Een serie postzegels die mij altijd boeide was afkomstig uit Griekenland. Het was de eerste serie luchtpostzegels uitgegeven op 20 oktober 1926 in heel aparte, fletse kleuren. Net alsof de zegels waren ingekleurd met waterverf en heel afwijkend ten opzichte van de ‘normale’ zegels. Maar dat was natuurlijk niet zo. Mijn vader verzamelde Griekse postzegels en na zijn overlijden kreeg ik zijn album.
Gerelateerde artikelen
De postzegel van 2 drachmen toonde een watervliegtuig van het type Savoia-Marchetti S-55 met op de achtergrond in gestileerde vorm de Acropolis. De ondergaande (of opkomende?) zon weerspiegelde in het water. Van de stad Athene zelf was geen spoor te bekennen. De 2 drachmen was het tarief voor een briefkaart.
Op de postzegel van 3 drachmen was hetzelfde watervliegtuig afgebeeld terwijl deze boven de Acropolis vloog. De blokjes onder de Acropolis moesten huizen voorstellen. Erg primitief. De 3 deachmen was het tarief voor drukwerk.
Het watervliegtuig was nu hoog boven de Middellandse Zee afgebeeld waarbij de landen (Italië, Griekenland en Turkije) in blauwe kleur waren weergegeven en de zee ongekleurd was gelaten. Een vreemde aanblik, omdat blauw toch werd gebruikt voor zeewater? De 5 drachmen was het tarief voor een brief.
Op de postzegel van 10 drachmen was het watervliegtuig alweer te zien maar nu tussen Griekse zuilen. De ontwerper van de postzegels was A. Gavalas en de zegels waren gedrukt bij de Italiaanse drukkerij Bestetti & Tumminelli in Milaan. Overigens was het onduidelijk hoe de naam van de ontwerper precies luidde, want ook namen als M. Gravallas en M. Gavalas komen voor. Het bedrag van 10 drachmen was bestemd voor aangetekend verzenden van het poststuk. De zegels zijn geproduceerd in velletjes van 25 stuks, waarbij de waarden van 2 en 10 drachmen ook nog eens in velletjes van 15 stuks werden gedrukt, met één blanco zegel in het vel. Ook zijn blokjes bekend met drie zegels en een blanco zegel maar die zijn niet officieel als zodanig uitgegeven doch op particulier initiatief. De oplagen waren niet zo groot. Van de 2 en 5 drachmen was de oplage 360.000 stuks, van de 3 drachmen 259.350 stuks en de 10 drachmen slechts 208.725 stuks.
Daarvan werden ongeveer 935 series voorzien van een opdruk in rood met de tekst IV EK???? TH? ANATO?H? BAPI 1933. Op de achterzijde van de zegels werd in een afdruk van een gewone eenmotorige eendekker aangebracht in een ovaal. De serie werd verkocht tijdens de Vierde Oriënt Tentoonstelling in Bari (Italië) en is niet officieel uitgegeven.
De postzegels waren bestemd voor de frankering van luchtpoststukken van Griekenland (Athene) naar Italië (Brindisi) en van Griekenland naar Turkije (Constantinopel, het latere Istanbul) en het eiland Rhodos door de luchtvaartmaatschappij Aero Espresso Italiana (AEI). Op 29 november 1925 had de Griekse Post een mededeling bekend gemaakt dat Aero Espresso Italiana toestemming had gekregen ‘eigen’ postzegels uit te geven op eigen kosten, maar dat deze zegels verkrijgbaar zouden zijn via de Griekse postkantoren. De maatschappij begon met de lijndienst op 1 augustus 1926 en de eerste vluchten waren dan ook gefrankeerd met gewone Griekse postzegels. In eerste instantie werden de luchtpostzegels beschouwd als ‘particuliere etiketten’ of ‘labels’, ook al vanwege de grootte (46 mm bij 36 mm) maar in januari 1927 werden de zegels officieel erkend als postzegels omdat de Griekse Post de serie als specimen naar de UPU had gezonden.
De meeste gestempelde postzegels hebben een afdruk van Athene (A??NAI) met een speciaal stempel voor luchtpoststukken. Ook wel met het stempel van de luchthaven van Athene zelf. Het eerste officiële gebruik van de zegels was met de vlucht van 3 november 1926. De luchtpostserie had ook een bijnaam: de Patagonia serie. Wel verwarrend, want met Patagonia werd een groot gebied aangeduid dat deels in Argentinië en deels in Chili lag.
De achterzijde van een poststuk werd gestempeld met een aankomststempel, bijvoorbeeld Brindisi Posta Aerea en verschillende doorgangstempels. Er bestaan niet zo veel poststukken waarop postzegels uit de serie luchtpostzegels voorkomen. Dus mocht je er een tegenkomen dan is dat mogelijk een prachtige aanwinst. De luchtpostzegels waren te koop tot en met 1933 toen een nieuwe serie verscheen op 10 oktober 1933. Voor postzegelverzamelaars van Griekenland is de serie van vier luchtpostzegels een ‘must’, maar voor mij een mooie, aparte serie in het album van mijn vader.
Reacties (1)
Bedankt voor dit mooie gedetailleerde verhaal over de eerste luchtpostzegels van Griekenland.
Ik deze link op mijn facebook pagina Griekse postzegels gezet.
Groet,
Eugene
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)