SIRE campagne #DOESLIEF tegen asociaal gedrag - Postzegelblog

SIRE campagne #DOESLIEF tegen asociaal gedrag

2

SIRE (Stichting Ideële Reclame) lanceert de landelijke campagne #DOESLIEF.  Onaardig zijn maar het niet doorhebben, daar moet de Sire-campagne #DOESLIEF wat aan doen. Voorbeelden: bellen tijdens het afrekenen bij de kassa van de supermarkt, het verspreiden van haattweets op social media, het voordringen in de trein om binnen te komen,  mensen terechtwijzen en structureel negatief kritiek leveren etc. Samengevat vallen deze voorbeelden onder de categorie ‘asociaal’ gedrag. Met de campagne #DOESLIEF wil SIRE mensen bewust maken van hun onaardige gedrag. Met het ontwapende #DOESLIEF spoort SIRE Nederland aan om elkaar aan te spreken op onaardig gedrag. Ik schrijf deze blog met voorbeelden uit de praktijk, die ik zelf heb meegemaakt in de loop van de jaren zowel op het werk als in de privé-situatie, voorzien van een filatelistisch sausje.

Stichting Ideële Reclame (SIRE) is een Nederlandse stichting die reclamecampagnes maakt over onderwerpen die door de makers als maatschappelijk probleem worden gezien. SIRE heeft na eerdere succesvolle campagnes: Klare Taal (1979), Kort Lontje (2006), Onbewust asociaal (2009) en Pas op, Aardig (2010) vanaf afgelopen week de landelijke campagne #DOESLIEF gestart. Blijkbaar vindt SIRE, gelet op de verharding van de maatschappij en hoe we met elkaar omgaan in het dagelijks leven zowel op het werk als in de privé-situatie, om in 2019 opnieuw dit thema bespreekbaar te maken. Hieronder volgen voorbeelden om het asociaal gedrag bespreekbaar te maken. De voorbeelden zijn door mij benoemd zodat herkenbaarheid 100% is voor de veroorzakers van het asociaal gedrag als voor de slachtoffers. Het is zowel een herkenning als een erkenning van het probleem. Dit heet een spiegel voorhouden. Ik denk dat u deze voorbeelden wel kent uit uw dagelijkse leven. De volledige campagne (met herkenbare filmpjes) is te vinden op: https://doeslief.sire.nl/campagne

Intermezzo: Waarom ontbreekt de apostrof in #DOESLIEF?

Voordat de taalpuristen uitgebreid over het woord #DOESLIEF reageren, omdat volgens hen een apostrof ontbreekt even een korte intermezzo. Ton den Boon (Taalbank) geeft de volgende uitleg over de spelling van het woord. #DOESLIEF is namelijk een verkorting van het zinnetje ‘doe ’s lief’ dat een afkorting is van ‘doe eens lief’ (en daarvan kennen we vergelijkbare zinnen ‘doe eens normaal’ of ‘doe eens niet’). In #DOESLIEF is de apostrof verdwenen omdat de campagne afgestemd is op het medium Twitter. Omdat een hashtag (#) voor een taalvorm wordt gezet wordt de apostrof niet meer gebruikt. De twitteraars gebruiken de apostrof sowieso niet tijdens hun communicatie.

Twitter

Het gebruik van Twitter heet twitteren of tweeten, dat tjilpen betekent. Het logo van Twitter is een vogeltje. Twitteren komt neer op in realtime communiceren via een microweblog op een pc, gsm, smartphone of andere mobiele apparaten met een internetaansluiting. Door de combinatie van webloggen met instant messaging wordt het microblogging genoemd.

Finland (2015): Spring Twitter (vogel) op Paaszegel.

Voorbeelden van asociaal gedrag

Openbaar Vervoer en Verkeer

Voordat de OV-chipkaart werd ingevoerd was sprake van structureel agressie en geweld tegen treinconducteurs. Veelal veroorzaakt door zwartrijders. Asociaal gedrag varieerde van schelden, vernederen en treiteren tot fysiek geweld. Na invoering van de OV-chipkaart is de sociale veiligheid voor het personeel en de reizigers toegenomen.

Zomaar een voorbeeld in de trein, bus of tram. Iedereen gaat zo ver mogelijk bij elkaar vandaan zitten en legt bij voorkeur een tas op de stoel naast zich om maar vooral duidelijk te maken dat nieuw instappende mensen niet worden uitgenodigd er plaats te nemen.

Sire campagne “De maatschappij, dat ben jij” uit 2002.

