Het is mooi weer. Hopelijk weinig wind want dat is de vijand van de circa 75 keramisten uit de hele wereld. Delft organiseert dit belangrijke event voor de vierde keer. Als u klaar bent met de keramiek dan is er nog zoveel te zien in deze stad. Musea, antiekmarkt langs de grachten, mooie terrassen. Maar vooral is Delft een middeleeuwse stad met veel geheimen. Geniet vooral dit weekend met uw aanhang!
Gerelateerde artikelen
Delfts aardewerk
Delfts blauw is een type faience (aardewerk) met blauwe decoratie, dat traditioneel in Delft wordt vervaardigd. Het ontstond aan het einde van de 16e eeuw als goedkoop alternatief voor het blauwwitte Chinese porselein. Het Delfts blauw werd in korte tijd zeer populair en beleefde een bloeiperiode in de periode 1650-1750, toen er in Delft een honderdtal aardewerkfabrieken actief waren. De industrie werd omstreeks 1800 weggevaagd door goedkoper aardewerk uit met name Engeland (Staffordshire). Tegenwoordig zijn er nog maar weinig fabrieken die op een traditionele manier Delfts blauw produceren, twee van deze fabrieken zijn ‘De Porceleyne Fles’ en ‘Heinen Delfts Blauw’. Het traditionele schilderwerk is te herkennen aan het merkteken aan de onderkant van het product. Andere soorten Delfts aardewerk zijn bijvoorbeeld het meerkleurige Boerendelfts en het Delfts wit. De bloeiperiode van Delfts blauw en keramiek valt samen met de periode van Johannes Vermeer.

Nederland (2014): Mooi Nederland – Keramiek uit Delft.
Op 17 mei 2014 ontving burgemeester Bas Verkerk van PostNL het eerste exemplaar van het postzegelvelletje over de Delftse keramiek. Op de velrand staat de tekst: ‘Al 400 jaar is Delfts aardewerk ons nationale product bij uitstek. Ondanks deze hoge leeftijd is Delfts blauw nog springlevend’.
Royal Delft is een bekende toeristische attractie in Delft, waar bezoekers het productieproces van Delfts Blauw kunnen ervaren. De Royal Delft Experience, geopend in 2012, biedt een kijkje in dit eeuwenoude proces. Het museum en de winkel trekken veel bezoekers, met de winkel die vaak een bezoek van 15 tot 30 minuten krijgt.
Royal Delft trekt jaarlijks ruim 140.000 bezoekers, volgens het Royal Delft Museum. Dit aantal is een combinatie van Nederlandse en internationale toeristen die de ambachtelijke productie van Delfts Blauw komen bekijken. In 2022 steeg het aantal bezoekers van 25.000 naar 83.000. In 2023 was het aantal bezoekers ruim 140.000. In 2024 steeg het aantal bezoekers met 12,6% naar 142.000.
Delft KLM huisjes (2012)
Op de postzegels staan de felbegeerde Delftsblauwe KLM-huisjes afgebeeld. Ger Jacobs, commercieel directeur PostNL, heeft vandaag deze unieke postzegels overhandigd aan Harm Kreulen, directeur KLM Nederland. De overhandiging vond plaats bij de ‘Lane of KLM Houses’ op het hoofdkantoor van KLM in Amstelveen. Persoonlijke Postzegels bestaan inmiddels al acht jaar, tot nu toe echter alleen met bestemming Nederland.

Op de Europa-postzegel staat het huis ‘De Drie Haringen’ in Deventer, KLM huisje 92.
De Persoonlijke Postzegel geeft consumenten en bedrijven de mogelijkheid zelf postzegels te maken met eigen ontwerp. Post met bestemming Europa of buiten Europa (‘Wereld’) kan vanaf nu ook met een bijzondere Persoonlijke Postzegel verstuurd worden. Voor echte liefhebbers en verzamelaars brengt PostNL twee velletjes uit met de Delftsblauwe KLM-huisjes.
Op de twee velletjes met elk tien postzegels staan replica’s van karakteristieke 17e-eeuwse Nederlandse monumenten afgebeeld. Op de Europa-postzegel staat het huis De Drie Haringen in Deventer (huisje 92). Op de Wereld-postzegel staat het Rembrandthuis in Amsterdam (huisje 48).

