Watersnood in Marchfeld, Neder-Oostenrijk, in 2006 - Postzegelblog

Watersnood in Marchfeld, Neder-Oostenrijk, in 2006

4

Een postzegel met toeslag voor ‘Hulp aan slachtoffers van overstromingen’ verscheen op 21 april 2006. De Oostenrijkse postdienst gaf destijds de volgende verklaring voor de uitgifte. ‘De afgelopen weken hebben we opnieuw machteloos moeten toekijken hoe natuurkrachten het werk van vele decennia in de kortst mogelijke tijd kunnen vernietigen. De Oostenrijkse Post geeft daarom een postzegel uit met toeslag om de wederopbouw mede te financieren’.

De March of Morava is op zich een ongevaarlijke rivier die in de loop van vele jaren is gekanaliseerd door een groot aantal bochten af te snijden. De rivier vormt de grens tussen Oostenrijk en Slowakije en heeft in het verleden gezorgd voor enkele enorme overstromingen. De rivier mondt uit in de Donau bij de ruïne van het kasteel van Devín. Bij de monding staat aan de Slowaakse kant een monument in de vorm van een poort met in de steenblokken kogelgaten. De ‘Poort van de Vrijheid’ zoals het monument wordt genoemd, symboliseert de dood van meer dan 400 mannen en vrouwen die tussen 1948 en 1989, tijdens de Koude Oorlog, werden neergeschoten toen ze probeerden te ontsnappen naar Oostenrijk. In 2006 is de rivier wederom buiten de oevers getreden door overvloedige regenval. Midden in de nacht van 3 april 2006, rond half vier, werden de inwoners van Dürnkrut uit hun bed gerukt toen een dam van de rivier de March bij Jedenspeigen brak. Binnen enkele uren stond de helft van het dorp Dürnkrut onder water. Bewoners van 350 huizen moesten worden geëvacueerd. 700 mensen werden ingekwartierd in noodverblijven in de gebouwen van de basis- en middelbare school en 600 hulpverleners werkten met man en macht om te redden wat nog te redden was.

In een militaire confrontatie op het slagveld van Dürnkrut en Jedenspeigen werd de Boheemse koning Ottokar II verslagen door Rudolf von Habsburg en werd hij zelf gedood. Door de Slag bij Marchfeld op 26 augustus 1278 verschoof de grootste politieke en militaire invloed in Midden-Europa van Bohemen en Praag naar Oostenrijk en Wenen. Kort na de dambreuk in april 2006 bij Jedenspeigen vond de volgende ramp plaats. Een dam brak op een tweede plaats in de buurt van Stillfried en overstroomde het gebied van Mannersdorf an der March. De precaire situatie verslechterde in de loop van enkele dagen. Twee dagen na de eerste ramp werd ook in Zwerndorf alarm geslagen. Het duurde enkele weken voordat de volledige omvang van de schade bekend werd, maar al snel werd duidelijk dat de wederopbouw miljoenen euro’s zou gaan kosten.

De rivier March moet niet verward worden met het Marchfeldkanaal die de Donau bij Langenzerdorf in Wenen verbindt met de rivier de Russbach zoals ook te zien is op de postzegel uitgegeven op 9 oktober 1992. Ook hier vonden in het verleden overstromingen plaats. Het kanaal werd in een natuurlijke vorm aangelegd. Daarmee werd in 1984 begonnen. De brug maakt deel uit van de Seyringerstrasse van Gerasdorf bei Wien naar Seyring ten noorden van Wenen. Het irrigatiekanaal is aangelegd om de grondwaterstand in het landbouwgebied van Marchfeld te reguleren.

De Oostenrijkse Post nam het initiatief  om het herstel en de wederopbouw als gevolg van de verwoestingen aangericht door de overstroming van de rivier de March financieel te ondersteunen. Daartoe werd een bestaande postzegel, de ‘Kreuzstein’ in de Mondsee, met een nominale waarde van 25 cent herdrukt en daarna van een ‘opdruk’ in boekdruk voorzien.

De herdruk van de oorspronkelijke postzegel vond plaats in 2006. De nominale waarde van de postzegel werd 75 eurocent, het tarief voor de tweede gewichtsklasse, dus van 20 tot 50 gram. Een door particuliere verzenders niet zoveel gebruikt tarief. De gedrukte oplage was 2 miljoen zegels.

Daarnaast een toeslag van 4,25 euro die ten behoeve van het rampenfonds werd geïnd. Deze toeslag was bestemd voor hulp aan de slachtoffers van de overstromingen in de regio Marchfeld, Neder-Oostenrijk. Voor de postzegel moest dus vijf euro worden betaald. Voor eerstedag enveloppen werd door de Oostenrijkse Post een neutraal ontwerp gebruikt. De presentatie van de postzegel door de Oostenrijkse Post vond op 21 april 2006 plaats in Dürnkrut. Op 11 juni 2006 was de opbrengst van de toeslag 1.135.000,00 euro gepasseerd, verkregen door de verkoop van meer dan 267.000 postzegels. Het grootste deel werd afgenomen door abonnementhouders bij de Oostenrijkse Post en door postzegelhandelaren. Op de velrand is onder andere vermeld: ‘Die Post hilft’. Maar er had wellicht beter kunnen staan: ‘Der Briefmarkensammler hilft!’. De verkoop werd op 30 juni 2006 beëindigd.

