Delftse tulpenvazen: mijns inziens van ondermaatse kwaliteit - Postzegelblog

Delftse tulpenvazen: mijns inziens van ondermaatse kwaliteit

5

Bij deze postzegelemissie is naar mijn mening niet alleen het slechte veel, maar het vele ook nog slecht, ondermaats qua kwaliteit in mini-afbeeldingen! Maar liefst 21 tulpenvaas-afbeeldingen staan op het gehele postzegelvel. Van enkele vazen zijn voor de ‘duidelijkheid’ zelfs drie afbeeldingen opgevoerd. Slechts drie tulpenvazen zijn op een ‘postzegel-waardige’ manier aanwezig, het restant komt in een chaotische opstelling op een minderwaardig en ondermaatse manier over in de vitrinekast.

Postzegelvel Delftse tulpenvazen, uitgiftedatum 20 maart 2022

Delftse tulpenvazen

Het vergrootglas biedt uitkomst om toch nog enig zicht op de te klein afgebeelde én chaotisch opgestelde vazen in de overvolle ‘postzegel-vitrine-kast’ te krijgen.

Ingewikkeld & onlogisch omslachtige vertaalslag

Om er achter te komen welke tulpenvazen op de zes postzegels staan, dien je met de wijzers van de klok vanaf linksboven de afbeeldingen op de postzegelranden van een nummer te voorzien. Met de negen vazen tellende lijst is te bepalen welke vazen met achtergrondinfo op de zes postzegels staan.
Bijgaande schema-afbeelding werkt naar ik aanneem verhelderend. Van de rood genummerde vazen is een duplo-afbeelding op een andere postzegel geplaatst. De duplo-postzegels bezitten een rode punt. Ik voer de info bij vaas 1, 2, 4 & 8 als herhaling [h] voor de overzichtelijkheid per postzegel nogmaals op. De info bij de vazen 6, 7, 5, 9 & 3 wordt één keer [1x] opgevoerd.

Achtergrond-info per postzegel

Vermeldenswaardig is de glans van de drie grote tulpenvaas-afbeeldingen [vaas 8, 1 & 2] bereikt met glansvernis, dat op de vaasafbeeldingen is aangebracht. Hiermee verwijzen de postzegelafbeeldingen letterlijk naar de glimmende en glanzende porseleinen vazen in de vier musea. De achtergrondkleuren van de vazen verwijzen naar de musea:

  1. Kunstmuseum (destijds Gemeentemuseum) Den Haag
  2. Keramiekmuseum Princessehof Leeuwarden
  3. Rijksmuseum Amsterdam
  4. Paleis Het Loo Apeldoorn

 

Delftse tulpenvazen (1 + 2)

8) [h] Bloemenhouder met spiegelmonogram WR (Willem Rex) en het borstbeeld van koning-stadhouder Willem III, die met koningin Mary Stuart II is getrouwd. De tulpenvaas is in de Delftse plateelbakkerij De Metaale Pot in de periode 1695 -1702 gemaakt.
Deze tulpenvaas met deksel staat in Paleis Het Loo in Apeldoorn, waar het echtpaar in de periode 1677 – 1688 heeft gewoond. Zij creëerde er een mode voor de hoge adel en voorname burgerij. Na de Glorious Revolution in 1688 (Willem stuurde zijn katholiek geworden schoonvader naar Frankrijk) vervolgden zij in Engeland op Hampton Court hun hobby. De Delftse plateelbakkerij werd zelfs hofleverancier.
De handvatten van de vaas met ingesnoerde voet en zes tuiten (komen voort uit maskers) eindigen in slangenkoppen.
Het deksel (in omgekeerde vorm) functioneert als een vaasje. De onderkant is afgesloten, waardoor het als waterreservoir dient voor de bloemen, die in zes tuiten zijn gestoken.

https://www.rijksmuseum.nl/nl/collectie/BK-NM-2574

6) [1x] Bloemenhouder met vijf tuiten gemaakt in de periode 1690- 1715 in de Delftse plateelbakkerij De Metaale Pot tinglazuur-aardewerk, hoogte 16 cm. Afkomstig uit het Rijksmuseum Amsterdam. Rondom een Nederlandse cupido is een Chinese bloemdecoratie aangebracht.

7) [1x] Bloemenhouder van de Delftse platteelbakkerij De Metaale Pot in de periode 1691 – 1725 gemaakt, tinglazuur-aardewerk, hoogte 28,4 cm. De tulpenvaas staat in Kunstmuseum (destijds Gemeentemuseum) Den Haag.
De tulpenvaas heeft de vorm van een triomfboog, die aan de klassieke architectuur is ontleend. Onder de poort staat een oosterse persoon in een lang gewaad. Het functioneerde als een ereteken voor een hoogwaardigheidsbekleder.

