Meer dan 2 miljoen mensen zullen Sail 2025 bezoeken van 20 tot en met 24 augustus 2025. Het was al druk tijdens de Sail in en de verwachting is dat vandaag en de laatste zondag weer vele mensen langs de kant staan (en zitten) om de Sail out te zien. En dan weer 5 jaar wachten en je weet niet wat er gebeurt in 2030. Leef je nog of is er weer een pandemie? Kortom, geen uitstel maar dit weekend gratis kijken naar dit grootste event van Nederland, dat volgens de organisatie 30 miljoen euro kost en opgebracht wordt door sponsors. Wat zijn de schepen die op je bucketlist staan in deze Sail 2025?
Gerelateerde artikelen
Christian Radich
Deze mooie ‘Witte ‘lady’ werd gebouwd in 1937 en werd o.a. bekend van haar rol in de televisieserie The Onedin Line uit de jaren zeventig. Ze heeft nooit als vrachtvaarder gevaren, maar werd direct gebouwd als schoolschip in Noorwegen. De initiator was een zakenman en eigenaar van een groot houtbedrijf. Hij hield van de zee en luisterde altijd aandachtig naar alle verhalen van zijn neef, die kapitein was. Dat inspireerde hem tot de bouw van dit schip. Met uitzondering van de Tweede Wereldoorlog heeft de Christian Radich altijd als opleidingsschip gevaren vanuit Oslo, tevens de woonplaats van de oorspronkelijke eigenaar.

Tall ship Christian Radich under sail. Foto: Ulfrasen / Wikipedia.

Noorwegen (2005): Tallships oa. Christian Radich (links).
De stichting die het schip in de vaart houdt heeft ook een contract met de Noorse marine, waardoor de financiën van een zekere basis worden voorzien. Maar net als bij alle andere grote zeilschepen blijft het moeilijk om een schip van dit kaliber in de vaart te houden en aan alle strenge (Noorse) voorschriften te voldoen. Ze heeft een vaste crew van ca. 20 personen en kan maximaal 80 trainees meenemen.
Shabab Oman II
Sinds 1979 draagt het marineschip Shabab Oman wereldwijd de boodschap van vrede, vriendschap en culturele uitwisseling uit namens het Sultanaat Oman. In 2014 nam Shabab Oman II deze missie over van haar voorganger. Dit indrukwekkende schip is veel meer dan alleen een symbool van maritieme traditie — het is een ambassadeur onder zeil en een trots symbool van 400 jaar maritieme verbondenheid. Met haar gracieuze lijnen, drie imposante masten en 34 zeilen is Shabab Oman II een van de langste zeilschepen binnen de clipperklasse. Haar V-vormige romp en 2.630 m² aan zeiloppervlak stellen haar in staat snelheden tot 17 knopen te behalen.

Shabab Oman II. Foto: WhiteStar401 / Wikipedia.
Maar het schip is ook een plek voor ontwikkeling. Jaarlijks worden tientallen jongeren uit Oman opgeleid aan boord. Ze leren traditioneel zeemanschap, navigatie en leiderschap, terwijl samenwerking en persoonlijke groei centraal staan. Aan boord is plek voor 54 bemanningsleden en 36 trainees.
De prachtige Shabab Oman II is een zusterschip van de Clipper Stad Amsterdam. Beiden schepen zijn gemaakt op Amsterdamse bodem door Damen Shipyards Group. Met haar elegante verschijning en diepe culturele betekenis maakt Shabab Oman II diepe indruk, waar ter wereld ze ook aanmeert.
Alexander von Humboldt II
De Alexander von Humboldt II vaart sinds 2011 op volle zee. Net als zijn voorganger Alexander von Humboldt, is Alex-2 een civiele vierkante rigger die lange scheepsreizen biedt voor iedereen, ongeacht eerdere ervaringen. Alles wat je nodig hebt is een open geest en een interesse in avontuur! Alexander von Humboldt II is gebouwd als een traditionele bark rig. Dat betekent dat de voorste en hoofdmast vierkante zeilen dragen, terwijl het achtersteven gaffel zeilen draagt. In totaal wordt Alex-2 aangedreven door 24 zeilen met een zeiloppervlak van 1.360 m2. Met genoeg wind behaald ze een snelheid van wel 14 knopen, mocht de wind niet helemaal meezitten dan helpt een motor met 750 pk om de volgende haven op tijd te bereiken.

