verschillende steden uit ons land zijn in de loop der jaren op postzegels terechtgekomen. Een bijzonderheid hierbij is dat Rotterdam op maar liefst vier postzegeluitgiften met een verzameling minimale afbeeldingen er een plaatsje op hebben verworven (werkelijkheidsgetrouw of in contouruitvoering). Het is aantrekkelijk aan deze kleine Rotterdamse ‘collage-fragmenten’ enige duidende aandacht te schenken. Op andere postzegels zijn deze details soms meer herkenbaar, aansprekend of gedetailleerd afgebeeld.

1] MooiNL-Rotterdam (nvph 2340)

NVPH 2340 - Mooi Nederland Rotterdam

  1. Giraffe verwijst naar diergaarde Blijdorp.
  2. Gebouw Nationale Nederlanden van architect Abe Bonnema.



  3. Museumpark ‘Maasbeeld’ van Auke de Vries: spel met ruimte en zwaartekracht.
  4. Nederlands Architectuur Instituut (Nai) van Jo Coenen.
  5. Kunsthal van Rem Koolhaas met geel bord.
  6. Euromast.

    NVPH 1689 - ErasmusbrugNVPH 1967 - Erasmusbrug

  7. Erasmusbrug ontwerp Ben van Berckel.
  8. Boot symboliseert de haven.
  9. World Port Center (123 m).



  10. Hotel New York met twee kopergele torentjes (daarin vier klokken) verwijst naar het voormalige hoofdkantoor van de Holland Amerika Lijn (HAL). Ettelijke duizenden emigranten verlieten na de oorlog vanaf dit gebouw ons land naar een land met een betere toekomst.
  11. Gebouw in aanbouw
  12. Overslaghaven van containers
  13. Stapeling van containers in de containerhaven

 

2] Tien voor Nederland

De emissie Tien voor Nederland (nvph 2470/79) toont oer-Nederlandse iconen, die of uitdrukking geven aan bijzondere aspecten van de Nederlandse volksaard, of aan wat wij als Nederlanders mooi, hip of handig vinden. Twee van de tien postzegels van deze emissie schenken aandacht aan Rotterdamse bouwwerken.

Op de gildeglas-postzegel (nvph 2470) staan de Kunsthal, de Euromast (nvph 2711) en de hefbrug over de Koningshaven in Rotterdam.

De spaarlamp-postzegel (nvph 2473) toont de watertoren De Esch, de Euromast en de Van Nellefabriek met losstaande schoorsteen. Zelfs de naam van de koffie- en theefabriek is op het dak nog aanwezig (moeilijk leesbaar).

3] Euromast-jubileumpostzegel (nvph 2711)


NVPH 2711 - Euromast
De 50-jarige Euromast als hoogste uitkijktoren van ons land staat te midden van een aantal gebouwen aan de Rotterdamse skyline. De 185 meter hoge mast (ter gelegenheid van de Floriade 1960 gebouwd) geeft de verhouding weer van andere hoge gebouwen van Rotterdam.

  1. Het verzekeringsgebouw van de Nationale Nederlanden (ING-verzekering, 151.5 m) ook wel Gebouw Delftse Poort genoemd, bestaat uit twee torens naast CS-Rotterdam.
  2. De Wilhelminatoren.
  3. Woon- en HAL-kantoorgebouw Montevideo (139,5m), architect Mecanoo.
  4. De Willemswerf.
  5. De kubuswoningen.
  6. De Euromast.
  7. Het kantoorgebouw van KPN Telecom Belvédere.
  8. De Millennimumtoren (149m) in gebruik als hotel en kantoor. Het staat tegenover het Gebouw Delftse Poort.
  9. De Willemsbrug.

    NVPH 904 - Van Brienenoordbrug
    Rotterdam bezit enkele opvallende bruggen over de Nieuwe Maas: naast de roodkleurige Willemsbrug (nvph 2711) zijn er ook de Van Brienenoordbrug (nvph 904) en de Erasmusbrug met de bijnaam De Zwaan (nvph 1689 & 1967) te vinden.

