Kerstzegel-'oorlog' tussen een muis en een olifant - Postzegelblog

Kerstzegel-‘oorlog’ tussen een muis en een olifant

16

Het dagblad De Telegraaf meldde op zaterdag 9 december 2017: “Er is oorlog tussen PostNL en Sandd uitgebroken om de kerstpostzegels. Verkopers van de Sandd-zegels zijn door PostNL te verstaan gegeven dat ze niet langer de speciale kerstzegels van de concurrent mogen verkopen. Dit zijn veelal ondernemers die DHL- en DPD-pakketpunten drijven.” De Nederlandse postmarkt raakt in rep en roer door de uitgave van 15 miljoen kerstzegels van Sandd naast de 94 miljoen Decemberzegels van PostNL.

Waar wordt deze ‘oorlog’ gevoerd?

Ons land telt talrijke buurtwinkels die een scala aan artikelen voeren en verkopen als wenskaarten, dagbladen, boeken, kalenders, agenda’s, tijdschriften, tabaksartikels, loten van staatsloterij & lotto, beltegoed, stripkaarten, cartridges en/of postzegels. De bestedingen voor deze ‘gebruik- & verbruiksartikels’ zijn over het algemeen niet hoog, maar door de veelheid nog lonend. Talrijke ondernemers bezitten ter verhoging van hun omzet ook een postpakket-innamepunt van DHL en/of DPD.

Waaruit bestaat deze vorm van ‘oorlogsvoering’?

Van ouds verkopen deze winkeliers ook postzegels, waarmee ze de verkoop van wens- en prentbriefkaarten kunnen stimuleren. De bezitters van DHL-pakketpunten (1500 stuks) en DPD-pakketpoints (800 stuks) zijn bijzonder geïnteresseerd in de Sandd-postzegels voor de kerstkaartenverkoop, omdat het winstpercentage hoger ligt als die van de December-postzegels van PostNL.

Wanneer is wat in stelling gebracht?

PostNL

Op 20 november zijn de Decemberzegels van PostNL in twee verschillende uitvoeringen over de toonbank gegaan:

  1. 4.700.000 vellen met 20 zegels geeft 94.000.000 Decemberzegels.
  2. 10.000 vellen met 10 zegels geeft 100.000 Decemberzegels.
  3. In totaal zijn er dus iets meer als 94 miljoen Decemberzegels 2017.

 

Sandd

  • Op 27 november heeft Sandd (volgens informatie uit de dagbladpers) zijn eigen postzegels gepresenteerd in een oplage van 15 miljoen zegels (18/12 zijn er al 12 miljoen zegels van verkocht!).
  • De oplage van 15 miljoen kerstzegels van Sandd tegenover de 94 miljoen zegels van PostNL heeft de Nederlandse postmarkt danig in beroering gebracht. Tijdens Rutte I en II werd concurrentie als een aantrekkelijk gegeven gezien.
    Met een concurrent die bij de eerste aanval meteen al 14 procent van de Nederlandse postmarkt opeist, dient terdege rekening te worden gehouden. Staatssecretaris van Economische Zaken bezoekt meteen daarop beide postbedrijven.

Vermenging van poststukken

In het artikel van de Telegraaf van zaterdag 9 december vertelt een ondernemer met een DHL-pakketpunt dat hij in zijn winkel bezoek kreeg van een PostNL-manager. De ondernemer vertelt dat hij de zegels van Sandd niet meer mag verkopen van PostNL. Volgens Sandd is aan ongeveer dertig verkopers gevraagd om de Sandd-zegels niet meer te verlopen.  In hetzelfde artikel is de uitleg van PostNL te lezen. Een woordvoerder zegt dat er verwarring ontstaat wanneer een winkel beide zegels verkoopt. PostNL merkt dat er vermenging van poststukken ontstaat. Er komen postzegels van andere bedrijven in de oranje PostNL-brievenbus terecht en andersom. In het kader van de borging van de kwaliteit van de postbezorging behoudt PostNL zich het recht voor om de de contracten met dergelijke winkeliers te beëindigen. (*)

Postdialoog: van tegenstelling naar overeenkomst

Mijn opmerking aan het slot van het artikel van 10 december over wat we op termijn kunnen verwachten over de postmarkt: “Er zal nog heel veel strijd, discussie en overleg tijdens de al maar meer krimpende postmarkt aan vooraf moeten gaan”, heeft kort daarna al inhoudelijk vulling gekregen.
Staatssecretaris van Economische Zaken stelt na een oriënterend / inventariserend bezoek aan beide postbedrijven als uitgangspunten voor de integratie (samenwerkingsverband?) van beide bedrijven:

  1. een gelijk speelveld
  2. gelijke arbeidsvoorwaarden
  3. een gelijke bedrijfsvoering

 

De bewindsvrouw wil daarbij na de noodzakelijke discussies ruim de tijd nemen om tot een wel overwogen besluit te komen.