Alexander von Humboldt II in the port of Bremerhaven. Foto: Morn / Wikipedia
Terwijl het tuig lijkt op dat van een windjammer die 150 jaar geleden werd gebouwd, is de veiligheids- en reddingsuitrusting van de Alex-2 absoluut up-to-date. Radar-, radio- en satellietcommunicatie, elektronische kaarten, reddingsvlotten, twee snelle rubberboten en vele andere aspecten maken het een modern schip wat gemakkelijk te navigeren is. Alex-2 is eigendom van, en wordt geëxploiteerd door Deutsche Stiftung Sail Training, gevestigd in Bremerhaven, de thuishaven van de Bark. DSST is een non-profit liefdadigheidsorganisatie. Het doel is om traditionele zeilreizen aan te bieden aan mensen van alle leeftijden, maar vooral voor jonge mannen en vrouwen van 15-25 jaar.
Alexander von Humboldt (1769-1859) is een van ’s werelds beroemdste wetenschappers. Zijn jarenlange onderzoeks- en ontdekkingsreizen in Europa, Amerika en Centraal-Azië leidden hem tot ontdekkingen die hem tot op de dag van vandaag de hoogste erkenning hebben opgeleverd in de landen die hij bezocht en in zijn thuisland. Humboldt was als geen ander in zijn tijd in staat om met een scherpe geest en analytisch oog verbanden te leggen die voorheen onopgemerkt waren gebleven. Via ketens van oorzaak-gevolgrelaties wist Humboldt wetenschappelijke verklaringen te vinden voor een breed scala aan verschijnselen uit tal van wetenschappelijke disciplines. Naast zijn uitstekende algemene opleiding en unieke leesvaardigheid, was zijn talent voor talen uiterst nuttig om toegang te krijgen tot de informatie die hij nodig had. Vervolgens kon hij deze informatie, samen met de transdisciplinaire verbanden die hij had ontdekt, op een coherente en welsprekende manier presenteren aan een verbaasde wetenschappelijke wereld. Als von Humboldt geen Duitser was, was hij bekender geworden dan Charles Darwin.
NRP Sagres
Met haar vierkante zeilen en het Christuskruis is ze een van de mooiste grote schepen ter wereld, en al van verre herkenbaar. Ze werd in 1937 te water gelaten in Hamburg, op de werf van Blohm & Voss, onder de naam Albert Leo Schlageter. Het is een zusterschip van de Gorch Fock (ex-Tovarich), dat nu een museumschip is in Stralsund, Duitsland; van de Eagle, van de United States Coast Guard (voorheen Horst Wessel); van de Mircea, van de Roemeense marine; en van de Gorch Fock II, van de Duitse marine. Na de Tweede Wereldoorlog werd het schip in beslag genomen door de Verenigde Staten. In 1948 werd het verkocht aan Brazilië, waar het onder de naam Guanabara werd gebruikt als zeiltrainingsschip door de Braziliaanse marine, tot het in 1960 uit de vaart werd genomen.

