Oktober is de internationale borstkankermaand: Pink Ribbon - Postzegelblog

Oktober is de internationale borstkankermaand: Pink Ribbon

0

Oktober is traditioneel de internationale borstkankermaand. In 2025 krijgt die campagne een opvallend filatelistisch tintje. In samenwerking met Pink Ribbon vzw brengt bpost een speciale uitgifte uit: een postzegel in fluoroze inkt, met het iconische roze lintje centraal. “Deze postzegel is een krachtig symbool van erkenning voor de strijd tegen borstkanker die we elke dag voeren” zegt Bettina Geysen van Pink Ribbon. Uitgiftedatum: 20 oktober 2025.

Pink Ribbon

De postzegel is niet alleen esthetisch bijzonder dankzij het gebruik van fluorescerende inkt, maar draagt ook een belangrijke boodschap. Op het postzegelvel worden de 9 alarmsignalen van borstkanker weergegeven. “Slechts één signaal is echt gekend, namelijk het knobbeltje in de borst,” legt Aimé Van Hecke uit. “Maar er zijn er acht andere die te vaak over het hoofd worden gezien.” De postzegel past perfect in de bredere campagne van Pink Ribbon, die dit jaar onder het motto “Shine a Light” draait. Daarbij wordt niet enkel gefocust op preventie, maar ook op minder besproken thema’s zoals erfelijke borstkanker en het leven met uitgezaaide kanker. “We willen licht werpen op alle aspecten van borstkanker, ook de vaak vergeten verhalen,” zegt Ruth Geysen.

Het fluoroze lintje dat in oktober via Pink Ribbon verspreid wordt, is dit jaar dus ook op de postzegel terug te vinden. Maar daar stopt het niet bij: want van 20 oktober tot en met 1 november 2025 worden in 100 postkantoren ook lintjes en armbandjes verkocht. Bovendien loopt er een digitale campagne op schermen in 459 kantoren.

Vzw Pink Ribbon werd in 2014 opgericht in België. Pink Ribbon is actief op drie fronten: preventie, opsporing en steun aan patiënten. Ze vragen aandacht voor borstkanker en de patiënten hiervan. Elk jaar is er een grote campagne in oktober, die de Breast Cancer Awareness Month is.

Speciaal effect: Gebruik van fluorescerende inkt.

Zegels: Logo van de vzw Pink Ribbon

Velletje: De 9 alarmsignalen van borstkanker.

 

 

 

 

 

 

 

Bron: bpost en Philanews 4-2025.

 

Historie Pink Ribbon

In de Verenigde Staten is het niet ongebruikelijk een lint met een onderscheidende kleur te kiezen als symbool voor een actie. In 1991 kreeg elke deelneemster aan de New York City Race een roze lint opgespeld om te attenderen op borstkanker. In 1992 had Charlotte Hayley veel succes met een lintcampagne tegen borstkanker. Ze verkocht haar perzikkleurige linten door het hele land met een kaart waarop stond: “Het jaarlijkse budget van het National Cancer Institute is 1,8 miljard dollar en maar 5% van dit geld gaat naar borstkankerpreventie. Help ons om de wetgevers en Amerika wakker te schudden en draag dit lint!”.

Rond die tijd werkte de hoofdredacteur van het dames-gezondheidsblad Self, Alexandra Penney, samen met een gastredacteur, Evelyn Lauder, onderdirecteur van de cosmeticahandel Estée Lauder, aan een nummer over borstkanker. Penney en Lauder stelden Hayley voor om linten te gaan verspreiden via cosmeticawinkels. Hayley vond de plannen echter te commercieel, waarop Penney en Lauder met een roze lint kwamen. In oktober 1993 richtte Lauder ‘The Breast Cancer Research Foundation’ op. Deze beweging organiseert sindsdien bewustwordingscampagnes en werft fondsen ten behoeve van voorlichting en het bevorderen van onderzoek naar borstkanker.