Illustreren Sandd-postzegels revolutionaire postmarkt-verandering?

Als na ruim een jaar de rust en overzichtelijkheid van de postmarkt weer tot stand zijn gekomen, zullen de ‘Sandd-postzegels-op-stuk’ met daarop een PostNL-afstempeling wel eens tot aantrekkelijke verzamel-items verheven kunnen worden. Deze postzegels zullen de revolutionaire periode van verandering van de Nederlandse postmarkt kunnen illustreren. Ter zijner tijd zal de Studiegroep Particuliere Postbezorging (024-3449032) er ongetwijfeld aandacht aan besteden.

Actuele uitspraken uit de dagbladpers

Afgelopen week schonk de dagbladpers weer aandacht aan de tegenstelling PostNL – Sandd. Enkele opvallende uitspraken:

  • “PostNL heeft er dit jaar een concurrent bij als het gaat om de decemberpost.” (20/12 De Telegraaf).
  • “De decemberpostomzet is het vechten waard getuige de strenge aanpak van winkeliers door PostNL.” (20/12 De Telegraaf).
  • “De cijfers laten wel zien dat PostNL flink last heeft van het kleine Sandd.” (De Telegraaf 20/12).
  • “Sandd vecht door voor definitieve plaats in krimpende postmarkt.” (De Telegraaf 21/12).
  • “Na Blokker, DHL- en DPD-postpunten is Sandd in gesprek met andere winkelketens over de verkoop van Sandd-postzegel.” (De Telegraaf 21/12).

Afbeeldingen: Sandd.nl. DHL.nl, DPD.com/nl 

(*) Bron: de Jong, Y. (2017, 9 december), Oorlog om kerstzegels, Telefgraaf. Geraadpleegd van https://www.telegraaf.nl/nieuws/1411354/oorlog-om-kerstzegels

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (3 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Tags bij dit artikel

Reacties (16) Schrijf een reactie

  • Bate Hylkema op 24 december 2017 om 15:48

    De interne ‘oorlog’ tussen PostNL en Sandd is bijzonder fel getuige de opmerking van bestuurder Ronald van de Laar van Sandd in het artikel ‘Oorlog om kerstzegels’ in De Telegraaf van 9 decmber:”Ongeveer dertig verkopers van onze zegels zijn bedreigd door PostNL-medewerkers. Als ze doorgaan met onze zegels te verkopen, dan blokkeert PostNL hun orders.”
    Ronald Fransen uit Gorinchem is een van de ondernemers met een DHL-pakketpunt, die zijn Sandd-postzak maar uit de winkel heeft gehaald.

  • A. Haan op 25 december 2017 om 11:47

    Weinig nieuwe decemberzegels gekregen, alles van verleden jaren. Jammer.

  • Pieter op 25 december 2017 om 13:06

    Sandd bezorgde afgelopen weken keurig op tijd, PostNL heeft nog steeds niet alle post van afgelopen dinsdag bezorgd (straks dus meer dan een week vertraging). Ook ontving ik afgelopen week een incorrecte/onterechte portkaart van PostNL (fraude!). Ik weet wel waar ik in het nieuwe jaar naar toe ga!

  • Pieter op 26 december 2017 om 13:04

    Ohja, en Eerste Kerstdag (maandag) in de regio Eindhoven overvolle PostNL brievenbussen met “eerstvolgende lichting vrijdag”. Vergeten leeg te maken of dusdanig veel achterstand dat men het maar over de Kerst heen tilt…?

