SIRE (Stichting Ideële Reclame) lanceert de landelijke campagne #DOESLIEF. Onaardig zijn maar het niet doorhebben, daar moet de Sire-campagne #DOESLIEF wat aan doen. Voorbeelden: bellen tijdens het afrekenen bij de kassa van de supermarkt, het verspreiden van haattweets op social media, het voordringen in de trein om binnen te komen, mensen terechtwijzen en structureel negatief kritiek leveren etc. Samengevat vallen deze voorbeelden onder de categorie ‘asociaal’ gedrag. Met de campagne #DOESLIEF wil SIRE mensen bewust maken van hun onaardige gedrag. Met het ontwapende #DOESLIEF spoort SIRE Nederland aan om elkaar aan te spreken op onaardig gedrag. Ik schrijf deze blog met voorbeelden uit de praktijk, die ik zelf heb meegemaakt in de loop van de jaren zowel op het werk als in de privé-situatie, voorzien van een filatelistisch sausje.
Gerelateerde artikelen
Stichting Ideële Reclame (SIRE) is een Nederlandse stichting die reclamecampagnes maakt over onderwerpen die door de makers als maatschappelijk probleem worden gezien. SIRE heeft na eerdere succesvolle campagnes: Klare Taal (1979), Kort Lontje (2006), Onbewust asociaal (2009) en Pas op, Aardig (2010) vanaf afgelopen week de landelijke campagne #DOESLIEF gestart. Blijkbaar vindt SIRE, gelet op de verharding van de maatschappij en hoe we met elkaar omgaan in het dagelijks leven zowel op het werk als in de privé-situatie, om in 2019 opnieuw dit thema bespreekbaar te maken. Hieronder volgen voorbeelden om het asociaal gedrag bespreekbaar te maken. De voorbeelden zijn door mij benoemd zodat herkenbaarheid 100% is voor de veroorzakers van het asociaal gedrag als voor de slachtoffers. Het is zowel een herkenning als een erkenning van het probleem. Dit heet een spiegel voorhouden. Ik denk dat u deze voorbeelden wel kent uit uw dagelijkse leven. De volledige campagne (met herkenbare filmpjes) is te vinden op: https://doeslief.sire.nl/campagne
Intermezzo: Waarom ontbreekt de apostrof in #DOESLIEF?
Openbaar Vervoer en Verkeer
Zomaar een voorbeeld in de trein, bus of tram. Iedereen gaat zo ver mogelijk bij elkaar vandaan zitten en legt bij voorkeur een tas op de stoel naast zich om maar vooral duidelijk te maken dat nieuw instappende mensen niet worden uitgenodigd er plaats te nemen.
Een ander voorbeeld is het gedrag in de stiltecoupé van de trein. Sommigen hebben het niet door dat ze geen gesprekken mogen voeren met elkaar of via hun mobiel. Door hun erop te wijzen dat ze in een stiltecoupé zitten zullen de meesten snel ophouden met hun gesprekken. Vaak lopen ze ook naar een andere coupé. In de meeste gevallen leidt dit nooit tot problemen omdat meerdere personen in de coupé zitten die willen genieten van de stilte.
Verkeersregels zijn er om alle verkeersdeelnemers in goede banen te leiden. Toch presteren sommigen asociaal rijgedrag om maar sneller te komen op de bestemming zonder rekening te houden met de anderen. Asociaal rijgedrag bestaat in diverse uitvoeringen: mensen die rechts inhalen, bumperkleven of geen richting aangeven. Ritsen kunnen veel mensen ook niet. Lekker tot het einde doorrijden en er dan alsnog tussen willen, waarbij ze je ook nog afsnijden. Dat zijn verkeershufters. En als mensen op de fiets of achter het stuur met hun smartphone bezig zijn, verliezen ze hun omgeving totaal uit het oog. Ze gaan langzamer rijden, slingeren of zien niet dat het stoplicht allang weer op groen staat. Terecht dat met de smartphone bellen in het verkeer nu leidt tot hoge boetes. In alle gevallen allemaal gevaarlijke situaties voor medeweggebruikers.
