De Citroën DS bestaat 70 jaar. Een mijlpaal vooral in Frankrijk. In het Frans spreekt men de naam uit als ‘déesse’, wat ‘godin’ betekent. Hiervan is ook de bijnaam ‘godin van de weg’ afgeleid. De DS is bedacht door ontwerpers die geheel de vrije hand hadden en wilden tonen waartoe ze in staat waren. Dit leidde tot een uniek product dat de status had van nationaal prestige-object. Heeft u Citroën DS zegels in uw collectie?
Gerelateerde artikelen
Historie Citroën
André Gustave Citroën (1878 – 1935) is de naam van de ingenieur die in 1919 een autofabriek opricht in Frankrijk. De naam van het automerk Citroën was geboren. In 1900 verwerft hij in Polen een Russisch patent voor een productiemethode die hem in staat stelt om tandwielen met een V-vormige vertanding te produceren. Voordeel daarvan is de grotere sterkte, grotere precisie (de tanden ‘schuiven’ niet meer), en daardoor lagere slijtage en een lager geluidsniveau.
Deze bijzondere vorm vindt men later terug als de dubbele keper in het Citroënlogo.
André Citroën was verantwoordelijk was voor de introductie van baanbrekende technologieën, zoals de Traction Avant (eerste massaproductie voorwielaangedreven auto) en het hydro-pneumatische veersysteem. Hij is echter niet direct verantwoordelijk voor de DS, omdat hij in 1935 overleed, twintig jaar voordat de DS in 1955 werd geïntroduceerd.
Historie Citroën DS
De DS werd op 6 oktober 1955 gepresenteerd op de autosalon van Parijs en sloeg in als een bom (‘La Bombe Citroën’). In het voorafgaande decennium hadden de Franse kranten, behoudens aan de dood van Stalin in 1953, aan geen enkel nieuwsitem zoveel regels gewijd als aan dit evenement.
De auto had verschillende eigenschappen en toegepaste technieken die tot dan toe nog niet in één auto waren gecombineerd. Op de eerste dag werden beweerdelijk 12.000 orders voor de nieuwe auto geplaatst en aan het eind van de week zou dit zelfs zijn opgelopen tot 80.000, een aantal dat de fabriek voor grote productieproblemen plaatste. Pas in de loop van 1956 kon men feitelijk beginnen met afleveren. In de tussentijd waren al heel wat bestellingen geannuleerd. Eind 1956 kwam een eenvoudigere versie op de markt: de ID.
De ID/DS werd door Citroën in verschillende carrosserie-uitvoeringen geleverd: berline (sedan), break (stationwagen), en décapotable (cabriolet). Daarnaast werden op basis van de ‘break’ door diverse carrosseriebouwers ook ambulances gebouwd. Henri Chapron, die voor Citroën de cabriolet en de ‘prestige’ vervaardigde, bouwde ook diverse coupés, cabrio’s en berlines van eigen ontwerp onder eigen (model)naam. Daarnaast hebben tientallen andere carrosseriebedrijven in diverse landen speciale modellen op basis van de ID/DS gebouwd. Deze aanpassingen waren relatief eenvoudig te verwezenlijken omdat de auto – anders dan zijn voorganger, de Traction Avant – geen zelfdragende carrosserie had, maar losse (geschroefde) carrosseriedelen op een zeer stijf platform. Daar kon iedereen dus vrijelijk op improviseren.
De DS bereikte bij de verkiezing van de ‘auto van de eeuw’ in 1999 de derde plaats (de Ford Model T eindigde op 1 en de Mini op 2) en werd door een panel van vooraanstaande auto-ontwerpers, aangezocht door het Britse magazine ‘Classic & Sports Car’, uitgeroepen tot ‘mooiste auto aller tijden’.
De eerste DS (19) had een motorinhoud van 1911 cc en een topsnelheid van 140 km/h. Door successievelijk opboren van het motorblok ontstonden krachtiger versies; de DS 20, 21 en 23. Vanaf modeljaar 1970 was de DS ook leverbaar met de door Bosch ontwikkelde elektronisch geregelde brandstofinjectie (D-Jetronic): de DS 21 á injection électronique, en vanaf september 1972 ook bij de opvolger van de 21, de DS 23. Deze laatste had een motorinhoud van 2347 cc; de variant daarvan met injectie leverde 141 SAE pk en had een topsnelheid van 188 km/h.
Een ander type was de ID Ambulance (Break Ambulance met medisch inbouwpakket en eventueel verhoogd dak en/of verlengde carrosserie), gebouwd door Currus, Petit, Visser, Akkermans en een aantal andere, Franse, Belgische en Nederlandse carrosseriebouwers. Via de Citroën-dealers konden alleen Currus- en Petit-ambulances besteld worden.
Meer info:
Citroën ID/DS Club Nederland: https://citroeniddsclub.nl/
Citroën ID, DS en SM Club België: https://dssmclub.be/nl/accueil-nederlands/
Reacties (0)
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)