    Zo weet ik wel wie de “oorlog” gaat winnen…

  • Pieter op 28 december 2017 om 20:27

    Nog meer oorlogsnieuws: gister en vandaag – na Kerst dus, meerdere kaarten ontvangen die er allemaal 7 of 8 dagen over gedaan hebben. Er is dus iets gruwelijk mis gegaan bij PostNL bij deze KNJ…

  • Jos op 29 december 2017 om 11:40

    Kerstkaart met postzegel van Sandd die mijn moeder vorige week dinsdag op bus heeft gedaan, pas vandaag ontvangen! Nee, dat loopt lekker…

  • Rik op 29 december 2017 om 15:18

    Vorige week dinsdag, donderdag en zaterdag 12 brieven gepost bij PostNL en die zijn allemaal binnen 1 of 2 dagen bezorgd. Wat mij betreft doet PostNL het niet zo beroerd. En voor degenen die ontevreden zijn, die moeten vooral poststempels gaan verzamelen van Sandd want voor de rest is er toch geen lol aan bij Sandd.

  • Gerard op 31 december 2017 om 11:07

    De kip en het ei. Omdat er steeds minder poststukken worden verstuurd moet de postzegel weer duurder worden en daarom worden er weer minder brieven en kaarten verstuurd. Dus een “never ending story” die tariefsverhogingen. Mijn AOW en pensioen stijgen in ieder geval niet met 6,4%(eigenlijk 6,5%),dat weet ik wel zeker.

  • A. Haan op 4 januari 2018 om 19:35

    Niet alleen de Kerstpost is laat besteld, ook de gewone post met normale zegels afgestempeld 22 december besteld op 28 december!

  • Pieter op 4 januari 2018 om 20:44

    Eergister (2 januari) een kerstkaart vanPostNL ontvangen die op 19 december gestempeld was, correct geadresseerd en gefrankeerd. Die is dus twee weken onderweg geweest….

  • Piet op 6 januari 2018 om 21:26

    Op 5 januari een kerstkaart van PostNL ontvangen die op 9 december was afgestempeld.
    Correct geadresseerd en met een kerstzegel gefrankeerd.
    Het enige probleem was: De enveloppe voldoet niet aan de huidige gewenste afmetingen! (Te klein).

  • Pieter op 7 januari 2018 om 09:19

    @Piet: die hoort dan toch gewoon in de handsortering terecht te komen en er niet een maand over te doen !?

  • Patrick Lava op 10 januari 2018 om 09:43

    Ik koop regelmatig collecties bij een Amsterdamse online veiling, die postNL inschakelt voor de verzending van de pakketten. En dan is het telkens zo dat, wanneer mijn pakket wordt afgegeven bij postNL op dinsdagavond, het woensdag in de loop van de voormiddag door postNL bij mij thuis in Gent wordt afgeleverd. Zelfs in de drukke eindejaarsperiode!! Ik krijg dan op dinsdagavond ook telkens een mail van postNL met een knop die me toelaat in één muisklik te zien waar in het verwerkingsproces m’n pakket zich op dat moment bevindt.
    Kijk, dat noem ik prima service, en bij al het negatiefs wat er wellicht ook is, mag dit toch ook eens worden vermeld.

  • Pieter op 18 januari 2018 om 17:45

    @Patrick: PostNL is ook zelf in Belgie actief als pakketbezorger, dus daar zal wel een kort lijntje lopen.

    Overigens is er rond de Kerst in brabant toch echt wel wat mis gegaan bij PostNL, al ontkennen ze dat natuurlijk:

    http://www.omroepbrabant.nl/?news/2735771223/Vertraagde+geboortekaartjes+en+kerstkaarten+in+januari+grote+problemen+bij+PostNL.aspx

  • Patrick Lava op 18 januari 2018 om 19:41

    @Pieter
    Natuurlijk is postNL ook in BE actief als pakketbezorger. Dat is ook wat ik schrijf: mijn pakketten worden bezorgd door postNL. Op dinsdagavond 20h nog in Amsterdam, op woensdagmorgen 10h30 bij mij even bezuiden Gent. Dat is postbezorging zoals in “de goeie ouwe tijd”.
    Behalve datgene wat fout gaat, mag ook worden vermeld wat goed gaat, dat geeft een evenwichtiger beeld.
    Misschien kunnen we hieruit dan wél weer concluderen dat postNL met de beschikbare mensen in de drukke eindejaarsperiode aan pakketten prioriteit geeft boven de “gewone” brievenpost, met vertraagde bezorging van de massa kerst-en nieuwjaarspost tot gevolg. Want hiermee ben ik het eens: de reactie van woordvoerder Ilse Heemskerk van postNL op de vele klachten over de late bezorging van de nieuwjaarspost in Brabant (jouw link) slaat nergens op.

  • Pieter op 20 januari 2018 om 10:28

    Wellicht zijn de pakjes de nieuwe briefpost, en wordt dat laatste bijzaak.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)