NVPH nummer 1489x, heeft u deze zegel? - Postzegelblog

NVPH nummer 1489x, heeft u deze zegel?

6

In de Speciale Catalogus van de NVPH is de Beatrixpostzegel van 80 cent in de kleur oranjebruin opgenomen met als bijzonderheid: variëteit, gewoon papier. Alleen de zegels in vellen van 200 stuks, niet de tweezijdig getande zegels die op rollen verkrijgbaar waren en ook niet de zegels in de postzegelboekjes. Dus alleen de postzegels die aan alle vier de zijden zijn getand.

Verdere informatie ontbreekt! Maar waarom is deze zegel uitgegeven op gewoon papier en niet op het gebruikelijke fosforpapier? Op de blog is deze postzegel heel even aan de orde gebracht in juli 2006 maar daar is verder niet op gereageerd.

In de drukkerij van Joh. Enschedé & Zonen te Haarlem werd op 7 maart 1996 een foutje gemaakt. Per ongeluk werden de Beatrixzegels van 80 cent gedrukt op papier, dat voor een uitgifte was bestemd van een ander land. Twee rollen papier werden gebruikt. De gedrukte oplage werd overgebracht naar het magazijn van PTT Post in Haarlem totdat ze benodigd waren voor distributie naar de postkantoren.

En eind mei 1996 was het zo ver. De voorraad werd aangesproken en naar de postkantoren gezonden die de zegels in deze waarde hadden besteld. Niemand had iets in de gaten, totdat begin juni alarm werd geslagen: de machines die de post moesten sorteren, ontdekten de postzegel niet die was opgeplakt op brieven en kaarten. Onmiddellijk werd een onderzoek begonnen naar de oorzaak en daaruit kwam naar voren, dat de zegels op gewoon papier waren gedrukt. De verstrekte voorraden moesten direct door de postkantoren worden teruggezonden naar Haarlem. Maar hoe wist men welke zegels wel en welke niet goed waren?

Uit de nog in Haarlem aanwezige voorraad kon men opmaken, dat het de productie van 7 maart 1996 betrof. Op de velranden werden door de drukkerij de drukdatum en een reeks cijfers aangebracht. Op deze wijze werd een kenmerk aan elk vel worden meegegeven en aan de hand van het kenmerk konden de medewerkers van de postkantoren zien, welke zegels terug moesten. Uiteraard kon men ook een fosforlamp gebruiken om te zien, dat de postzegels op gewoon papier niet fosforescerend oplichtten. Maar niet elk postkantoor had zo’n lamp.

Uit de productiegegevens kon afgeleid worden, dat, ruim genomen, de vellen met de nummerreeksen 07-MRT-96 9991/000 165 000 en 07-MRT-96 9991/000 210 000 gedrukt waren op het verkeerde papier.
En de verzamelaars? Zij konden niet terecht bij de Collectclub in Groningen: die had geen voorraad! Dus moest men zelf op pad om deze zegel te bemachtigen. Is het u gelukt om deze zegel in de verzameling op te nemen? Of heeft u een poststuk met deze zegel erop geplakt met een stempeldatum van begin juni 1996? Ik ben benieuwd!

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (1 stemmen, gemiddeld: 5,00 uit 5)
Loading...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

Reacties (6) Schrijf een reactie

  • JHA op 6 oktober 2008 om 09:22

    Aanvulling:
    Van de postzegel Koningin Beatrix, type inversie, met de waarde ƒ 0,80 (NVPH 1489), zijn er per abuis ± 3.600.000 zegels gedrukt op gewoon papier en door PTT Post op 7 juni 1996 met spoed uit de verkoop genomen. Aldus een mededeling van PTT Post. De drukdatum van de “foute” zegels is 7 maart 1996 en de serie nummers zijn, alweer volgens opgave van PTT Post, 9991/000168000 t/m 9991/000189000, De plaat nummers zijn L 1 L 5. Dit zijn 21.000 vellen, ofwel 4.200.000 zegels. De zegels zijn gedrukt in vellen van 200 stuks. Of deze door PTT Post opgegeven serie nummers volledig zijn, is nog maar de vraag. Het blijkt bijvoorbeeld, na onderzoek, dat de vellen met de serienummers 9991/000100907 en 9991/000214223, beide met de drukdatum 7 maart 1996, ook zijn gedrukt op gewoon papier zonder fosforescerende laag. Op 13 juni 1996 heeft PTT Post in de loop van de middag, middels een telefonische oproep naar de postkantoren, opnieuw met spoed Beatrix-zegels uit de markt gehaald en wel de vellen met de serienummers 9991/000165000 t/m 9991/000210000, ofwel in totaal 45.000 vellen met 9.000.000 zegels, drukdatum 7 maart 1996. Dit is een uitbreiding van de hoeveelheid uit de markt genomen zegels van 7 juni 1996. Er zijn er derhalve veel meer op “fout” papier gedrukt, dan PTT Post in eerste instantie aangaf en wil toegeven. Telefonische navraag op vrijdag 14 juni 1996 bij KPN media-voorlichting te Den Haag leverde de mededeling op, “dat PTT Post dergelijke gegevens nooit publiceert”.