Onderwijs
Leerlingen pesten medeleerlingen
Een groep leerlingen pest bewust één leerling uit de klas. Voorbeeld met scheldpartijen, onjuiste informatie over deze leerling geven of fysiek pesten. Het wordt allemaal nog eens versterkt door het gebruik van social media waardoor informatie snel verspreid kan worden naar andere groepen leerlingen. Docenten en ouders zullen met deze leerling(en) moeten overleggen of de pesters nog wel in de klas mogen blijven. Anders zal Jeugdzorg moeten ingrijpen.
Leerlingen pesten leraren
Een bekend probleem waar een groep leerlingen het heeft voorzien op een leraar. Het pesten gebeurt in de klas maar ook via social media. Als er niet tijdig wordt ingegrepen door de schoolleiding, zal de leraar veelal niet terugkomen op school. We hebben al een tekort aan leraren waardoor weer een beroep wordt gedaan bij andere collega’s. UNESCO heeft vanaf 1994 World Teachers’ Day of International Teachers Day in het leven geroepen en wordt elk jaar op 5 oktober gehouden.
Gedrag van (ex-)leraren tegenover andere mensen
Wat je veelal ziet is het volgende herkenbare gedrag. Een actieve leraar of een gepensioneerde leraar reageert op anderen als er bijvoorbeeld een vermeende taal- of schrijffout is gemaakt. Hij of zij probeert dat op een zeer irritante wijze te corrigeren. Hij of zij denkt dat ie voor een groep domme kinderen staat en hen wil rectificeren. Het begint met een onschuldige redenatie maar tijdens de discussie ontspoort hij of zij door zijn motivering om te zetten in negatieve berichten, scheldkanonnades, en zelfs onwaarheden (nepnieuws) te vertellen over het onderwerp. De toonzetting wordt agressief en hij of zij weet veelal niet meer de essentie van zijn of haar betoog. De doelstelling van zijn of haar boodschap is: ‘Ik weet het beter’. In de meeste gevallen worden deze mensen genegeerd door de toehoorders en niet meer serieus genomen bij toekomstige discussies. Deze mensen hebben hulp nodig uit de eigen familie omgeving of vriendennetwerk, want ze hebben het vaak niet door wat hun gedrag veroorzaakt bij anderen.
Hulpdiensten (ambulances, politie en brandweer)
In de Verenigde Staten is grof geweld dagelijks nieuws, onder anderen schietpartijen op scholen, winkelcentra en geweldsdelicten tussen personen en politie. Maar als de hulpdiensten aanwezig zijn tijdens de reddingsoperaties of ambulancepersoneel om gewonden te helpen, dan zal geen Amerikaan erover denken om hun werk te hinderen met asociaal gedrag. Ze hebben respect voor hulpdiensten. Een speciale zegel is op 13 september 2018 uitgegeven door U.S. Postal Service.
Politiek
Als je de politiek volgt over belangrijke onderwerpen in de Tweede Kamer dan vraag je je af waarom ‘emotiepolitiek’ met verbaal geweld soms de overhand krijgt tijdens de verhitte discussies tussen partijen. Ze geven geen goed voorbeeld voor anderen, die nog geloven in de politiek.
Supermarkt
U herkent deze voorbeelden uit de praktijk. Voordringen in de rij bij het afrekenen van de boodschappen. Of gewoon op je smartphone Whatsappen of Twitteren terwijl je afrekent bij de kassière. Je vindt in beide gevallen jezelf belangrijker dan de ander.
Op social media en internet
Reacties (2) Schrijf een reactie
Maandblad Philatelie via SANND .
nu 14 maart
nog steeds niet ontvangen !!
Jaap Termes
@Jaap Termes
Wat heeft dit met dit artikel te maken?
Ik begrijp het niet helemaal of is dit een chatbox?
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)