Op de Wereld-postzegel staat het Rembrandthuis in Amsterdam, KLM huisje 48.
“De grote internationale bekendheid van onze nationale luchtvaartmaatschappij was doorslaggevend voor onze keuze. Bovendien zijn de afgebeelde miniatuurhuisjes van Delftsblauw porselein, net als postzegels, een gewild object voor verzamelaars.” aldus Jacobs.
Bron: KLM / PostNL.
Delftse tulpenvazen (2022)
Vanaf 1680 kwamen de tulpenvazen in allerlei vormen op de markt: van kalebasflessen en triomfbogen tot komvormen en godinnen met tuiten op hun hoofd. De meest indrukwekkende exemplaren worden bloempiramides genoemd. Ze bestaan uit bolvormige of vierkante segmenten die tot spectaculaire hoogte worden gestapeld, soms bijna twee meter.
De ontstaansgeschiedenis van Delfts aardewerk is nauw verbonden met oosters porselein. Delft was een van de vestigingsplaatsen van de VOC. In de pakhuizen van de stad lagen grote voorraden van dit porselein opgeslagen. In reactie daarop ontwikkelden de plaatselijke plateelbakkers Delfts blauw, een keramisch product dat in vorm, glans en decoratie met porselein te vergelijken was.
Het ontwerp van het postzegelvel Delftse tulpenvazen, met het rechthoekige karakter en de gekleurde vlakken, is gemaakt door grafisch ontwerper Jeremy Jansen uit Amsterdam. “De maatvoering en de verhoudingen van het postzegelvel zijn erg interessant”, aldus Jansen. “Op basis daarvan heb ik een grid gemaakt met een verdeling van staande rechthoeken. Dat benadrukt het langwerpige karakter van de vazen.”
Op het postzegelvel Delftse tulpenvazen zijn de grote exemplaren van vernis voorzien, waardoor ze als het ware een porseleinen glans krijgen. Op de velrand keren alle tulpenvazen terug, met de namen van de musea die ze in hun collectie hebben. De achtergrondkleur onder de naam van elk museum correspondeert met de kleur onder hun vazen.

Nederland (2022): Prestigeboekje – Delftse Tulpenvazen.
Jansen is de laatste jaren vooral bekend geworden door de boeken die hij samen met kunstenaars maakt. Dat heeft volgens hem wel raakvlakken met het ontwerp van deze postzegels. “Ook voor die boeken werk ik voornamelijk met bestaand beeld, waardoor je des te meer aandacht kunt besteden aan compositie, positionering, timing en allerlei andere aspecten die ik interessant vind. Tijdens het ontwerpen ben je altijd met balans bezig. Zo bereik ik het maximaal haalbare, met een sterk geloof in het organische proces dat je daar brengt.”
Bron: PostNL.
Typisch Nederlands – Delfts blauw, AI en onze favoriete dieren (2024)
De postzegels ‘Typisch Nederlands – koeien’ zijn ontworpen door het bureau Total Design uit Amsterdam. Met behulp van kunstmatige intelligentie maakten zij een ontwerp rondom gefantaseerde beeldjes in de vorm van Delfts blauw aardewerk.
De ontwerpers van het bureau Total Design gebruikten het AI-programma Midjourney om typisch Nederlandse onderwerpen te combineren met verschillende decoratiestijlen. “Delfts blauw bleek het beste te werken”, zegt concept director Huub van Veenhuijzen. “Andere Nederlandse decoratiestijlen zijn voor AI te onbekend. De resultaten waren magnifiek, met droomachtige en vaak surrealistische afbeeldingen.”
De beelden ontstonden door aan AI opdrachten te geven met beschrijvingen van de gewenste situatie, de lichtinval, de positie van het dier, waar de kijker staat, enzovoort. Daarna volgt de verfijning, bijvoorbeeld door de ogen van de koe groter of kleiner te laten maken, door de beesten dichter of verder van elkaar neer te zetten. Van Veenhuijzen: “We vroegen AI om een gevoel van intimiteit over te brengen, daar gaat het tenslotte om bij onze lievelingsdieren. Zo vertelt het beeld het verhaal van de dieren waarvan we allemaal houden, de dieren waarvoor we graag zorgen. Die zich dicht bij ons bevinden, zowel letterlijk als figuurlijk.”
Bron: PostNL.
Meer info:
4e editie Delftse Keramiek Dagen op 28 en 29 juni 2025:
https://www.delftsekeramiekdagen.nl/site/
Royal Delft (museum) met tijdelijke expo ‘Industrie aan de Schie: Van Gist tot Delfts Blauw – verbonden door water’, t/m 19 oktober 2025:
https://museum.royaldelft.com/
Eerdere heftige discussie over de uitgave Delftse Tulpenvazen (2022):
https://www.postzegelblog.nl/2022/03/26/delftse-tulpenvazen-mijns-inziens-van-ondermaatse-kwaliteit/
Reacties (0)
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)