NRP Sagres – school ship of the Portuguese Navy. Foto: Jose Manuel / Wikipedia
Rond dezelfde tijd was Portugal op zoek naar een vervanger voor hun oude Sagres (nu het museumschip Rickmer Rickmers in Hamburg) en kocht de Guanabara in 1961. In 1962 werd ze in dienst genomen en omgedoopt tot Sagres, het derde schip met die naam in de Portugese marine.
Sindsdien wordt ze gebruikt als trainingsschip en is ze regelmatig te zien op Sail-manifestaties over de hele wereld. Ze nam ook meerdere keren deel aan STI-races. In 2009 won ze de Boston Teapot Trophy, een belangrijke prijs binnen de STI-evenementen. Daarnaast heeft ze al drie wereldreizen voltooid (in 1978/79, 1983/84 en 2010). In de afgelopen 63 jaar in Portugese dienst bezocht de NRP Sagres 62 landen en meer dan 250 havens en ankerplaatsen.
Over SAIL – Wind in de zeilen
In een wereld die verbonden is door water brengen golven ons dichter bij elkaar. Het grootste vrij toegankelijke evenement van Nederland biedt een uniek platform om die verbondenheid te laten zien, tijdens het evenement én daarbuiten. Daarom werkt SAIL in de aanloop naar de 10e editie vanuit een nautisch decor aan een impactvolle bijdrage aan de vraagstukken van morgen.
Een zeilfestijn voor het 700-jarig bestaan van de stad Amsterdam
Sinds 1975 komen elke vijf jaar Tall Ships van over de hele wereld naar Amsterdam. SAIL werd voor het eerst georganiseerd door de Amsterdamse haven als viering voor het 700-jarig bestaan van de hoofdstad. Dankzij het enorme succes werd toen besloten dit eens in de vijf jaar te herhalen. Door de jaren heen groeide SAIL uit tot het grootste vrij toegankelijke evenement van Nederland. In 2025 vieren we de 750ste verjaardag van onze hoofdstad, het 50-jarig bestaan van SAIL én de 10e editie van het grootste nautische evenement ter wereld.
SAIL Horizons
Met meer dan twee miljoen bezoekers is SAIL het grootste evenement van Nederland én het grootste vrij toegankelijke evenement van Europa. SAIL viert niet alleen nautische tradities, maar ook de internationale verscheidenheid aan perspectieven, culturen en verhalen. We zetten dit miljoenenpodium graag in als ‘living lab’ om met ambitie en samenwerking vernieuwende oplossingen te realiseren die op termijn breed toepasbaar zijn.
Veel te vieren
In 1975 werd SAIL voor de eerste keer georganiseerd te ere van de 700e verjaardag van onze hoofdstad. Dus is het in 2025 opnieuw feest: 750 jaar Amsterdam én 50 jaar SAIL. Maar dat is nog niet alles! In 2020 kon SAIL in verband met de pandemie niet doorgaan, daardoor werd de 10 jubileumeditie doorgeschoven naar 2025. Driedubbel feest dus! En dat gaan we op een bijzondere manier vieren! In het jaar dat onze hoofdstad haar 750e verjaardag viert is SAIL het moment om mensen vanuit alle windstreken te ontvangen! Een feest op water en kade, voor en door ‘Nederland Waterland’ met inspirerende wavemakers!
Kaap’ren varen (1974)
Fungus is de eerste folkrockband van Nederland. De band is opgericht in 1972 en gestopt in 1979, en is vooral bekend geworden doordat ze een grote hit hadden met het zeemanslied Kaap’ren varen (1974). Al die willen te kaap’ren varen is van oorsprong een Vlaams-Nederlands volkslied. Het volksliedje valt onder het genre zeemanslied. Het lied gaat over een groep zeevaarders genaamd “Jan, Pier, Tjores en Corneel”. Tegenwoordig worden deze namen wel verbasterd tot “Jan, Piet, Joris en Corneel”. Het lied somt een aantal kenmerken van de zeevaart op en meldt dat iedereen die daaraan wil meedoen, een baard moet hebben. Daarmee wordt bedoeld dat ze geen baardloze jongens moeten zijn, dat ze mannen moeten zijn die van aanpakken weten en niet voor een kleintje vervaard zijn. Van 2000 tot en met 2010 in de TOP 2000 gestaan. In 2010 bereikte Kaap’ren varen plek 1843.
Video Fungus – Kaap’ren varen (1974):
https://www.youtube.com/watch?v=jhncVx47Q4c
Een zeemanslied gaat over zeelieden, over hun werk aan boord, hun reisbestemming, hun heimwee naar huis en geliefden, over de gevaren op zee en over de mooie kanten van het zeemansleven, over het vechten op zee en over het vissen op zee. Typische liedjes op de tall ships.
Meer info:
Sail 2025: https://www.sail.nl/programma-en-plattegrond
Reacties (1)
Je hebt weer je best gedaan Randy!
Ga zo door.
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)