Overigens was het de tweede keer in het bestaan van de Tweede Republiek dat de Oostenrijkse postdienst deze werkwijze heeft gevolgd. In 1954 werd de afbeelding van een bestaande postzegel gebruikt om lawineslachtoffers te helpen met de opbrengst van een toeslag. De basiszegel hiervoor werd in 1946 uitgegeven en toont het besneeuwde Alpenlandschap van Sankt Christoph am Arlberg in Tirol. De postzegel van 1954 werd gedrukt met dezelfde afbeelding als die van 1947 maar zonder waardeaanduiding en een andere kleur blauw. Daarna werd de postzegel in boekdruk voorzien van de tekst ‘Lawinenopfer 1954 1s + 20 g’. Tot dan toe was nog geen enkele speciale postzegel met toeslag verschenen in een oplage van 5 miljoen stuks.

Van 10 tot 12 januari 1954 hadden meer dan 300 lawines in het Arlberggebied plaatsgevonden, waarbij 125 mensen omkwamen. Daarvan alleen al 56 in de gemeente Blons. Het dorp verloor plotseling een zesde van zijn bevolking. In het gebied van Dachstein overleden tegelijkertijd 15 mensen in de lawine. In het ‘Grosswalsertal’ begroeven 32 lawines 45 boerderijen en ongeveer honderd stallen in slechts één dag. Het spoorwegstation in de gemeente Dalaas in het ‘Klostertal’ werd verwoest door een lawine. Een treinwagon werd meegesleurd en tien passagiers kwamen om het leven. Eerder was in de hele regio in slechts twee dagen tussen de twee en drie meter verse sneeuw gevallen. Hoewel de getroffen gebieden op dat moment nog deel uitmaakten van de Franse bezettingszone, kwam het Amerikaanse leger te hulp en gebruikte helikopters om de gewonden te redden en naar ziekenhuizen over te brengen. Over het algemeen was de winterperiode van 1953-1954 de meest catastrofale in de geschiedenis van Oostenrijk.

In de serie ‘Vakantieland Oostenrijk’ verscheen op 18 juli 2003 een postzegel met de afbeelding van de ‘Kreuzstein im Mondsee’, in Opper-Oostenrijk. Het is een rots aan de rand van het meer die uit het water oprijst en waarop twee kruizen zijn geplaatst. Een duidelijke reden voor de aanwezigheid van de kruizen kon niet worden vastgesteld. De rots is bij laag water vanaf de oever te voet te bereiken. De rots bestaat uit kalksteen en is aan de onderzijde door golfslag versmald. De diameter onderaan is 1,30 meter en bovenop 2,10 meter. Het stenen kruis is 1,80 meter hoog. Daarnaast staat en 80 centimeter hoog ijzeren krijs. De rots ligt net binnen de grens van de deelstaat Salzburg met Opper-Oostenrijk. Rijdend over de weg met nummer L217 is de rots aan de rechter zijde goed te zien voordat men de 1.168 meter lange Kienbergwand Tunnel ingaat.

Het is opmerkelijk dat vissers tot 1950 bij de Mondsee enkele boten gebruikten, die nog uit lange boomstammen waren gehakt. Mijlpalen en fundamenten van villa’s uit de Romeinse periode laten het verleden van het oude nederzettingsgebied zien. In het jaar 748 werd het klooster ‘Mondsee’ gesticht door de Beierse hertog Odilon. Hij vestigde zich hier met monniken van het eiland in het Bodenmeer met de naam ‘Reichenau’. De monniken namen rond het jaar 800 de Benedictijnse regel ‘bidden en werken’ over. Ze zorgden voor economische hoogtijdagen tot de opheffing van het klooster in 1791.

Lang niet alle postzegels met ‘opdruk’ Hochwasserhilfe 2006 werden verkocht voor de prijs van vijf euro per stuk. Vanaf 2008 werd deze postzegel zonder toeslag te innen verkocht door de filatelistische dienst van de Oostenrijkse Post voor alleen de frankeerwaarde, 75 eurocent. Hoeveel verzamelaars zouden deze zegel voor die prijs van 75 cent hebben gekocht en nu ‘postfris in de verkoop hebben’ als was deze zegel voor vijf euro aangeschaft? Het verschil is niet te zien! Tenzij men echt gebruikte exemplaren tegenkomt met een duidelijke datum die voor 2008 ligt. Dit artikel was mijn 750ste bijdrage aan de Postzegelblog. Misschien voor u ook een idee om een artikel samen te stellen en te plaatsen?

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch Thematisch Oostenrijk Bruggen



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (5 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

Reacties (4) Schrijf een reactie

  • Postzegelblog op 19 mei 2021 om 16:21

    Zoals altijd weer een leuk informatief artikel Cees!
    We willen er graag bij stil staan dat dit je 750e(!!) artikel voor Postzegelblog is wat echt een enorme prestatie is!
    Namens het hele Postzegelblog team willen we je graag bedanken voor je inzet voor dit blog.

  • willem hogendoorn op 19 mei 2021 om 18:59

    Hé Cees, geweldig man. 750 interessante blogs. Geweldig. Dat ga ik je niet nadoen denk ik. Op naar de 1000!!!!

  • Yvonne Kruse op 20 mei 2021 om 07:39

    Wat een prestatie Cees. Grandioos!

  • Ramon Eichstaedt op 22 mei 2021 om 12:09

    Prachtige mijlpaal Cees.

    Ik hoop van nog meer artikelen van je te genieten in de (nabije) toekomst.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)