Nederland (2019): Sandd – Kerst 2019

Stichting Pink Ribbon Nederland is een fondsenwervende charitatieve organisatie zonder winstoogmerk, die aandacht vraagt voor borstkanker en de borstkankerpatiënt van vandaag. Om dit te bereiken financiert Stichting Pink Ribbon met haar verworven fondsen specifieke projecten en onderzoeken op het gebied van behandeling, nazorg en lange termijn effecten van borstkanker. Een deel van deze fondsen is afkomstig van bedrijven waarmee de Stichting samenwerkt en die haar steunt met verkoopacties. Stichting Pink Ribbon heeft het roze lintje en de naam Pink Ribbon in de Benelux als merk geregistreerd. Met de bedrijven waarmee Pink Ribbon samenwerkt, worden afspraken gemaakt over onder andere het gebruik van de merken en de hoogte van de donatie. Stichting Pink Ribbon is opgericht in 2003 door Borstkanker Vereniging Nederland in samenwerking met Estée Lauder en The American Women’s Club in Den Haag als fondsenwervend orgaan van de Borstkanker Vereniging Nederland. In 2007 heeft Stichting Pink Ribbon zich verzelfstandigd. Sinds 2009 heeft Stichting Pink Ribbon het CBF keurmerk voor goede doelen. Sinds 2016 is Pink Ribbon ingelijfd bij KWF Kankerbestrijding.

Nederland (2019): Sandd – Kerst 2019 (achterkant vel)

Vzw Pink Ribbon werd in 2014 operationeel in België. Sindsdien draagt de vzw de volledige verantwoordelijkheid voor de operaties van Pink Ribbon in België. Pink Ribbon is actief op drie fronten: preventie, opsporing en steun aan patiënten. Ze vragen aandacht voor borstkanker en de patiënten hiervan. Door het verwerven van fondsen financiert Pink Ribbon projecten en onderzoeken op de drie bovenstaande fronten.

Aankondiging bpost in november 2024 over het uitgifteprogramma 2025 met de afbeeldingen van de postzegels.

De fondsenwerving gebeurt enerzijds via donaties van en partnerships met bedrijven, anderzijds via private donaties door of de verkoop van Pink Ribbon-producten aan het grote publiek. Om een zo groot mogelijke transparantie en professionalisme te bewaren worden de fondsen die zijn voorbehouden voor het Pink Ribbon Fonds beheerd in de schoot van de Koning Boudewijnstichting. Deze staat hierbij garant voor het correct beheer van de fondsen en de juiste begeleiding bij de keuze van projecten aan dewelke de verzamelde fondsen worden toegekend.

 

 

 

 

 

 

Borstkankerpostzegel

In 1996 lanceerde internationaal borstkankerexpert Dr. Ernie Bodai de eerste “Borstkankerpostzegel”. Het idee achter deze postzegel was om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor borstkankeronderzoek. Tot op heden heeft de postzegel in de Verenigde Staten maar liefst $ 30 miljoen opgebracht voor het National Cancer Institute en het borstkankeronderzoeksprogramma. Aangemoedigd door dit succes heeft Dr. Bodai zijn leven gewijd aan de lancering van deze postzegel in zoveel mogelijk landen wereldwijd om nationaal borstkankeronderzoek te promoten. Hij is al in talloze landen succesvol geweest: van Kenia en Belize tot El Salvador, Hongarije, Servië en Kosovo – de “Pink Ribbon”-postzegel wordt nu breed verspreid. Dankzij de inzet van de Oostenrijkse Post is deze postzegel nu ook in Oostenrijk verkrijgbaar.