2) [h] Bloemenhouder met een blauwwit decor van Chinese motieven afkomstig van de Delftse plateelbakkerij De Metaale Pot, tinglazuur-aardewerk, hoogte 61 cm, periode1685 – 1691. Deze tulpenvaas staat in het Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden.

 

Ter completering van de te klein uitgevoerde vaas een vergrote afbeelding ervan.

4) [h] Achtkantige kalebasvormige bloemenhouder met tuien is in de Delftse plateelbakkerij De Grieksche A in circa 1690 vervaardigd, tinglazuur-aardewerk, hoogte 29,7 cm. Deze tulpenvaas staat in Paleis Het Loo in Apeldoorn.

Delftse tulpenvazen (3 + 4)

5) [1x] Bloemenhouder met tuiten in de vorm van een kalebasfles. De vaas is gemaakt in de plateelbakkerij De Grieksche A in circa 1690, tinglazuur-aardewerk, hoogte 28,2 cm. De tulpenvaas staat in Kunstmuseum (destijds Gemeentemuseum) Den Haag.

 

https://www.rijksmuseum.nl/nl/collectie/BK-2004-4-A

9) [1x] Bloempiramide bestaat uit elf segmenten. De hoge tulpenvaas wordt aan de Delftse plateelbakkerij De Metaale Pot toegeschreven en is in de periode 1692 – 1700 vervaardigd. De 156 cm hoge piramidale pagodevorm functioneerde als een officieel eerbewijs voor een hoogwaardigheidsbekleder in het maatschappelijk leven. Aanwezig in het Rijksmuseum Amsterdam.
Het stapeleffect van de tulpenvazen 9 & 3 is ook in de typografie aanwezig, doordat letters en cijfers van sommige woorden / jaartallen onder elkaar zijn geplaatst. Een vondst van formaat.

4) [h] Achtkantige kalebasvormige bloemenhouder met tuien is in de Delftse plateelbakkerij De Grieksche A in circa 1690 vervaardigd, tinglazuur-aardewerk, hoogte 29,7 cm. Deze tulpenvaas staat in Paleis Het Loo in Apeldoorn.

1) [h] Komvormige bloemenhouder van de Delftse plateelbakkerij De Grieksche A met deksel, tinglazuur-aardewerk, hoogte 28,8 cm, circa 1690. Deze tulpenvaas staat in het Kunstmuseum (destijds Gemeentemuseum) in Den Haag.

Delftse tulpenvazen (5 + 6)

2) [h] Bloemenhouder met een blauwwit decor van Chinese motieven afkomstig van de Delftse plateelbakkerij De Metaale Pot, tinglazuur-aardewerk, hoogte 61 cm, periode1685 – 1691. Deze tulpenvaas staat in het Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden.

https://www.rijksmuseum.nl/nl/collectie/BK-KOG-1723-6

3) [1x] Bloemenpiramide in de trant van een Chinese pagode. De plateelbakkerij is onbekend, tinglazuur-aardewerk, hoogte circa 108 cm. Deze lange tulpenvaas uit het Rijksmuseum functioneerde voor minder belangrijke persoon dan vaas 9.

8) [h] Bloemenhouder met spiegelmonogram WR (Willem Rex) en het borstbeeld van koning-stadhouder Willem III, die met de Engelse koningin Mary Stuart II is getrouwd. De tulpenvaas is in de Delftse plateelbakkerij De Metaale Pot in de periode 1695 -1702 gemaakt.
Deze tulpenvaas met deksel staat in Paleis Het Loo in Apeldoorn, waar het echtpaar in de periode 1677 – 1688 hebben gewoond. Zij creëerden er een mode voor de hoge adel en voorname burgerij. Na de Glorious Revolution in 1688 (Willem stuurde zijn katholiek geworden schoonvader naar Frankrijk) vervolgden zij in Engeland op Hampton Court hun hobby. De Delftse plateelbakkerij werd zelfs hofleverancier.
De handvatten van de vaas met ingesnoerde voet en zes tuiten (komen voort uit maskers) eindigen in slangenkoppen.
Het deksel (in omgekeerde vorm) functioneert als een vaasje. De onderkant is afgesloten, waardoor het als waterreservoir dient voor de bloemen, die in zes tuiten zijn gestoken.