  10. Het standbeeld de Verwoeste stad van beeldhouwer Ossip Zadkine.

    NVPH 838 - Verwoeste stad, Rotterdam
    Vlak na de oorlog bezocht de Russische beeldhouwer het verwoeste Rotterdam. Hij werd gegrepen door het feit dat de havenstad de stadshart niet meer bezat. De angstschreeuw van ‘De verwoeste stad’ (nvph 838, zonder hart) verwijst naar het bombardement van 14 mei 1940.

Ook ander, bijzonder opvallend Rotterdams beeldhouwwerk is op postzegels terecht is gekomen namelijk van Wessel Couzijn en Naum Gabo. De afbeeldingen van deze monumentale beeldhouwwerken op de Europazegels 1993 zijn in opdracht van particuliere bedrijven tot stand gekomen. Met andere woorden het bedrijfsleven is ongetwijfeld ook nauw bij de realisatie van beide postzegels betrokken geweest (financieel??).

* Unilever gaf Couzijn opdracht de horizontaal levendige bronzensculptuur ‘Corporate Entity / Belichaamde eenheid’ (nvph 1565) te maken, die een tegenstelling vormt met de verticaliteit van het Unilever-hoofdkantoor. Door grillig elkaar overlappende, alle richtingen uitwaaierende elementen ontstaat toch samenhang, waarmee de eenheid van de multinational wordt belichaamd met zijn wijdvertakte bedrijvigheid.
Met deze symbolische verbeelding van de activiteiten van de multinational Unilever blijkt dat het Nederlandse postbedrijf bij deze emissie ook naar de pijpen van het invloedrijke Nederlandse bedrijfsleven danst. Rechtsonder is zelfs het logo van Unilever zichtbaar. Het bedrijfsleven ‘gebruikt’ de postzegeluitgave dus ten bate van eigen gewin! De voormalige CEO van TPGPost Wim Dik kreeg bij de postzegelpresentatie op 6 juli 1993 snerend te horen: “Jij hebt als ex-directielid van Unilever je vorige werkgever nog steeds niet vergeten!”
Voor zo ver ik weet, is deze postzegeluitgave het eerste uiterlijke bewijs dat het bedrijfsleven nauw bij het tot stand komen van Nederlandse postzegels betrokken is.
Over het tweede uiterlijke bewijs van nauwe financiële betrokkenheid bij de realisatie van postzegels door het bedrijfsleven heb ik in het artikel ‘Filatelist wordt toch eens wakker en reageer . . .’ van 24 november jl. geschreven. Atos Origin heeft bij de Schenk-/Van Gennip-schaatspostzegels met kennis en geld coöperatief met het postbedrijf ‘eendrachtig samengewerkt’, waarbij het Atos Origin-logo ook pregnant op de postzegel is geplaatst.

* Acht metalen takken van dit abstracte en hoog oprijzende staalplastiek (nvph 1567) dat naast de Bijenkorf staat, ontspringen aan een wortel en raken elkaar in de top. De donkere en fijnere kern doen aan een bladerdak denken. Deze ruimtelijke constructie bestaat uit een minimum aan massa en materiaal en neemt een maximum aan ruimte in. Op deze postzegel is geen logo van de Bijenkorf te bespeuren.

4] Rotterdam: toen, nu & toekomst (nvph1448/50)

De emissie Rotterdam telt twee herdenkingspostzegels (650-jarig Rotterdam & 50-jarige Bombardement-herdenking op 14 mei 1940) en een op de toekomstgerichte afbeelding van de stadsontwikkeling ‘De Kop van Zuid’. Drie ontwerpers (Menno Laanstra, Victor de Leeuw & Inge Kwee) hebben zich op gevarieerde manieren (fotografische sfeerimpressie, expressieve wijze & gemengde techniek [tekenen & luchtfotografie]) beziggehouden met het verleden, het heden en de toekomst van de Maasstad. Een eenduidige seriebenadering in landsnaam en frankeerwaarde is niet aanwezig.