De herdenkingspostzegel, met een schilderij van de Amerikaanse kunstenaar Whitney Sherman, dient een dubbel doel: naast de portokosten voor het betreffende artikel (€ 0,90) gaat de toeslag van € 0,10 rechtstreeks naar de Oostenrijkse Kankerbestrijding. “Het helpen van kwetsbaren en zieken in onze samenleving zou vanzelfsprekend moeten zijn”, aldus Dr. Georg Pölzl, CEO van de Oostenrijkse Post. “De Oostenrijkse Post ondersteunt regelmatig initiatieven en organisaties die zich inzetten voor dergelijke hulp. We zijn blij dat we een kleine financiële bijdrage kunnen leveren aan het belangrijke doel van kankeronderzoek.” (Naast de nieuwe herdenkingspostzegel wordt er ook een speciale metalen ansichtkaart uitgegeven, die eveneens een ondersteunend doel dient: € 1 van elke verkochte kaart gaat naar de Pink Ribbon-campagne van de Oostenrijkse Kankerbestrijding.)

“Herinner je vrouw, vriendin, moeder, zus en nicht eraan hoe belangrijk het is om een mammografie te laten maken. Met een mammografie kan men tumoren en cysten in de borstklier opsporen. Vroege opsporing van borstkanker kan levens redden!” – De statistieken laten uiteindelijk zien hoe cruciaal deze dringende oproep van de medische wereld werkelijk is: in westerse landen sterven meer vrouwen aan borstkanker dan aan welke andere vorm van kanker dan ook. Naast genezing zijn het behoud van de aangetaste borst en vooral het behoud van de kwaliteit van leven de gestelde doelen van de medische behandeling. De therapie bestaat doorgaans uit een combinatie van chirurgie, chemotherapie, hormoontherapie en radiotherapie, afgestemd op het stadium van de ziekte. Nieuwe benaderingen op het gebied van kankerimmunotherapie worden ook mogelijk gemaakt door monoklonale antilichamen. Medische procedures zijn grotendeels gebaseerd op ervaringen uit onderzoek en zijn gestandaardiseerd in internationaal aanvaarde richtlijnen.

 

Borstkankerbewustzijnmaand

Breast Cancer Awareness Month is een jaarlijks terugkerende internationale campagne om fondsen te creëren voor preventie, opsporing, behandeling en verzorging. De hele maand oktober staat in het teken van borstkanker en tal van activiteiten worden dan georganiseerd. In Nederland wordt de naam Oktober Borstkankermaand gebezigd. De Borstkankerbewustzijnmaand werd in 1985 opgezet door een Farmaceutische international, die medicijnen tegen borstkanker produceert. Het aantal bedrijven dat zich uit marketingoverwegingen verbonden voelt met de uitgangspunten van Pink Ribbon is de afgelopen jaren aanzienlijk gegroeid. Veel commerciële en ook non-profitorganisaties steunen of initiëren activiteiten gedurende de Borstkankerbewustzijnsmaand.

Elvin S. Rivera presenteert een poststempel met afbeeldingen ter ere van borstkankerbewustzijn. De speciale stempel toont een boom met weinig bladeren, waarvan de takken de vorm hebben van een lint ter ere van borstkankerbewustzijn en de stam een vergelijkbaar lintontwerp heeft. De poststempel bevat ook de zin “We are stronger together“, een veelgebruikte slogan om solidariteit en steun te bevorderen in de strijd tegen de ziekte. Het idee om borstkanker onder de aandacht te brengen ontstond in 1985 in de Verenigde Staten als een samenwerking tussen de American Cancer Society en het farmaceutische bedrijf Imperial Chemical Industries. Het doel was om een week lang een evenement te organiseren om de ziekte onder de aandacht te brengen, vroege opsporing door middel van mammografie te bevorderen en onderzoek te financieren.

Betty Ford (1918-2011), first lady van de Verenigde Staten van 1974 tot 1977, zorgde ervoor dat borstkanker landelijk onder de aandacht kwam door haar diagnose openbaar te maken en woordvoerster te worden van de American Cancer Society.

 

Meer info:

Philanews, 4-2025, Pink Ribbon, pagina’s 4-5:

https://www.bephila.be/flipbook/philanews042025nl/4/

Eerdere blogs over borstkanker: https://www.postzegelblog.nl/tag/borstkanker/

 

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch België Oostenrijk Verenigde staten



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij PostBeeld

PrintSchrijf een reactie

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)