Drie DEPT-ontwerpers – Paul du Bois-Reymond (Berlijn), Mark Klaverstijn (Amsterdam) en Leo van Munster (Zwolle) – lieten zich bij de Jongeren-postzegels van 1997 inspireren door de toenmalige multimediawereld, computerspellen en internet. Merken en logo’s, die jongeren in die tijd nadrukkelijk gebruikten om hun identiteit te tonen, staan hierbij centraal.
Gerelateerde artikelen
Deze bijdrage sluit aan bij eerdere artikelen van 20, 27 juli en 3 augustus en gaat in op de vierde en vijfde typografische postzegels.
Jongeren-postzegels (nvph 1733/34)
De vormgeving van beide postzegels is gebaseerd op de twee verplichte elementen van een postzegel: de landsnaam Nederland en de frankeerwaarde van 80 cent. Daarmee sluiten ze aan bij de standaard-cijferpostzegels, maar de uitvoering is eigentijds en speels.
Op de blauwe postzegel verwijzen de hoekige letters naar de digitale snelweg: computer, internet, e-mail en games.
Op de rode postzegel zijn de schuin lopende letters ontleend aan logo’s en merknamen van kleding, sportschoenen, petten en skateboards.
Letter en tekst
– Letters en cijfers zijn opgebouwd uit decoratieve uitstulpingen en lijnstukjes, die deels in elkaar grijpen.
– De frankeerwaarde is niet in één regel geplaatst, maar speels onder elkaar, centraal in het beeld.
Blauwe postzegel – 3D-logo in de digitale snelweg
– Centraal staat een groot, ruimtelijk 3D-letterbouwwerk, schuin naar achteren gekanteld en gezien van onderaf.
– Het metaalachtige oppervlak weerkaatst het licht koel en hard, alsof het naar onbekende blauwe verten raast.
– Binnen het postzegelkader vormt het bouwwerk een gesloten, compacte compositie van hoekige hoofdletters, met wisselende lichtreflecties en kleurnuances.
– Onderaan zijn vage sporen zichtbaar die verwijzen naar een autoracecircuit, geflankeerd door een geel-zwarte richtingaanwijzer (links) en een reclamebord met een ‘2’ (rechts).
Maxiumumkaart
De bijbehorende maximumkaart versterkt het surrealistische karakter: het circuit zelf verandert in het racende object. Vanuit de rechterhoek komt het via een bocht links weer terug, als een spiegelbeeldige letterconstructie.
Rode postzegel – dynamiek en merkcultuur
– De tekst ‘Nederland 80 c’ verschijnt tweemaal dominant in een zwierig, schuinlopend lettertype dat het hele vlak vult.
– De deels zichtbare landsnaam op de achtergrond overschrijdt het kader, waardoor een open compositie ontstaat die de fantasie prikkelt.
– De kleuren rood, wit en blauw verwijzen nadrukkelijk naar de Nederlandse identiteit.
– De kleine letter ‘c’ in een cirkel verwijst zowel naar de munteenheid cent als speels naar het internationale symbool voor copyright.
Voorontwerp & maximumkaart
Voorafgaand aan de uiteindelijke maximumkaart maakte DEPT een voorontwerp op gele achtergrond, waarin rood, blauw en wit sterk contrasteren. Opvallend is de manier waarop de kleine landsnaam op de witte achtergrond naar voren springt, terwijl de grotere, ingekleurde letters deels verdwijnen in de gele ondergrond.
Deze typografische Jongeren-postzegels geven een tijdsbeeld van de jaren ’90, waarin de digitale wereld en de logo-cultuur van jongeren steeds meer bepalend werden voor stijl en identiteit.
Reacties (0)
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)