  • JHA op 6 oktober 2008 om 09:31

    Aanvulling (2)

    Nadat op 7 en 13 juni 1996 de “foute” Beatrix postzegels van ƒ 0,80 door PTT Post uit de roulatie waren gehaald, heeft PTT een blijkbaar nog op de plank liggende oude voorraad ter vervanging in de verkoop gebracht. Gesignaleerd zijn vellen, welke vervaardigd zijn op 24 november 1994 met de plaatnummers R 1 R 4 ( zie o.a. velnummer 7603/000264820), gedrukt op fosforescerend papier.
    In september 1995 zijn de plaatnummers L 2 L 5 gesignaleerd. Indien men dit vergelijkt met de plaatnummers van de “foute” Beatrix-zegels, L 1 L 5 en R 1 R 5, blijkt, dat men voor de drukdata 6 en 7 maart 1996 het “oude” plaat nummer L/R 1 weer van de plank heeft gehaald. Naar de reden hiervan kan men slechts gissen.
    Bij PTT Post ging op 7 juni 1996 en volgende dagen nog meer mis. Nadat op deze dag de”foute” Beatrix-zegels waren teruggehaald, werden er ter vervanging van de terugzonden zegels, nieuwe Beatrix-zegels aan de postkantoren uitgeleverd. Naar eerst onlangs bekend is geworden, is zijn er toen wederom “foute” zegels door PTT Post uitgeleverd. Dit verklaart de tweede (telefonische) terughaalactie op 13 juni. “Normaliter stoot een ezel zich slechts eenmaal aan dezelfde steen”.

    Hoeveel van deze “gewone” postzegels in omloop zijn gebracht, is nog niet met zekerheid vast te stellen. Vast staat wel, dat deze zegel van ƒ 0,80 vermoedelijk een gewild verzamelobject zal worden. In een dagbladadvertentie van 13 juni 1996 werd de postzegel reeds door een postzegelhandelaar uit ‘s-Hertogenbosch te koop aangeboden voor ƒ 30,00 per stuk. Het lijkt erop, dat de speculatie-woede in alle hevigheid is losgebarsten. Een meer reële prijs lijkt echter rond de ƒ 6,00 per stuk te liggen.
    Bij PTT Post Verzamelservice te Groningen, bleek men op 7 juni 1996 reeds verschillende telefonische orders te hebben ontvangen, mede doordat het nieuws van de “foute” zegel via de radionieuwsdienst en NOS Teletekst was verspreid. Aan deze vraag kon echter niet door de PTT worden voldaan, aangezien de zegels uit de roulatie waren genomen, en geretourneerd. De postzegelvoorraad op de postkantoren wordt heden ten dage middels een computer-code aan- en afgemeld, zodat de zegelvoorraad van de diverse postkantoren redelijk “up to date” wordt bijgehouden. Bij ontvangst van nieuwe postzegels op het postkantoor wordt de voorraad middels dit systeem aangemeld en bij retourzendingen en verkopen afgemeld. Op deze wijze weet PTT altijd om en nabij hoeveel en welke postzegels op de diverse postkantoren aanwezig zijn.

  • Rein op 6 oktober 2008 om 14:02

    @Cees

    Dat Joh. Enschedé zegels van Nederland drukt op papier bestemd voor een ander land is al eens eerder voorgekomen. In 1985 is een kwart van de Zomerzegelboekjes gedrukt op papier bestemd voor Australië – in 1982 waren door JOHEZ postzegelboekjes voor dat land gedrukt. Ik heb dit toen gemeld aan het hoofd van de drukkerij die me later heeft teruggebeld om te vertellen dat mijn veronderstelling juist was…

    Ook dit papier leverde problemen op voor de postmechanisatie alleen is daar door PTT nooit zo heftig op gereageerd. De zegels zijn goed te herkennen door de UV-reactie van rose/rood i.p.v. wit/geel.

    De NVPH doet gebruikelijk alsof haar neus bloedt.

    Waarom deze zegels op voor Hongkong postzegels bestemd papier wel worden opgenomen????

  • Stewie op 6 oktober 2008 om 19:37

    Ik heb deze zegel een jaar of 3 geleden gekocht bij een handelaar voor 4 euro. Die handelaar heeft de zegels toen zelf op het postkantoor in Nijmegen gekocht.
    Ik kan mij herinneren dat deze zegel toen in de handel 15 tot 20 gulden koste.

  • Chris Suma op 6 april 2010 om 22:29

    Ik zag inderdaad de vermelding in de catalogus staan en heb even over de hoop 80ct postzegels de uv lamp gehouden.
    Der kwamen uit de stapel 3 stuks te voorschijn die idd waar de stempel leesbaar was begin 1996.

  • Vanes op 24 juli 2015 om 18:46

    Ik heb een vel met 48 stuks van deze postzegel. Dus nog geheel in tact met genummerde rand. Waar zou ik die kunnen taxeren? Ik heb ook een vel van de 1G Beatrix zegel kleur Paars.
    Hoor het graag!
    Groet,
    Vanes

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)