Een ander voorbeeld is het gedrag in de stiltecoupé van de trein. Sommigen hebben het niet door dat ze geen gesprekken mogen voeren met elkaar of via hun mobiel. Door hun erop te wijzen dat ze in een stiltecoupé zitten zullen de meesten snel ophouden met hun gesprekken. Vaak lopen ze ook naar een andere coupé. In de meeste gevallen leidt dit nooit tot problemen omdat meerdere personen in de coupé zitten die willen genieten van de stilte.

Raam van NS-trein met Silence logo.

Verkeersregels zijn er om alle verkeersdeelnemers in goede banen te leiden. Toch presteren sommigen asociaal rijgedrag om maar sneller te komen op de bestemming zonder rekening te houden met de anderen. Asociaal rijgedrag bestaat in diverse uitvoeringen: mensen die rechts inhalen, bumperkleven of geen richting aangeven. Ritsen kunnen veel mensen ook niet. Lekker tot het einde doorrijden en er dan alsnog tussen willen, waarbij ze je ook nog afsnijden. Dat zijn verkeershufters. En als mensen op de fiets of achter het stuur met hun smartphone bezig zijn, verliezen ze hun omgeving totaal uit het oog. Ze gaan langzamer rijden, slingeren of zien niet dat het stoplicht allang weer op groen staat. Terecht dat met de smartphone bellen in het verkeer nu leidt tot hoge boetes. In alle gevallen allemaal gevaarlijke situaties voor medeweggebruikers.

 

 

Onderwijs

Leerlingen pesten medeleerlingen

Een groep leerlingen pest bewust één leerling uit de klas. Voorbeeld met scheldpartijen, onjuiste informatie over deze leerling geven of fysiek pesten. Het wordt allemaal nog eens versterkt door het gebruik van social media waardoor informatie snel verspreid kan worden naar andere groepen leerlingen. Docenten en ouders zullen met deze leerling(en) moeten overleggen of de pesters nog wel in de klas mogen blijven. Anders zal Jeugdzorg moeten ingrijpen.

Kinderpostzegels 1978

Leerlingen pesten leraren 

Een bekend probleem waar een groep leerlingen het heeft voorzien op een leraar. Het pesten gebeurt in de klas maar ook via social media. Als er niet tijdig wordt ingegrepen door de schoolleiding, zal de leraar veelal niet terugkomen op school. We hebben al een tekort aan leraren waardoor weer een beroep wordt gedaan bij andere collega’s. UNESCO heeft vanaf 1994 World Teachers’ Day of International Teachers Day in het leven geroepen en wordt elk jaar op 5 oktober gehouden.

San Marino (2015): World Teachers’ Day

 

Gedrag van (ex-)leraren tegenover andere mensen

Wat je veelal ziet is het volgende herkenbare gedrag. Een actieve leraar of een gepensioneerde leraar reageert op anderen als er bijvoorbeeld een vermeende taal- of schrijffout is gemaakt. Hij of zij probeert dat op een zeer irritante wijze te corrigeren. Hij of zij denkt dat ie voor een groep domme kinderen staat en hen wil rectificeren. Het begint met een onschuldige redenatie maar tijdens de discussie ontspoort hij of zij door zijn motivering om te zetten in negatieve berichten, scheldkanonnades, en zelfs onwaarheden (nepnieuws) te vertellen over het onderwerp. De toonzetting wordt agressief en hij of zij weet veelal niet meer de essentie van zijn of haar betoog. De doelstelling van zijn of haar boodschap is: ‘Ik weet het beter’.  In de meeste gevallen worden deze mensen genegeerd door de toehoorders en niet meer serieus genomen bij toekomstige discussies. Deze mensen hebben hulp nodig uit de eigen familie omgeving of vriendennetwerk, want ze hebben het vaak niet door wat hun gedrag veroorzaakt bij anderen.

Zorg dat kinderen leren maar niet dat docenten elke keer anderen corrigeren. Daar is het onderwijs niet voor bedoeld!

Hulpdiensten (ambulances, politie en brandweer)

Het publiek krijgt vooral te maken met ongewenst gedrag. In de meeste gevallen gaat het om verbaal geweld, maar fysiek geweld (slaan en schoppen) komen ook voor. Deze mensen lopen bewust de hulpdiensten voor de voeten bij reddingsoperaties. Op 11 maart hoorde ik op de radio het nieuws over doktersassistenten: https://www.ad.nl/gezond/spugen-slaan-en-beledigen-tweederde-doktersassistenten-kampt-met-geweld~aa0494cf/

 

In de Verenigde Staten is grof geweld dagelijks nieuws, onder anderen schietpartijen op scholen, winkelcentra en geweldsdelicten tussen personen en politie. Maar als de hulpdiensten aanwezig zijn tijdens de reddingsoperaties of ambulancepersoneel om gewonden te helpen, dan zal geen Amerikaan erover denken om hun werk te hinderen met asociaal gedrag. Ze hebben respect voor hulpdiensten. Een speciale zegel is op 13 september 2018 uitgegeven door U.S. Postal Service.

