Filatelistisch frankeren? - Postzegelblog

Filatelistisch frankeren?

0

In de tweede helft van de vorige eeuw werd veelvuldig de term ‘filatelistisch frankeren’ gebruikt voor het verzenden van brieven en kaarten van de ene verzamelaar naar de andere. Daarbij werd dan bedoeld het frankeren met bijzondere postzegels, al dan niet met toeslag, in plaats van de permanente postzegels met afbeelding van de koningin of de ‘saaie’ cijferpostzegels. Maar ook werd bedoeld, het beplakken van de poststukken met enkele of zelfs meer herdenkingszegels, zonder al te veel te letten op het tarief.

 

Voor mij heeft filatelistisch frankeren een heel andere betekenis: het juiste gebruik van zowel permanente postzegels met afbeelding van het staatshoofd of cijferpostzegels als bijzondere postzegels, als enkelfrankering. Dus, zoals bovenstaand voorbeeld, één postzegel voor het tarief van 3 pence verzonden vanuit Limbe, Nyasaland, naar Salisbury in Zuid-Rhodesië. De postzegel behoorde tot de laatste serie postzegels die op 1 november 1963 door het Britse Nyasaland werd uitgegeven (de oplage was 946.000 stuks). Want op 1 januari 1964 werd Nyasaland zelfstandig. Ook de naam Southern Rhodesia bleef niet lang meer bestaan omdat ook daar, op 11 november 1965, de onafhankelijkheid werd uitgeroepen. Het werd Rhodesia met als hoofdstad Salisbury. Zo probeer ik met dergelijke poststukken een stukje geschiedenis te illustreren.

Laatst kwam ik een envelop tegen aan de voorzijde beplakt met twee postzegels van 10 peso, uitgegeven op 14 september 1982 en vijf postzegels van 14 peso uitgegeven in september 1980. In totaal 90 peso. In juni 1984 filatelistisch gefrankeerd?

Maar toen ik de envelop omkeerde zag ik nog eens vijftien postzegels van 14 peso! Inclusief de waarden aan de voorzijde van de envelop totaal 300 Boliviaanse peso. Wat was hier aan de hand? Wilde de afzender de geadresseerde een pleziertje doen met zoveel zegels? Was dit ‘filatelistisch frankeren’? Maar wat moet een verzamelaar met zoveel losse afgeweekte zegels van een soort?

Wat verder opviel aan de voorzijde van de envelop was een violette afdruk van een stempel met de tekst: Correos La Paz 6 Control de Postes. Waarom die afdruk? Was het een soort censuur? Of had het stempel een andere betekenis? Dan maar even de geschiedenis van Bolivia ingedoken. In 1982 werd de politieke macht door legerofficieren die aan het bewind waren, aan een burgerregering onder leiding van Hernán Siles Zuazo overgedragen. Bolivia was op dat moment vrijwel volledig failliet. Tijdens de regeringsperiode Zuazo werd Bolivia gekenmerkt door een enorme geldontwaarding. Er ontstond veel sociale onrust, er braken stakingen uit, er was een hoge werkloosheid en de buitenlandse schuld werd steeds groter. Dat had vanzelfsprekend ook invloed op de posttarieven. Die werden ook steeds hoger. En in een rap tempo. Daarom besloot de afzender de ‘oude’ postzegels die hij nog bezat voor het toenmalige brieftarief op te gebruiken voordat ze helemaal niet meer opgeplakt konden worden. En die afzender was niet de enige die dat deed. Het gebeurde vrij massaal. Om te controleren of alle brieven die met meer zegels waren beplakt met het dan geldende tarief waren gefrankeerd, werd op het postkantoor te La Paz een aantal ambtenaren aan het werk gezet. Als zij het tarief hadden gecontroleerd werd dat aangegeven met een afdruk van het controlestempel. Ik heb afdrukken gezien van de controlenummers 1, 2, 5, 6, 8 (afgebeeld) en 10. En misschien zijn er nog wel meer. Dus dat was opgelost.

Op de postzegel van 14 peso was een standbeeld afgebeeld dat ik wel kende. Het staat op het Plaza de Cibeles als onderdeel van een fontein. Het plein is een van de drukste kruispunten in Madrid. Het beeld stelt de Romeinse godin Cybele voor gezeten op een strijdwagen die wordt voortgetrokken door twee leeuwen. In het beeldmerk van de internationale postzegeltentoonstelling Espamer 80 die in Madrid werd gehouden van 3 tot en met 12 oktober 1980.

Voor deze postzegeltentoonstelling had de Spaanse postdienst een blokje uitgegeven met vier postzegels. Horizontaal in het blokje werden twee postzegels gescheiden door een vignet.

Op dit vignet de afbeelding van het beeldmerk van de tentoonstelling, het beeld van Cybele. Het beeld wordt beschouwd als symbool voor de stad Madrid en de overwinningen van de voetbalclub Real Madrid worden steevast rond de fontein gevierd. Dan wordt Cyrene omhuld door de vlag van de voetbalclub. De fontein werd ontworpen door de Spaanse architect Ventura Rodriguez en aangelegd tussen 1777 en 1782. Daarmee is de beschrijving van de envelop compleet. Dus geen ‘filatelistische frankering’ en ook geen ‘filatelistisch maakwerk’, maar pure noodzaak om aan de steeds hoger wordende posttarieven te kunnen blijven voldoen met postzegels van lagere waarden. Ik ben blij dat de geadresseerde de envelop compleet heeft gelaten. Heeft u wel eens ‘filatelistisch’ gefrankeerd?

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch Bolivia Spanje



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (5 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)