1) [h] Komvormige bloemenhouder van de Delftse plateelbakkerij De Grieksche A, tinglazuur-aardewerk, hoogte 28,8 cm, circa 1690. Deze tulpenvaas staat in het Kunstmuseum (destijds Gemeentemuseum) in Den Haag.

Postzegelvel enig in zijn soort

Van deze Delftse tulpenvaas-emissie kan gesteld worden dat PostNL met deze postzegeluitgave een groot verschil heeft weten te bereiken met alle eerder uitgegeven postzegelvel-emissies. Een overvloed aan afbeeldingen is voor zes postzegels bestemd:

  • Deze emissie valt op door maar liefst dertien afbeeldingen van negen verschillende tulpenvazen op zes postzegels in te ruimen.
  • Van drie groot afgebeelde vazen zijn ook nog eens drie mini-afbeeldingen ten overvloede op de postzegels terecht gekomen.
  • Van één mini-vaasafbeelding [vaas 4] is zelfs een tweede mini-afbeelding op het postzegelvel geplaatst!
  • Bovendien ‘verdrink’ je in de chaotische plaatsing van de in de (overvloed aanwezige) grote en kleine vaasafbeeldingen.

Deze PostNL-emissie vind ik het toppunt van mis-communicatie op postzegels. Van dit mijns inziens ondermaatse product (ontworpen door Jeremy Jansen uit Amsterdam) zijn 91.000 vellen door Koninklijke Joh. Enschedé B.V. in Haarlem gedrukt. Er bestaat geen uitgifte-aanleiding voor deze emissie.

Aanmodderen

Door een inefficiënte en een weinig doelgerichte aanpak heb ik het idee dat deze emissie tussen de soep en aardappelen is samengesteld. Er is te veel gedacht en te weinig doeltreffend en weloverwogen gehandeld door de ontwerper. Hij is totaal in het postzegelonderwerp ‘verdronken’ met over- en onderbelichting. Het is voor hem ongetwijfeld een martelgang geweest. Hij heeft te veel willen laten zien en te weinig achtergrondinfo in het persbericht geplaatst. Gelukkig heb ik aan de te minieme info toch nog iets kunnen toevoegen.
Eindconclusie? Ik vind het een ondermaatse emissie van groot formaat! Jammer dat een ter zake esthetisch deskundige én ontwerpbegeleider jaren geleden is afgevoerd.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (7 stemmen, gemiddeld: 4,14 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (5) Schrijf een reactie

  • Willem op 28 maart 2022 om 09:14

    Wat een negatief verhaal zeg!

  • willem hogendoorn op 30 maart 2022 om 16:30

    Ik begrijp Bate ook niet helemaal. Ik heb wel eens slechtere postzegels gezien. Ik heb 2 vazen op een brief naar een postzegelvriend in Duitsland gestuurd, en ik kreeg de complimenten terug dat de brief met prachtige zegels was gefrankeerd.

  • Willem op 30 maart 2022 om 17:19

    Ik vind het een mooi en rustig ontwerp. Qua kleuren prima. Een keurig velletje!

  • Arjan Keppel op 30 maart 2022 om 21:49

    Ik snap het ook niet zo. Ik heb het velletje nog niet in het echt gezien, maar het plaatje ervan staat mij best aan. De kleuren zijn niet te overheersend en de afwisseling van zegels met één grote afbeelding en die met meerdere afbeeldingen is speels en voorkomt dat het een saai velletje wordt. Ik vind het echt niet storend dat sommige vazen vaker voorkomen op het geheel. En de verstrekte informatie is ook niet storend, vind ik.
    Als je het nou hebt over chaotisch en teveel en ondermaats, dan denk ik eerder aan dat paardenvel van vorig jaar. De meeste afbeeldingen deden geen enkele eer aan de schoonheid van het paard en ook daar had je constante repetitie van de paarden. Van hobbyant werd zelfs tweemaal alleen zijn/haar/hun neus getoond. Nou whoepie hoor. Nee hoor, dan duizendmaal liever het velletje mooie tulpenvazen!

  • Cees op 31 maart 2022 om 08:58

    Dit velletje postzegels spreekt mij enorm aan. Bij onze bezoeken aan landhuizen en kastelen in Engeland en Wales kwamen we regelmatig tulpenvazen tegen in de prachtig ingerichte kamers. We zijn lid van de National Trust en bij elke vakantie van twee tot drie weken stonden de landhuizen op ons programma. Dus vele tientallen tulpenvazen kunnen bewonderen. Daarom voor de frankering vijf velletjes aangeschaft. Een heel mooi velletje postzegels! Ik begrijp het commentaar van Bate helemaal niet. Jammer.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)