A firefighter, an EMS worker, and a law enforcement officer all racing into action, with the officer shining a flashlight toward unknown danger ahead.

Politiek

Als je de politiek volgt over belangrijke onderwerpen in de Tweede Kamer dan vraag je je af waarom ‘emotiepolitiek’ met verbaal geweld soms de overhand krijgt tijdens de verhitte discussies tussen partijen. Ze geven geen goed voorbeeld voor anderen, die nog geloven in de politiek.

Nederland (1992): 150 jaar Bond Architecten BNA en Nieuwbouw Tweede Kamer.

Supermarkt

U herkent deze voorbeelden uit de praktijk. Voordringen in de rij bij het afrekenen van de boodschappen. Of gewoon op je smartphone Whatsappen of Twitteren terwijl je afrekent bij de kassière. Je vindt in beide gevallen jezelf belangrijker dan de ander.

Op social media en internet

Kinderen (zeg maar Millennials) kennen alleen maar het werken met de smartphone en kennen alle tips en trucs op social media. Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Google zijn instrumenten voor deze generatie. Internet en social media hebben veel goeds opgeleverd in de wereld van de vrije meningsuiting maar hebben intussen de grenzen van privacy en beïnvloeding wel bereikt. Daarom is de campagne ook gericht op deze doelgroep.
Negatieve beoordelingen en reviews van internetsites 
Speciale aandacht voor dit onderwerp waar steeds meer mensen asociaal gedrag laten zien. Dit komt onder anderen voor bij sites van restaurants, hotels, kinderdagverblijven, producten en diverse blogs. Voortkomend uit veelal jaloezie en het zelf niet presteren, gunnen ze de successen van anderen niet.  De volgende stap is om bewust financieel schade te willen berokkenen door negatieve recensies in reviews en negatieve beoordelingen in sterren (bijv 1* i.p.v. 10*) te geven. Hierdoor worden anderen bewust in kwaad daglicht gesteld met onjuiste informatie (nepnieuws of fakenieuws). Let goed op als u bij internetsites voor dienstverlening of producten of bij blogs negatieve beoordelingen ziet, steeds van dezelfde personen komen als afzender. De enige optie is om deze berichten te negeren en deze mensen aan te spreken op hun gedrag. Afgelopen week hoorde ik op de radio een ondernemer zichtbare financiële schade heeft opgelopen en nu voldoende bewijsmateriaal heeft verzameld. De gang naar de rechter is de enige mogelijkheid om een claim van gemiste omzet te leggen bij de veroorzaker.
#DOESLIEF
Uit bovenstaande voorbeelden blijkt dat anno 2019 dat deze campagne van SIRE hard nodig is. Het beste medicijn is om de veroorzaker die asociaal gedrag vertoont, direct aan te spreken en vertellen waarom dit gedrag verkeerd is. En nog beter is om dit met meerdere mensen te doen, waardoor het beoogde effect het grootst wordt bereikt. Verdere opties zijn trainingen voor het personeel en als het voorafgaande allemaal niet helpt dan aangifte doen bij de politie. De campagne is te volgen via radio, tv, kranten, buitenreclame, bioscopen en social media.
Met dank aan SIRE voor de campagnes informatie: https://sire.nl/
Nepnieuws
De Sire-campagne heeft nauwe relatie met de Rijksoverheid campagne over nepnieuws, die op 11 maart is gestart. Onder nepnieuws wordt deze definitie gegeven: Nepnieuws kan verschillende vormen hebben. Een voorbeeld is desinformatie: onware of onnauwkeurige informatie die expres wordt gemaakt en verspreid om geld te verdienen. Of om iemand, een groep mensen, een organisatie of land te beschadigen. Dan heeft de afzender slechte bedoelingen.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland Verenigde staten Spoorwegen UNESCO



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (20 stemmen, gemiddeld: 4,80 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (2) Schrijf een reactie

  • jaap termes op 14 maart 2019 om 17:22

    Maandblad Philatelie via SANND .
    nu 14 maart
    nog steeds niet ontvangen !!

    Jaap Termes

  • brian op 17 maart 2019 om 01:43

    @Jaap Termes

    Wat heeft dit met dit artikel te maken?
    Ik begrijp het niet helemaal of is dit een chatbox?

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)