De Koninklijke Belgische Aeroclub - Postzegelblog

De Koninklijke Belgische Aeroclub

0

Ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van de Koninklijke Belgische Aeroclub werd op 30 juni 1951 twee luchtpostzegels uitgegeven. De twee verschillende zegels, een van 6F en een van 7F waren met elkaar verbonden met een vignet. Eerder hebben we een dergelijk vorm gezien bij de luchtpostzegels van Italië. Dit wordt een triptiek genoemd.

italie-445

De Italiaanse triptiek werd uitgegeven op 20 mei 1933 ter gelegenheid van een vlucht van Rome naar Chicago. De drie delen bestaan uit een vignet zonder waardeaanduiding, in het midden een portret van Koning Wiktor Emanuel met een frankeerwaarde van 5,25 Lire en een vignet waarop alleen de toeslagwaarde is vermeld, 19,75 Lire. Twee triptieken verschenen tegelijkertijd met een andere kleurstelling en het rechter vignet met een andere voorstelling.

belgie-lp26-27

De Belgische triptiek verscheen op 30 juni 1951. Aanleiding was het 50-jarige bestaan van de Koninklijke Belgische Aeroclub. In België kan elke vereniging die 50 jaar bestaat het predicaat ‘Koninklijke’ verkrijgen als aan verdere voorwaarden wordt voldaan. De Belgische Aeroclub werd opgericht in 1901 en was daarmee een van de eerste organisaties op dat gebied in de wereld. De Aeroclub was in 1905 een van de medeoprichters van de FAI, de Fédération Aéronautique Internationale.

belgie-lp26

Op de postzegel van 6F is een zweefvliegtuig afgebeeld van het type Arsenal Air 100. Het is een eenpersoons vliegtuig van Franse makelij geproduceerd vanaf 1940. Het werd ontwikkeld door een ontwerpgroep met de naam Groupe de l’Air onder leiding van Raymond Jarlaud. Het zweefvliegtuig heeft een spanwijdte van 18 meter. De eerste vlucht van de Air 100 vond plaats op 10 juni 1947.

belgie-lp27

Een Belgische vliegtuigbouwer ontwikkelde het op de postzegel afgebeelde eenmotorige sportvliegtuig in 1937. Het vliegtuig werd vanaf 1935 gebouwd door ‘Avions Tipsy’ gevestigd in Gosselies vlak bij Charleroi. Het bedrijf werd geleid door Ernst Oscar Tips die toen directeur was van de Belgische vestiging van het Britse ‘Avions Fairey’. Het eerste vliegtuig van het type ‘Tipsy’ vloog in 1935. Het werd uitgevoerd in twee modellen, een tweepersoons (type S van Sport) en een eenpersoons versie (type S.2). Van de laatste werden 19 exemplaren gebouwd. Daarna werd uit het type S.2 een nieuwe variant ontworpen, de Tipsy B. Hiervan werden in België 21 exemplaren gebouwd. Door de Tweede Wereldoorlog werd met de productie gestopt. Na de oorlog werd een nieuw type ontworpen, de ‘Belfair’. In 1950 vestigde dit vliegtuig het lange afstandsrecord voor vliegtuigen tot 500 kg met 945 km. Van dit type werden slechts zes exemplaren gebouwd.

belgie-lp28

belgie-lp29

De triptiek kon slechts worden aangeschaft op bestelling tussen 18 en 30 juni 1951. De kostprijs was 50F gezien de toeslag die vermeld is op de tussenstrook. In gewijzigde kleuren en in vellen van 50 stuks werden de twee postzegels uitgegeven op 25 juli 1951. Deze waren wel bij alle postkantoren te koop. Vanaf 10 januari 1959 werden geen luchtpostzegels meer uitgegeven door de Belgische Postdienst.

belgie-lp29-vlucht-teheran

De twee laatste luchtpostzegels komt men nog wel eens tegen op poststukken, maar het triptiek, waarvan de oplage 40.000 stuks was, heb ik nog nooit ‘gewoon en correct gebruikt’ op een brief of ander poststuk gezien. U wel?

Bewaren

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch België Tweede wereldoorlog



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (6 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)