NVPH 1448 - Rotterdam - Ruïne van de Zuiderkerk

De duo-foto van de Zuiderkerk geeft een beeld van de kerk vóór en ná het bombardement en de brand van 90 Duitse bommenwerpers, waarbij ongeveer 800 mensen het leven verloren. Meer dan 24.000 woningen werden vernietigd, waardoor 80.000 Rotterdammers hun huizen en bezittingen verloren. Nederland capituleerde na deze brute overmacht.
Op een sfeervolle en suggestieve wijze met kruitdampen nog in de lucht symboliseert de verruïneerde kerk de verwoeste Rotterdamse stadskern.

NVPH 1449 - Rotterdam - De stad als podium

                                                                                                          Afbeelding vlag: Andreas Trepte [Public domain]

De gelaagde 65 cent postzegel ‘Rotterdam als podium’ (nvph 1449) bestaat uit vier niveaus:

  1. Rotterdamse vlag geheel op achtergrond: deze bestaat uit drie even hoge horizontale banen groen-wit-groen. Het wit verbeeldt de Rotte, het groen aan weerskanten stelt de landerijen voor van het voormalige kasteel Hof van Weena.
  2. Het roodgekleurde deel met daarin een blauwe lijnstructuur verbeeldt de stad Rotterdam, waarvan het hart zich langzamerhand steeds meer verplaatst naar het water o.a. door het ontwikkelen van De Kop van Zuid (kleine cirkelschijf omringd door water) en de Maasboulevard. De Maas (die de stad in twee delen verdeeld) met de talrijk veel havenbekkens is blauw gekleurd.
  3. De gele cirkelfragmenten met zwarte contouren verbeelden de verschillende culturele podia (‘gezichten’) van de actieve cultuurstad Rotterdam rondom het nieuwe hart van de stad.
  4. Onder het toeziend oog van een Rotterdammer (zwarte silhouet rechtsonder) kijken wij als kijker mee naar de culturele verbeelding van Rotterdam in 1990.

NVPH 1450 - Rotterdam en de toekomst

De gelaagde 75 cent postzegel schenkt aandacht aan het stadsontwikkelingsproject ‘Rotterdam en de toekomst – De Kop van Zuid’ (nvph 1450). De postzegel bestaat uit vier niveaus:

  1. Links op de voorgrond staat een lange, vrijstaande omhoog rijzende betonpijler (waarvan de zijkanten perspectivisch naar elkaar toelopen) met een bewapening van betonijzer. Deze tekening verbeeldt de voortdurende [wederop]bouw en uitbreiding van de stad als speerpunt van de stadsontwikkeling.
  2. De structuurtekeningen verwijzen naar de transparant schematische tekeningen van de Rotterdamse hoogbouw, waarmee de huidige bouw en uitbreiding van de stad wordt verbeeld. Twee gebouwen zijn voor insiders wellicht bekend namelijk het gebouw met drie X-constructies en het gebouw met een opvallende TV-antenne aanduiding. Wie kan er aanvullende info over geven?




  3. Een luchtfoto van de Kop van Zuid in kleur van het bebouwde stratenplan rondom de Maashaven en Rijnhaven met daartussen Katendrecht.
  4. Het driedimensionaal afgebeelde groene blad van een plataan (als typische Rotterdamse stadsboom) rechtsboven op de ‘super’ voorgrond verwijst naar de aangeplante natuur in de nieuwbouwwijken.

 

5] Nog twee bouwwerken & Maastuin-postzegel

NVPH 552 - Bouwwerk in Rotterdam

NVPH 3022 - Tuin aan de Maas in Rotterdam

Van twee op postzegels afgebeelde Rotterdamse bouwwerken (nvph 552 bouwwerk & nvph 3578 industriegebouw) ben ik niet in staat aantrekkelijke of lezenswaardige achtergrondinfo op te voeren. Wellicht kan een postzegelblog-lezer deze leemte een vulling geven. De tekst op de Maastuin-postzegel (nvph 3022) maakt aanvullende tekst overbodig.

Beeld: PostNL, B. Hylkema, Andreas Trepte [Public domain]

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (4 stemmen, gemiddeld: 3,50 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (6) Schrijf een reactie

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)