Korfbal-postzegel? Met achtergrondkennis een veelzeggende postzegel met meerwaarde. - Postzegelblog

Korfbal-postzegel? Met achtergrondkennis een veelzeggende postzegel met meerwaarde.

3

NVPH 1160 - 75 jaar KorfbalHet Nederlandse postbedrijf heeft Marte Röling in 1976 gevraagd een postzegel te ontwerpen ter gelegenheid van het 75-jarige bestaan van de Koninklijke Nederlandse Korfbal Verbond (KNKV). De voorloper van deze Bond, Nederlandse Korfbal Bond (NKB), ving in 1903 al aan met wedstrijden van zeven ‘schoolclubs’ in Amsterdam en naaste omgeving. In 1913 telde NKB al vijftig clubs met 2000 leden. In 1938 kreeg deze sportbond het predicaat ‘Koninklijk’. Na een fusie is de organisatie KNKV ontstaan. Na voetbal is korfbal de grootste teamsport van ons land geworden.

Korfbal-postzegel

NVPH 1160 - 75 jaar Korfbal

Röling stond voor de keus: “Ga ik bij deze sport uit van een afbeelding of van een verbeelding?” Door het hebben van de onderbouwde kennis van beide geheel verschillende invalshoeken kunt u als lezer wellicht toch enige achting hebben voor haar definitief eindontwerp.

Afbeeldingen van de korfbalsport

Aan de keus voor een kenmerkend illustratief spelmoment van korfbal met naturalistische schetsen van jongens en meisjes kleeft een probleem. ’t Zou daarmee even goed op handbal of basketbal betrekking kunnen hebben.
In de loop van het ontwerpproces voerde Röling met korfbaldeskundigen gesprekken. Daaruit bleek haar dat noch de speler/speelster, noch de korf, noch de balvorm specifiek de kenmerkende details uit de korfbalsport zijn.
Als extra bezwaar voor de ontwerpster is het feit dat sporters in haar visie te veel overeenkomen met klassiek gespierde, bovennatuurlijke ideaalmensen van totalitair bestuurde landen als Rusland en vroegere Oost Europese landen. Röling neemt afstand van het ingeslagen ontwerptraject. Voor haar is deze methode van beeldvorming onjuist gebleken.

Verbeeldingen van de korfbalsport

De korfbalsport is een Nederlandse ‘uitvinding’ uit 1902. De Amsterdamse onderwijzer Nico Broekhuysen leerde in zomer 1902 het ringbalspel in Zweden kennen. Terug in Amsterdam kwam hij voor een praktisch probleem te staan: “Wat doe je met de meisjes als je met de jongens het ringbalspel op school bedrijft?” Hij kwam op een lumineus en voor die tijd een revolutionair idee. Hij liet jongens en meisjes samen spelen. Deze aanpak is meteen ook de oorsprong van de enige bestaande teamsport ter wereld geworden waarbij meisjes en jongens / vrouwen en mannen samen in een team zitten: namelijk korfbal.

Deze postzegelafbeelding komt niet overeen met datgene wat je ziet, maar geeft een idee van typische kenmerken en het karakter van de korfbalsport. Deze verbeelding wordt op een persoonsgebonden ‘Röling-wijze’ uitgevoerd en gerealiseerd middels de typografie. ‘Korfbal’ en/of ‘korfball’ staat internationale onder die naam bekend. Voor Marte Röling is dit woord dé invalshoek van de postzegel geworden.

Analyse van de korfbal-postzegel

  1. Voor het Nederlandse karakter heeft de ontwerpster de kleuren van de Nederlandse vlag gebruikt. Twee morm-letters zijn in de kleuren rood en blauw uitgevoerd. Het overdadig aanwezige wit van de achtergrond completeert de Nederlandse driekleur.
  2. Het levendige en dynamische tempo (in één vak) wordt door de schuine, dynamische plaatsing van tekst en frankeerwaarde gesuggereerd. Een horizontale plaatsing zou de niet-aanwezige rust in een spelmoment verbeelden.
  3. De grote hoeveelheid onbedrukt wit (dikwijls onjuist én negatief geïnterpreteerd) verbeeldt de ‘niet-actief-aan-het-spel-deelnemende-spelers’ in twee van de drie speelvakken van het korfbalspel. Het verbeelden van deze rustige speleigenschap / spelperioden (de spelers in de twee andere vakken kijken op afstand gespannen en afwachtend toe) maakt Röling ‘zichtbaar’ door het vele aanwezige wit. Zodra de bal in een ander vak terecht komt, vindt er een wisseling inactiviteit en passiviteit plaats.
    Tussen haken: sinds 1980 vindt het spel plaats in twee vakken, waardoor het spel dynamischer en (als kijkspel) aantrekkelijker wordt.

Kennis is ‘macht’

In de filatelistische pers is door inzichtelijke kennisgebrek inhoudelijk weinig of geen aandacht aan de grote, wit uitgevoerde restvorm van de postzegel geschonken, die inhoudelijk een geweldig grote invloed op de vormgeving en het totaalontwerp heeft. Door onbegrip én ‘kennis-ervaring’ van korfbal wordt de postzegel onheus beoordeeld. Bijzonder jammer.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch Nederland Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (3 stemmen, gemiddeld: 3,67 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (3) Schrijf een reactie

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)